Prezentace předmětu: INFORMAČNÍ MANAGEMENT Vyučující: Ing. Radim Dolák, Ph.D. Název prezentace Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz INFORMAČNÍ MANAGEMENT 12. TRENDY V SOUČASNÉM INFORMAČNÍM MANAGEMENTU Ing. Radim Dolák, Ph.D. •Stejně jako v jiných oblastech se objevují nové trendy, tak ani oblast informačního managementu není výjimkou a musí také reagovat na současné trendy v oblasti ICT, které tuto oblast významně ovlivňují. •Mezi tyto trendy lze zařadit mobilitu a všudypřítomné připojení, Big data, sociální média, Cloud computing a pohled na ICT jako na konzumní věc. •Každý z těchto trendů svým způsobem ovlivňuje požadavky kladené na informační management Úvod csvukrs üSeznámit s trendy v současném informačním managementu üSeznámit s důsledky těchto trendů na oblast ICT ü Cíle přednášky csvukrs •Trendy v současném informačním managementu lze najít u celé řady autorů věnujících se této problematice. •Například z domácích autorů Doucek (2013) uvádí, že mezi trendy lze zařadit mobilitu a všudypřítomné připojení, Big data, sociální média, Cloud computing, ICT jako konzumní věc. •Celou řadu trendů v oblasti informačního managementu publikuje společnost Gartner. Trendy v současném informačním managementu csvukrs •Mobilita a všudypřítomné připojení ovlivňuje styl a způsob nejen každodenního života, ale rovněž styl a způsob práce jednotlivců i pracovních týmů. Tyto změny vedou k daleko větší flexibilitě práce a mnohdy vedou k tomu, že zaměstnanci některých pracovních profesí pracují i ve svém volném čase po skončení oficiální pracovní doby. •Jako hlavní dopady mobility a všudypřítomného připojení lze uvést následující: qmobilita pracovníků, qzměna pracovních nástrojů, qzměna rychlosti rozhodování, qvliv práce na osobní život pracovníků. Mobilita a všudypřítomné připojení csvukrs •Mobilita pracovníků •Mobilita pracovníků je jedním z důsledků rozvoje informačních technologií, které umožňují pracovat i mimo kancelář. Pracovníci tedy nejsou geograficky omezeni a mohou tedy pracovat i pro zaměstnavatele například z jiné země nebo kontinentu. •Dalším významným faktorem je globalizace, kde je v rámci nadnárodních společností možné pracovat v rámci mezinárodních týmů, které se nikdy nepotkají osobně. •Aby bylo možné sdílet mezi pracovníky potřebné informace tak často vznikají v rámci globálních společností tzv. globální datová centra. Tato centra často vznikají v zemích a místech s nejnižšími náklady. Mobilita a všudypřítomné připojení csvukrs •Změna pracovních nástrojů •Vývoj počítačů směřoval nejprve od stolních počítačů k notebookům a nyní se často přechází od notebooků k ještě více mobilním zařízením, jako jsou tablety a smartphony. Informační management se musí přizpůsobit tomuto trendu a předávat informace v takové podobě, aby byly využitelné pro práci s tablety a smartphony (jiné rozlišení, dotykové ovládání atd.). Hlavní výhodou je vyšší mobilita pro týmovou práci a komunikaci v pod-statě téměř kdekoliv a kdykoliv. •Změna rychlosti rozhodování •Zejména u vedoucích pracovníků je patrný tlak na rychlost rozhodování. Přesto je nezbytné dbát na kvalitu a správnost rozhodnutí. Informační management musí být schopen poskytovat včasné informace v potřebné kvalitě i kvantitě pro tato rychlá rozhodnutí vedoucích pracovníků. Mobilita a všudypřítomné připojení csvukrs •Vliv práce na osobní život pracovníků •Výše uvedené faktory jako je mobilita pracovníků, změna pracovních nástrojů a změna rychlosti rozhodování má často negativní vliv na pracovníky, kteří mohou trpět stresem v důsledku nadměrné práce a komunikace s kolegy i mimo pracovní dobu. •Jako hlavní prevenci před tímto pracovním stresem je nezbytně nutné najít rovnováhu mezi osobním a pracovním životem a také nebýt přehlcen nepotřebnými informacemi. Mobilita a všudypřítomné připojení csvukrs •Pojem Big Data je relativně novým v oblasti informačního managementu. Samotné označení Big Data napovídá, že se jedná o data, která jsou velká svým rozsahem. Důležitá otázka je ovšem jak velká musejí být data, aby je bylo možné charakterizovat pojmem Big Data. •Uznávaná výzkumná a poradenská společnost Gartner definuje Big Data jako data, jejichž velikost, rychlost nárůstu a různorodost neumožňují jejich zpracování na základě současných známých a ověřených technologií v rozumném čase. •Dříve se používal také termín veledata jak uvádí Mayer-Schönberger a Cukier (2014) a byla popisována charakteristikou "tři V" (volume, velocity a variety = objem, rychlost a rozmanitost). Big Data csvukrs •V současnosti má problematika Big Data z hlediska informačního managementu zásadní význam, protože podstatně zvyšuje kvantitu dostupných dat, což je jedna z klíčových komponent informačního managementu, jak uvádí Doucek (2013). •Obrovský nárůst množství dat, který je charakteristický pro Big Data dal vzniknout podle společnosti Gartner (2011) pojmu extrémní informační management. Pro oblast Big Data lze najít určité charakteristiky, které vystihují reálné dopady na praxi: qrychlý nárůst vzniku nových dat, qrostoucí potřeba dat, qrostoucí dostupnost úložných zařízení, qnové datové formáty, qnové zdroje dat. Big Data csvukrs •Mezi základní pojmy a techniky využívané při práci s Big Data patří podle Holubové a kol. (2015) následující: qdistribuce - distribuované zpracování dat v podobě distribuce problému na cluster vzájemně propojených uzlů, qreplikace - uložení dat na více uzlech, ideálně v různých částech sítě, qškálovatelnost - schopnost flexibilně reagovat na měnící se požadavky (např. vyšší objemy dat, vyšší zatížení systému atd.), qkonzistence - databázový systém na principu transakcí s vlastnostmi ACID (atomicity, consistency, isolation, durability), které převádějí data z jednoho konzistentního stavu do druhého. Big Data csvukrs •Trh s řešeními orientovanými na Big data lze podle Buriana (2014) rozdělit následovně: qtechnické vybavení (hardware) - důraz na výkonnost, častá integrovaná řešení včetně specializovaného technického vybavení, qBig data distribuce - softwarové komponenty určené pro zpracování velkého množství nestrukturovaných a distribuovaných dat, qData management - především NoSQL databáze pro načtení a zápis velkých objemů dat, qAnalýza a vizualizace - zvyšuje se tlak na zvětšování objemu analyzovaných dat. Big Data csvukrs •Sociální média (social media) jsou všeobecně prostředkem, který umožňují uživatelům (spotřebitelům) mezi sebou a také se společností navzájem sdílet textové, obrazové a audiovizuální materiály. •Definice podle Kaplana a Haenleina (2010) pak uvádí, že sociální média jsou skupina internetově orientovaných aplikací, založených na ideových a technických základech platformy Web 2.0 a umožňují tvorbu a výměnu obsahu generovaného uživateli. • •Podle Kotlera a Kellera (2013) existují tři hlavní platformy sociálních médií: qonline komunikace a fóra, qblogy (individuální nebo centralizované), qsociální sítě. Sociální média csvukrs •Mezi známá sociální média současnosti lze zařadit např. Facebook, Google+, VKontakte, Linkedin, Twitter, YouTube, Skype, MySpace, Bebo. qFacebook - nejznámější sociální sítí světa, která slouží jako platforma pro vytváření osobních, firemních a skupinových profilů. V roce 2017 měl celosvětově 2 miliardy aktivních uživatelů (Český Facebook v Q1 2017 hlásí 4,8 milionů). Facebook je velmi rozsáhlý webový systém určený hlavně k tvorbě sociálních sítí, komunikaci mezi uživateli, sdílení multimediálních dat, udržování vztahů a také zábavě v podobě mnoha různých her. Facebook je využíván stejně jako jiné významné sociální sítě pro marketingové účely. qGoogle+ - vznikl v roce 2011 jako obdoba sítě Facebook. Hlavní