Teorie a praxe managementu Metody strategického řízení Halina Starzyczná Garant předmětu Struktura předmětu 1.Teorie a praxe managementu 2.Základní pojmy strategického managementu 3.Modely procesů tvorby strategií 4.Strategický záměr a jeho složky 5.Analýza vnějšího prostředí podniku 6.Analýza vnitřního prostředí podniku 7.Volby a typy strategií 8.Podnikatelské a funkční strategie 9.Implementace strategie 10.Strategie v mezinárodním kontextu 11.Strategie mimopodnikové 12.Přístup logického rámce v řízení strategií a projektů 13.Projektové řízení při implementaci strategií Podmínky absolvování předmětu •Zpracování seminární práce a její obhájení u zkoušky (podrobnosti samostatný dokument) •Ústní zkouška Teorie a praxe managementu . •Cílem kapitoly je zopakovat si základní pojmy managementu, prostudovat vývojové etapy manažerského myšlení a pozici manažera a současně společenskou odpovědnost firem Halina Starzyczná Garant předmětu Vývojové trendy v obchodě . 1.Management základní pojmy 2.Vývojové etapy manažerského myšlení 3.Manažer jako profese: funkce, role, kvalifikace 4.Společenská odpovědnost firem 5.Management a leadership 6.Oblasti studia managementu Struktura přednášky Základní pojmy managementu Obecně je řízení působením něčeho/někoho na něco). Management je druh řízení, jehož předmětem působení na činnost lidí. Řízení je obecnějším pojmem a jeho pochopení je předpokladem aplikace pojmu management. Řízení je účelové působení řídicího subjektu na řízený objekt. Ilustrace zdarma: Rodina, Otec, Matka, Dítě, Holka - Obraz ... Základní struktura systému řízení •Účelové působení 7 8 Pojetí managementu Sociální řízení •Abychom vyznačili specifiku sociálního řízení místo pojmu „řídící systém“ používáme „subjekt řízení“ a místo pojmu „řízený systém“ „objekt řízení“. •Subjektem řízení je člověk nebo lidé, kteří mají takovou moc, aby mohli stanovit cíl řízení a za účelem jeho realizace působit na objekt řízení (chování jiných lidí). •„Subjekt řízení působí na objekt řízení“ 9 Definice managementu, jeho funkce a pojetí „Management je proces plánování, rozhodování, organizování, vedení a kontrolování lidských, finančních, fyzických, informačních zdrojů za účelem dosažení organizačních cílů účelným a účinným způsobem“ (Griffin 1987) „Management je proces tvorby a udržování prostředí, ve kterém jednotlivci pracují společně ve skupinách a účinně dosahují vybraných cílů“ (Koontz, Weihrich 1993) Management je dosahování cílů organizace prostřednictvím jiných (AmManAss) Management je procesem shromažďování a využívání zdrojů, způsobem zaměřeným na určitý cíl tak, aby mohlo být dosaženo splnění úkolů v určité organizaci (Hitt, M. et al., 2014) Pojetí managementu (řízení) 1.Management jako soustava procesů (činností), prostřednictvím nichž se realizuje funkce managementu. 2.Management jako systém řízení v organizaci nebo způsob jednání individua. 3.Management jako struktura, kvantita a kvalita manažerů v organizaci. 4.Management jako vědní disciplína, tj. uspořádaná soustava teoretických poznatků o managementu. 11 Management jako aktivita nebo proces Management jako proces zahrnuje soubor aktivit a operací jako jsou plánování, rozhodování, hodnocení. Management zajišťuje shromáždění různých zdrojů, např. lidské, finanční, materiálové, informační. Management zahrnuje provádění aktivit cíleným, tj. na cíl zaměřeným způsobem, které mají splnit nějaký účel a něčeho dosáhnout (cíl). Management zahrnuje aktivity prováděné v organizaci lidmi v různých funkcích úmyslně strukturovaných a koordinovaných k dosažení společného účelu a cílů. Management a organizace Organizace je záměrné uspořádání lidí spojených dohromady proto, aby dosáhli určitého účelu. Je to propojený soubor jednotlivců a skupin, kteří se pokoušejí dosáhnout společných cílů prostřednictvím rozlišených funkcí a jejich koordinací. Společné charakteristiky organizací Cíle, Lidé, Struktura. Organizace zaměstnávají manažery a nemanažerské pracovníky. Management jako struktura manažerů •Nemanažerští zaměstnanci: •Pracují přímo na úkolech. •Nejsou zodpovědní za dohlížení nad práci jiných. • •Manažeři •Řídí a dohlížejí na aktivity jiných. •Mohou však mít pracovní povinnosti, které nesouvisí s dohlížením na jiné. 1-14 Members of an organization can be divided into two categories: 1. Nonmanagerial employees work directly on a task and do not oversee the work of others. Examples include a cashier in a department store or someone who processes your course registration at the registrar's office. They may be called associates, team members, or contributors. 