UML SEKVENČNÍ DIAGRAM Cíle jazyka UML 1. Poskytnout návrhářům jednoduchý visuální modelovací nástroj tak, aby uživatel mohl snadno vytvářet a vyměňovat si modely 2. Poskytnout mechanismus pro rozšiřování a specializaci modelů 3. Umožnit nezávislost na programovacím jazyku a vývojovém procesu      Cílem jazyka UML je poskytnout nástroj pro tvorbu velký průmyslových projektů. Tento nástroj by měl podpořit kvalitu projektu a snížit jeho cenu. V dokumentaci jazyka UML se uvádějí tyto cíle: 4. Poskytnout formalismus pro pochopení modelovacího jazyka 5. Podpořit rostoucí trh s objektově-orientovanými technologiemi 6. Podpořit vývojové koncepce vyšší úrovně, jako např. collaborations, framewors, patterns a components 7. Integrovat dosavadní nejlepší zkušenosti Sekvenční diagram Jedná se o typ interakčního diagramu. Úkolem tohoto diagramu je zaznamenat posloupnost zasílání zpráv mezi objekty, které navzájem spolupracují. Na sekvenční diagram se dá nahlížet dvěma způsoby. Vertikální pohled zobrazuje posloupnost zasílání zpráv v čase a horizontální pohled zachycuje zasílání zpráv mezi jednotlivými objekty. Čas tedy běží v diagramu směrem dolů. Sekvenční diagramy (sequence diagram) se vytvářejí většinou přímo z diagramů případů užití. K jednomu případu užití může existovat několik sekvenčních diagramů, které modelují interakci objektů v rámci komunikace aktora se systémem. Jednotlivé značení prvků a jejich význam Objekt Objekt se v diagramu značí obdélníkem a jeho názvem. Od obdélníku vede svislá čára vyznačující jeho existenci v čase. • název objektu • název objektu i název třídy • anonymní objekt Objekt může vznikat a zanikat v průběhu diagramu, vznik se značí zacyklenou šipkou, zánik křížkem. vznik zánik Synchronní a asynchronní zprávy •asynchronní zpráva - objekt posílá zprávu druhému objektu a nečeká na ukončení činnosti druhého objektu •synchronní zpráva (jednoduchá) - vysílající objekt předá řízení přijímajícímu objektu a sám čeká na zpracování odeslané zprávy Message 1() Message 4() Jednoduchá zpráva asynchronní zpráva Synchronní zpráva Příklad použítí zprávy: •schopnost objektu přijímat určitou zprávu znamená, že na tuto zprávu objekt spustí některou z metod •na základě zpráv můžeme určovat metody objektu •u objektů, u kterých končí „šipka“, vznikne nějaká metoda. Výsledek volání procedury nemusí se vždy uvádět Aktivita Aktivita objektu v diagramu se značí tenkým dlouhým obdelníkem (někdy i tlustou svislou čarou ). nebo Dva různé příklady možného použití: Praktický příklad sekvenčního diagramu Zapsání studenta na předmět