MANAŽERSKÉ DOVEDNOSTI Prezentace Tři pilíře úspěšné prezentace 1. Zajímavý a srozumitelný obsah 2. Správné využívání neverbální komunikace 3. Interakce a metody oživení Příprava prezentace 1. CÍL Co je cílem mé prezentace? Co chci, aby věděli? Co chci, aby cítili? Co chci, aby na základě mé prezentace udělali? 2. ÚČASTNÍCI Jaký je počet účastníků prezentace? Jedná se o smíšenou skupinu (z hlediska znalostí, pozic, očekávání)? Byla jim účast nařízena nebo přicházejí z vlastního rozhodnutí? Jaký mají vztah k tématu? Budou mě podporovat? Budou klást obtíže? 3. ČASOVÝ RÁMEC Kolik času mám na prezentaci? Je čas dostatečný? Mám nechanou časovou rezervu? Kdy v průběhu dne se prezentace koná? Jaké je mé pořadí mezi dalšími řečníky? Je možné, že na moji prezentaci nezbude slíbený čas? 4. Místo prezentace Kde budu stát, abych nestál v projekci? Kde je umístěn projektor? Je funkční? Funguje propojení s mým počítačem? Mám všechny potřebné Je k dispozici flipchart / tabule? Jsou v místnosti píšící fixy? Je dostatek místa pro všechny účastníky? Zahájení prezentace Úvod Nezačínám slovy „TAK, TAKŽE“ 1. Pozdrav, přivítání, poděkování (ÚSMĚV, OČNÍ KONTAKT) 2. Představte se, vaše pozice, odbornost 3. Vtáhněte do děje – co získají, jak se vyhnou potížím, případně co se nedoví, pokud nebudou poslouchat 4. Agenda – struktura hlavní prezentace s upoutávkou 5. Organizační rámec – např. kdy mohou klást otázky, ztišení telefonu, informace o zaslání prezentace apod. Dobré rady na úvod • Neučte se prezentaci na z paměť!! Naučte se pouze první věty, kterými začínáte, ztratíte stres, nervozitu. • Pravidlo 3x řekni Řekni co řekneš Řekni to Řekni, cos řekl Hlavní část prezentace 1. Logika a dodržení struktury 2. Schéma prezentace Problém – řešení Minulost – budoucnost Obecné – konkrétní 3. Oddělování jednotlivých částí prezentace - ppt snímkem nebo slovy nyní jsme probrali… a budeme pokračovat dalším tématem Hlavní část prezentace 4. Mluvte srozumitelně, jednoduše, bez zkratek, slangů, odborných výrazů 5. Používejte příklady, přirovnání 6. Připomínejte posluchačům, důležitost informací 7. Používejte pomocný notebook pro sledování prezentace 8. Dívejte se na účastníky, oční kontakt Co si řečníci nejvíce zapamatují?? Úvod a závěr prezentace Závěr prezentace Uveďte blížící se závěr Klíčová myšlenka a shrnutí Připomeňte užitek prezentace Ukončete např. citátem, kontaktem, zpětná vazba Rozloučení, poděkování Tipy pro využívání Power Pointu Nejčastější chyby: • Příliš informací na slajdu • malé písmo • Nevhodné barevné schéma textu, • Pravidlo 6x6 • 6 odrážek, 6 slov • Používejte kontrastní barvy • Přehledné tabulky a grafy Tipy pro využívání Power Pointu Doporučení: • Dodržujte pravidlo 6x6 • 6 odrážek, 6 slov • Používejte kontrastní barvy • Přehledné tabulky a grafy • Jednoduché animace Tipy pro správné využívání Flipchartu Doporučení: • Využít při diskusi, brainstormingu, • Podporuje zapamatování • Pokud jsem pravák mám flipchart na levé straně • Publikum musí jasně vidět co píšete – Pište čitelně, modrá x černá největší kontrast, oživení textu zelená x červená, – Při psaní nemluvte První dojem před prezentací Zkontrolujte si svůj zjev Působte klidně, sebevědomě Oblečte se o stupeň formálněji než jsou Vaši účastníci Mluvte až při plné pozornosti Udržujte oční kontakt – střídejte pohledy Gesta, pohyby Otevřená gesta Nedržte nic v ruce – odvádí to pozornost Nepoužívejte tvrdá gesta Ruce nemějte v kapse Správný postoj, rovná záda Stojím - pohyby dělám pouze záměrné Můžete i sedět Interakce Je vtáhnutí posluchače do prezentace. Riziko – dáte dotaz a publikum nereaguje. Základním nástrojem interakce jsou otázky: Doporučené/zakázané Interakce Otázky doporučené?? • Uzavřené – “ Můžeme začít“? – Odpověď je ano/ne – Nedávejte příliš uzavřených otázek • Otevřené – Rozproudí diskusi – Informace o publiku – Co, kdy kde, proč, jak, kolik?? • Alternativní – Dávají posluchačům možnosti na odpověď – Můžeme použít hlasování (kdo je pro….) Interakce Otázky doporučené?? • Řečnické – “ Můžeme začít“? – Odpověď je ano/ne – Nedávejte příliš uzavřených otázek Interakce Je vtáhnutí posluchače do prezentace. Riziko – dáte dotaz a publikum nereaguje. Jazykolamy, slovní Nebojte se pomlček a mluvte pomalu 3x si prezentaci řekněte Používání mikrofonu • Klopový mikrofon • Hlavový mikrofon • Ruční mikrofon • Mikrofon na pultě („husí krk“)