CSR reporting Vývoj v přístupech CSR reportování Standardy CSR zpráv: AA 1000 AccountAbility/Assurance SA 8000 GRI (Global Reporting Initiativ) • Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz Katedra podnikové ekonomiky a managementu Reportování CSR: „Proces komunikování sociálních dopadů a dopadů na životní prostředí způsobených činností organizace určitým zájmovým skupinám a společnosti jako celku“ (Gray, 1987). Společenská odpovědnost = triple bottom line + ekonomické dopady Výstupy: •ESG report •CSR report •Sustainability report • • • Reportování CSR Motivace pro tvorbu reportů •Strategický přístup pro řízení organizace (Porter a Kramer - creating share values - koncept sdílených hodnot) •Transparentnost organizace •Popularita (soutěže - Národní cena ČR za společenskou odpovědnost, Czech Top 100, Nejlepší výroční zprávy, Ceny hejtmana za CSR). •Komunikace vůči stakeholderům •Konkurenceschopnost – odlišení se •Dobré PR, image navenek •Popularita - „the most wanted company“ •Kapitálová atraktivnost (zájem investorů) • • Reportování CSR Faktory, proč podniky odůvodňují své nereportování: • 1. 1.Neznalost problematiky - porozumění a implementace konceptu CSR do praxe. 2. 2.Citlivost uváděných informací – strach z uveřejňování informací – konkurenceschopnost, poškozování image, negativní legislativní dopady, soudní pře apod. 3. 3.Očekávání zvýšení nákladů – nastavený systém, monitorování, komunikace apod. Přináší v dlouhodobém horizontu návratnost investovaných prostředků, posílení konkurenceschopnosti. • • Vývoj v přístupech CSR reportování Možnosti tvorby reportu •Formalizovaný standard (Pokyny GRI) x Neformalizovaný • •Formy – výroční zpráva / specializovaný report / integrovaný report – Integrovaný reportingový rámec IIRC, GRI Taxonomie) • •Distribuce reportu – off-line (pdf, doc) x on-line (eXtensible Business Reporting Language) • •Ověření obsahu a zaměření reportu (bez ověření x ověření 3. nezávislým subjektem, např. KPMG, PwC, Accenture, Delloite) • • • Reportování CSR •Objem zpráv a reportů stále narůstá a dle KPMG, reportuje o CSR 95 % z 250 největších podniků pohybujících se v globálním prostředí a 64 % největších podniků na národních úrovních. • • •Vliv na reportování má velikost podniku. MSP jsou se svými stakeholdery v těsnějším kontaktu než velké společnosti, proto často nevyužívají těchto zpráv, ale prokazují své vzájemné vztahy a aktivity v konkrétně realizovaných činnostech. • •Typ vlastnictví, také rozhoduje o míře využívaného reportování. Např. veřejně obchodovatelné a státní podniky reportují o CSR výrazně častěji a více než např. rodinné firmy. • •Velký nárůst reportů je např. v odvětví, energetika, zpracování dřeva, výroba celulózy, papíru, odvětví těžby nerostných surovin, strojírenství a také např. v bankovním sektoru. • Vývoj v přístupech CSR reportování •Z územního hlediska jsou za lídry v reportování považovány evropské podniky. Dle KMPG z nich publikuje 71 % CSR reporty. • • •Např. ve Velké Británii publikuje reporty všech 100 největších podniků, ve Francii, kde je CSR reportování upraveno legislativně 94 % společností. • •V Rumunsku, Ukrajině reportuje pouze 54 % ze 100 největších podniků. • •Problémem je různorodá kvalita reportů, jejich vzájemná porovnatelnost (popisné bez kvantifikovatelných dat, územní rozdíly). • • Vývoj v přístupech CSR reportování Výzkum KPMG https://home.kpmg/xx/en/home/insights/2020/11/the-time-has-come-survey-of-sustainability-reporting. html • Vývoj v přístupech CSR reportování Výzkum KPMG https://home.kpmg/xx/en/home/insights/2020/11/the-time-has-come-survey-of-sustainability-reporting. html • Vývoj v přístupech CSR reportování Výzkum KPMG https://home.kpmg/xx/en/home/insights/2020/11/the-time-has-come-survey-of-sustainability-reporting. html • Vývoj v přístupech CSR