Principy řešení MOS Ing. Radka Bauerová, Ph.D. Seminář č. 10 30. 11., 1. a 2. 12. 2021 CÍL SEMINÁŘE 1. Procvičení teoretických znalostí z oblasti principů řešení a uspořádání maloobchodních sítí 2. Spojení teorie s praxí pomocí cvičení na určování vhodnosti zřízení MOS v konkrétním městě PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY Akční rádius a dostupnost Nákupní spád Rovnoměrnost v rozmístění Koncentrace MOS Hierarchie v MOS Jaké jsou základní principy řešení a uspořádání maloobchodní sítě? PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY Co je to akční rádius a jaké vlivy na něj působí? Akční rádius je tou částí okolí MOJ, ve které působí a pro kterou zajišťuje nákupní podmínky. Je představován určitým počtem potencionálních zákazníků, jež svými nákupy mohou zajistit plynulý a efektivní provoz MOJ. Vlivy působící na AR: ➢ Počet obyvatel ➢ Hustota osídlení ➢ Charakter zástavby (bytová zástavba) ➢ Struktura obyvatelstva ➢ Charakter sortimentu, docházková vzdálenost ➢ Frekvence poptávky ➢ Spádové poměry ➢ Konkurence π × d²/4 = π × r² Výpočet potencionálních zákazníků v AR při stanovené docházkové vzdálenosti Jak zjistím, kolik potencionálních zákazníků se nachází v AR při docházkové vzdálenosti 10 minut? Rozloha města Karviná: 57,49 km2 Počet obyvatel (2020): 52 128 Počet obyvatel na 1 km2: 907 Akční rádius MOJ Tesco při docházkové vzdálenosti 10 minut: r = 0,8 km -> P = 2 km2 Výpočet Počet potenciálních zákazníků v AR = AR při docházkové vzdálenosti 10 minut * počet obyvatel na 1 km2 Počet potencionálních zákazníků v AR = 2 * 907 = 1 814 potencionálních zákazníků Plocha kruhu P= Poloměr r – zjistíte přes Google mapy zadáním docházkové vzdálenosti ve výši 10 minut Akční rádius v doch. vzd. 10 minut kolem MOJ Tesco Karviná Zdroj: Google mapy, vlastní úprava PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY Nákupní spád představuje realizaci části výdajů (koupěschopné poptávky) obyvatelstva v jiném než v místě jeho bydliště. Co je to nákupní spád a jak jej vymezujeme? ➢ Vymezujeme jej saldem nákupního spádu ➢ Intenzitu a směr nákupního spádu pak měří ukazatel míry realizace výdajů obyvatelstva Nákupní spád aglomerace Brno Zdroj: Kunc et al., 2012 PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY Vypočítejte saldo nákupního spádu (absolutně i relativně) a ukazatel míry realizace výdajů obyvatelstva z těchto údajů: ➢ Ve městě Dolní Lutyně byl v maloobchodní síti s potravinami realizován obrat ve výši 15 mil. Kč/rok. ➢ Zároveň víme, že průměrný spotřební výdaj na jednoho obyvatele za potraviny činí cca 36 000 kč/rok. ➢ Pro danou lokalitu se odhaduje index kupní síly ve výši 0,85. ➢ Počet obyvatel dané lokality je 5 216. Saldo nákupního spádu v absolutní výši: NSlk = Molk – KFlk Saldo nákupního spádu v relativním vyjádření: %NSlk = (Molk – KFlk) / KFlk * 100 Ukazatel míry realizace výdajů obyvatelstva: IMRlk = Molk / MO´´lk (výsledek * 100, aby se jednalo o míru) PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY Výpočet salda nákupního spádu: 1) Absolutně NSLK = 15 000 000 – (5 216 x 36 000 x 0,85) NSLK = -144 609 600 Kč  Záporný nákupní spád 2) Relativně %NSLK = (15 000 000 – 159 609 600) / 159 609 600 * 100 %NSLK = - 90,6% 3) Ukazatel míry realizace výdajů obyvatelstva MRLK = 15 000 000 / 159 609 600 * 100 MRLK = 9,4% => V lokalitě je záporný NS ve výši 90,6% -> odliv koupěschopné poptávky 90,6% PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY A) KF = KAPACITA MOS B) KF > KAPACITA MOS C) KF < KAPACITA MOS PROVOZNÍ: -sdružování nabídky do jedné -menší počet jednotek zboží -projevuje se zvyšováním průměrné velikosti prodejen (zvýšení kvality služeb) PROSTOROVÁ: -soustřeďování provozních jednotek maloobchodu do center osídlení a bytové zástavby -projevuje se vznikem nákupních center V oblasti rovnoměrnosti rozmístění MOS může dojít ke třem situacím. Popište a vysvětlete tyto situace: Jaký je rozdíl mezi provozní stránkou a prostorovou stránkou u koncentrace MOS? PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY Proč je důležitá hiearchie v řešení MOS? STUDIE: orientovaná na zhodnocení možnosti zřízení specializované prodejny v Orlové na základě principů řešení a uspořádání MOS ➢ Týmová práce po 2 až 4 studentech Proces vypracování zadání: 1) Každý tým vypracuje studii, ve které rozhodne v souladu se základními principy řešení a uspořádání MOS, zdali je vhodné zřídit specializovanou prodejnu s oblečením ve městě Orlová. 2) Počet obyvatel města Orlová je cca 29 108, index kupní síly je pro město Orlová podle šetření Incoma Gfk ve výši 0,863, podle údajů ČSÚ činí průměrný spotřební výdaj na jednoho obyvatele za odívání a obuv v moravskoslezském kraji cca 5 760 kč/rok, v této maloobchodní síti byl realizován obrat ve výši cca 56 852 890 Kč/rok. Kapacita MOS = 60 000 000 Kč/rok. Akční rádius a dostupnost Nákupní spád Rovnoměrnost v rozmístění Koncentrace MOS Hierarchie v MOS INFORMACE K PŘÍŠTÍMU SEMINÁŘI Tipy pro prezentování: Na příští seminář si připravte své prezentace v PowerPointu, nebo jiném softwaru/programu, který preferujete ☺ • V týmu si rozvrhněte role – kdo bude mít úvodní slovo, kdo bude mluvit konkrétní sekce • V prezentaci stačí krátce shrnout ty nejdůležitější body, takže se naučte svou část nazpaměť • Prezentaci si v týmu zkuste nanečisto, ať nevznikají při prezentaci hluchá místa, kdy nevíte, kdo kterou sekci má říkat a jestli už domluvil DISKUZE K SEMINÁRNÍ PRÁCI Projekt MOJ, či projekt fiktivní MOJ: 1. Důvod zvolení dané MOJ + nabízený sortiment zboží 2. Představení exteriéru MOJ 3. Představení interiéru MOJ 4. Návrhy a doporučení Projekt e-shopu: 1. Důvod zvolení daného e-shopu + nabízený sortiment zboží 2. Cenové rozpětí, informace k platebním podmínkách a podmínkám dodání 3. Představení designu webové stránky 4. Návrhy a doporučení MOJ ☺ Studenti ve své prezentaci představí svůj projekt maloobchodní jednotky, či jiné zvolené téma seminární práce následovně: DISKUZE K SEMINÁRNÍ PRÁCI Téma maloobchodní firma XY a její postavení na trhu: 1. Důvod zvolení dané maloobchodní firmy 2. Představení obchodního sortimentu 3. Typy prodejen 4. Zajímavosti Téma velkoobchodní firma XY a její postavení na trhu: 1. Důvod zvolení dané velkoobchodní firmy 2. Představení obchodního sortimentu 3. Typy používaných skladů 4. Zajímavosti Firma XY ☺ Děkuji za pozornost ☺