Prezentace předmětu: INFORMAČNÍ MANAGEMENT Vyučující: Ing. Radim Dolák, Ph.D. Název prezentace Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz INFORMAČNÍ MANAGEMENT 11. ICT A INOVACE JAKO PODPORA PRO ZVYŠOVÁNÍ VÝKONNOSTI PODNIKU Ing. Radim Dolák, Ph.D. •Kapitola ICT a inovace jako podpora pro zvyšování výkonnosti podniku je zaměřena nejprve na seznámení se se základními pojmy v oblasti výkonnosti podniku, jako je výkonnost, metrika, řízení výkonnosti, účinnost a účelnost. •Dále je pozornost věnována problematice Corporate Performance Management (CPM) a Business Intelligence (BI). Úvod csvukrs üSeznámit se základními pojmy v oblasti výkonnosti podniku üSeznámit s využitím Corporate Performance Management (CPM) üSeznámit s využitím Business Intelligence (BI) ü Cíle přednášky csvukrs •Řízení výkonnosti je tradiční disciplínou informačního managementu, jak uvádí například Doucek (2010). •Expanzivní vývoj v oblasti IS/ICT změnil rychlost a rozsah řešených úloh oproti minulosti. Díky aplikací přístupu Corporate Performance Management (CPM) a metod a nástrojů Business Intelligence (BI) je možné řídit podnikovou výkonnost jako komplexní celek a flexibilně reagovat na změny v podniku i v jeho okolí. •Řada činností v rámci různých úrovní řízení byla automatizována a tím je možné věnovat více pozornosti například pouze na strategická rozhodnutí. Tato rozhodnutí se mohou opírat o pokročilé vizualizace komplexních dat jak přímo z podniku tak také z jeho okolí. Lze porovnávat také různé scénáře a zpětně vyhodnocovat a monitorovat úspěšnost navržené strategie. Řízení výkonnosti csvukrs •Vysoce konkurenční prostředí klade na podniky nároky, se kterými se musejí umět vyrovnat. Mezi základní nároky na podnik lze uvést podle Kaplana a Nortona (2007) zejména tyto: qřízení aktivit v globálním kontextu, qflexibilní organizační struktury, qoptimalizace výroby a účinné řízení dodavatelsko-odběratelského řetězce, qprodukci kvalitních služeb, qneustálou inovaci a zvyšování kvality výrobků a služeb, qměnící se charakter práce, řízení znalostí v podniku, neustálé zlepšování interních procesů, qimplementaci informačních systémů, které účinně podporují všechny podstatné procesy (interní i externí). Řízení výkonnosti csvukrs •Mezi základní pojmy v problematice výkonnosti podniku patří zejména následující: výkonnost, metrika, řízení výkonnosti, účinnost a účelnost. • •Výkonnost je podle Šuláka a Vacíka (2004) vymezena jako „schopnost podniku co nejlépe zhodnotit investice vložené do jeho podnikatelských aktivit“. • •Metrika je podle Novotného (2008) „přesně vymezená míra, která je používána k hodnocení specifikovaných atributů. Přesným vymezením se rozumí definovaný postup, který se použije pro získání měřené hodnoty včetně návrhu a aplikace dimenzí měření a definice způsobu, jakým budou získané hodnoty mezi sebou porovnávány a interpretovány“. Základní pojmy v oblasti výkonnosti podniku csvukrs •Účinnost (anglicky Effectiveness) je podle Luthra (2007) porovnání toho, co bylo skutečně vytvořeno, s tím, co by mohlo být vytvořeno se stejným rozsahem využití běžných zdrojů, jako jsou například peníze, čas a práce. • •Účelnost (anglicky Efficiency) je definována jako míra, která charakterizuje splnění plánovaných cílů bez vztahu k nákladům. • •Podle Luthra (2007) pak účinnost určuje, zda jsou dělány věci správně a efektivita zase určuje, zda jsou dělány správné věci. Základní pojmy v oblasti výkonnosti podniku csvukrs •Corporate Performance Management (CPM) představuje nejvýznamnější systém řízení