I. REKLAMA „Reklama je pravda vhodně řečená.“ (logo světové reklamní agentury) „Reklama nemá vychovávat, ale inspirovat.“ (Ted Florea) Reklama  Placená forma neosobní prezentace.  Efekt falešné popularity!!!  Výrobková, firemní reklama  Informativní, přesvědčovací, připomínková reklama  Specifické formy reklamy: in-door reklama, kooperativní reklama, podprahová reklama, srovnávací reklama, klamavá reklama, sociální reklama (Benetton – Oliviero Toscani), B2B reklama Mediální mix  Televize, rozhlas, tisk, out-door reklama, in-door, Internet, kino, mobilní telefon  Ambientní média  Lidé (WoM, šeptanda, virální marketing, sociální sítě, Buzz marketing), Crowdsourcing! Ambientní média Emoce v reklamě  Emoce - podnícení citů (mění se čilost, množství potu, intenzita pulsu nebo energie).  Matice FCB (rozum x pocity, míra zainteresovanosti).  Typy emocí: humor, erotika, strach, hudba, vřelost, drama, barvy, obsazení dětí a zvířat, …  Upíří efekt! Příběh (storytelling) – dramatizace  Příběh vtahuje diváka do akce spolu s osobami, účastnícími se zápletky.  Je-li příběh úspěšný, divák se ztrácí v zápletce a ztotožňuje se s pocity jednajících osob.  Příběhy pomáhají značce posilovat vztah se zákazníkem, tím že okolo ní vytvoří emoce. Doporučovatelé v reklamě  Doporučovatel (mluvčí, model) - osoba, postava, organizace, která se objevuje v reklamě, aby působila ve prospěch zadavatele reklamy nebo jeho tvrzení. • Odborníci, laici, slavné osobnosti, animované reklamní postavičky, zvířata, voice-over • Legislativní omezení II. PODPORA PRODEJE „Prodloužená, mocná a velmi viditelná ruka reklamy.“ Podpora prodeje  Podpora prodeje zahrnuje soubor různých motivačních nástrojů převážně krátkodobého charakteru, vytvářených pro stimulování rychlejších nebo větších nákupů určitých produktů zákazníky nebo obchodníky. (Kotler)  Spotřební PP, obchodní PP, PP obchodního personálu  Spotřební PP: vzorky, slevy, merchandising, POP materiály, kupony, prémie, zvýhodněná balení, vyzkoušení zdarma, věrnostní programy, … Podpora prodeje – Road show, Events Tryvertising (Trysumer)  Nabídka produktů zdarma výměnou za názor spotřebitele, účinný nástroj při představování nových produktů. ZKUŠENOST > INFORMACE  Mercedes-Benz, Porsche and Mini Cooper ve spolupráci s luxusními hotely nabízeli hostům zapůjčení auta bez omezení kilometrů, každý den s plnou nádrží.  V Německu byl vybaven hotel nábytkem IKEA.  Senseo Coffee Machines instalovala kávovary v autobusech a tramvajích, cestujícím byla nabízena čerstvá káva. Tryvertising (Trysumer) Tryvertising: Sample Lab! • 2009 - 2011, Japonsko • Novinky, zatím nedistribuované produkty – demo verze MK v místě prodeje (in-store komunikace)  POP (Point of Purchase) je soubor reklamních materiálů a produktů použitých v místě prodeje pro prezentaci určitého produktu nebo produktového sortimentu (cca 85 % nákupních rozhodnutí probíhá přímo v místě prodeje).  Někdy se lze také setkat s termínem POP/POS.  LCD a plazma obrazovky, áčko, atrapa, druhotné umístění, promostánek, mincovník, wobler, podlahová grafika, regálová lišta, shop in shop, zásobník na letáky, …. POPAI (Point of Purchase Advertising International)  Je jediná světová asociace, určená k tomu, aby sloužila zájmům všech profesionálů, kterých se týká obor marketingu v místě prodeje, tzn. pro výrobce a dodavatele komunikačních prostředků v in - store, digitálních médií, zadavatele reklamy, reklamní agentury, zástupce maloobchodu a dalších.  