Prezentace předmětu: Business Intelligence Vyučující: doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. Název prezentace Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz Business Intelligence Přednáška 9 doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. Aplikační oblasti BI •Sledování a analytické vyhodnocování –finance; –marketing; –výroba; –logistika; –řízení vztahů s dodavateli; –lidské zdroje; –informatika: –CPM (Corporate Performance Management); –analýza webu; –Customer Intelligence. – 3 csvukrs Aplikační oblasti BI •Finance –kontrola finančního hospodaření podniku; –BI umožňuje získat hodnoty ukazatelů finanční výkonnosti například za •nákladová střediska; •projekty; •skupiny produktů; •apod. –v případě odchylek naměřených hodnot od plánu BI umožňují snadno nalézt problémové místo; –podpora vysoké finanční transparentnosti zejména v oblastech řízení nákladů. – 4 csvukrs Aplikační oblasti BI •Finance – plánování a prognózování –analytické nástroje pro tvorbu prognóz; –nástroje pro simulaci finančního vývoje organizace; –automatizace procesů finančního plánování (struktury finančních plánů na různých úrovních); –finanční plány •pravidelně monitorovány; •vyhodnocovány; •modifikovány. –podpora tvorby odhadů příjmů a výdajů s vyšší mírou jistoty resp. přesnosti. – – 5 csvukrs Aplikační oblasti BI •Finance – výkaznictví a konsolidace –konsolidace multidimenzionálních informací z různých zdrojů (například přes různé dceřinné společnosti); –simultálně prováděné finanční výstupy přes jednotlivé dimenze •podniky; •pobočky; •projekty; •apod); –možnost okamžitého zjištění nerovnováhy finančního hospodaření; –tvorba výkazů vyžadovaných regulátory trhu nebo burzovními institucemi (Sarbanes-Oxley, Basel II, reporty telekomunikačních operátorů apod.); – – – 6 csvukrs Aplikační oblasti BI •Finance – analýza nákladů a ziskovosti –zjištění skutečné ziskovosti spojené s •produkty; •dodavateli; •prodejními kanály; •partner; •zákazníky; •apod. –identifikace zákazníků přinášejících nebo nepřinášejících zisk; –identifikace ziskových a neziskových produktů, apod. • 7 csvukrs Aplikační oblasti BI •Finance – řízení rizik –sledování a řízení rizik spojených s finančními operacemi; •úvěrové zatížení; •situace na trhu; •provoz organizace. –aplikace pravidel pro řízení rizik je možné vytvářet specifické výstupy související s riziky •podniku jako celku; •regionu; •typu finanční operace; •typu výroby; •apod. 8 csvukrs Aplikační oblasti BI •Finance – optimalizace –simulace; –plánování; –sledování; –porozumění dopadů fúzí; –porozumění dopadů akvizic; –porozumění dopadů restrukturalizace daňové politiky; –podpora analýz spojených s •plánováním výroby; •produktového mixu; •lidských zdrojů. 9 csvukrs Aplikační oblasti BI •Marketing –integrální součást CRM; –podpora aplikací typu Customer Intelligence; –pomoc při •analýze a plánování marketingových kampaní; •analytické vyhodnocování efektivity kampaní. – 10 csvukrs Aplikační oblasti BI •Marketing –Analýza portfolia produktů a služeb •profitability a nákladovost produktů nebo produktových řad; •analýzy potenciálu produktů vzhledem k cílovým skupinám zákazníků; •analýzy vztahu produktů k produktům konkurence. –Klasifikace a segmentace zákazníků •stanovení kritérií pro klasifikaci a segmentaci zákazníků; –geografická; –příjmová; –věk; –apod. – 11 csvukrs Aplikační oblasti BI •Marketing – správa marketingových