Prezentace předmětu: INFORMAČNÍ MANAGEMENT Vyučující: Ing. Radim Dolák, Ph.D. Název prezentace Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz INFORMAČNÍ MANAGEMENT 1. INFORMAČNÍ MANAGEMENT – VYMEZENÍ, ÚLOHY A ROLE Ing. Radim Dolák, Ph.D. •Informační management má své vymezení, úlohy a role. •Informační management je velmi významná oblast managementu, která se zabývá sběrem, zpracováním, řízením a distribucí informací k jednomu nebo více uživatelům. •V rámci podniků výrazně narůstá potřeba využívání informací pracovníky z různých oddělení. Tento trend klade vysoké požadavky na dodávání správných, včasných a potřebných informací také s ohledem na práva přístupu k informacím samotným. • Úvod csvukrs üDefinovat pojem informační management üDefinovat informační společnost üObjasnit rozdíl dřívějšího a současného pojetí informačního managementu üVymezení informačního managementu üUvedení úloh informačního managementu üSeznámení s rolí informační manažera üUvedení metod informačního managementu ü Cíle přednášky csvukrs •Můžeme rozlišit tři hlavní etapy rozvoje informačního managementu. Každá etapa se liší nejen využívanými nástroji, ale také zaměřením na určité činnosti. 1)etapa „engineering efficiency“ 2)etapa „informační management jako výrazový prostředek 3)etapa „aplikace manažerských přístupů“ • Historický vývoj csvukrs •1. etapa „engineering efficiency“ qpojem zavedl v roce 1966 R. S. Taylor a kolektiv rámci konference k otázkám systémového pojetí a zpracování inženýrských informací a výuky, qorientace kladena na hospodárnost zpracování tvrdých úloh, qspojován s aplikací ICT při hromadném evidenčním zpracování údajů. • Historický vývoj csvukrs •2. etapa „informační management jako výrazový prostředek odborníků v oblasti ICT qkonec 70. a 80. léta 20. stol., qzaměření na hospodárnost realizace IS/IT a orientace kladena automatizace starých postupů, qinformační management chápán jako soustava manažerských doporučení pro stavbu IS/IT. • Historický vývoj csvukrs •3. etapa „aplikace manažerských přístupů“ q90. léta 20. stol., qpráce se zdroji uplatňována i na IS a informace, qvýznamné zaměření na účelnost a účinnost v rámci reengineeringu procesů. • Historický vývoj csvukrs •Pojetí informačního managementu se postupně mění. Existuje několik definic současného pojetí informačního managementu. • •Například Vodáček a Rosický (1997) uvádějí následující definici: „Informační management lze definovat jako transdisciplinárně pojatý soubor poznatků, metod a doporučení systémových přístupů informatiky, které pomáhají vhodně realizovat přístupy manažerského myšlení a jednání k dosažení cílů uvažované organizace“. • •„Informační management je vědomý proces, při němž jsou shromažďována data, která jsou využívána pro podporu rozhodovacích a řídících procesů na všech úrovních řízení podniku.“ (Hinton, 2006) Definice csvukrs •Informační management lze zařadit mezi úlohy vedení podniku, které se zabývají identifikací problémů na úrovni vnitřní i vnější komunikace. V rámci tohoto pojetí tedy nelze informační management oddělit od procesu vedení podniku. •Práce s informacemi v podnicích a organizacích je jedním z podstatných organizačních cílů, za které musí být zodpovědné vedení. •Informační management využívá systémové přístupy poskytující metodické návody nejen pro řešení problémů, ale umožňující zejména komplexně způsob řešení s ohledem k ostatním vlivům. • Vymezení a úlohy informačního managementu csvukrs •Informační management je komplexní systém, který nelze posuzovat pouze z pohledu samotných dat, ale i z pohledu osob, které s nimi pracují. Jedná se v podstatě o všechny pracovníky na všech úrovních podniku, kteří mají často specifické potřeby a požadavky na přístup k informacím. Tyto specifické potřeby ohledně informací je nutné zohlednit pro správné nastavení managementu informací v podniku. • •V rámci informačního managementu se nastaví vhodné techniky pro práci s informacemi. Určí se také vhodné formy komunikace a identifikuje se, které informace se pro dosažení cílů organizace jeví jako racionální. • Vymezení a úlohy informačního managementu csvukrs •Role informačního managementu