Vznik v USA v 1936, v Evropě v 1988, POPAI CENTRALTRAL EUROPE v 2001, nyní v 45 zemích světa.  Soutěž POPAI AWARDS (několik kategorií). POP/POS Shop in shop Merchandising v rámci in-store komunikace „Reklama posouvá lidi k produktům, merchandising produkty k lidem.“ (Morris Hite) Merchandising nebo-li „5S“:  správný produkt  na správném místě  ve správný okamžik  za správnou cenu  podporovaný správnou prezentací  Senzorický merchandising (vizuální, sluchový, hmatový, čichový, chuťový).  Testování: RFID technologie, teplotní mapy Senzorický marketing: DYLAN´S CANDY BAR - USA III. OSOBNÍ PRODEJ „Úspěšný prodejce pečuje nejdříve o své zákazníky, a teprve potom o zboží.“ Osobní prodej  Osobní prodej je proces ovlivňování zákazníka prostřednictvím osobního kontaktu.  Výhody: vliv, zacílení, interaktivita, vztahy, …  Nevýhody: náklady, dosah a frekvence, kontrola, …  Typ osobní komunikace: verbální x neverbální – body language – 55 % (mimika, haptika, kinezika, proxemika, gestika, vizika, posturologie)  inkongruence (nesoulad mezi verbální a neverbální komunikaci)  Prodej na B2B, B2C trzích  AOP  Multilevel marketing (Síťový marketing) IV. VZTAHY S VEŘEJNOSTÍ (PR) „Vybudovat si reputaci trvá věčnost, ale zničit ji lze během okamžiku.“ (Catherine Kaputa) „Značka je to, co vám zůstane, když shoří továrna.“ (Jeff Besos) Vztahy s veřejností  PR je plánovaným a trvalým úsilím, jehož cílem je vybudovat a udržet dobré vztahy, dobré jméno, vzájemné porozumění, sympatie s veřejností.  Cílové skupiny PR (interní x externí veřejnost)  Základní nástroje PR: výroční zprávy, podnikové časopisy, tiskoviny pro zákazníky, přednášky, výstavy, novinářské zprávy, tiskové konference, aktivity sociální zodpovědnosti, …  APRA, PR KLUB Publicita  Publicita je neplacený prostor v médiích, tzn. informace, které vylepšují nebo zhoršují image a pověst firmy.  Publicita je nástrojem a často i cílem public relations.  K budování pozitivní publicity lze použít:  tiskové zprávy,  běžné propagační materiály,  novinářské kity (balíček novináře obsahující vizitky, informace o společnosti, její historii, životopisy manažerů, popis produktů, fotografie lidí a produktů, aktuální tiskové zprávy atd.),  informační e-maily a bulletiny,  tiskové konference,  přednášky a semináře,  rozhovor,  recepce pro novináře. Lidl 2018– negativní nebo pozitivní publicita? Sociální zodpovědnost firem (CSR) • CSR (corporate social responsibility) - dobrovolné integrování sociálních, ekologických a ekonomických hledisek do každodenních firemních operací a interakcí se stakeholdery  zaměstnanci, rodiny zaměstnanců, manažeři, vlastníci, zákazníci, dodavatelé, obchodní partneři, věřitelé, místní samospráva, vláda, lidé žijící v okolí firmy …. • CSR přetváří myšlení firmy z pouhého „já“ na „my“. • Ekonomická oblast  odmítnutí korupce, transparentnost, ochrana duševního vlastnictví, dobré vztahy se zákazníky, obchodními partnery, … • Sociální oblast  filantropie, dodržování lidských práv, dodržování pracovních standardů, … • Environmentální oblast  využití recyklovaného papíru v administrativě, ochrana využívaných přírodních zdrojů, snížení vypouštěných emisí, třídění odpadů, … CSR – ŠKODA  Technické vzdělávání (spolupráce se školami, podpora studia technických oborů).  