Prezentace předmětu: Společenský a diplomatický protokol Vyučující: Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. Název prezentace Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz 2.Pravidla společenského styku Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. Předmět: Společenský a diplomatický protokol Tato přednáška byla vytvořena pro projekt„Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě“ Opavě . Společenské prohřešky lidí qJde o situace, při kterých dojde k nechtěnému porušení pravidel etikety. qSpolečenské nehody se liší od společenských prohřešků, že prohřešky někdy mohou v nehody přerůst. qSpolečenským prohřeškem je zde míněno například zívání s nezakrytými ústy – tedy chyby, které vznikají vědomě nebo z neznalosti společenských pravidel. qSpolečenské nehody jsou neočekávané, nepříjemné situace a události, které se mohou vyskytnout v běžném životě, v práci, ve společnosti, při sportu, k nimž dochází, aniž jde o úmysl nebo neznalost etikety. qVznikají různě: neopatrností, shodou náhod, nepromyšleností dopředu některých kroků, nedůsledností. qV diplomacii bychom řekli, že šlo o faux pas. Společenské prohřešky lidí qSlovník spisovného jazyka českého ho definuje takto: chybný krok v jednání; společenská chyba, omyl, nedopatření. qMezi nejčastější "společenské prohřešky" nejen moderní doby můžeme zařadit: üPředstavení doprovodu - Ať už se pohybujete v prostředí mezi kamarády nebo mezi kolegy z práce, je přinejmenším zdvořilostí představit svůj doprovod, s kterým přijdete. Obzvlášť, pokud jste jedinou osobou, kterou váš doprovod v daném kolektivu zná. üUvolnění místa v dopravním prostředku - Základním kladným charakteristickým rysem dobrého chování každého člověka je ochota uvolnit sedadlo někomu, kdo ho potřebuje více. I za cenu, že jste měli zrovna hrozný den, děsně vás bolí nohy a autobus je nacpaný k prasknutí. Společenské prohřešky lidí üZpoždění - Jestli se občas dostavíte na dohodnutou schůzku o pět minut později, rozhodně to o vás automaticky nebude vypovídat, že jste nespolehlivý člověk. Pokud se tak ale děje pravidelně, a zpoždění více jak 20 minut je u vás běžnou záležitostí, to už tak nevinné není. üKdo bude platit - Jdete-li s někým na večeři, je slušné počítat s tím, že se budete přinejmenším podílet na společné útratě. Pokud vám kolega nebo kolegyně nabídne, že celou útratu zaplatí, pak se nic neděje. Jít ale s někým na večeři a automaticky předpokládat, že nebudete nic platit, je velmi neslušné. Stejně tak je neslušné, pokud se rozhodnete podílet na placení, dlouhodobě se dohadovat o přesnou částku pouze za vaše jídlo, které jste si objednali. Společenské prohřešky lidí üRušící mobilní telefon - Je vcelku jedno, v jakém se budete nacházet kolektivu, ale pokud budete stále odbíhat nebo přerušovat konverzaci kvůli zvonícímu telefonu a řešit nepodstatné věci, dáváte lidem v okolí jasně najevo, že pro vás nejsou v daném okamžiku příliš důležití. üJedení s otevřenou pusou - Hlasité mlaskání, mluvení s plnou pusou nebo jedení s otevřenou pusou, kdy každý může detailně vidět části vámi konzumované stravy, patří mezi ty nejhorší společenské prohřešky. Nejen že to o vás rozhodně nevypoví nic dobrého, nejspíš svých chováním ještě znechutíte jídlo všem okolo. Stejně tak je neslušné rychlé hltání, üUvolnění místa v dopravním prostředku - Základním kladným charakteristickým rysem dobrého chování každého člověka je ochota uvolnit sedadlo někomu, kdo ho potřebuje více. I za cenu, že jste měli zrovna hrozný den, děsně vás bolí nohy a autobus je nacpaný k prasknutí. q q Verbální a neverbální komunikace qSlovo komunikace je latinského původu. V podstatě vyjadřuje něco, co je blízké našemu výrazu spojování. qProto je možné hovořit o silniční dopravě jako o komunikaci. qSpojení může vyjadřovat nejen přemísťování lidí a materiálu, ale i zpráv a informací. qProto je možné hovořit o komunikačních prostředcích a mít přitom na mysli telefony, telegramy, dálnopisy, rozhlas, televizi atd. qÚčinně komunikovat znamená udělat komunikaci zajímavou hlavně pro druhou stranu. qJe třeba umět zaujmout, aby měl obsah slov efektivní dopad na druhou komunikující stranu Verbální