reportování Výzkum KPMG https://home.kpmg/xx/en/home/insights/2020/11/the-time-has-come-survey-of-sustainability-reporting. html • Vývoj v přístupech CSR reportování Výzkum KPMG https://home.kpmg/xx/en/home/insights/2020/11/the-time-has-come-survey-of-sustainability-reporting. html • Vývoj v přístupech CSR reportování HBS – Business Insight https://online.hbs.edu/blog/post/what-is-a-csr-report?tempview=logoconvert • Vývoj v přístupech CSR reportování AA 1000 (AccountAbility/Assurance) •Norma vymezuje standardy v oblasti důvěryhodnosti a transparentnosti zpráv o CSR ve všech pilířích konceptu CSR. • • •Principy jsou vyvinuty anglickou organizací AccountAbility a její tři standardy poskytují organizaci rámec pro odpovědnější a udržitelné fungování. • •Cílem je zvýšení transparentnosti a zveřejnění odpovědných aktivit realizovaných danou organizací. • •Aplikace normy je vhodná pro rozšíření aplikovatelnosti o výkaznictví CSR v rámci komunikace organizace vůči všem zainteresovaným stranám. http://www.accountability.org/ • CSR reporty – standardy (certifikace) AA 1000 (AccountAbility/Assurance) •Doporučení pro organizace vyplývající z jednotlivých standardů: • 1. AA1000 AccountAbility Principles Standard 2008 (AA1000APS) tento standard o zásadách odpovědnosti je uplatňován na základě tří principů, jež se zabývají stakeholdery organizace a upevňováním jejich vztahů, dále materiálním vybavením a ovlivňováním výkonnosti ze strany zainteresovaných stran: 1. •Princip inkluzivity - organizace se musí považovat za celek. • •Princip významnosti - organizace musí určit významné zájmové skupiny. • •Princip vnímavosti - organizace musí reagovat na problémy zainteresovaných stran, které mají vliv na její výkonnost. CSR reporty – standardy (certifikace) AA 1000 (AccountAbility/Assurance) •Doporučení pro organizace vyplývající z jednotlivých standardů: • 2. AA1000 Assurance Standard 2008 (AA1000AS) - mezinárodně uznávaný, volně dostupný standard, který poskytuje požadavky pro provádění záruk udržitelnosti. •Jedná se o standard záruky, jež řeší požadavky a náležitosti zpráv o společenské odpovědnosti, zabývá se indikátory a doporučuje externí ověření těchto zpráv. • •Organizace si také v rámci tohoto standardu může vyhodnotit míru dodržování principů standardů a ověřit si uplatňování základních manažerských přístupů, systémů a procesů. CSR reporty – standardy (certifikace) AA 1000 (AccountAbility/Assurance) •Ačkoli tento standard není v ČR velmi rozšířen, tak nabízí široké uplatnění v aplikace pro různé typy organizací v oblastech zvýšení transparentnosti zpráv CSR a vzájemných vazeb vůči všem zainteresovaným stranám. 3. AA1000 Stakeholder Engagement Standard (AA1000SES) – standard, který je zaměřen na problematiku vztahů s jejími stakeholdery. Účelem normy je definovat standart pro kvalitní zapojení zainteresovaných stran, které je pro organizaci klíčové. Kvalitní zapojení stakeholderů funguje na těchto předpokladech : •Uznávání principů AA1000APS. •Definovat rozsah zapojení stakeholderů. •Určení procesu, na kterém se bude stakeholder podílet. •Zabezpečit a ujednat materiální vybavení organizace a stakeholdera. •Vytvářet prostor pro dialog se stakeholdery. •Zapojení stakeholderů do procesů organizace musí být nedílnou součástí organizačního řízení. •Transparentnost. •Určit postupy zapojení stakeholderů. •Včasnost. •Flexibilita a rychlost reakce. CSR reporty – standardy (certifikace) SA 8000 (Social Accountability International) • Normu Social Accountability 8000 (SA8000®) spravuje organizace Social Accountability International (SAI) a dozoruje agentura Social Accountability Accreditation Services (SAAS). •Mezinárodní norma SA 8000 byla prvním auditovatelným souborem požadavků v oblasti společenské odpovědnosti. • •Standard je založen mimo jiné na konvenci