Informatika INMBPINF Úvodní informace a požadavky na absolvování Ing. Radim Dolák, Ph.D. •13 x přednáška // 45 minut •Přednášky doc. Suchánka budou zaměřeny na teoretické znalosti, které budou součástí průběžného testu i zkoušky. • •12 x seminář // 90 minut •Semináře dr. Doláka budou zaměřeny na praktické ukázky a samostatnou práci studentů. • • • Obecné informace o předmětu •1. seminář: •Seznámení s průběhem výuky v semestru, studijními materiály a jejich strukturou, seznámení s požadavky na absolvování předmětu. •Seznámení s prostředím IT na OPF, CRO, IS, Horde, Files.opf.slu.cz, UIT, KINM. Software na OPF, přístup studenta k software, VMware, Office 365. •2. seminář: •Úvod do práce s textem a daty. Textové editory, tabulkové procesory, databáze, prezentační software. MS Office, verze, přehled, formáty ukládání, Office 2019, Office online, Office 365, Word, Excel, Access, PowerPoint, základní typy, přípony a formáty souborů. Ochrana souborů (chráněné zobrazení, zámek apod.) Základní pracovní objekty V MS Office, •3. seminář: •Základní pracovní prostředí v MS Office, pracovní plochy jednotlivých aplikací, pásy karet, rozdíly a shody v jednotlivých aplikacích, volby, skupiny voleb, základní pracovní objekty v jednotlivých aplikacích. Práce se schránkou. Základní práce s kartami, přizpůsobení pásu karet, karta Vložení, karta Rozložení, karta Zobrazení. • Obecné informace o předmětu – obsah kurzu •4. seminář: •Objekty a prostředí MS Word, znak, slovo, řádek, odstavec, oddíl, stránka, textové pole, grafické objekty. Práce s textovými objekty, vyhledávání, klávesové zkratky, textové pole, SmartArt, vlastnosti, formáty a styly objektů. Srovnání vlastností textových objektů v ostatních aplikacích MS Office. Opravy v textu, automatické opravy, možnosti nastavení na kartě Soubor > Možnosti. Karta Revize, sledování změn v dokumentu. •5. seminář: •Práce se stránkou, práce se záhlavím/zápatím, styly, generování obsahu a seznamů, odkazy, karta Reference. Práce s textovým polem, práce se styly, práce s oddíly, práce s motivy. Karta Návrh. Komentáře, pole, hromadná korespondence. •6. seminář: •Textové efekty a typografie v MS Word, práce s formáty, podokno Formát u jednotlivých objektů, vlastnosti objektů (velikost, barva, stín, prostorové efekty, kombinované vlastnosti u složených objektů), grafické objekty, seskupování, úpravy objektů, přenosy objektů pomocí schránky, přenosy objektů mezi aplikacemi. • Obecné informace o předmětu – obsah kurzu •7. seminář: •Úvod do práce s makry, karta Vývojář, nahrávání maker. •PowerPoint, pracovní plocha, snímek, dostupná podokna, objekty, specifika při práci s objekty, Vlastnosti snímku, pozadí, rozložení. Animační efekty, přechody snímků. •8. seminář: •PowerPoint, prezentace, parametry a efekty animací a přechodů, vlastnosti prezentace. MS Excel. Úvod do práce s daty, struktura dat, tabulky, záznamy, položky, relace, prostředí MS Excel, základní pracovní objekty MS Excel, odlišnosti v kartách. •9. seminář: •Buňka, adresace, obsah buňky, list, sešit, formáty, výběr, kopírování a přesouvání dat, import dat, typy a přípony souborů. Rozdílnosti v kartách, karta Domů. Funkce, vzorce, výpočty, karta Rozložení, karta Zobrazení. • Obecné informace o předmětu – obsah kurzu •10. seminář: •Práce s daty, seznam, tabulka, filtrování, třízení, souhrny, názvy oblastí a proměnných, ověření dat, scénáře, hledání řešení, kontingenční tabulka. •11. seminář: •Vizualizace dat v S Excel, grafy. •MS Access. Základy práce s