kampaní –plánování a měření efektivity marketingových kampaní •výběry skupin zákazníků; •stanovení kritérií úspěšnosti kampaně; •vyhodnocení kampaně. –analýza marketingových zdrojů (ve vztahu k produktovým řadám, lokalitám, apod.) •marketingové materiály; •reklamní čas; •týmy pro přímý marketing. • 12 csvukrs Aplikační oblasti BI •Marketing – správa marketingových kampaní –analýza marketingových nákladů •analýza nákladů na marketingové kampaně; •porovnání nákladů a dosažených efektů –vyhodnocení kampaní •monitorování průběhu kampaně; •podpora procesu vyhodnocování kampaní ve vztahu k jejich průběhu. • 13 csvukrs Aplikační oblasti BI •Výroba –Plánování a monitorování klíčových ukazatelů (přes závody, výrobní linky, sklady, série apod.) •doba dodávky (ve vztahu k plánu); •výroba v procesu; •doba trvání výrobního cyklu; •průchodnost výrobních linek; •výdej ze skladu; •obrat zásob; •ziskovost; •kvalita; •apod. • 14 csvukrs Aplikační oblasti BI •Výroba –Analýza a plánování trendů vycházejících z „historických“ dat •speciální aplikace; •simulace a plánování výrobního procesu na základě historických dat. –Podpora nástrojů pro automatizaci výrobního procesu •vyhodnocení aktuálních informací a jejich porovnání s plánem a nastavenými pravidly; •možnost dodání informací pro účely zajištění nápravy nebo změny výrobního procesu přímo nástrojům zajišťujícím jeho automatizované řízení. 15 csvukrs Aplikační oblasti BI •Logistika –sledování efektivity procesu distribuce a dodávky zákazníkům; –sledování efektivity jednotlivých částí procesu distribuce a dodávky; –Analýza efektivnosti dopravců (z hlediska dopravců, přepravovaného zboží, geografické oblasti, atd.) •monitorování chování externích dopravců; •sledování dodržení plánovaného termínu dodávky; •náklady na distribuci; •dodržování požadavků na přepravu; •apod. • 16 csvukrs Aplikační oblasti BI •Logistika –Analýza dopravních nákladů •náklady spojené s –různými druhy dopravy; –dodacími podmínkami; –rámcovými smlouvami. •aplikace dodávají podklady pro výběr nejefektivnějších typů transportu v návaznosti na typ produktů; •výstupy podávají podkladové informace pro hodnocení efektivity rámcových smluv. • • 17 csvukrs Aplikační oblasti BI •Logistika –Kapacitní plánování •aplikace dodávají informace aplikacím kapacitního plánování –počet požadavků; –množství disponibilních zdrojů v jednotlivých lokalitách. –Analýza doby dodávky – v závislosti na •druhu produktů; •typu dopravce; •geografické lokalizaci zákazníka; •roční době; •apod. –Analýza důvodů problémů a reklamací • • • • 18 csvukrs Aplikační oblasti BI •Řízení vztahů s dodavateli –cílem je snížení nákladů nákupu a zvýšení efektivity a kontroly –zdrojem jsou data z interního prostředí a data poskytované dodavateli •ceníky; •plány volných kapacit; •apod. –problém dat od dodavatelů •kvalita; •normalizace. • – • • • • 19 csvukrs Aplikační oblasti BI •Řízení vztahů s dodavateli –Analýza nákupu •možnost podrobné analýzy nákupního chování přes organizační složky, projekty, apod.; •podpora efektivní kontroly distribuovaného procesu nákupu; •podpora efektivního plánování nákupů –centrální nákup; –lokální nákup. •možnost simulace dopadů rozhodnutí o nákupech –do struktury; –rozsahu. • • – • • • • 20 csvukrs Aplikační oblasti BI •Řízení vztahů s dodavateli –Hodnocení a výběr dodavatelů •cíl – výběr nejvhodnějšího dodavatele pro danou objednávku na základě –ceníky