2. Managers, who direct and oversee the activities of the people in the organization. A manager’s job isn’t about personal achievement—it’s about helping others do their work. This distinction doesn’t mean, however, that managers don’t ever work directly on tasks. Struktura manažerů a jejich postavení •Vrcholoví manažeři (Top Managers) •Rozhodují o směřování organizace • •Střední manažeři (Middle Managers) •Řídí ostatní manažery • •Manažeři první linie (linioví) (First-line Managers) •Řídí nemanažerské zaměstnance • •(Vedoucí týmů -Team Leaders ) •Řídí aktivity pracovního týmu Top managers are those at or near the top of an organization who make decisions about the direction of the organization and establishes policies and philosophies that affect all organizational members. Titles include: president, vice president, chancellor, managing director, or chief executive officer. Middle managers fall between the lowest and highest levels of the organization. They often manage other managers and sometimes nonmanagerial employees, and are responsible for translating the goals set by top managers into specific detailed tasks that lower-level managers oversee. Titles include: agency head, unit chief, division manager, or project leader. First-line managers are responsible for directing the day-to-day activities of nonmanagerial employees. Titles include: supervisor, shift manager, or unit coordinator. Team leaders are a special category of lower-level managers that have become more common as organizations have moved to using employee work teams to do work. They typically report to a first line manager. Tři úrovně manažerů • •1. Vrcholoví manažeři, kteří usměrňují a koordinují všechny činnosti, formují dlouhodobé strategie organizace. •2. Střední manažeři, kteří představují velmi početnou a rozmanitou skupinu řídících pracovníků. V činnosti středních manažerů zaujímá největší podíl poskytování a získávání informací. •3. Manažeři první linie - manažeři na základních stupních řízení. •Někdy - Vedoucí týmů 16 Manažerské výzvy 17 Řídit strategicky •Stanovit cíle a formulovat strategie k dosažení cílů organizace. • •Implementovat strategie dosažením cílů, které přispívají ke konečné výkonnosti organizace. • •Vybudovat schopnosti a kapacity organizace a přeměnit je k získání konkurenční výhody. • 18 Řídit změny •Je nejnaléhavější, vše prostupující a nejmocnější výzva. •Lidé odolávají změně, takže manažeři musí najít cesty, jak získat zaměstnance, aby změny přijali. • •Dvě hlavní příčiny změn jsou technologie a globalizace. • •Technologie: Zavedení nových technologií vede k vývoji nových výrobků a/nebo procesů, které se musí zaměstnanci naučit. • •Globalizace: Podporuje větší začlenění do mezinárodních trhů a vyžaduje vyšší úroveň dovedností a znalostí, které se musí zaměstnanci snažit osvojit. • 19 Řídit zdroje •Zahrnuje finanční kapitál, lidský kapitál, fyzické zdroje a technologie, informační zdroje. • •Manažeři je musí •sehnat a shromáždit, •dát zdroje do užívání, aby bylo dosaženo cílů organizace. • 20 Řídit podnikavě •Manažeři hledají nové příležitosti a identifikují nové myšlenky pro nové trhy. • •Identifikace nových příležitostí a jejich využití je obsahem podnikání. • •Manažeři musí rozvíjet podnikatelské myšlení nebo způsob přemýšlení o podnikání, které zdůrazňuje akce pro využití nejistoty. • • • 21 2. Vývojové etapy manažerského myšlení (různé přístupy) 1.Klasická manažerská teorie (vědecké řízení) 1890-1930, Zakladatel F.W. Taylor (1856-1915) 2. •2. Behaviorální škola managementu (1930-1950) Zakladatel E. Mayo ( 1880-1949) • •3. Systémová škola managementu (1960-1980) Zakladatel Ch. Bernard (1886-1961) • •4. Současný moderní management (1990-dosud) K hlavním představitelům patří P. F. Drucker, T. Peters, W. Ouchi, M., Porter aj. 22 1-23 Nové perspektivní směry •Modulární organizace •Outsourcovat všechny nepodstatné podnikové funkce • •Nehmotná organizace •Investice do know-hnow a designu produktu místo do zařízení a výrobních závodů 3. Co manažeři dělají a jak? (Manažer jako profese) 1.Funkce managementu a manažera 2.Manažerské role 3.Manažerské dovednosti a kompetence (kvalifikace) 24 3. 1 Funkce managementu a manažera •Smyslem managementu je formulace a dosahování cílů řízení. •Podstata úspěchu managementu a manažera spočívá v tom, jak se mu tuto funkci daří realizovat. K tomu slouží dvě hodnotící kritéria: •Účelnost – dosažením právě toho co bylo očekáváno a žádáno (předem stanovené cíle) •Efektivnost (účinnost) – dosažení cílů řízení s minimálními náklady, časovými aj. nároky 25 Manažerské procesy a funkce managementu •Funkce managementu se realizuje prostřednictvím manažerských procesů (činností). Nejčastěji se uvádějí 4 základní procesy (manažerské funkce): •Plánování – stanovování cílů řízení, bilance a zajištění potřebných zdrojů a nebo účinného postupu realizace cílů řízení, •Organizování - kvalitativní a kvantitativní uspořádání zdrojů, vztahů a procesů s ohledem na stanovení cíle řízení, •Vedení lidí – působení na lidi tak, aby se chovali podle základních vzorců chování, •Kontrola – plní funkci zpětné vazby, tj. zjišťování a případná korekce odchylek řízení. 26 3. 2 Manažerské role (Manažer jako profese) •Poprvé popsal roli manažera H. Fayol (1841-1925) a toto „klasické“ členění se v poněkud pozměněné formě používá dodnes: •role plánovače (předvídat a plánovat) •role organizátora (organizovat) •role vedoucího (přikazovat a koordinovat) •role kontrolora (kontrolovat) 27 Manažer = vedoucí •Charakteristiky práce manažera: •Závislost na ostatních •Odpovědnost za pracovní prostředí •Přijímání a předávání informací •Rozhodování •Řízení vlastního času (autosnímek pracovního dne) •Věcná znalost oboru a orientace na výsledek • 28 Časové studie: Snímek pracovního dne- autosnímek Postup času Hod. spotřeba index činnosti 0…. . . . 24 1…n Spánek, cesta do práce, čtení tisku, administrativní práce, porada, příprava materiálů, jídlo, studium, rodina, TV … Mintzbergovo členění rolí manažera Hitt, 2014 30 3.3 Manažerské dovednosti •Identifikoval a popsal Katz (1974): •technické dovednosti •interpersonální dovednosti •koncepční dovednosti •politické dovednosti • •Žádný člověk se nerodí jako úspěšný manažer. Může přijít s dobrými vrozenými předpoklady, ale rozhodně musí projít nejlépe plánovanou manažerskou přípravou (management development). 31 Základní manažerské dovednosti Fiala, 2008 32 Růst významu univerzálních znalostí Růst významu specifických odborných znalostí TOP Střední stupeň Základní stupeň Manažer jako povolání •Struktura manažerské kvalifikace: •Odborná manažerská způsobilost, tj. předpoklady k výkonu jednotlivých manažerských rolí •Kompetence, tj. požadované charakteristiky chování, jako je např. pozitivní myšlení, podnikavost, sociabilita aj. •Hodnoty, tj. manažerská etika, sociální odpovědnost managementu apod. • 34 Kvalifikace manažera Manažérské vlastnosti Získané znalosti a dovednosti (vzdělání a schopnost využít znalosti v praxi) Universální vlastnosti, umění využít znalostí odborníků: Vrozené (potřeba řídit a umění vcítit se do potřeb spolupracovníků… j0283997 Styl manažerské práce •Představuje způsob činnosti manažera, zejména postupy jeho rozhodování a zvolené metody dosahování vytýčených cílů v konkrétních podmínkách v závislosti na moci a spolupráci. •Byrokratický styl – manažer svou řídící činnost opírá o směrnice a nařízení „shora“, jež rozpracovává a kontroluje •Autoritativní styl – je založen na příkazech a jejich bezpodmínečném dodržování. •Demokratický