Stránka 1 z 4 O kurzu Informatika podrobněji Obsah: ORGANIZACE KURZU........................................................................................................................................1 NÁPLŇ A ORGANIZACE JEDNOTLIVÝCH TUTORIÁLŮ:......................................................................................................... 1 STRUKTURA KURZU .................................................................................................................................................. 2 PODMÍNKY ABSOLVOVÁNÍ...............................................................................................................................2 ZPŮSOBY KOMUNIKACE A KONZULTACÍ...........................................................................................................3 DOTAZY – POMOC ................................................................................................................................................... 4 LITERATURA .....................................................................................................................................................4 Organizace kurzu Výuka kurzu je organizována do 3 prezenčních tutoriálů. V rámci výuky se může student dále zúčastnit přednášek prezenčního studia dle aktuálního rozvrhu pro daný semestr. NÁPLŇ A ORGANIZACE JEDNOTLIVÝCH TUTORIÁLŮ: 1. Blok: Seznámení s průběhem výuky v semestru, studijními materiály a jejich strukturou, seznámení s požadavky na absolvování předmětu. 2. Blok: a. Úvod do kancelářského software, seznámení s produkty MS Office Základní produkty balíku MS Office, přehled verzí, typy a formát vytvářených souborů, kompatibilita. Dokument, sešit, prezentace, databáze. Pracovní plocha, pás karet, karty, ikony, skupiny voleb, rozevírací menu, dialogová okna. Základní objekty při práci s textem a jejich vlastnosti, znak, slovo, řádek, odstavec, oddíl, stránka, dokument, obrázky. b. Práce s textem, MS Word Textový editor MS Office Word - možnosti využití. Text, odstavce, styly, číslování, oddíly, editační a korekturní nástroje, tabulky, výpočty, grafické objekty (obrázky, grafy), reference. Sledování změn, slučování dokumentů, hromadná korespondence. Příprava tiskových výstupů. Automatizace práce s dokumentem. Záznam makra. 3. Blok: a. Firemní prezentace, MS Office Stránka 2 z 4 Powerpoint, prezentace, snímek, rozložení snímku, vlastnosti objektů, animace, přechody snímků, zásady práce s grafikou, nastavení parametrů animace. b. Zpracování dat I, MS Excel Tabulkový procesor MS Excel - možnosti využití. Práce se sešity, práce s listy, práce s oblastmi. Import a export dat, seznamy, tabulky, výpočty. Filtrování, třízení, souhrny, kontingenční tabulka, citlivostní analýza, grafy. Automatizace, záznam makra. 4. Blok: a. Zpracování dat II, MS Access Databáze MS Access - možnosti využití. Tabulky, relace, klíče, indexy, dotazy, parametrické dotazy, akční dotazy, formuláře, sestavy, makra, moduly. b. Efektivní práce s dokumenty, spolupráce v reálném čase, Office Online, Cloudy Tvorba dokumentů, sdílení a spolupráce dislokovaných uživatelů prostřednictvím prohlížeče, Office Online, propojení dokumentů, práce v týmu, Office 365, Cloudová úložiště. c. Alternativní produkty, trendy v segmentu kancelářského software LibreOffice, základní moduly, Writer, Calc, Impress, Base. Apache OpenOffice, WPS Office Suite Free 2016. Google Dokumenty. STRUKTURA KURZU Kurz obsahuje informace o průběhu semestru, požadavcích na absolvování, studijní oporu, prezentace k přednáškám a kontrolní autotesty, které jsou přístupné po celou dobu semestru a studenti si na nich mohou samostatně otestovat, zda dobře zvládli a pochopili nastudovanou látku. Výsledky autotestů se nezapočítávají do hodnocení. Podmínky absolvování Požadavky na studenta: aktivní účast na tutoriálech. Hodnotící metody: aktivní účast na tutoriálech (max. 30 bodů), průběžný test znalostí (max. 30 bodů), zkouška (max. 40 bodů). Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné získat minimálně 20 bodů z průběžného testu a 70 bodů celkem. Bodové hodnocení aktivní účasti: Po každém tutoriálu, bude studentům k dispozici test dílčích znalostí z daného tutoriálu, prokazující aktivitu na daném tutoriálu. Tento test je k dispozici ode dne tutoriálu do následujícího tutoriálu, u třetího tutoriálu je k dispozici do 19.12.2021 (konec období výuky). Z každého testu je možné získat 10 bodů. Body se započítávají do zkoušky. Stránka 3 z 4 Bodové hodnocení průběžného testu: průběžný test (otevřený po 2. tutoriálu (11.11 2021 – 18.11.2021 24:00), teorie Word, PowerPoint), student má možnost dvou pokusů. Test má 30 otázek, každá správná odpověď je jeden bod, student musí získat alespoň 20 bodů, jinak není připuštěn ke zkoušce. V případě 2. pokusu se počítají body tohoto pokusu. Body se započítávají do zkoušky. V případě, že student nezíská z průběžného testu 20 bodů, může v semestru po uzavření průběžného testu (od 19.11.2021) jako náhradu kdykoli absolvovat souhrnný test, tento test lze absolvovat opakovaně tak dlouho, dokud student nezíská alespoň 20 bodů. V tomto případě se započítá ke zkoušce 20 bodů, i když student opakovaným pokusem získá bodů více. Pokud student nezíská ani opakovanými pokusy 20 bodů, není připuštěn ke zkoušce. Test je otevřen do 19.12.2021 (konec období výuky). Zkouška: Při zkoušce student prokazuje praktické znalosti z práce s textem (10 praktických otázek v prostředí Word, max. 10 bodů), praktické znalosti základů práce s daty a jejich vizualizace (10 praktických otázek v prostředí Excel, max. 10 bodů), praktické znalosti práce se strukturovanými daty (10 praktických otázek v prostředí Access, max. 10 bodů) a teoretické znalosti získané v semestru (teoretický test, 10 otázek, max. 10 bodů). Zkušební test lze absolvovat pouze v době zkoušky. Žádná ze 4 částí zkoušky nesmí být hodnocena „0“ body. Zkouška probíhá na PC učebně. Veškeré teoretické testy (dílčí, průběžný, souhrnný, zkouškový) studenti absolvují v určené době v prostředí pro zkoušení (elearning.opf.slu.cz, kurz „Informatika – zkoušení PEDAGOG [ZS-2021-INMBKINF-XX]“ (PEDAGOG je příjmení tutora, XX jsou iniciály tutora). Způsoby komunikace a konzultací  Vyučující – student: IS SU, hromadné nebo individuální e-maily, konzultace v konzultačních hodinách vyučujícího (osobně nebo například prostřednictvím MS Teams), telefon.  Student – student: e-mail, MS Teams, telefon, další možné komunikační kanály. Kontaktní informace na vyučující nalezne student na dlaždici „Student“ po přihlášení se do IS SU. Specifikace individuálních konzultačních možností. Studenti univerzity mají k dispozici univerzitní email. Eamilové služby, jakož i ostatní služby univerzitní sítě, zajišťuje pracoviště Centrum informačních technologií (CIT) - konkrétní seznam s popisem či případným návodem naleznete na stránce: „Služby“. Fakultní podpora v oblasti IS dokumentuje portál Ústavu informačních technologií. Stránka 4 z 4 DOTAZY – POMOC Základní nápovědu k IS SU naleznete přímo na portálu systému v aplikaci „Nápověda“, kde se orientujte zejména na skupinu témat „Student“. Univerzitní stránka „Rady a informace Videonávody k IS SU“ obsahuje komentované video návody k vybraným postupům v IS SU. Milí studenti, před formulací a odesláním vašeho dotazu zvažte příhodného adresáta, významně tak můžete zkrátit vyřízení vašeho požadavku:  Otázky k organizaci kurzu, hodnocení, průběhu výuky, obsahu kurzu směřujte na vyučujícího.  Žádosti k uznání předmětu, přerušení studia atp. konzultujte se studijním oddělením.  V případě systémových či technických dotazů, chybových hlášení atp. své dotazy prosím zasílejte na adresu: elearning (at) slu.cz Literatura Seznam povinné literatury je dostupný v sylabu předmětu (kurzu) v IS SU – aplikaci „Prohlídka katalogu“ (vyhledávejte dle zkratky kurzu a specifikujte součást univerzity a období). Zajímavé odkazy zaměřené na prezentaci aktuálních trendů jsou uvedeny i v rámci jednotlivých prezentací přednášek. doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D.