spočívá stručně řečeno v činnostech, jako je organizování, vyhledávání, získávání, zajištění a udržení informací. Informační management úzce souvisí s řízením podniku a se správou dat. •Jak uvádí např. Tvrdíková (2008), tak je velmi žádoucí, aby firmy a instituce zaměstnávaly informační manažery, protože jejich význam spočívá v zajištění řízení procesu zvyšování kvality IS a ICT v dané firmě či instituci. Spolupracuje s vrcholovým vedením firmy, vedoucím útvaru informatiky, správcem systému, systémovým integrátorem či poskytovatelem outsourcingu. • Role informačního manažera csvukrs •Zodpovědnost za řízení vývoje a provozu celého IS/IT, zajišťování rozvoje modelu řízení IS/IT, řešení vztahů s externími dodavateli, personální řízení pracovníků IS/IT, řízení auditu IS, ekonomické analýzy rozvoje a provozu IS/IT. •Mezi základní předpoklady pro tuto pracovní pozici patří: qschopnost vidět dopředu, qschopnost formulovat strategii, qschopnost řídit týmy, qkomunikační schopnosti, qglobální přehled o IS/IT, qznalosti řídících ekonomických, organizačních a personálních faktorů firmy. • Role informačního manažera csvukrs •V rámci životního cyklu informačních systémů jsou řídícími a výkonnými pracovníky zodpovědnými za informační management používány k dosažení cílů určité metody s cílem efektivního výkonu úkolů informačního managementu. Mezi základní metody informačního managementu lze zařadit následující: analýzu, syntézu, metodu systémového přístupu, metodu projektového řízení, optimalizace, auditu a operativního řízení. Metody informačního managementu csvukrs qMetoda analýzy - představuje v obecném slova smyslu myšlenkový postup, rozkládající vymezený celek na jeho části. qMetoda syntézy - představuje metodu spočívající v skládání, spojování, slučování částí do organického celku. Představuje opak analýzy. qMetoda systémového přístupu - podporuje řešení problému systémovým pohledem, umožňujícím vidět výsledný systém jako jednotu prvků a vazeb mezi nimi. qMetoda projektového přístupu - umožňuje přistupovat k přípravě a návrhu informačního systému jako k projektu, se všemi nezbytnými zásadami a přístupy. Metody informačního managementu csvukrs qMetoda optimalizace - představuje proces hledání nejvhodnější konfigurace či nejvhodnějšího postupu vzhledem k zadaným kritériím. qAudit - metoda umožňující prověření či zhodnocení stavu a jeho srovnání se stavem požadovaným. qMetoda operativního řízení - je založena na trvalém monitorování stavu informačního systému a odstranění nedostatků jeho činnosti • Metody informačního managementu csvukrs •První zmínka o informační společnosti sahá do roku 1969, kdy si Peter Drucker uvědomil nástup znalostních pracovníků jako logický důsledek investic do vzdělávání. Následní investice do elektronické infrastruktury znamenaly příchod informační ekonomiky, která je označována též jako síťové nebo digitální ekonomika. •Tato úplně nová ekonomika pak výrazně mění podstatu a definici samotného kapitálu. Zisky z intelektuálního kapitálu jako primárního zdroje bohatství se mohou dramaticky zvyšovat právě v prostředí síťové ekonomiky, neboť celková hodnota sítě roste exponenciálně s počtem jednotlivých prvků, jak uvádí např. Vaněk (2013). Informační společnost csvukrs •Podle Jonáka (2003) je Informační společnost definovaná jako „společnost založená na integraci informačních a komunikačních technologií do všech oblastí společenského života v takové míře, že zásadně mění společenské vztahy a procesy. •Nárůst informačních zdrojů a komunikačních toků vzrůstá do té míry, že ho nelze zvládat dosavadními informačními a komunikačními technologiemi.“ Informační společnost csvukrs •Proč jsou informace tak důležité? •Odpověď podává například Vaněk (2013), který uvádí, že se informace staly jedním z klíčových zdrojů každé organizace. •Významná je také jejich odlišnost od materiálových a finančních zdrojů především v tom, že jejich hodnota výrazně klesá v čase a používáním se nezmenšuje, naopak zhodnocuje. •Data uložená zaměstnanci v podnikových informačních systémech jsou majetkem organizace stejně jako systémy samy. Informační společnost csvukrs DĚKUJI ZA POZORNOST