OBCHOD A JEHO POSTAVENÍ V NH Ing. Radka Bauerová, Ph.D. Seminář č. 2 29. a 30. 9. 2021 CÍL SEMINÁŘE 1.Procvičit fáze vývoje trhu 2.Aplikovat teoretické znalosti z přednášky při zpracování případové studie 3.Rozšířit znalosti a pochopit souvislosti v problematice venkovského obchodu 4.Procvičit komunikaci, argumentaci a práci v týmu 5. V IS ve složce semináře je vložena šablona pro psaní seminární práce, kterou můžete použít při zpracovávání své SP. Jednotlivé kapitoly v šabloně upravte dle tématu, které jste si vybrali. Šablona je přednastavena na téma projekt MOJ. CVIČENÍ ORIENTOVANÉ NA ZÁKLADNÍ FÁZE VÝVOJE TRHU Přiřaďte k jednotlivým fázím vývoje trhu odpovídající charakteristiky: 1. Éra přežití 2. Éra produktivní 3. Éra spotřebitelská C) Rozdělujeme ji na tři kvalitativně odlišné časové úseky – samozásobitelství, decentralizovaná směna a centralizovaná směna A) Počátky této éry jsou spojovány s „prehistorií trhu“, kdy člověk začal produkovat přebytky, které nestačil konzumovat a tak je směňoval za to, co v domácnosti scházelo. B) Počátek spojen s počátkem industriální společnosti, průmyslovou revolucí a vynálezem parního stroje. E) Vznik řady omezení a nástrojů – začátek regulace trhu ze strany vládních institucí. D) Diferenciace výroby, vědeckotechnický rozvoj, vliv spotřebitele na vývoj trhu, masový charakter spotřeby, převis nabídky nad poptávkou, sílící konkurence a boj o zákazníka Správné řešení: 1. Éra přežití A) Počátky této éry jsou spojovány s „prehistorií trhu“, kdy člověk začal produkovat přebytky, které nestačil konzumovat a tak je směňoval za to, co v domácnosti scházelo. C) Rozdělujeme ji na tři kvalitativně odlišné časové úseky – samozásobitelství, decentralizovaná směna a centralizovaná směna 2. Éra produktivní B) Počátek spojen s počátkem industriální společnosti, průmyslovou revolucí a vynálezem parního stroje. E) Vznik řady omezení a nástrojů – začátek regulace trhu ze strany vládních institucí. 3. Éra spotřebitelská D) Diferenciace výroby, vědeckotechnický rozvoj, vliv spotřebitele na vývoj trhu, masový charakter spotřeby, převis nabídky nad poptávkou, sílící konkurence a boj o zákazníka PŘÍPADOVÁ STUDIE Sortimentní disproporce ve venkovském prostoru Všeobecně se uznává názor, že obchod na venkově v současných podmínkách plní nenahraditelnou sociální funkci. Proto také orgány Evropské unie podporují snahy o zachování existence a funkčnosti venkovského obchodu a jeho rozvoj. Do řešení je zapojena většina členských zemí, např. při realizaci pilotních projektů podpory rozvoje venkovského obchodu. Existují totiž přímé důkazy o narůstajících ekonomických a sociálních problémech venkova. Takto např. před několika lety došlo k hospodářskému a kulturnímu úpadku v některých regionech francouzského venkova odlivem obchodníků a odchodem obyvatel do měst. Náprava pak stála mnoho finančních prostředků ze státního rozpočtu i z pokladny EU. Rovněž v Česku již existují první náznaky koncepčního řešení problematiky stabilizace venkovského obchodu. Jednou z nich je dlouhodobý záměr ministerstva průmyslu a obchodu podporovat kooperace a podnikání v sítích v rámci státních programů podpory malého a středního podnikání. Jde o dlouhodobý program, jehož výsledek je nejistý zejména v periferních oblastech, kde snaha zachovat obchodní funkce má své limity geodemografické a ekonomické (Smolová, Toušek 1998) DISKUZE k případové studii – týmová práce 1)Jaké funkce plní obchod na venkově? 2)Jaký druh obchodu dle činnosti převažuje na venkově? 3)Proč podle Vás dochází k úbytku maloobchodních prodejen v tomto prostředí? (Příčiny) 4)Jaké důsledky bude mít tento úbytek v dané lokalitě? 5)Navrhněte, jak by se dalo této situaci předejít. Předpokládaná časová náročnost: ØZpracování: 15 minut ØDiskuze: 10 minut Současné trendy v maloobchodě ? ? ? ? ? ? ? ? Současné trendy v maloobchodě – „Smart“ lednice Současné trendy v maloobchodě – Amazon go ÚKOLY NA PŘÍŠTÍ SEMINÁŘ 1.Přečíst si znění nadčasových zásad Tomáše Bati 2.Z přednášky si zopakujte problematiku obchodu v období první republiky, CPE a transformace (ekonomický model řízení, role státu, velikostní struktura, srovnání MOS se světem). 3.Vyhledejte 2 věci, které jsou charakteristické pro období první republiky, CPE a období transformace (produkty, konkrétní obchodníci, ceny produktů, velikost a typ prodejen, další specifika) – nemusíte se moc rozepisovat, stačí pojem Informace k úkolům a materiály k nim jsou dostupné v IS ve složce Materiály na další seminář J Děkuji za pozornost J Máte nějaké dotazy?