Prezentace předmětu: PODNIKÁNÍ V CESTOVNÍM RUCHU Vyučující: Doc. Ing. Pavlína Pellešová, Ph.D. Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. Název prezentaceNázev projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Podnikatelská etika a společensky odpovědné podnikání v podmínkách cestovního ruchu. Společenská odpovědnost, Společensky odpovědné chování a podnikání Obsah přednášky Společensky odpovědné podnikání v podmínkách cestovního ruchu Společensky odpovědné podnikání ✓ Společenská odpovědnost firem dobrovolně integruje sociální a ekologické ohledy do podnikatelských činností firmy, a to ve spolupráci se zainteresovanými stranami podniku neboli stakeholdery. ✓ Dobrovolný přístup organizací a podniků k otázkám stavu společenského prostředí, včetně životního prostředí a udržitelného rozvoje. ✓ CSR - dobrovolný závazek podniků chovat se v rámci svého fungování odpovědně ke společnosti i prostředí, ve kterém podnikají. ✓ CSR lze vyjádřit v tzv. „pyramidě společenské odpovědnosti firem. Společenské odpovědnosti firem Carrollova pyramida společenské odpovědnosti firem Historický vývoj CSR ✓ 50. léta - Howard Bowen ve své knize Social Responsibility of Businessman (1953) dává vznik dnes již běžně používanému termínu CSR. ✓ 70. léta – rozvoj významu CSR. Na půdě Organizace spojených národů dochází k prvním debatám a vytváří se základy obsahu společenské odpovědnosti firem. ✓ 90. léta – k masovějšímu rozvoji konceptu CSR začalo docházet v poslední dekádě minulého století, především díky vzniku prvních platforem a iniciativ. Historický vývoj CSR ✓ 1996 – předseda Evropská komise Jacques Delors podnítil vznik organizace CSR Europe, jakožto dnes nevýznamnější evropské centrály věnující se problematice společenské odpovědnost. ✓ 2000 – Dalším významným bodem v přístupu k CSR na evropské úrovni je Lisabonský summit, na kterém se představitelé Evropské unie shodli, že rozvoj CSR po celé Evropě je nutno podporovat strategicky a z dlouhodobého hlediska. ✓ 2001 - Evropská komise prezentuje tzv. Zelenou knihu s podtitulem "Promoting a European Framework for Corporate Social Responsibility", která obsahuje první EU definici CSR. ✓ 2002 – vznik Multistakeholder Forum, které za pomocí Evropské komise sdružuje zástupce zaměstnavatelských svazů, podnikatelských svazů, odborů a nevládních organizací. ✓ 2006 – vznik Evropské Aliance pro CSR. ✓ 2011 - V rámci hospodářské Strategie 2020 vydala Evropská komise sdělení k obnovené strategii EU pro společenskou odpovědnost podniků na období 2011 – 2014. Historický vývoj CSR Společensky odpovědná firma ✓ nepovažuje za svou jedinou prioritu zisk, ale zabývá se i dalšími aktivitami s ohledem na jejich sociální a environmentální dopad na okolní prostředí. ✓ pokud se tak firma chová v delším horizontu tak to vede ke zvýšení její konkurenceschopnosti a také lepší postavení jak na domácích, tak i zahraničních trzích a v neposlední řadě také lepší vyhlídky pro svou podnikatelskou činnost, včetně naplnění očekávání dodavatelů, investorů, apod. Společensky odpovědná firma Společensky odpovědné podnikání Společensky odpovědné podnikání stojí na třech pilířích: 1. ekonomickém pilíři, 2. sociálním pilíři, 3. environmentální oblast. Společensky odpovědné podnikání I. Ekonomický pilíř – Zisk – odpovědná firma by měla mít transparentní podnikání, měla by fungovat v souladu s platnými etickými kodexy a kodexy dobrého chování, měla by se vstřícně chovat k zájmovým stranám. II. Sociální pilíř – Lidé – firma by měla dbát o bezpečnost a zdraví svých zaměstnanců, měla by bdít nad dodržováním pracovních standardů a postupů, zajišťovat