Mezinárodní organizace práce (ILO), světové deklaraci lidských práv a konvenci UN. • •Společnost certifikovaná podle SA 8000 se dobrovolně hlásí k tomu, že uplatňuje nad rámec legislativy všechny principy dobré správy firmy, odmítá korupci a trvale se snaží budovat dobré vztahy se zákazníky, spotřebiteli, zaměstnanci a dodavateli. • •Normu SA 8000 ještě doplňují dva dokumenty. –The Application Package, –The Guidance Document , který je detailněji zaměřen na jednotlivé oblasti ochrany lidských práv. CSR reporty – standardy (certifikace) SA 8000 (Social Accountability International) Online CQS http://www.cqs.cz/Nase-sluzby/SA80002008-Spolecenska-odpovednost.html Certifikace TÜV SÜD https://www.tuvsud.com/cs-cz/cinnosti/audity-a-certifikace-systemu/sa-8000-a-iso-26000-spolecenska- odpovednost • • • •Certifikace podle SA 8000 značí, že společnost věnuje patřičnou péči zdraví a bezpečnosti svých pracovníků, zajišťuje vhodné podmínky pro další rozvoj svých zaměstnanců a pro vyváženost jejich pracovního a osobního života. • •Certifikovaná organizace ctí principy etického podnikání a deklaruje svůj závazek boje proti porušování lidských práv nebo dětské či nucené práci. • • CSR reporty – standardy (certifikace) •Certifikace podle SA 8000 může pro společnost představovat velkou konkurenční výhodu, a to nejen u zakázek financovaných z veřejných zdrojů nebo nadačních fondů. • Mezi hlavní přínosy certifikace podle SA 8000 lze zařadit zejména: • • • •zvýšení důvěryhodnosti, •zlepšení image, •zvýšení loajality zaměstnanců, •snížení rizika bojkotů a stávek, •odlišení se o konkurence, •zlepšení komunikačních kanálů a lepší informovanost zaměstnanců podnikových záležitostí, •zlepšení vztahů s případnými investory, •zlepšení vztahů se státní správou spojených s větší důvěrou obchodních partnerů a zákazníků. CSR reporty – standardy (certifikace) Norma SA 8000 zahrnuje následující témata: zejména: • • • •dětská práce, nucená práce, zdraví a bezpečnost při práci, svoboda sdružování a právo na kolektivní vyjednávání (existence odborů ve firmě není podmínkou), diskriminace, disciplinární opatření, pracovní doba a odměňování; • •další část normy je pak věnována systému řízení, který do značné míry kopíruje management kvality podle ISO 9001:2015 a je v souladu se systémy řízení bezpečnosti práce a péče o životní prostředí. CSR reporty – standardy (certifikace) Postup při certifikaci SA8000 • • CSR reporty – standardy (certifikace) Zdroj: Bureau Veritas Certification Czech Republic Dostupné z www.bureauveritas.cz/wwIApxHr/BV_SA8000.pdf GRI (Global Reporting Initiative) •Mezinárodní iniciativa (GRI) vytvořila pravidla a návody, které firmám pomáhají vytvořit zprávu společenské odpovědnosti firem neboli udržitelného rozvoje. • •Směrnice poskytuje rámec obsahu informací, které by měla firma ve zprávě uvádět. •GRI doporučuje podat základní informace o podniku, zasadit koncept CSR do strategického kontextu, popsat zapojení stakeholderů, uvést postup tvorby zprávy a zejména zveřejnit firemní výkon pomocí indikátorů ve všech oblastech CSR. • •V roce 2013 byla uvedena poslední verze směrnice G4 (předchozí byly G1, G2, G3), která vyhověla dosavadním kritikům se směrnice se zjednodušila a přizpůsobila i pro potřeby menších firem, které nerozpracovávají svou společensky odpovědnou strategii do všech dosavadních indikátorů (pilířů) CSR. • GRI online •https://www.globalreporting.org/Pages/default.aspx Pokyny pro Sustainability Reporting •http://csr-online.cz/wp-content/uploads/2013/03/Czech-G3-Reporting-Guidelines.pdf • CSR reporty – standardy (certifikace) GRI (Global Reporting Initiative) •Mezinárodní iniciativa (GRI) vytvořila pravidla a návody, které firmám pomáhají vytvořit zprávu společenské odpovědnosti firem neboli udržitelného rozvoje. • •Směrnice poskytuje rámec obsahu