dodavatelů; –dodací podmínky; –skutečná cena; –kvalita a včasnost dodávek; –apod. –Stanovení strategie nákupu •podpora stanovení a vyhodnocení strategií nákupu; •hodnocení efektivnosti pracovníků; •hodnocení efektivnosti celých organizací. • – • • • • 21 csvukrs Aplikační oblasti BI •Lidské zdroje –Analýza pracovní síly •analýza ukazatelů lidských zdrojů podle –vzdělání; –pracovních zkušeností; –plánů osobního růstu; –poboček; –apod. •změny ukazatelů v čase –například růst kvalifikace. – • – • • • • 22 csvukrs Aplikační oblasti BI •Lidské zdroje –Analýza nákladů pracovní síly •plánování nákladů na jednotlivé zaměstnance –plat; –bonusy; –další motivační faktory; –školení; –atd. •vyhodnocování nákladů –vazba nákladů & efektivita práce. – • – • • • • 23 csvukrs Aplikační oblasti BI •Lidské zdroje –Výběr a motivace zaměstnanců •podpora náboru nových zaměstnanců; •tvorba profilu požadovaného zaměstnance; •návrh motivačních opatření pro zaměstnance; •monitorování využití zaměstnanců; •výzkum spokojenosti zaměstnanců; •výzkum vztahu zaměstnanců k motivačním opatřením; •apod. – • – • • • • 24 csvukrs Aplikační oblasti BI •Informatika –typickým se stává přechod od poskytování infrastruktury k poskytování služeb •interní útvar; •outsourcing. –na významu roste monitoring nákladů na IS/ICT/BI ve vazbě na výnosy podniku; –cílem je •snížit náklady na IS/ICT/BI; •maximalizovat jejich využívání (efektivita využívání). – – • – • • • • 25 csvukrs Aplikační oblasti BI •Informatika –Sledování a analýza zdrojů IS/ICT/BI •monitorování a analýza struktury IS/ICT/BI –dimenze organizačních jednotek; –dimenze typu výpočetní techniky; –dimenze stáří výpočetní techniky; –dimenze zodpovědných osob; –apod. •v kombinaci s výstupy z finančního řízení podniku lze hodnotit –pořizovací náklady; –provozní náklady; –odpisy; –aktuální ceny. – – • – • • • • 26 csvukrs Aplikační oblasti BI •Informatika –Sledování a analýza poskytovaných služeb •monitorování a analýza –struktury portfolia poskytovaných služeb; –rozsah jejich poskytování; –finanční ukazatele spojené s jejich využíváním. •tvorba podkladů pro účtování služeb konkrétním zákazníkům; •analýza ukazatelů plnění dohodnutých úrovní poskytovaných služeb –uplatňování smluvených pokut (planoucích ze smluv); –bonusů. – • – • • • • 27 csvukrs Aplikační oblasti BI •Informatika –Řízení bezpečnosti a rizik •analytické nástroje pro –mapování bezpečnostních hrozeb; –mapování aktiv; –akce spojené se zamezením rizika. •podpora stanovení a simulací bezpečnostní politiky. – – • – • • • • 28 csvukrs Aplikační oblasti BI •CPM –aplikace pro podporu řízení podnikového výkonu •metodiky; •procesy; •ukazatele; •systémy. –holistický přístup k implementaci a monitoringu strategie; –kombinuje metodiky •balanced scorecard; •economic value added; •activity based management (ABM). – – • – • • • • 29 csvukrs Aplikační oblasti BI •CPM - činnosti procesu –tvorba nebo úprava podnikové strategie; –rozdělení strategie do dílčích cílů; –nastavení cílových hodnot sledovaných ukazatelů; –komunikace cílů dovnitř společnosti; –operační plánování; –monitorování plnění cílů; –analýza plnění cílů; –tvorba předpovědí a plánů. – • – • • • • 30 csvukrs Aplikační oblasti BI •CPM –technologická platforma pro •simulaci; •plánování; •monitorování; •analýzu; •vykazování podnikových ukazatelů. –simultánní sledování ukazatelů na různých úrovních detail; –agregace výsledků do