Dopravní bezpečnost (dopravní výchova a prevence).  Bezbariérová mobilita.  Péče o děti (pomoc znevýhodněným dětem).  Škoda stromky (1 prodaný vůz = 1 zasazený strom).  Péče o naše regiony (Mladá Boleslav, Vrchlabí, města regiony Kvasiny).  Strategie Green future (green factory, greeen product, green retail).  A další. Lobbování (Lobbing)  Prosazování zájmů v politice a ve společnosti.  Vliv, shromažďování informací, výměna informací, strategické směřování činností.  Poslanci, politické strany, spolky, výzkumné ústavy, média, obyvatelstvo, nezávislí experti a vědci, …  Amatérský X profesionální lobbing.  Defenzivní x ofenzivní lobbing.  Asociace Public Affairs Agentur (APAA). Krizová komunikace  Efektivní krizová komunikace = prevence + akce.  Cílem krizové komunikace je určení možných konfliktů a krizí v organizaci, příprava na ně a řízení komunikace v okamžiku, kdy probíhají.  Krizová komunikace se týká jak interního tak i externího PR.  Známé – neznámé, neznámé – neznámé.  Krizový audit, krizový scénář, krizový štáb. Krizová komunikace  Komunikovat, být k dispozici a reagovat rychle.  Být přesný a nespekulovat.  Postavit se ke krizi zodpovědně, říkat pravdu a nebagatelizovat.  Nastavit odpovídající kontext.  Komunikovat srozumitelně a konzistentně.  S klíčovými skupinami komunikovat napřímo.  Být dobře připraven ⇒ zájem + (lidskost + ujištění + péče) = úspěch Důvody krizové komunikace  Bojkot výrobků a služeb  Důlní neštěstí  Diskuze o kvalitě a bezpečnosti výrobků  Falšování účetních údajů  Kontaminace potravin/léků/vody/vzduchu  Kriminalita  Stávky  Propouštění  Požáry, bouřky, záplavy  Zřícení budov a mostů  Vlaková/letecká/námořní neštěstí  Politické skandály  Sebevraždy klíčových osob managementů/zaměstnanců  Zemětřesení  Znečištění životního prostředí  Zdrcující kritika ze strany médií  Úniky důvěryhodných dat  …  Podniková identita (CI)– je souhrnné zosobnění společnosti odvozené z její filozofie, historie, kultury, strategie, stylu vedení, pověsti a chování zaměstnanců, prodavačů a jiných reprezentantů společnosti. X  Podniková Image (CIm) – označuje to, jak veřejnost vnímá společnost. V. PŘÍMÝ MARKETING (DM) „DM je zcela jistě vysoce efektivním nástrojem, je jen třeba vědět, kde a jak jej použít.“ Přímý marketing (DM)  DM přenáší reklamní sdělení přímo k existujícímu nebo budoucímu spotřebiteli tak, aby vyvolalo okamžitou reakci. Také zahrnuje tvorbu databáze respondentů.  Interakce, měření response, personifikace, zacílení, nákladová efektivnost, databáze, legislativní a etické bariéry  Pasivní x aktivní DM  Cílové skupiny: B2B, B2C  Adresná média (direct mail, katalogy, osobní prodej, telemarketing, …)  Neadresná média (neadresná distribuce, média s možností přímé odpovědi, …)  Geomarketing  ADMEZ (IMC Czech Awards) Zásady přímého marketingu  Klíčový je seznam aktuálních kontaktů, které jsou relevantní pro nabízený produkt databázový marketing.  Nabídku je třeba přizpůsobit každému cílovému segmentu po stránce obsahu, formy i načasování  relevance sdělení!  Nabídka musí být doplněna jednoduchou a jasnou výzvou k akci. Časově vymezit  vyvolat zpětnou reakci!  Kampaně je vhodné neustále testovat a průběžně vyhodnocovat. VI. Sponzorství „Hodnota za protihodnotu.“ Sponzorství  Sponzor pomáhá sponzorovanému uskutečnit jeho projekt a sponzorovaný pomáhá sponzorovi naplnit jeho komunikační cíle.  