Marketing 2.Marketingové prostředí Co je marketingové prostředí? Vše co obklopuje a ovlivňuje podnik Dobrý marketingový manažer je schopen na změny v okolí podniku reagovat Reaktivnost podniku na okolí • Stejně jako v lidském tělě existuje mnoho mechanismů jak reagovat na vnější prostředí, měly by i marketéři být schopní v rámci svého řízení monitorovat změny v okolí firmy. • Firmy, kterým se nepodaří reagovat na vývoj v prostředí ve kterém působí mohou čelit zcela zásadnímu ohrožení existence. Co vše je v okolí podniku? Co vše jej může ovlivňit? Rozdělení prostředí Podnik Interní prostředí Mikroprostředí Makroprostředí Makroprostředí •Politické síly •Ekonomika •Sociální a kulturní síly •Technologický vývoj •Legislativní změny •Environmentální síly Politické síly • Reprezentuje spojení politiků a businessu. • Monitorovánní a někdy také ovlivňování politického dění. • 3x větší šance na přežití pro firmy s kontatky v politice během ekonomické krize. • Vláda významně ovlivňuje pomocí investic a dalších rozhodnutí ekonomický vývoj dané země. • Každá vláda rovněž vytyčuje své priority, ze kterých je patrné, jaké podnikatelské odvětví je pro ni klíčové. • Totéž platí na lokální úrovni z hlediska podpory investic pro podniky či podporu začínajícím podnikatelům. Vliv politiky na business je dnes velmi aktuální Ekonomické síly - příklady • Ekonomický růst • Rozdělení příjmů • Kupní síla obyvatelstva • Odvětvová data • Nezaměstnanost • Daňové zatížení a inflace • Vývoj kurzů měn Sociokulturní síly - příklady • Prodlužování délky života • Money-rich Time-poor rodiny • Rychlejší návraty po mateřské dovolené • Větší povědomí o ekologických problémech • Homogenizace potřeb celosvětově • Rozvodovost • Oddalování sňatku i dětí • Zmenšující se rodiny • Singles Reakce na rozpad tradičního formátu rodiny Technologie - příklady • Digitalizace • Robotizace • Sdílená ekonomika • Sociální sítě • Nové formy komunikace • Nová média • Nástroje osobní produktivity • Cloudové služby • Virtuální a rozšířená realita Uber, Airbnb Facebook, Instagram WhatsApp, Viber Youtube, Netflix Booking, Kiwi Evernote, Pocket Dropbox, Google Drive Spotify, Soundcloud Khan Academy, TED O jaká odvětví se jedná? Jakým způsobem tyto produkty založené na technologiích změnily tato odvětví? Legislativa - příklady • Zákony • Zákon č. 455/1991 Sb. o živnostenském podnikání • Zákon o obchodních společnostech a družstvech č. 90/2012 Sb. • Zákon občanský zákoník č. 89/2012 Sb. • Zákon o ochraně spotřebitele č. 634/1992 Sb. • Zákon o účetnictví č. 563/1991 Sb. • Zákon o daních z příjmů č. 586/1992 Sb. • Zákon o DPH č. 235/2004 Sb. • Daňový řád č. 280/2009 Sb. • Vyhlášky • Nadnárodní úmluvy – legislativa EU • NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2016/679 Environmentální síly - příklady • Změna klimatu • Znečišťování • Spotřebovávání vzácných zdrojů • Nedostatek vody v krajině • Recyklování a výroba recyklovatelných produktů • Testování produktů na zvířatech • Používání recyklovaných materiálů Mikroprostředí • Zákazníci (Customers) • Konkurence (Competition) • Spolupracovníci (Collaborators) • Dodavatelé • Odběratelé (Maloobchod a velkoobchod) Producent Velkoobchod Maloobchod Zákazník Mikroprostředí •Spolupracovníci (Collaborators) • Dodavatelé • Komunikační agentura • Tiskárna • Výzkumná agentura • Konzultanti a specialisté • a další… Interní prostředí •Zaměstnanci •Vybavení •Finance •Procesy Analytické nástroje pro posouzení prostředí PESTLE 3C SWOT SWOT analýza •Posuzujeme Silné a Slabé stránky, Příležitosti a Ohrožení. •Silné a slabé stránky vidíme dvěma pohledy: • ABSOLUTNÍ • RELATIVNÍ • Platí nepsané pravidlo, že silné stránky by měly být relativní, slabé stránky mohou být také absolutní. •Vždy by v silných a slabých stránkách měly být prvky, které mají hodnotu pro zákazníka! Sestavení SWOT analýzy Pozitivní Škodlivé VnitřníVnější Silné stránky organizace Slabé stránky organizace Příležitosti Ohrožení Vyhodnocení SWOTky •TOWS matice •+/- matice Plus mínus matice S1 S2 S3 S4 W1 W2 W3 W4 Pořadí O1 +++ 0 + 0 - 0 0 0 3 O2 + 0 0 0 0 - - 0 4 O3 0 ++ ++ + 0 --- 0 - 1 O4 0 + + 0 0 0 0 - 5 O5 + + ++ 0 - 0 -- 0 2 T1 0 0 - - 0 0 - - 3 T2 --- 0 0 0 --- -- 0 --- 1 T3 -- 0 - 0 --- - 0 0 2 T4 0 0 - 0 0 - 0 0 5 T5 - 0 0 0 0 - 0 - 4 Pořadí 1 3 2 4 2 1 4 3 Děkuji za pozornost