styl – vedoucí spolupracuje s podřízenými, má přirozenou autoritu, ponechává si však prostor pro přijetí vlastních rozhodnutí. •Liberální styl – činnost podřízených se manažer snaží ovlivňovat co nejméně, vyhýbá se nepopulárním zásahům, kritice, sankcím, riziku. • • • • 36 4. Společenská odpovědnost a manažerská etika •Obecně •Společenská odpovědnost je míra, v níž činnost organizace směřuje k ochraně nebo zlepšení společenských podmínek, aniž by tato činnost přímo souvisela s ekonomickými, technickými nebo jinými zájmy organizace. •Klasický názor •Podnik by neměl přijímat žádnou jinou odpovědnost, než generování zisku. Manažery podniku zaměstnávají vlastníci a manažeři jsou tudíž odpovědní pouze vůči nim. •Friedman tvrdí, že společenskou odpovědností podniku je využití zdrojů podniku ke zvyšování zisku v rámci daných pravidel hry, tzn. účastnit se otevřené, volné soutěže bez klamání a podvodů. Realizace zisku za respektování zákonů a způsobem, který nepoškozuje ostatní. • 37 Společenská odpovědnost organizací nebo firem •Společenská odpovědnost organizací nebo firem (Corporate Social Responsibility, dále jen CSR) představuje nový způsob JAK „dělat business“. •Společenská odpovědnost firem je trendem, který apeluje na změnu orientace firem z krátkodobých na dlouhodobé cíle, z maximálního na optimální zisk. •Společenská odpovědnost firem je považována za součást konceptu udržitelného rozvoje a je mezinárodně podporována ze strany OSN, EU, OECD. 38 Definice CSR •„CSR je koncept, kde firmy integrují na dobrovolné bázi sociální a environmentální hlediska do svých podnikatelských činností a do vztahů se svými stakeholders“. (EU) •„CSR je kontinuální závazek korporací chovat se eticky a přispívat k ekonomickému růstu a zároveň se zasazovat o zlepšování kvality života zaměstnanců a jejich rodin, stejně jako lokální komunity a společnosti jako celku“. (WBC for CSR) 39 Soudobý názor na společenskou odpovědnost •Podnik má společenskou odpovědnost, protože každý podnik má společenský vliv a ovlivňuje společenské problémy jako zaměstnanost, životní prostředí. • •Podnik má fungovat jako otevřený systém s oboustrannou výměnnou informací v prostředí, tzn. že podnik by měl poskytovat informace svému okolí a i naopak tyto informace přijímat. Podnik by se neměl ohlížet pouze na ekonomické důsledky svojí činnosti a že i podnik by měl nést určitou odpovědnost za společenské problémy. • •CSR má tedy 3 dimenze (pilíře): ekonomickou, sociální a enviromentální 40 Podnikatelská etika •Etika jako vědní disciplína se zabývá teorií mravnosti a morálky, podstatou morálního vědomí a jednání jedince. •Podnikatelská etika obsahuje morální principy, standardy, kodexy a další návody k jednání, chování a vystupování, kterými by se mělo podnikání řídit, a které by nemělo vybočovat z obecného rámce přijatého ve společnosti. •Podnikatelská etika se týká společnosti, podniku i jednotlivce. 41 Manažerská etika •Manažerská etika se týká morálky a standardů podnikatelského chování, zejména mezi jednotlivci. •Manažerská etika začíná na vrcholovém stupni organizace – u top manažerů. •Aby etické rozhodování a praxe pronikly do firmy, musí vrcholové vedení budovat kulturu založenou na těchto hodnotách. •To znamená definovat etický kodex organizace, provádět školení zaměstnanců v této oblasti, odměňovat etické chování, atd. 42 Zásady podnikatelské etiky •1. Dobrovolně dodržovat zákony bez donucování a respektování úmyslu zákonodárce, •2. Zachovávat důvěryhodnost - jedná se o udržení informací důvěrného charakteru v tajnosti, •3. Vyhýbat se střetům zájmu - předcházet rozporu mezi osobním zájmem zaměstnance a zájmem podniku, •4. Věnovat práci potřebnou péči - vykonávat pracovní povinnosti na profesionální úrovni, •5. Jednat v dobré víře - dodržet sliby, plnit smlouvy, používat poctivé obchodní praktiky, •6. Být si vědom odpovědnosti - pečovat řádně o svěřené prostředky a plnit pečlivě zadané úkoly. • • 43 Etický kodex •Etický kodex představuje soubor pravidel a zásad, které posilují odpovědné, střídmé a