rovných příležitostí, profesního rozvoje a angažuje se v komunitě. III. Environmentální pilíř – Planeta – firma by se měla chovat odpovědně k životnímu prostředí a vést své zaměstnance k ochraně přírody. Společensky odpovědné podnikání Společensky odpovědné podnikání (v anglickém znění Corporate Social Responsibility - CSR) ✓ dobrovolná integrace sociálních a ekologických ohledů do podnikatelských činností firmy, a to ve spolupráci se zainteresovanými stranami podniku neboli stakeholdery. ✓ společensky odpovědná firma nepovažuje za svou jedinou prioritu zisk, ale má více aktivit, které splňují požadavky na jejich sociální a environmentální dopad na okolní prostředí. Společensky odpovědné podnikání Charakteristické rysy CSR Mezi charakteristické rysy CSR se řadí: ✓ tři roviny aktivit – ekonomická činnost firmy, sociální rozvoj a ochrana životního prostředí, ✓ dobrovolnost – podnik veškeré odpovědné aktivity vykonává dobrovolně, nad rámec svých zákonných povinností, ✓ dialog se stakeholdery – zapojení zainteresovaných stran, které firmu výrazně ovlivňují, ✓ dlouhodobý charakter – aktivity CSR jsou realizovány dlouhodobě a nekončí, pokud se podnik ocitne v horší ekonomické situaci, ✓ důvěryhodnost – CSR přispívá k posílení důvěry ve firmu; činnosti však musí být transparentní, trvalé a nezveličované. Charakteristické rysy CSR ✓ větší transparentnost a posílení důvěryhodnosti firmy ✓ vyšší přitažlivost pro investory ✓ budování reputace a z ní vyplývající silné pozice na trhu ✓ odlišení od konkurence, zviditelnění značky pro spotřebitele ✓ zvýšení produktivity práce a loajality zaměstnanců ✓ možnost získání a udržení kvalitních zaměstnanců ✓ snížení nákladů na risk-management ✓ přímé finanční úspory spojené s ekologickým chováním (např. úspora energie, opětovné využití odpadového materiálu ve výrobě) ✓ zvýšení obratu ✓ zvýšení kvality produktů či služeb Výhody CSR ✓ snazší nacházení pracovníků – menší podniky hůře získávají vhodnou pracovní sílu; nemohou si dovolit drahé inzeráty a zejména absolventi univerzit nastupují raději k velkým firmám. S využitím aktivit CSR může i malá firma nabídnout potenciálnímu zaměstnanci výhody, kterými si zajistí jeho zájem a posléze loajalitu; ✓ snazší získávání obchodních partnerů – společenská odpovědnost firem ovlivňuje i dodavatelsko-odběratelské vztahy, protože některé firmy při výběru obchodního partnera přihlížejí i k dodržování konceptu CSR; Výhody CSR i pro menší firmy ✓ public relations – malý podnik nemůže vynakládat velké prostředky na komunikaci s veřejností, proto má velký význam jeho všeobecně známé dobré jméno; ✓ kontakty a informace – podnik může získat informace z okolního prostředí a navázat vztahy s klíčovými partnery, což mu přinese prospěch ze střednědobého i dlouhodobého hlediska. Výhody CSR i pro menší firmy ✓ stakeholdeři – všechny osoby, instituce či organizace, které mají vliv na chod podniku nebo jsou jím ovlivněny, ✓ stakeholdeři – investoři, zaměstnanci, zákazníci, obchodní partneři, zástupci státní správy, média, odbory, mezinárodní organizace a další, ✓ podnik by měl vytvořit tzv. analýzu zainteresovaných stran,, tzn. najít odpovědi na otázky: • Kdo jsou vaši stakeholdeři? • Jaký mají vliv na vaši firmu? • Co od vás očekávají? • Kteří z nich jsou opravdu klíčoví? Zahájení CSR aktivit Jak vše realizovat v praxi? ✓ firemní hodnoty jasně definujte: budou jasným a důsledným vodítkem k řešení situací, které přinášejí dilemata nebo střety zájmů ✓ postarejte se o to, aby chování vaší firmy skutečně korespondovalo s firemními hodnotami ✓ sami jděte příkladem a důsledně je dodržujte ✓ zapojte do