Jaká je úroveň mých digitálních dovedností? Na škále 1–4, kde 1 znamená nejnižší a 4 nejvyšší uživatelskou úroveň, zhodnoťte své digitální dovednosti, které jsou rozděleny do pěti digitálních kompetencí (zpracování informací, komunikace, tvorba obsahu, bezpečnost a řešení problémů). 1. Zpracování informací Základní uživatel Umím vyhledávat informace online s pomocí vyhledavače. 1 2 3 4 Vím, že ne všechny online informace jsou důvěryhodné. 1 2 3 4 Umím ukládat soubory či obsah (texty, obrázky, hudbu, videa, webové stránky) a opět je otevírat či stahovat. 1 2 3 4 Nezávislý uživatel Umím používat různé internetové vyhledávače. Při vyhledávání používám některé filtry (vyhledávání pouze obrázků, videí, map). 1 2 3 4 Důvěryhodnost nalezených informací posuzuji tak, že porovnávám různé zdroje. 1 2 3 4 Informace metodicky třídím s využitím souborů a složek, abych je později snadno našel. Uložené informace a soubory zálohuji. 1 2 3 4 Pokročilý uživatel K nalezení důvěryhodných informací na internetu umím používat pokročilé vyhledávací strategie (vyhledávací operátory). 1 2 3 4 Umím používat webové služby poskytující aktualizovaný obsah (jako třeba RSS kanály), abych měl nejnovější informace z oblastí, které mě zajímají. 1 2 3 4 Umím vyhodnotit platnost a věrohodnost informací s pomocí kritérií. Mám přehled o nejnovějším vývoji v oblasti vyhledávání informací, jejich ukládání a získávání. 1 2 3 4 Informace nalezené na internetu umím ukládat v různých formátech. Umím využívat cloudové služby. 1 2 3 4 2. Komunikace Základní uživatel Umím komunikovat s ostatními s pomocí mobilního telefonu, internetové telefonie (Skype, emailu nebo chatu s využitím základních prvků jako je zasílání hlasových zpráv, SMS, přijímání a odesílání emailů, zasílání okamžitých zpráv). 1 2 3 4 Umím sdílet soubory a obsah s pomocí jednoduchých nástrojů. 1 2 3 4 Vím, jak používat digitální technologie pro interakci s institucemi (vlády, banky, nemocnice). Jsem si vědom, že existují stránky pro networking a online nástroje pro spolupráci. 1 2 3 4 Jsem si vědom, že při využívání digitálních nástrojů se používají jistá pravidla komunikace (při komentování nebo sdílení osobních informaci). 1 2 3 4 Nezávislý uživatel Umím používat pokročilé prvky u několika komunikačních nástrojů (používání hlasových služeb a sdílení souborů). 1 2 3 4 Umím používat nástroje pro spolupráci a přispívat do sdílených dokumentů či dokumentů, které vytvořil někdo jiný. 1 2 3 4 Umím používat některé prvky online služeb (veřejné služby, e-banking, e-shoping). 1 2 3 4 Předávám či sdílím znalosti s ostatními s pomocí online nástrojů (prostřednictvím networkingových nástrojů nebo v rámci online komunit). 1 2 3 4 Jsem si vědom, že existují pravidla pro online komunikaci a řídím se jimi. 1 2 3 4 Pokročilý uživatel V rámci online komunikace aktivně využívám spektrum komunikačních nástrojů (email, chat, SMS, zasílání okamžitých zpráv, blogy, mikroblogy, sociální sítě). 1 2 3 4 Umím vytvářet a pracovat s obsahem s pomocí nástrojů pro spolupráci (elektronické kalendáře, systémy projektového řízení, online korektury, online tabulkové procesory). 1 2 3 4 V online prostoru jsem aktivní a využívám několik online služeb (veřejné služby, e-banking, online nákupy). 1 2 3 4 U komunikačních nástrojů umím používat pokročilé prvky (video konference, sdílení dat, sdílení aplikací). 1 2 3 4 3. Tvorba obsahu Základní uživatel Umím vytvářet jednoduchý digitální obsah (texty, tabulky, obrázky, audiosoubory) nejméně v jednom formátu s využitím digitálních nástrojů. 1 2 3 4 Umím základním způsobem editovat obsah vytvořený jinou osobou. 1 2 3 4 Vím, že na obsah se může vztahovat autorské právo. 1 2 3 4 Umím používat a modifikovat jednoduché funkce a nastavení softwaru a aplikací, které využívám (změnit standardní nastavení nastavení). 1 2 3 4 Nezávislý uživatel Umím vytvářet komplexní digitální obsah v různých formátech (texty, tabulky, obrázky či audiosoubory). Umím používat nástroje/editory pro vytváření webových stránek či blogů s využitím šablon (WordPress). 1 2 3 4 Umím používat základní formátování (vkládat poznámky pod čarou, grafy či tabulky) obsahu, které jsem vytvořil já či jiná osoba. 