pospolité chování a představují minimální práh přijatelného chování při výkonu zaměstnání, neboť jsou směřovány k dodržování následujících idejí: • •vždy se chovat způsobem prospívajícím důvěryhodnosti, •není dovoleno činit přímo to, co je přímo zakázáno, •nutno zabránit nekorektnosti. • •Řada firem v zahraničí i v ČR má vypracované etické kodexy. • • 44 Obsah etických kodexů •Spravedlnost a poctivost na všech úrovních činnosti podniku uvnitř i ve vztahu k prostředí, kde podnik působí, •zamezení obohacování se na úkor podniku, spolupracovníků a partnerů mimo podnik, •poctivý vztah k zákazníkům, •seriózní vztah k regionálním orgánům a ke státu, •seriózní vztahy k investorům, •ochrana a tvorba životního prostředí, •ochrana bezpečnosti a zdraví zaměstnanců při práci, •jakost a bezpečnost výrobků, •pravdivost evidence, hlášení a zpráv, •trvalé udržování image podniku, •pravdivá a působivá činnost Public Relations podniku. • 45 5. Management a Leadership (vůdcovství) •Leadership •Proces ovlivnění jiných, aby pochopili a souhlasili s tím, co je zapotřebí udělat a jak to udělat. •Proces usnadnění individuálního a kolektivního úsilí pro dosažení sdílených cílů. • •Formální a neformální leadership. • •Role managementu je podporovat stabilitu nebo umožnit organizaci, aby bezproblémově a hladce fungovala. • •Role vůdcovství (leadershipu) je podporovat adaptivní a užitečné změny. • Proč mají být manažéři lídry •Co znamená být lídrem? •Znát své vlastní hodnoty •Znát etický kodex vlastní organizace •Myslet analyticky, synteticky a systémově •Budovat silné a důvěryhodné vztahy •Komunikovat přes různé organizační úrovně •Rozvíjet sebevědomí, empatii a řídit stresové situace. •Rozumět a řídit vlastní pocity a pocity jiných (EI) • • You will be called on to respond ethically, positively, and powerfully to the many transformations that are occurring in our world. This requires you to know your own values as well as your organization’s ethical code and to make good decisions—often very quickly and without complete information. To do so, you must engage in analytical thinking and rely on your intuition. •Plánuje •Organizuje a kontroluje •Reguluje zdroje •Manažér… •Vůdce (Leader) … • •Stojí vpředu •Ovlivňuje •Inspiruje lidi, aby ho následovali Jaký je rozdíl mezi manažerem a lídrem? Politické, sociální a technologické změny vyžadují, abychom prováděli obojí! A manager is an individual who makes plans; organizes and controls people, production, and services; and who regulates or deploys resources. A leader is a person who influences and inspires people to follow. There is no reason whatsoever that a manager can’t be a leader, or that a leader can’t manage. In fact, the political, social, and technological changes of recent years require all of us to do both (see Exhibit 1.3 in the text). Lídr a manažer •Lídři jsou orientování vpřed, do budoucnosti •Vytvářejí vize organizace, formulují, propagují a sdělují nové cíle organizace a procedury a postupy. •Inspirují své spolupracovníky (=podřízené). •Podporují kreativitu a inovace •Zlepšují výkonnost organizace • •Manažeři jsou orientování na úkoly v organizaci •Plánují, organizují, řídí •Realizují a implementují záměry a cíle, které stanovili jiní (lídři) •Řeší interpersonální konflikty • • • • 49 Copyright © 2012 Pearson Education, Inc. publishing as Prentice Hall Emocionální a sociální inteligence 8-50 Adapted from Exhibit 8.9 In the last 15 years or so, two other sets of skills or competencies have become increasingly prominent in research relating to influence processes—“emotional intelligence” and “social intelligence.” The first of these, emotional intelligence, has probably received the most attention to date. One of its chief proponents has even gone so far as to say it is “the sine qua non [indispensable ingredient] of leadership.” The essence of emotional intelligence, as the name implies, is an awareness of others’ feelings and a sensitivity to one’s own emotions and the ability to control them. These features are especially