rozdíl spočívá, jak uvádí Burian (2014) v nastavení sdílení přes tzv. kruhy, do kterých si lze rozdělit jednotlivé osoby a sdílet dané věci jen s těmi, pro které to má přínos, nebo se jich to týká. • Sociální média csvukrs qVKontakte - je mezinárodní sociální síť, ruská obdoba amerického Facebooku založená v roce 2006. Podle serveru Alexa.com je to nejnavštěvovanější sociální síť v Rusku, na Ukrajině, v Bělorusku, Moldavsku a Kazachstánu. Je to druhá nejnavštěvovanější stránka v Rusku. V roce 2017 měla tato sociální síť 480 milionů aktivních uživatelů. qLinkedIn – oproti předchozím slouží více jako profesionální neboli pracovní síť. Mezi uživatele patří především manažeři, konzultanti a odborníci z nejrůznějších oborů. LinkedIn o sobě referuje jako o největší profesní sítí na světě, která má více než 300 milionů členů. LinkedIn je často využíván také personalisty, kteří mohou vyhledat vhodného kandidáta na pracovní pozici na základě informací obsažených v jednotlivých profilech obsahujících detailnější informace o kariéře, pracovních místech a vzdělání. Sociální média csvukrs qTwitter – umožňuje svým uživatelům posílat a číst příspěvky zaslané jinými uživateli (tvz. tweety). Tweet je textový příspěvek s maximálně 140 znaky, který se zobrazuje na profilové stránce uživatele a také na stránkách jeho sledujících (tzv. followers). Sociální média csvukrs •Z hlediska informačního managementu je významná problematika správné prezentace firmy na sociálních sítí, jenž je náročná jak z hlediska odbornosti, tak také časově. Sociální sítě disponují stamiliony uživatelů, a proto se stal marketing na sociálních médiích důležitou součástí komunikace firem s veřejností a významným zdrojem příjmů pro zadavatele reklamy. •Z tohoto důvodu velká část zahraničních i českých firem tuto sociální komunikaci na specializované PR (Public relation) agentury. Pokud není využito přímo outsourcingu, pak je v případě firem často některý zaměstnance pověřen prezentací firmy na sociálních médiích. Podle kombinatorických výpočtů (Štědroň a Budiš, 2009) je velmi pravdě-podobné, že každý zná každého maximálně přes 7 lidí. Sociální sítě tak skrývají obrovský potenciál marketingového média. Sociální média csvukrs •Marketing na sociálních sítích je významnou složkou propagace firem. Smith a Treadaway (2011) uvádí, že je důležité si hned na začátku položit následující otázky: qCo chcete říct? qJak to řeknete? qPotřebujete vlastní obsah, nebo budete odkazovat na jiný obsah na Internetu? qKdo bude tento obsah publikovat? qCo je třeba vytvořit (loga, ikony, nové grafické návrhy, vlastní aplikace) k naplnění obchodních cílů? Sociální média csvukrs •Kromě zpětné vazby jsou sociální sítě využívány pro jako efektivní nástroj marketingového působení. Podle Přikrylové a Jahodové (2010) jsou to především tyto formy: qmonitoring postojů a názorů v diskuzích na fórech, konferencích atd., qnabídka vhodné formy spolupráce nejaktivnějším diskutérům či bloggerům, qumístění vhodných videoklipů nebo fotografií na YouTube a další servery pro sdílení obsahu, qvytváření diskusních fór ke značce či produktu či aktivní účast v již vzniklých fórech, qvytvoření firemního blogu, qzaložení profilu značce ve vybraných sociálních sítích, q Sociální média csvukrs qvytváření aplikací, do nichž mohou uživatelé vkládat nápady týkající se firmy či značky, qrealizace vhodných PR aktivit, vydávání speciálních tiskových zpráv pro oblast sociálních sítí, qinformační zdroj pro sběr dat o zaregistrovaných uživatelích, qprostor pro virální marketing. Sociální média csvukrs •Na oblast informačního managementu mají sociální média podle Doucka (2013) následující další dopady: qvnitrofiremní komunikace – zavádění intranetových stránek a diskusních skupin, vnitrofiremní sociální sítě qkomunikace s klienty – nové komunikační