Sponzoring ≠ firemní dárcovství  Sponsorship fit!!!  Typy sponzorství: sportovní, kulturní, médií a programů, profesní, ambush sponzoring, sdílený marketing. Typy sponzorství  Sportovní – podpora jedinců či týmů, sportovní spolku, akcí událostí nebo sportovních prostor (HET liga, Nike Euroleaque Basketball, Škoda Auto – sponzor Tour de France,….).  Kulturní – podpora divadel, muzeí, galerií hudebních těles, akcí a festivalů, výstav, knihoven, … (KB – Rock for People, Národní galerie Praha, …) – sponzorská mapa MFF KV Typy sponzorství  Sponzoring médií a programů – sportovní programy, předpověď počasí či pořady obsahově související s předmětem činnosti sponzora.  Profesní – podpora podnikatelského záměru, profesního růstu či investiční příležitosti druhé strany s cílem budoucí participace na profitu daného projektu. Typy sponzorství  Společenský – zaměřený na ochranu památek, podporu vzdělávání, rozvoj aktivit místní komunity (KB – Global Money Week, finanční vzdělávání seniorů, …) .  Komerční – podpora projektů obchodních partnerů zaměřená na utužení dlouhodobých obchodních vztahů.  Ambush - nejčastěji se vyskytuje tam, kde se podnikající subjekt pomocí reklamy snaží využít nejrůznější akce, aniž by byl jejich oficiální sponzor. Typicky se s takovým jednáním setkáváme u velkých sportovních akcí. Sdílený marketing (Cause Related Marketing)  Sponzorství založené na transakcích.  Spolupráce mezi komerční společností a neziskovou organizací, při čemž obě strany profitují. Pojem se používá k označení všech marketingových aktivit, jež podporují projekty na dobrou věc (např. charita).  Společnosti využívají této marketingové strategie ke zvýšení svých trhů a propagace svého jména. Spolupráce přináší komerční společnosti i neziskové organizaci znásobení jejich investic i další benefity. VII. ON-LINE MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE „E-mail je sice horší prodejce než člověk, ale zase vám nikdy nezaloží odbory a nechce kávu.“ (Ivo Toman) „Web je švýcarský nůž vašeho marketingu. (Marie Forleo) Online marketingová komunikace  Webová prezentace, sociální média.  Digitální demence.  Digitální obývací pokoj (digital living room). Využití Internetu v marketingové komunikace  SEM (Search Engine Marketing)  SEO (Search Engine Optimization)  PPC reklamy (Pay per Click)  Affiliate Marketing (Partnerský marketing)  Microsite Marketing  Advergaming  Remarketing  Sociální média  Komunikace on-line: e-mail, direct mailing, newslettering.  Webrooming = ROPO efekt  Showrooming SEM  Search engine marketing (SEM) je forma internetového marketingu, která zvyšuje viditelnost stránek ve výsledcích vyhledávačů pomocí optimalizace a podpory marketingu.  Do SEM se řadí Search engine optimization (SEO), který nastavuje a přizpůsobuje obsah stránek tak, aby se zobrazovaly výše ve výsledcích vyhledávačů. Další součástí SEM je Pay per click (PPC) reklama. SEO  Search Engine Optimization (SEO) = optimalizace pro vyhledávače, je metoda úpravy (optimalizace) webových stránek tak, aby byly snáze dohledatelné v organických výsledcích vyhledávačů, jakými jsou např. Google nebo Seznam.cz.  Více než 80% uživatelů internetu .  Cílem SEO je dostat webové stránky na první příčky v organickém (neplaceném) výsledku vyhledávání na vybraná klíčová slova, která budou přinášet nejvyšší konverzi. PPC reklama  PPC znamená Pay Per Click, v překladu platba za kliknutí.  