informací, které by měla firma ve zprávě uvádět. •Směrnice G4 tak přichází s novým pojetím ve stylu "méně je více". • •Směrnice G4 tak umožňuje firmám reportovat jen ty významné společensky odpovědné aktivity, které identifikovaly jako strategické z hlediska vlastního hodnotového řetězce. Tento krok směřuje společensky odpovědné aktivity firem blíže vyšší konkurenceschopnosti a výkonnosti. • •G4 se také nově zajímá o společenskou odpovědnost v rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů včetně případných sanací. CSR reporty – standardy (certifikace) GRI (Global Reporting Initiative) •Hlavní přínosem směrnic je seznam kvantitativních i kvalitativních indikátorů výkonnosti, pomocí kterých popíše firma svůj společensky odpovědný výkon. • •Každá firma si může zvolit indikátory, které jsou pro ni významné a relevantní a které použije při sestavení zprávy. •Podle množství a povahy uveřejněných indikátorů dostane firma “známku” neboli je zařazena do jedné ze tří hlavních aplikačních úrovní: A, B či C. Je-li zpráva externě ověřena, firma dostává A+, B+ či C+. • •Je však potřeba zdůraznit, že aplikační úroveň vyjadřuje rozsah reportu a ne kvalitu firemního výkonu. • •Pro aplikovatelnost GRI byly stanoveny „Pokyny pro Sustainability Reporting“, které vymezují základní terminologický aparát a stanovují obsah, kvalitu a tematického rámce zprávy včetně publikovaných údajů v oblasti ukazatelů, profilu údajů a jsou zde uvedeny běžně zveřejňovaných informací, které mohou být buď ve formě ukazatelů výkonu, nebo jiných údajů o deportující organizaci. CSR reporty – standardy (certifikace) GRI (Global Reporting Initiative) •Jedním ze způsobu ohlášení je poskytnutí elektronické nebo tištěné verze zprávy orgánu GRI, dalšími způsoby jsou registrace zprávy on-line v databázi GRI, případně se tak stane při kontrole aplikační úrovně reportů generace G3 ze strany GRI. Přehled směrnic GRI CSR reporty – standardy (certifikace) GRI (Global Reporting Initiative) •Zpráva o udržitelném rozvoji vypracovaná podle Reportingového rámce GRI obsahuje výstupy a výsledky činností reportující organizace, k nimž došlo v průběhu sledovaného období v souvislosti se závazky, strategií a manažerskými přístupy této organizace. Zprávu je možné použít například k následujícím účelům: •K benchmarkingovému porovnání a zhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj v důsledku činností reportující organizace s přihlédnutím k zákonům k normám, kodexům, standardům výkonu a k dobrovolným iniciativám. • •K předvedení, jak organizace ovlivňuje a je ovlivňována očekáváními o vývoji představ udržitelném rozvoji. • •K porovnání výkonů uvnitř prezentované organizace a mezi různými organizacemi v průběhu času. • CSR reporty – standardy (certifikace) Principy zprávy GRI Směrnice G3 definuje deset základních principů a 79 indikátorů, které napomáhají firmě učinit rozhodnutí ohledně definování obsahu a rozsahu zprávy Ekonomické indikátory se týkají přímého a nepřímého firemního vlivu na ekonomické zdroje jednotlivých stakeholderů a na ekonomický systém v lokální, národní či globální úrovni. Zahrnují mzdy a nefinanční benefity poskytované zaměstnancům; peníze přijaté od zákazníků a zaplacené dodavatelům; odvedené daně a přijaté dotace. Environmentální indikátory sledují dopady produktů a služeb na životní prostředí; spotřebu energie, materiálu a vody; množství skleníkového plynu a jiných emisí; odpadový a recyklační systém; dopad na biodiverzitu; využívání nebezpečných látek a další jevy. Sociální indikátory souvisí s firemním vlivem na okolní společnost a jsou rozděleny do tří kategorií: pracovní podmínky (diverzita, zdraví a bezpečnost práce), lidská práva (dětská a nucená práce) a širší sociální témata ovlivňující zákazníky, komunitu a jiné stakeholdery (korupce, podpora komunity). CSR reporty – standardy (certifikace) Doporučená struktura CSR reportu V CSR reportu by neměl chybět žádný z následujících tematických bloků: 1.firemní souvislosti, 2.