kanály prostřednictvím sociálních médií qpoznání klienta – analýza klienta na základě jeho aktivity na sociálních sítích qanalýza dat – velké množství nových zejména nestrukturovaných dat v souvislosti se sociálními médii, qnové datové formáty – např. geografická a behaviorální data, qnakládání s daty – nutno nakládat s daty v souladu se zákonem, ochrana dat, snaha o ekonomické využití získaných dat Sociální média csvukrs •Cloud computing je komplexní model služeb v oblasti IS/IT, který umožňuje vývoj a používání počítačových technologií na základním principu, který spočívá ve sdílení hardwarových a softwarových prostředků prostřednictvím Internetu. •Takovéto poskytování služeb či programů na serverech dostupných z internetu umožnuje, že uživatelé mohou přistupovat vzdáleně ke svým programům a službám např. pomocí webového prohlížeče. •Jedná se o provoz a poskytování různých služeb či programů, kdy v případě placených služeb neplatí uživatelé za samotný software, ale platí pouze za jeho užití. •Využívané služby jsou dostupné přes internet v podobě například vzdáleného přístupu, pomocí webových prohlížečů nebo klientů elektronické pošty. Cloud computing csvukrs •Vzrůstající využití cloud computingu je velmi významnou proměnou podnikového ICT v posledních letech. Z hlediska poskytování dat uživatelům se tato změna velmi dotýká i informačního managementu, protože vzniká celá řada otázek ohledně práce s firemními daty, jejich sdílení, zálohování, zabezpečení atd. •Podle průzkumu společnosti IDC (Kroa, 2012) české společnosti mají následující obavy z cloudu: bezpečnostní obavy, cloudový model není vyspělý, závislost na jediném poskytovateli, vysoké náklady migrace do cloudu, nedostatek adekvátních informací, nejasná návratnost investicí, cena nebo nedostatečná internetová konektivita. • Cloud computing csvukrs •Jaké jsou základní charakteristiky cloudových řešení? Technologie cloud computingu se vyznačuje následujícími nejvýznamnějšími atributy: qMultitenancy – možnost sdílet a využívat více služeb na základě několika pro-nájmů těchto služeb mezi všemi uživateli v organizaci. qOn-line dostupnost kdykoliv a kdekoliv – ke službám je přístup přes internet a je možné software využívat v podstatě kdykoliv a kdekoliv. qŠkálovatelnost a elasticita – flexibilita podle aktuální potřeby operativně měnit výpočetní zdroje a jejich výkon. qAktuálnost – aktualizovaný software ze strany poskytovatele. qPay as you go – flexibilní náklady v podobě zpoplatnění služeb na základě principu „kolik služeb využíváme, tak tolik za ně zaplatíme“. • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • Cloud computing csvukrs •Rozlišujeme několik modelů nasazené cloud computingu, které vypovídají o tom, jak a komu je cloud poskytován: qVeřejný (public cloud computing) – přístup, kdy je daná služba poskytnuta široké veřejnosti a zároveň je pro všechny dostupná stejná nebo velmi podobná funkcionalita. Příklad: Seznam.cz, Skype. qSoukromý (private cloud computing) – přístup, kdy je daná služba dostupná pouze pro danou organizaci. Příklad: hostovaný mailový server nebo hostovaná specializovaná aplikace. qHybridní (hybrid cloud computing) – přístup v podobě kombinace veřejného a soukromého cloudu. qKomunitní (community cloud computing) – přístup, kdy je infrastruktura sdílena mezi několika organizacemi (uživateli), kteří ji využívají. • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • Cloud computing csvukrs •Rozlišujeme několik distribučních modelů v rámci cloud computingu, které vypovídají o tom, co je v rámci služby zákazníkům nabízeno (hardware, software či jejich kombinace): qIaaS – infrastruktura jako služba (Infrastructure as a Service) qPaaS – platforma jako služba (Platform as a Service) qSaaS – software jako služba (Software as a Service) • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • Cloud