relační databází, objekty pro práci, průvodci vytváření objektů, návrhové zobrazení. Tabulka, vlastnosti, formáty, import dat, relace, filtrování třízení. Úvod do dotazů. Typy dotazů, dotazy akční, dotazy parametrické, výpočty v dotazech, tvůrce výrazů. •12. seminář: •Formulář, návrhové zobrazení, základní objekty, textové pole ve formuláři a jeho propojení s daty, ovládací prvky formuláře. Tělo formuláře, záhlaví, zápatí, vlastnosti. •Sestava, průvodce tvorbou sestavy. Úvod do maker, podmínka v makru, přiřazení akce a makra aktivnímu objektu ve formuláři. Obecné informace o předmětu – obsah kurzu •Hodnotící metody: 1)aktivní účast na seminářích (max. 30 bodů), 2)průběžný test znalostí (max. 30 bodů) 3)zkouška (max. 40 bodů). • •Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné získat minimálně 20 bodů z průběžného testu a 70 bodů celkem. • •Bodové hodnocení aktivní účasti: •Na každém semináři bude studentům k dispozici test dílčích znalostí z probírané látky, prokazující aktivitu na daném semináři. •Pokud vyučující neurčí jinak, lze tento test absolvovat pouze na příslušném semináři. Z každého testu je možné získat max. 3 body (méně než 50% správných odpovědí 0 bodů, 50% - 70% 1 bod, 70% - 90% 2 body, 90% a více 3 body). Body se započítávají do zkoušky. •Při zisku více než 30 bodů za semestr se ke zkoušce započítává max. 30 bodů). Požadavky na absolvování kurzu •Bodové hodnocení průběžného testu: průběžný test (otevřený v 7. výukovém týdnu (1.11 2021 – 7.11.2021 do 24:00), teorie Word, PowerPoint), student má možnost dvou pokusů. •Test má 30 otázek, každá správná odpověď je jeden bod, student musí získat alespoň 20 bodů, jinak není připuštěn ke zkoušce. •V případě 2. pokusu se počítají body tohoto pokusu. Body se započítávají do zkoušky. • •V případě, že student nezíská z průběžného testu 20 bodů, může v semestru po uzavření průběžného testu (od 8.11.2021) jako náhradu kdykoli absolvovat souhrnný test, tento test lze absolvovat opakovaně tak dlouho, dokud student nezíská alespoň 20 bodů. •V tomto případě se započítá ke zkoušce 20 bodů, i když student opakovaným pokusem získá bodů více. •Pokud student nezíská ani opakovanými pokusy 20 bodů, není připuštěn ke zkoušce. •Test je otevřen do 19.12.2021 (konec období výuky). • Požadavky na absolvování kurzu •Zkouška: Při zkoušce student prokazuje praktické znalosti z práce s textem (10 praktických otázek v prostředí Word, max. 10 bodů), praktické znalosti základů práce s daty a jejich vizualizace (10 praktických otázek v prostředí Excel, max. 10 bodů), praktické znalosti práce se strukturovanými daty (10 praktických otázek v prostředí Access, max. 10 bodů) a teoretické znalosti získané v semestru (teoretický test, 10 otázek, max. 10 bodů). •Zkušební test lze absolvovat pouze v době zkoušky. •Žádná ze 4 částí zkoušky nesmí být hodnocena „0“ body. Zkouška probíhá na PC učebně. • •Veškeré teoretické testy (dílčí, průběžný, souhrnný, zkouškový) studenti absolvují v určené době v prostředí pro zkoušení (elearning.opf.slu.cz, kurz „Informatika – zkoušení PEDAGOG [ZS-2021-INMBPINF-XX]“ (PEDAGOG je příjmení tutora, XX jsou iniciály tutora). Požadavky na absolvování kurzu •IS SLU: •https://is.slu.cz/auth/el/opf/zima2021/INMBPINF/um/ • •https://is.slu.cz/auth/el/opf/zima2021/INMBPINF/um/seminare-vyucujici_dolak/ • • Výukové materiály •Ing. Radim Dolák, Ph.D. •dolak@opf.slu.cz •A405 • •konzultační hodiny pro období výuky v zimním semestru 2021: •Pondělí: 17:10-18:40 •Úterý: 18:00-19:30 Kontakty