řízení společenské odpovědnosti, 3.výkonnost podniku a postup tvorby reportu. Závazek vrcholového managementu a firemní profil: •slovo ředitele - vedení podniku popíše a zhodnotí klíčové části a zjištění zprávy, •definice CSR - zveřejnění vlastního nebo převzatého pojetí konceptu CSR, •firemní souvislosti - odpovědné podnikání je dáno do souvislostí s firemními hodnotami, principy a pravidly chování. Firma tak dává najevo, že to, v co věří, umí převést do praxe, •souhrn zprávy - spojení ekonomického, environmentálního a sociálního dopadu do celkového vlivu na společnost, •cíle - na další rok - informace o tom, čeho chce firma dosáhnout a jaké CSR aktivity k tomu využije. CSR reporty – standardy (certifikace) Řízení společenské odpovědnosti a úspěšné dosažení cílů v oblasti odpovědného podnikání závisí na: •zvolené strategii (CSR jako součást obchodní strategie, CSR priority a přínosy), •efektivitě firemního řízení (personální zabezpečení CSR, organizační struktury, řízení CSR) •a míře zapojení stakeholderů (klíčoví stakeholdeři a mezisektorová spolupráce). • •Jádrem zprávy je popis firemního výkonu v oblasti CSR. • •Firma podává kvantitativní a kvalitativní informace o dopadu procesů, produktů a služeb na společnost v oblasti trhu, pracovního prostředí, místní komunity a životního v prostředí. • •Naměřené výkony dávají smysl až po uvedení do kontextu pomocí tzv. benchmarkingu. • •Jako referenční bod můžou posloužit data podniků ze stejného oboru, současné trendy nebo cíle podniku stanovené pro nadcházející období. CSR reporty – standardy (certifikace) Postup tvorby reportu (hlavní obecné informace): • •Rozsah zprávy. Uvedení časového období a výčet obchodních jednotek, které byly zahrnuty do reportu. •Metodologie. Popis standardů či metodik, které byly při tvorbě zprávy použity. •Ověření. Stále více podniků zahrnuje do CSR zprávy i ověření od třetí nezávislé strany. •Seznam indikátorů. Rejstřík zveřejněných indikátorů a zdůvodnění jejich volby. •Zpětná vazba. Popis mechanismu zpětné vazby, aby mohli čtenáři sdělit firmě svůj názor na zprávu či samotný CSR výkon. •Další informace. Uvedení zdroje dalších informací o činnostech podniku (webové stránky, výroční zpráva atd.). CSR reporty – standardy (certifikace) Ukázky reportů a zpráv o udržitelném (odpovědném podnikání) Jaké jsou společné atributy jednotlivých zpráv? Čím se liší? • •V doplňujících materiálech v IS jsou dostupné vybrané reporty. • • • CSR reporty – standardy (certifikace) V ČR převažují zprávy, které svévolně vznikají bez ověření (nezávislým) subjektem. Většina společností si sama určuje strukturu a obsahové složení zprávy. V minimální míře je využíván např. standard GRI , který je využíván nadnárodními korporacemi. Globální databáze reportů: http://www.corporateregister.com/ •Reportingový rámec GRI lze tedy chápat jako významný nástroj hodnocení výkonnosti CSR aktivit v podobě pravidelných reportů a obsahového zaměření aktivit společenské odpovědnosti. • •Transparentnost v oblasti udržitelnosti a aktivit organizací je velmi významná pro širokou škálu stakeholderů, proto pokud organizace vypracovává v pravidelných intervalech zprávy GRI, zvyšuje tím své renomé a transparentnost jednotlivých aktivit v rámci neustálého zlepšování reportingového rámce a buduje věrohodnost a také uznání z řad zainteresovaných skupin. • •V případě zájmu organizace o provádění GRI reportu lze využít „vzor“ pro zprávu podle GRI úrovně C lze nalézt na webu organizace Business Leaders Forum. • Závěr …………. …………. …………. Dotazy a diskuse J Děkuji za pozornost a přeji Vám úspěšný den J Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz