Podmínky absolvování předmětu a seminární práce . Halina Starzyczná Garant předmětu Podmínky absolvování předmětu 1.Zpracování seminární práce (případové studie) 2.Obhájení seminární práce u ústní zkoušky 3.Ústní zkouška k tématům MSŘ 2 Seminární práce - účel 1.Popsat na příkladu konkrétního podniku přístup k tvorbě podnikové strategie. 2.Aplikovat metody strategického řízení prezentované na power-pointu. 3.Využít veřejně dostupných informací Internetu z webových stránek, statistik, obchodního rejstříku, výročních zpráv a atd. 4.Zaměřit se na odvětví, obor blízký zaměření doktorské disertační práce, je-li to možné. • • 1. 3 Seminární práce - obsah 1.Případová studie strategického řízení popisuje vnější a vnitřní podmínky organizace formou strategického auditu a nastoluje otázky jejího poslání, vize, cílů, záměrů a strategií. 2.Většina informací v případové studii pochází ze známých faktů o organizaci a jejím odvětví, studie však obsahuje další odvození informace z předložených dat, prognózy a úsudky pisatele. 3.Případová studie by měla zachytit i vývoj organizace a odvětví v čase a v našem případě se omezíme na období cca 5 let, a to 2015 (2014) - 2019 (2018) 4.Demonstrovat vývoj základních ukazatelů a dovodit trendy a doporučení pro strategická rozhodnutí. 5.Využít např. ukazatele Vývoj hospodaření (Tržby, Přidaná hodnota, Výsledek hospodaření před zdaněním, zisk,…), Majetková struktura (aktiva, pasiva, vlastní a cizí zdroje), Osobní náklady a počet zaměstnanců atd. • • 6. 4 Seminární práce - struktura •Rozsah 15-20 stran včetně úvodní strany, obsahu a informačních zdrojů: •Titulní strana (1) •Obsah (1) •Úvod (1) •Zpráva 10-15 stran •Závěr (1) •Použité informační zdroje (dle potřeby, cca 10) • • 1. 5 Na jaké otázky by měla SP odpovědět? •Jaké má firma existující vize, poslání, cíle a strategie? •Jaké jsou nejvýznamnější příležitosti a hrozby pro firmu? •Jaké jsou její největší silné a slabé stránky? •Jak lze popsat finanční podmínky firmy a její postavení v rámci odvětví? •Kdo jsou konkurenti firmy, trhy, výrobky, případně hlavní dodavatelé, zákazníci? •Je firma členem nějakého klastru, sítě, asociace? •Jaká doporučení byste navrhl firmě z hlediska dalšího rozvoje strategie (změna vize, poslání, strategické alternativy, atd.)? • • 1. 6 Postup 1.Popsat firmu základními charakteristikami, její strukturu a její postavení v rámci odvětví. 2.Popsat problémy spojené s managementem, marketingem, financemi, výrobou, výzkumem a vývojem, vnějším prostředím • 3.Uvést vybrané ukazatele firmy a odvětví ve dvou časových okamžicích (např. 2015 a 2020) s vazbou na současné strategie. • Identifikovat vizi, poslání, cíle a strategie. • 4.Vybrat některý nástroj z portfolia metod strategického managementu (matice IFE, EFE, SWOT apod.) a sestavit hypoteticky příklad pro 3-5 klíčových faktorů. • 5.Doporučit specifické strategie a cíle pro udržení/získání konkurenční výhody. 6.Prezentovat při ústní zkoušce. • • 1. 7 Příprava komplexní analýzy - inspirace 1.Identifikujte existující vizi, misi, cíle a strategie firmy. 2.Připravte novou vizi a misi organizace. 3.Identifikujte externí příležitosti a hrozby organizace , PEST a…. •4. Vytvořte matici konkurenčního profilu (CPM – Competitive Profile Matrix). •5. Vytvořte matici vyhodnocení externích faktorů (EFE – External Factor Evaluation Matrix). •6. Identifikujte interní silné a slabé stránky organizace. •7. Vytvořte matici vyhodnocení interních faktorů (IFE - Internal Factor Evaluation Matrix). • • 1. 8 Příprava komplexní analýzy - inspirace •8. Připravte matice SWOT, SPACE (Strategic Position and Action Evaluation Matrix), BCG Boston Consulting Group Matrix). IE (Internal-External Matrix), QSPM (Quantitive Strategic Planning Matrix) a vysvětlete výhody odvozených alternativních strategií. •9. Doporučte specifické strategie a dlouhodobé cíle a uveďte, kolik by vaše doporučení stála. Odhadněte roční náklady. •10. Specifikujte, jak by opatření měla být implementována, jaké lze očekávat výsledky. Odhadněte finanční ukazatele a časový plán. •11. Doporučte specifické roční cíle a politiky. •12. Doporučte procedury pro kontrolu a vyhodnocování strategie. • • 1. 9 •Popis odvětví: •• Analýzy MPO Panorama zpracovatelského průmyslu, •• Statistiky ČSÚ, •• Přehledy asociací, např. Hutnictví železa, Asociace automobilového průmyslu, apod. …… • •Popis firmy •• Informace z webovských stránek firem, •• Informace z výročních zpráv, •• Informace z registru ekonomických subjektů, obchodní rejstřík - https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik, • Databáze atd. Doporučené zdroje 10 Termíny zkoušek a odevzdání SP •Předpokládané termíny zkoušek: • druhá polovina ledna a začátek února 2022 (pokud byste se • celá skupina dohodla, že dříve, lze akceptovat) •Přihlašování po vyhlášení terminu u p. Hany Hráčkové • •Odevzdání seminárních prací: Nejpozději 1 týden před zkouškou. •Písemně s podpisem 1 x paní Hráčková, ÚDS •Elektronicky na adresy: – starzyczna@opf.slu.cz – hrackova@opf.slu.cz • • 1. 11