prominent in two major contemporary approaches to leadership that we will discuss later in this chapter—transformational leadership and authentic leadership. As shown in Exhibit 8.9, emotional intelligence has been conceptualized as having five key components: self-awareness, self-regulation, motivation, empathy, and social skill. Three aspects of emotional intelligence seem particularly important for a manager to consider: (1) it is distinct from IQ or cognitive intelligence; (2) although in part determined genetically, it probably can be learned or improved by training, coaching, practice, and—especially—effort; and (3) it seems obviously relevant to a leader’s performance in an organizational setting. Although social intelligence is somewhat similar to emotional intelligence, the two also differ. Whereas, major components of emotional intelligence involve self-awareness and self-regulation, social intelligence focuses more on being able to “read” other people and their intentions. A person who is socially intelligent is someone who has considerable tacit knowledge or savvy. Lídr a manažer •Lídři jsou orientování vpřed, do budoucnosti •Vytvářejí vize organizace, formulují, propagují a sdělují nové cíle organizace a procedury a postupy. •Inspirují své spolupracovníky (=podřízené). •Podporují kreativitu a inovace •Zlepšují výkonnost organizace • •Manažeři jsou orientování na úkoly v organizaci •Plánují, organizují, řídí •Realizují a implementují záměry a cíle, které stanovili jiní (lídři) •Řeší interpersonální konflikty • • • • 51 6. Oblasti studia managementu Management Projektový management Management inovací Management znalostí ……… 52 Management změn a krizový management Obsah studia Managementu •Např.: •Vymezení základní pojmů •Vývoj •Prostředí •Manažerské funkce •Plánování •Organizování •Vedení lidí •Motivace •Kontrola •Řízení lidských zdrojů •Rozhodování •Komunikace v organizaci • Navíc: •Provozní management •Správa společnosti •Management v mezinárodním prostředí •Projektový management •Strategický management •Management změn •Řízení vztahů se zákazníky …….. 53 Obsah studia Strategického managementu •Úvod do strategického managementu- základní pojmy a procesy •Formulace strategie •Vize a poslání podniku •Analýza externího prostředí •Analýza interního prostředí •Typy strategií •Výběr strategií •Implementace strategie •Hodnocení strategie •Další základní otázky strategického managementu •Podniková etika •Sociální odpovědnost •Environmentální udržitelnost •Strategie v mezinárodním prostředí 54 Obsah studia Projektového managementu •Úvod do projektového řízení •Řízení životního cyklu projektu •Organizace v projektovém řízení •Inicializace projektu •Plánování a kontrola projektu •Kontrola projektu •Realizace a ukončení projektu •Aplikace projektového řízení •Řízení výstavbových projektů •Informační systémy v projektovém řízení • • 55 Shrnutí 1.Management základní pojmy – charakteristika, struktura systému řízení, sociální řízení, definice, jeho funkce a pojetí managementu– různé přístupy, M. jako proces, jako organizace, jako systém řízení, jako struktura manažerů, manažérské výzvy 2.Vývojové etapy manažerského myšlení – různé přístupy, klasická škola, behaviorální, současný management, nové směry 3.Manažer jako profese - funkce, role, kvalifikace 4.Společenská odpovědnost firem – význam, definice, názory, etika, podnikatelská etika, manažerská etika, etický kodex 5.Management a leadership – vliv lídrů. Sociální a emociální inteligence 6.Oblasti studia managementu – management inovací, znalostí, krizový management, projektový management, strategický management • Základní literatura: •VEBER, J. a kol. Management. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-200-0. •NULLOVÁ, M., KONEČNÝ, M. Management. Distanční studijní opora. Karviná: SU OPF, 2004 •ŠAJDLEROVÁ, I., Konečný M. Základy managementu. Ostrava, VŠB-TUO, 2007 •FOTR,J. et al., 2020. Tvorba strategie a strategické plánování. Praha: Grada publishing. ISBN 978-80-271-2499-2……… • • 1. 1. 56