celopodnikových čísel. – • – • • • • 31 csvukrs Aplikační oblasti BI •Analýza webu –aplikace pro monitoring a analýzu ukazatelů získaných provozem webových aplikací •informační servery; •internetové obchody; •internetová tržiště. –důležitou roli zde hrají •tvůrci webových stránek; •dodavatelé obsahu; •sponzoři; •vedoucí manažeři. – – • – • • • • 32 csvukrs Aplikační oblasti BI •Analýza webu –Základní ukazatele •statistické informace –počet přístupů na stránky; –počet přístupů podle typu prohlížeče; –počet přístupů v daných časových intervalech; –celkové počty; –apod. – – – • – • • • • 33 csvukrs Aplikační oblasti BI •Analýza webu –Chování návštěvníků •analýza pohybu návštěvníků na webových stránkách; •identifikace zákazníka na základě –internetové adresy; –cookies; –údajů v registračních formulářích; –apod. •identifikace typických cest pohybu uživatele po webových stránkách; •analýzy času a frekvence připojení; •další demografické informace. • – – – • – • • • • 34 csvukrs Aplikační oblasti BI •Analýza webu –Analýza webového kanálu •webové stránky – jeden z množiny komunikačních resp. obchodních kanálů podniku; •hodnocení webových stránek z hlediska –produkce výnosů; –nákladů na tvorbu; –nákladů na provoz. •důležité je –propojení výstupů z analýz webu s výstupy z CRM s cílem získání komplexního přehledu o interakci zákazníků s podnikem; –uložení ideálně agregovaných údajů do datového skladu. • • – – – • – • • • • 35 csvukrs Aplikační oblasti BI •Customer Intelligence –komplex aplikací zaměřených na poznání •zákazníka; •hodnoty zákazníka; •preferencí zákazníka; •rizikovosti zákazníka; •pravděpodobnosti odchodu zákazníka ke konkurenci. –využívá se propojení systémů BI a CRM • – 36 csvukrs Aplikační oblasti BI •Customer Intelligence – koooperativní CRM –zajištění komunikace se zákazníky; –spolupráce s okolím organizace; –spolupráce s obchodními partnery; –v prostředí propojených obchodních partnerů kooperativní aplikace nabízejí možnost sdílení jejich dat a aplikací vztažených ke společným zákazníkům; –podpora zákaznických center; –podpora servisu. 37 csvukrs Aplikační oblasti BI •Customer Intelligence – operativní CRM –automatizace obchodních procesů (SFA – Sales Force Automation); –podpora marketingu (MFA – Marketing Force Automation); –podporuje rutinní činnosti ve společnosti typu •zpracování korespondence; •identifikace partnera; •evidence kontaktů, osoby partnera a významných událostí týkajících se partnera. –připravuje část datové základny pro podporu analytického CRM. – – – 38 csvukrs Aplikační oblasti BI •Customer Intelligence – analytické CRM –agregace a aplikace znalostí o zákazníkovi; –aplikace business a customer intelligence; –analytické aplikace na bázi datových skladů a dolování dat; –aktivity analytických CRM •segmentace zákazníků; •analýza marketingových kampaní; •predikce chování zákazníků; •personalizace. – – – 39 csvukrs Aplikační oblasti BI •Customer Intelligence –CRM – vysoce závislé na kvalitě zákaznických dat; –CRM - uplatnění nových zdrojů dat o zákaznících a jejich potřebách; –CI - poskytování nových informačních služeb zákazníkovi s využitím BI; – • • 40 csvukrs Aplikační oblasti BI 41 csvukrs Řízení projektů BI - zdroje •NOVOTNÝ, O., POUR, J. a D. SLÁNSKÝ, 2005. Business Intelligence – Jak využít bohatství ve vašich datech. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-6685-0. • 42 csvukrs • Děkuji za pozornost Otázky?