computing csvukrs qIaaS – infrastruktura jako služba (Infrastructure as a Service) – princip je, že poskytovatel služeb se zavazuje poskytnout infrastrukturu. Typickou formou je virtualizace. Příklady IaaS: Amazon WS, Rackspace nebo Windows Azure. qPaaS – platforma jako služba (Platform as a Service) – princip je, že poskytovatel garantuje kompletní prostředky pro podporu celého životního cyklu tvorby a poskytování webových aplikací a služeb; všechny služby fungují plně v rámci internetu a neexistuje možnosti stažení softwaru. Příklady PaaS: Google App Engine nebo Force.com. qSaaS – software jako služba (Software as a Service) – princip je, že aplikace je licencována jako služba, která je pronajímána zákazníkovi. Zákazník tedy zakupuje pouze přístup k dané aplikaci a nikoliv pak aplikaci samotnou. Příklady SaaS: aplikace Google Apps. • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • Cloud computing csvukrs •Výhody cloud computingu: qabsence nutnosti správy a kontroly funkčnosti HW a SW komponent, qdostupnosti dat a programů kdekoliv a kdykoliv všude, kde je připojení k internetu, qvětšinou intuitivní a jednoduché uživatelské rozhraní, qškálovatelnost - možnost okamžitého zvýšení výkonu datového centra v případě potřeby, qaktuální verze programů, rychlé přizpůsobení podle růstu a potřeb uživatelů. • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • Cloud computing csvukrs •Nevýhody cloud computingu: qnaprostá závislost na internetovém připojení, qsilná závislost na poskytovateli služby, qbezpečnost a soukromí – používání služeb přes internet obecně vyvolává mnoho otázek ohledně bezpečnosti dat a soukromí uživatelů, qnutné migrační náklady – přesun aplikací do cloudu znamená často přeprogramovat nebo změnit firemní software a proškolit vlastní zaměstnance, qméně funkcí – SaaS řešení obecně v porovnání s desktopovými řešeními nabízí nižší počet funkcí, qhorší stabilita - dostupnost cloudových služeb je silně závislá na kvalitě internetového připojení. • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • Cloud computing csvukrs •Lacko (2012) se zabývá, mino jiné ukládáním a zálohováním dat přes různé cloudové služby. Uvádí, že podle statistik je průměrně každou minutu ukraden nějaký přenosný počítač, případně tablet, a téměř polovina z nich obsahuje citlivá data, přičemž jen malé procento počítačů je vybaveno šifrováním nebo jinou sofistikovanou metodou ochrany údajů. •Z tohoto důvodu je tedy daleko bezpečnější metodou ukládání dokumentů do cloudových úložišť, které navíc zvyšuje naši mobilitu. Uložením dokumentu do cloudového úložiště je navíc automaticky zajištěna synchronizace při přístupu z více zařízení. Vyhnete se také ztrátě dat, která hrozí v případě, že svá data ukládáte pouze lokálně na svém počítači a nezálohujete. • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • Cloud computing csvukrs •Velte a Elsenpeter (2011) řeší otázku zabezpečení dat v cloudových systémech a obavy o soukromí dat u třetí strany. •Na základě jejich zjištění lze považovat cloudové uložiště za daleko bezpečnější formu uložení a zálohování dat než je tomu při klasickém uložení dat na lokálním disku. • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • Cloud computing csvukrs •ICT jsou dnes již běžnou konzumní věcí, kterou často využíváme bez toho, abychom uvažovali nad tím, že využívání ICT není zadarmo a přináší i jisté nezbytné náklady. •ICT infrastruktura poskytující data a informace není zadarmo a v případě nadměrného objemu dat a informací je nutné vynaložit další finanční zdroje na jejich získání, zpracování a interpretaci. •Cílem informačního managementu je zajistit, aby uživatelé dostávali správné informace ve správný čas bez zbytečných nadměrných nákladů. ICT jako konzumní věc csvukrs DĚKUJI ZA POZORNOST