"Pro faktory A a B se dvěmi úrovněmi (+,-) byl sestaven úplný plán. Každý pokus se opakoval dvakrát. Výsledky jsou" uvedeny v tabulce. "a) Doplňte sloupce tabulky A, B, AB." "b) Vypočtěte efekty faktorů A, B a efekt interakce faktorů AB." c) Napište rovnici modelu experimentu. d) Vypočítejte rozptyl odhadu efektu faktorů. "e) Testujte, zda jsou faktory A, B, AB statisticky významné (alfa = 5%)." Řešení: Nulová hypotéza: Faktor je statisticky nevýznamný A B AB Y1 Y2 Průměr Y (n= 4: počet pokusů respektive řádků tabulky) + + + 5 6 5.5 (N = 8: celkový počet pokusů včetně opakování) + - - 5 5 5 - + - 7 6 6.5 - - + 5 4 4.5 Efekt: -0.25 1.25 -0.75 5.375 Rozptyl s na druhou: (0.25+0.25+0+0+0.25+0.25+0.25+0.25)=1.5 Rovnice modelu experimentu: y = 5.375-0.125A+0.625B-0.375AB s_e na druhou: 4*1.5/8=0.75 s_e = 0.866 0.866 Faktor Efekt t (test. krit.) t=efekt/(s_e) A -0.25 -0.288683603 B 1.25 1.443418014 AB -0.75 -0.866050808 "Kritická hodnota (df = 8-4=4, alpha = 0.05): " 2.776445105 "Protože pro všechny faktory platí, že testové kritérium (t) je menší než kritická hodnota, jsou faktory nevýznamné." "Nulovou hypotézu, která říká, že faktor je nevýznamný, tedy ve všech třech případech přijímáme (nezamítáme)." ##### Sheet/List 2 ##### "Pouliční prodavač hotdogů provedl experiment se dvěma faktory, které by podle něj mohly ovlivnňovat tržby." Těmito faktory jsou pouštěná hudba (faktor H) a místo prodeje (faktor M) "Faktor H nabývá dvou úrovní: puštěná hudba (+), ticho (-). Faktor M má také dvě úrovně: náměstí (+) a obchodní centrum (-) " "a) Vypočtěte efekty faktorů H, M a efekt interakce faktorů HM." b) Proveďte grafické hodnocení efektů faktorů c) Načrtněte grafy interakcí d) Najděte (regresní) model experimentu Řešení: Nulová hypotéza: Faktor je statisticky nevýznamný H M HM Y (tržby v tis. Kč.) (n= 4: počet pokusů respektive řádků tabulky) + + + 7.5 (N = 4: celkový počet pokusů včetně opakování) + - - 6 - + - 9 - - + 4 efekt: 0.25 3.25 -3.5 6.625 nelze vypočítat směrodatné odchylky data pro graf: číslo (i) 1 2 3 efekt P_i efekt -3.5 0.25 3.25 m = 3 -3.5 16.66666667 faktor HM H M 0.25 50 P_i 16.66666667 50 83.33333333 3.25 83.33333333 100 3 0.5 "Protože má graf jen 3 body, moc z něj nevyčteme. Zdá se, že prostřední bod (faktorH) vybočuje nejvíce." Grafy interakcí: Vliv H na Y v závislosti na faktoru M: H M Y Data pro graf: H (M dolní úroveň) Y 1 6 7.5 + - 6 1 6 -1 4 9 - - 4 -1 4 H M Y H (M horní úroveň) Y + + 7.5 1 7.5 - + 9 -1 9 "Z grafu je vidět, že pro M na vyšší úrovni se dosahuje vyšší Y." Regresní model: y = 6.625+0.125H+1.625M-1.75HM