dialogu o firemních hodnotách i ostatní spolupracovníky ✓ pozitivně přistupujte k zájmům a starostem svých zaměstnanců, zákazníků, dodavatelů i obce ✓ o svých firemních hodnotách informujte interně i externě. Vliv firemních hodnot • Podniky se opírají o sítě interních a externích vztahů. • Sdílení zkušeností a informací s dodavateli, zákazníky, stejně smýšlejícími podniky a místními obchodními organizacemi může zvýšit prosperitu firmy. • Jak vše realizovat v praxi? ✓ dobré vztahy se zákazníky a dodavateli přinášejí užitek oběma stranám, ✓ zajistit dobrou pověst - důsledně „dělat správné věci" ve všech obchodních vztazích, ✓ buďte solidní k zákazníkům, včas hraďte dodavatelské faktury a provádějte etické obchodní praktiky, ✓ dobrá pověst a dobré jméno vám přinese úspěch na trhu! Vliv chování firmy na její úspěch • potřeby zaměstnanců můžete zajistit i pouhým plněním legislativních povinností v zaměstnanosti, bezpečnosti a ochraně zdraví, • skutečnou vnitřní motivaci jim však dá váš viditelný zájem o jejich profesní rozvoj a o spokojenost z práce i osobního života, • jak motivovat zaměstnance: ✓ postarejte se o důvěru mezi vedením podniku a zaměstnanci, ✓ kde to má smysl, raďte se s nimi o podnikových záležitostech, ✓ usilujte o jejich spolupráci v důležitých situacích, ✓ s rozvojem podniku podporujte zároveň i rozvoj kariéry jednotlivých zaměstnanců, ✓ umožněte zaměstnancům vhodnou rovnováhu pracovního a osobního života. Jednání se zaměstnanci ✓ nabízí se nepřeberné množství aktivit, například: • firemní dárcovství formou finanční či materiální pomoci, • poskytování času zaměstnanců a jejich odborných znalostí, • účast na lokálních sportovních, vzdělávacích či kulturních projektech, • pomoc při řešení lokálních sociálních problémů (prevence kriminality či nezaměstnanosti). ✓ co získáte: • nové trhy, zákazníky či obchodní příležitosti • zvýšené uznání a úctu zákazníků • lepší pověst podniku • snadnější získávání a udržení zaměstnanců • propojení a vazby s jinými lokálními podniky. Vztah k okolí firmy – místní komunita ✓ zhoršování životního prostředí je globální i lokální problém. ✓ odpovědná firma se proto snaží životní prostředí chránit, ekologické postupy navíc často přinášejí i finanční užitek, ✓ co získáte: • efektivní využití energie, • prevence znečišťování, • minimalizace odpadu a využívání recyklací, • zlepšení vztahů s místním společenstvím, • zvýší motivaci a hrdost zaměstnanců i • věrnost zákazníků, • přispívá k dlouhodobé stabilitě a úspěšnosti podniku. Vztah k životnímu prostředí CSR v České republice ✓ V České republice se můžeme s CSR setkat na Oficiálním portálu České republiky o společenské odpovědnosti. V současné době existuje odborná sekce pod názvem ✓ Společenská odpovědnost organizací a udržitelný rozvoj, jejímž cílem je podporovat a koordinovat koncept společenské odpovědnosti (CSR) a udržitelného rozvoje v ČR. Mezi další organizace, které se podílejí k rozvoji a propagaci CSR můžeme zařadit následující subjekty: Asociace společenské odpovědnosti, Business Leaders Forum, Byznys pro společnost, apod. Jak je uvedeno na Oficiálním portálu České republiky o společenské odpovědnosti (2017) se Rada kvality ČR podílí na podpoře a koordinaci konceptu CSR v ČR mimo jiné i realizací řady ocenění: ✓ Národní cena ČR za CSR a udržitelný rozvoj, která je určena pro organizace podnikatelského i veřejného sektoru. ✓ Na regionální úrovni je realizována Cena hejtmana za společenskou odpovědnost, jež vyhlašují jednotlivé kraje. ✓ Od roku 2015 je nově udělována Cena za společenskou odpovědnost „Podnikáme odpovědně“, CSR v České republice AHR ČR ✓ odpovědné podnikání v sobě zahrnuje celou řadu témat, které jsou vždy specifické pro sektor, ve kterém firma působí. ✓ Nejen pro oblast hotelnictví a gastronomie je to vhodný způsob, jak pomoci jednoduchých opatřeních, mohou hotely a restaurace, zlepšit udržitelnost ve třech oblastech: • ekologické, • společenské, • ekonomické. Společensky odpovědné podnikání v podmínkách cestovního ruchu AHR ČR ✓ každý rokem se zapojuje do projektu „Hodina Země“, ✓ symbolické hodinové (částečné) zhasnutí světel, ať již nasvícení části budovy nebo štítu firmy. Společensky odpovědné podnikání v podmínkách cestovního ruchu Společensky odpovědné podnikání v podmínkách cestovního ruchu Projekty, které splňující definici CSR: ✓ Hotelové energetické řešení, které pochází z anglického názvu Hotel Energy Solution (dále jen HES). Jedná se o projekt, který byl zahájen UNWTO ve spolupráci s týmem OSN a Evropskou agenturou pro cestovní ruch a energetiku. Projekt přináší informace, technickou podporu a školení pro malé a střední podniky v oblasti CR a ubytování v celé Evropské unii, ke zvýšení jejich energetické šetrnosti a využívání energie z obnovitelných zdrojů. HES reaguje na klimatické apelování v souladu s cíli EU a procesu Davos 2007, který stanovuje následující požadavky pro podniky cestovního ruchu: ✓ přizpůsobení podniku CR a destinaci měnícím se klimatickým podmínkám, ✓ snižování emisí skleníkových plynů, ✓ podpora investic energetické účinnosti a využívání obnovitelných zdrojů energie a technologie, apod. Společensky odpovědné podnikání v podmínkách cestovního ruchu Každým rokem AHR ČR vyhlašuje ocenění v soutěžích v různých oblastech. Jedná se o „Ceny AHR ČR“. V roce 2017 to jsou kategorie: ✓ Hoteliér roku nezávislé hotely, ✓ Hoteliér roku řetězcové hotely, ✓ Restauratér roku samostatné restaurace, ✓ Restauratér roku hotelové restaurace, ✓ Penzion roku, Společensky odpovědné podnikání v podmínkách cestovního ruchu „Ceny AHR ČR“ ✓ Škola roku, ✓ Mladý/á manažer/ka roku, ✓ Odpovědný hotel / restaurace. Společensky odpovědné podnikání v podmínkách cestovního ruchu ✓ V r. 2014 v kategorii TOP ODPOVĚDNÝ HOTEL / RESTAURACE se vítězem stal Park Inn by Radisson Hotel Ostrava ✓ V r. 2015 ve stejnojmenné kategorii se stal vítězem Hotel Perla Prague, který se zejména zaměřuje na ubytování nevidomých. Podle ředitele tohoto hotelu Tomáše Startla, mohou ostatní hostě vidět, „jak naše servírka nabídne v restauraci rámě nevidomému, usadí ho, nabídne mu nápoj a po jeho přinesení mu na hrnek položí ruku, tak to vzbudí obdiv a příjemné emoce. ✓ V roce 2016 se stal vítězem v kategorii Odpovědný hotel roku Clarion Congress Hotel Prague Společensky odpovědné podnikání v podmínkách cestovního ruchu Cílem je: ✓ zapojit znevýhodněné skupiny obyvatel na trhu práce, ✓ zvýšit zaměstnanost dlouhodobě nezaměstnaných, ✓ zvýšit zaměstnanost sociálně vyloučených obyvatel, ✓ zvýšit zaměstnanost obyvatel se zdravotním postižením, ✓ zvýšit zaměstnanost osob pečujících o děti, ✓ zvýšit zaměstnanost osob po výkonu trestu, ✓ zvýšit zaměstnanost osob etnických menšin, ✓ zvýšit zaměstnanost závislých osob. Společensky odpovědné podnikání v podmínkách cestovního ruchu Zdroje ✓ URBANOVÁ, E., 2015. Podpora podnikání v Německu a Rakousku. [online] [vid. 20. srpna 2016]. Dostupné z http://www.docplayer.cz/17423455-Podpora-podnikani-v- nemecku-a-rakousku.html. ✓ VEBER, J., SRPOVÁ, J. A KOL. 2005. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-1069-2. ✓ VODÁČEK, L. a O. VODÁČKOVÁ, 2004. Malé a střední podniky: konkurence a aliance v Evropské unii. Praha: Management Press. ISBN 80-7261-099-6. Děkuji za pozornost