PPC reklama je placena, jen pokud na ni někdo klikne. Neplatí se za počet zobrazení nebo za umístění reklamy.  PPC reklama se často používá zároveň s jinými formami zvyšování viditelnosti webu, zejména s optimalizací pro vyhledávače, kterou vhodně doplňuje.  Marketingový nástroj internetových firem, který funguje na provázanosti stránek prodejce služeb nebo produktů se stránkami, které službu či výrobek doporučují.  Jde o systém založený na propagaci produktu firmy prostřednictvím stránek affiliate partnerů, kteří za to dostávají podíl (provizi) z prodeje – využití influencery, cenových a produktových srovnávačů, …  Využívají jej největší e-shopy jako GLAMI, FAVI, MALL a další – affiliate program jim odhadem generuje 5 -15 % celkového obratu. Affiliate marketing Zdroj: http://www.crescogroup.org/affiliate-marketing/ Microsite marketing  Výraz microsite se používá pro označení malé úzce zaměřené webové stránky, která je zpravidla věnovaná jen jednomu produktu (dílčí marketingové kampaní apod.).  Mívá jednoduchou navigaci a kreativní grafiku.  Microsite slouží často jako doplněk hlavní webové prezentace.  Na microsite se uživatel dostane většinou prostřednictvím kliknutí na nějaký reklamní prvek, například banner, použitý v reklamní kampani.  Reklamní hry (advergames) - interaktivní marketingový komunikační nástroj v digitálním prostředí. Aspekty reklamních her: interaktivita, virální charakter, stálá přítomnost značky, opakovatelnost hraní, dostupnost, emocionalizace, zábava. Advergaming x in-game advertising  In-game advertising – značka nebo produkt je vkládán do her, které nebyly vytvořeny za účelem jejich propagace. Advergaming x in-game advertising Remarketing  Remarketing (někdy také retargeting) je způsob cílení PPC reklamy na uživatele, kteří již dříve propagovaný web navštívili. Cílem je znovu se připomenout.  Na web se přidá speciální kód, ten uživatele při návštěvě označí pomocí cookies, reklamní systém si ho tak zapamatuje. Příslušnou reklamu mu pak zobrazuje na dalších webech zapojených v obsahové síti.  Obecně platí, že remarketing má několikrát větší účinnost než klasická PPC reklama. Remarketing  V zobrazované reklamě lze poskytnout slevu a tím ke koupi lépe motivovat - slevu lze postupně zvyšovat a tím i stupňovat motivaci k nákupu.  Častým cílem remarketingu jsou také lidé, kteří opustili nákupní košík. Ti měli zřejmě o produkt zájem, ale pak z nějakého důvodu nákup nedokončili. I u nich sleva výborně zafunguje.  Remarketing jako nástroj pro cross-selling – oslovení zákazníka po koupi.  Remarketing použit pro opakovaně nakupované produkty – zobrazit reklamu po určité době od koupě (předpokládaná doba spotřeby produktu – např. cartridge apod.). Sociální média  Marketingový potenciál – využití sociálních médií: snadná dostupnost konkrétní cílové skupiny, rozmanitost, učení a zdokonalování se, časová neomezenost, prostorová neomezenost.  Typy sociálních médií dle marketingové aktivity:  Sociální sítě (Facebook, MySpace, LinkdedIn)  Blogy, videoblogy, mikroblogy (Twitter)  Diskuzní fóra, Q&A portály (Yahoo! Answers)  Wikis (Wikipedia, Google Knol)  Sociální záložkovací systémy (Digg, Delicious, Jagg)  Sdílená multimédia (YouTube, Flickr)  Virtuální světy (Second Life, The Sims)