1 2 3 4 Vím jak, používat odkazy a citace a jak používat obsah chráněný autorským právem. 1 2 3 4 Umím základy jednoho programovacího jazyka. 1 2 3 4 Pokročilý uživatel Umím vytvářet a modifikovat komplexní, multimediální obsah v různých formátech s využitím řady digitálních platforem, nástrojů a prostředí. Umím vytvořit webové stránky s použitím programovacího jazyka. 1 2 3 4 Umím používat pokročilé formátovací funkce různých nástrojů (funkce mail merge, spojování dokumentů v různých formátech, používání pokročilých vzorců či maker). 1 2 3 4 Vím, jak fungují licence a autorské právo. 1 2 3 4 Umím používat několik programovacích nástrojů. Vím, jak navrhovat, vytvářet a modifikovat databáze s pomocí počítače. 1 2 3 4 4. Bezpečnost Základní uživatel Svá zařízení umím základním způsobem chránit (s využitím antivirových programů a hesel). Vím, že ne všechny online informace jsou důvěryhodné. 1 2 3 4 Jsem si vědom, že mé online přístupové údaje (uživatelské jméno a heslo) mohou být ukradeny. Vím, že bych na internetu neměl poskytovat své osobní údaje. 1 2 3 4 Vím, že nadměrné využívání digitálních technologií může mít negativní vliv na mé zdraví. Základním způsobem šetřím energii. 1 2 3 4 Nezávislý uživatel Na zařízeních, která využívám pro přístup na internet, jsem nainstaloval bezpečnostní programy (antivirový program, firewall). Programy pravidelně používám a aktualizuji. 1 2 3 4 Pro přístup k zařízením a digitálním službám používám hesla, která měním. 1 2 3 4 Umím rozpoznat weby a emaily, které mohou být použity k podvodným účelům. Umím rozpoznat email, jehož cílem je získat citlivé informace (phishing). 1 2 3 4 Umím utvářet digitální identitu online a mám přehled o svých digitálních stopách. 1 2 3 4 Chápu, že používání digitálních technologií s sebou nese zdravotní rizika (ergonomie, riziko závislosti). 1 2 3 4 Chápu, jak technologie pozitivně či negativně ovlivňují životní prostředí. 1 2 3 4 Pokročilý uživatel Často kontroluji bezpečnostní nastavení a systémy zabezpečení mých zařízení a/nebo aplikací, jež používám. 1 2 3 4 Vím, co dělat, je-li můj počítač infikován virem. 1 2 3 4 Umím konfigurovat či modifikovat firewall a bezpečnostní nastavení na mých digitálních zařízeních. 1 2 3 4 Vím, jak šifrovat emaily či soubory. 1 2 3 4 Umím používat filtry nevyžádané pošty. 1 2 3 4 Informační a komunikační technologie využívám rozumným způsobem, abych se vyhnul zdravotním problémům (fyzickým a psychologickým). 1 2 3 4 Mám informovaný postoj ohledně dopadu digitálních technologií na každodenní život, online spotřebu a životní prostředí. 1 2 3 4 5. Řešení problémů Základní uživatel Umím vyhledávat podporu a asistenci v případě, že se vyskytne technický problém, nebo když používám nové zařízení, program či aplikaci. 1 2 3 4 Vím, jak řešit některé rutinní problémy (ukončit program, restartovat počítač, znovu nainstalovat či aktualizovat program, zkontrolovat internetové připojení). 1 2 3 4 Vím, že digitální nástroje mi mohou pomoci řešit problémy. Jsem si vědom, že mají svá omezení. 1 2 3 4 Jestliže vyvstane technický či netechnický problém, umím ho vyřešit s použitím digitálních nástrojů, které znám. 1 2 3 4 Vím, že své digitální dovednosti musím pravidelně aktualizovat. 1 2 3 4 Nezávislý uživatel Umím řešit většinu nejčastějších problémů, které se vyskytují při využívání digitálních technologií. 1 2 3 4 Umím používat digitální technologie při řešení (netechnických) problémů. Umím zvolit vhodný digitální nástroj a vyhodnotit jeho efektivnost. 1 2 3 4 Umím řešit technologické problémy tak, že prozkoumám nastavení a možnosti programů a nástrojů. 1 2 3 4 Své digitální dovednosti pravidelně aktualizuji. Jsem si vědom svých omezení a snažím se doplňovat si mezery. 1 2 3 4 Pokročilý uživatel Umím řešit problémy, které vznikají při využívání digitálních technologií. 1 2 3 4 Umím vybrat správný nástroj, zařízení, aplikaci, software či službu pro řešení (netechnických) problémů. 1 2 3 4 Znám novinky v oblasti technologického vývoje a vím, jak fungují. 1 2 3 4 Své digitální dovednosti často aktualizuji. 1 2 3 4 Sociodemografické a profesně kvalifikační znaky respondentů Pohlaví muž žena Věková kategorie do 22 let 23 – 34 let nad 35 let Studijní program vypsat