VYBRANÉ TRENDY V MK – učivo z Marketingové komunikace 1 (bakalářské studium) Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE 2/PEMNPMK2 GUERRILLA MARKETING „Netradiční způsob komunikace, dosažení cílů při minimu vložených prostředků.“ (Jay Conrad Levinson, 1984) „Když myslí všichni stejně, tak nemyslí nikdo.“ (G., S. Patton, jr.) • Minimum MAXIMUM (malé firmy) • Nečekaný, originální, překvapivý, šokující, drastický, kontroverzní dojem • Humor se špetkou arogance • Krátkodobá kampaň • Někdy nelegální a neetická, agresivní vůči konkurenci • KREATIVITA, NÁPAD, ČAS X PENÍZE VYBRANÉ TRENDY V MARKETINGOVÉ KOMUNIKACI NÁSTROJE GUERRILLA MARKETINGU • Word of Mouth, Virální marketing • Ambient marketing • Ambush marketing • Mosquito marketing • Astroturfing – přednáška týkající se PR • Sensation marketing (publicita zdarma) • Wild posting, … BUZZMARKETING VYBRANÉ TRENDY V MARKETINGOVÉ KOMUNIKACI AMBIENT MARKETING VYBRANÉ TRENDY V MARKETINGOVÉ KOMUNIKACI AMBUSH MARKETING VYBRANÉ TRENDY V MARKETINGOVÉ KOMUNIKACI SENSATION MARKETING • Desigual, ČR, Praha, 2011. • 100 prvních návštěvníků pouze ve spodním prádle si mohli vybrat 2 kusy oblečení zdarma. • Ostatní návštěvníci dostali 50% slevu na nákup. VYBRANÉ TRENDY V MARKETINGOVÉ KOMUNIKACI ASTROTURFING • Astroturfing = nekalá obchodní praktika, oblast PR. • AstroTurf – značka výrobce umělých trávníků. • Falešné dopisy od zákazníků, falešné blogy, falešné diskuze na sociálních sítích, … VYBRANÉ TRENDY V MARKETINGOVÉ KOMUNIKACI WILD POSTING „Je to jak graffiti, ale legální.“ (Christian, 2009). VYBRANÉ TRENDY V MARKETINGOVÉ KOMUNIKACI VIRAL MARKETING • Exponenciální neformální šíření informací (negativní, pozitivní). VYBRANÉ TRENDY V MARKETINGOVÉ KOMUNIKACI VIRAL MARKETING • Výhody: nízké náklady, rychlost šíření, vysoká efektivita zacílení. • Nevýhody: ztráta kontroly, … • Flashmob!!! VYBRANÉ TRENDY V MARKETINGOVÉ KOMUNIKACI PRODUCT PLACEMENT (PP) • Zpoplatněné umístění produktu (značky) ve filmu, počítačové hře, knize, … • Dynamický virtuální product placement! • PP X skrytá reklama! • Obrácený PP (Rorest Gump - Bubba Gump Shrimp Co.) • 1982 – film E.T. – zvýšení prodeje bonbónů Reese's Pieces o 80 %. VYBRANÉ TRENDY V MARKETINGOVÉ KOMUNIKACI TYPY PRODUCT PLACEMENT • Dle přenosu informací: • Vizuální umístění • Verbální umístění • Kombinované umístění • Podle druhu a vlastnosti propagovaného produktu: • Nový produkt • Značka firmy • Umístění výrobku bez značky • Dovolenková destinace • Náboženství, ideologie • Hudba v pozadí • Podle stupně programové integrace: • Produkt je neutrální ve vztahu k ději • Produkt je kreativní a integrovaný do děje • Celkové téma filmu je zaměřené na produkt VYBRANÉ TRENDY V MARKETINGOVÉ KOMUNIKACI MOBILNÍ MARKETING  Dobré zacílení – PERSONALIZACE!  Jednoduchost, aktualizace sdělení.  Nízké náklady.  Měření zpětné vazby (15% response  3x více než Direct mail).  Tvorba databáze.  Buzz efekt. VYBRANÉ TRENDY V MARKETINGOVÉ KOMUNIKACI