výkonnosti. Samotný termín Corporate Performance Management se sice objevil ke konci 90. let 20. století, ale nebyl jednoznačně definován a vymezen. Teprve po roce 2000 je vytvořena společností Gartner jednotná definice uznávaná akademickým i komerčním prostředím. • •Corporate Performance Management (CPM) je souhrnným termínem, který popisuje všechny procesy, metody, metriky a systémy, potřebné k měření a řízení výkonnosti organizace (Geischecker a Rayner, 2001). Výstupy jsou založeny na agregovaných datech a slouží jako podklady pro strategická rozhodnutí členů vrcholového managementu (Bruckner, 2012) • • • Corporate Performance Management (CPM) csvukrs •CPM představuje holistický přístup k implementaci a monitoringu podnikové strategie, kombinující dle Coveney (2003): qmetodiky – mezi které se zařazují metodiky podporující účelné a účinné řízení podniku (např. Balanced Scorecard). Současně lze do této skupiny zařadit i implementační metodiky dodavatelů CPM systémů (např. Cognos), qmetriky – které jsou v rámci implementace těchto metodik v podniku definovány, qprocesy – které používá podnik k implementaci a monitoringu řízení výkonnosti, qaplikace a technologie – informační systémy pro podporu řízení výkonnosti na všech podnikových úrovních, podporujících dané metodiky, metriky a procesy. Corporate Performance Management (CPM) csvukrs •Řízení výkonnosti je zaměřené na celopodnikové řízení a obvykle obsahuje následující komponenty (Felkner, 2010): qStrategické plánování - tvorba, komunikace, nasazení, monitorování a řízení podnikových strategických plánů na úkoly, rozpočty, opatření, lidi a výkonnostní cíle. qPlánování, rozpočtování a forecastování – např. testování různých scénářů, vytváření realistických rozpočtů, identifikaci trendů a výkonnostních odchylek a aktualizaci plánů a rozpočtů. qKonsolidace – např. provedení finanční konsolidace umožňuje zefektivnit a řídit celý proces ověřování, konsolidování, vykazování a odevzdávání finančních dat. • Corporate Performance Management (CPM) csvukrs qReporting – snaha zautomatizovat generování, formátování a distribuování finančních výkazů a zpráv pro management z účetních knih. qŘízení výdajů – cíle je jistit, jaký vliv může mít efektivní řízení výdajů v režii zaměstnanců dopad na celkovou ziskovost. qAnalýzy – monitorování klíčových ukazatelů výkonnosti v reálném čase a výzkum trendů s cílem připravit se na případné změny a rychle reagovat. • Corporate Performance Management (CPM) csvukrs •V rámci podpory pro zvyšování výkonnosti podniku se využívají také nástroje z oblasti Business Intelligence. • •Business Intelligence (BI) lze definovat jako souhrn dovedností, znalostí a technologií využitelných v podnikání pro získání lepšího pochopení chování na trhu a v obchodních souvislostech. • •V rámci BI se za tímto účelem provádí sběr, analýza, interpretace a prezentaci významných obchodních informací, které mohou obsahovat samotné shromážděné informace nebo explicitní znalosti získané z informací. • Business Intelligence (BI) csvukrs •Jaké jsou hlavní přínosy využití Business Intelligence? qdetailní a přehlednější výstup o skutečném stavu jednotlivých oblastí, qmožnost objevení skrytých vazeb a souvislostí, qkomplexní přístup ke všem datům, qkvalitní analýzy a výstupy ve formě reportů, dashboardů a forecastů, qmožnost efektivní implementace na firemní informační systém, qflexibilita a pružnost přinášející schopnost vytvoření reportu/analýzy. • Business Intelligence (BI) csvukrs •Podle Laberge (2012) lze technologii BI použít k mnoha účelům včetně následujících: qměření výkonu nebo stanovení základní úrovně, qanalýza trendů a predikce, qsdružené seskupování neboli analýza tržního koše či segmentace, qřízení výkonu, qasociativní analýza neboli dolování dat, qanalýza předmětných oblastí. Business Intelligence (BI) csvukrs •S jakými daty pracuje Business Intelligence? •Jedná se převážně o strukturovaná data z relačních databází. Tato data jsou v rámci první fáze zpracována v rámci ETL, což je zkratka pro extrakci, transformaci a nahrání dat do datového skladu. •Data mohou být extrahována z různých datových zdrojů, jako jsou např. relační databáze, tabulkové procesory a další strukturované zdroje dat. Následně dochází k transformaci do požadovaného datového formátu. Takto upravená data se následně nahrají do datového skladu, který slouží jako primární zdroj dat pro BI aplikace. •Důležité je, že data jsou v datovém skladu ukládaná v historizované podobě umožňující reportovat vývoj dané metriky v čase. • Business Intelligence (BI) csvukrs •V souvislosti se základními pojmy v oblasti BI se objevuje multidimenzionalita a granularita dat. •Multidimenzionalita se skládá z několika dimenzí, které lze vysvětlit tak, že se na vnitrofiremní data a souvislosti nedíváme jen jedním pohledem, ale z více pohledů úhlů pohledů. Práci s dimenzemi ocení hlavně analytici, protože díky této vlastnosti je možné získat větší přehled o dané problematice. Klíčovou roli v tomto procesu zaujímají multidimenzionální kostky a OLAP. •Podle Poura, Maryšky a Novotného (2012) granularita dat určuje úroveň podrobnosti údajů-faktů, uložených v tabulce faktů. Granularita údajů v tabulce faktů je přímo závislá na počtu a úrovni podrobnosti dimenzí, odpovídajících příslušné tabulce faktů. Business Intelligence (BI) csvukrs •Běžné funkce Business Intelligence aplikací zahrnují standardně následující oblasti: qreporting, qpodporu analýz, qdatové kostky (OLAP), qpřehledové zobrazení (dashboard, balanced scorecard), qdolování dat, qpodnikové řízení výkonnosti (CPM), qpodporu plánování a prediktivní analýzy. Business Intelligence (BI) csvukrs •Podle Novotného, Poura a Slánského (2005) se mezi nástroje a aplikace pro realizaci Business Intelligence se zahrnují: qprodukční, zdrojové systémy, qdočasná úložiště dat (DSA – Data Staging Area), qoperativní úložiště dat (ODS – Operational Data Store), qtransformační nástroje (ETL – Extraction Transformation Loading), qintegrační nástroje (EAI – Enterprise application Integration), qdatové sklady (DWH – Data Warehouses), qdatová tržiště (DMA – Data Marts), qOLAP, Business Intelligence (BI) csvukrs qreporting, qmanažerské aplikace (EIS – Executive Information System), qdolování dat (Data Mining), qnástroje pro zajištění kvality dat, qnástroje pro správu metadat. Business Intelligence (BI) csvukrs •Z hlediska využití nástrojů BI v podnikové praxi lze konstatovat, že v dnešní době nerozhoduje o zavedení BI nástrojů velikost podniku, protože existují BI řešení od malých podniků až po velké nadnárodní společnosti. BI je tedy primárně určena pro jakýkoliv podnik, který požaduje správnou a rychlou analýza vlastních dat, potřeb a zdrojů. •Malé podniky mohou využívat nástroje BI v kooperaci např. aplikací Microsoft Office (Excel, Access) s nadstavbovými aplikacemi pro výstup a aktualizací dat. •Na druhé straně globální společnosti budou používat vysoce sofistikované a finančně náročné. •Na trhu ale existují také opensource BI nástroje jako např. Pentaho, Jaspersoft nebo BIRT. Business Intelligence (BI) csvukrs DĚKUJI ZA POZORNOST