a neverbální komunikace qSdělení člověka je vyjádřeno ze 7 % verbálně (slovy), z 38 % vokálně (tón hlasu, síla hlasu, intonace, ostatní zvuky) a z 55 % nonverbálně (řeč těla). qVerbální komunikací se rozumí vyjadřování pomocí slov prostřednictvím příslušného jazyka. V širším pojetí se do verbální komunikace zařazuje komunikace ústní i písemná, přímá nebo zprostředkovaná či živá nebo reprodukovaná. Právě u této formy komunikace může docházet někdy k nedorozuměním, neboť v praxi slova neodrážejí vždy to, co si člověk myslí nebo co chce daným výrazem říci. qNeverbální komunikace bývá také označována jako řeč těla, nonverbální anebo mimoslovní komunikace. Znamená proces dorozumívání s neslovními prostředky. Z výzkumů vyplývá, že neverbální komunikace je při komunikaci mnohem důležitější než verbální komunikace q Verbální a neverbální komunikace Obrázek č. 1: Neverbální komunikace jako proces dorozumívání se Zdroj: Kajzar, P., 2013 Verbální a neverbální komunikace qPopis základních prvků či elementů řeči těla se může mírně různit, nicméně nejčastěji se setkáme s následujícím členěním: üObličej - Naše tvář jako celek je základním zdrojem komunikace s ostatními. V tváři se nám zrcadlí veškeré naše emoce. Ty se někdy snažíme skrývat, nicméně výzkumy potvrzují, že maskování emocí je velice obtížné. Snad právě proto se s dokonalým maskováním emocí ve výrazu obličeje setkáváme jen u velmi malého procenta populace. üOči jsou první z atributů řeči těla, na který je ze strany ostatních směřována pozornost. Stejně jako ostatní atributy i oční kontakt plní řadu funkcí. Pomocí očí udržujeme kontakt s druhými osobami, stejně jako se mu vyhýbáme, vyjadřujeme pocity založené na intenzitě a délce očního kontaktu. q Verbální a neverbální komunikace üDržení těla je komplexním atributem, který zahrnuje způsob, jak držíte hlavu, ramena, ruce, nohy a boky. Každá uvedená část těla dokáže vyjadřovat samostatně prožívané emoce. Současně však jednotlivé části fungují jako komplex, který vysílá směrem k ostatním jasné signály. Patří sem naklánění hlavy, sesunutí ramen, otáčení boků, vypnutí hrudníku a další. üGesta - Přestože gestikulace a gesta jsou důležitou součástí neverbální komunikace, nemusí nutně s naším verbálním vyjádřením vůbec souviset. Například v situaci, kdy mávneme rukou na pozdrav, nemusíme říct ani slovo a vše je každému jasné. V případě, kdy gesta dokreslují verbální obsah sdělení, obvykle jej zdůrazňují, poukazují na klíčový bod sdělení. Verbální a neverbální komunikace üDoteky patří k velmi silným atributům neverbální komunikace. Doteky vysílají celou řadu zpráv a budeme se jimi, stejně jako ostatními atributy zabývat v samostatných nástrojích. üDoteky jsou obvykle rozděleny do čtyř hlavních kategorií: o přátelské vztahy o profesní vztahy o sociální vztahy o intimní vztahy üCelkový vzhled hraje významnou roli zejména při prvním kontaktu. To jaký dojem uděláme na druhého člověka, často ovlivňuje budoucí vztah, který budeme mít s druhou osobou. Do fyzického vzhledu zahrnujeme opět řadu atributů od oblečení, tvaru těla, účesu, ale i hygieny a dalších. ü Představování qAby se mohli účastníci společenské akce společně bavit, musejí se znát nebo se poznat. qPředstavování (se) patří mezi obtížné disciplíny v oblasti společenského styku, protože vyžaduje pohotovost a jistý šarm. qKdo se představuje jako první? qJestliže se spolu setkají dva lidé, společensky významnější nesmí zůstat ani na okamžik na pochybách, s kým to vlastně hovoří. qJeho společensky méně významný protějšek musí strpět, že nejprve je představen on a teprve pak se dozví, komu se vlastně představil či byl představen. qSprávný postup je tedy tento: Muž se představí ženě jako první a nato se představí žena muži nebo nejdříve představí hostitel muže ženě a potom ženu muži. Představování qSoučástí představování je ovšem i vzájemné potřesení rukou a tady pozor: jestliže se jako první představuje méně významná osoba (muž), ruku podává nejdříve společensky významnější osoba (žena). qPředstavujeme muže ženě. Představuje se muž ženě. Představujeme mladšího staršímu. Představuje se mladší staršímu. Představujeme služebně níže postaveného služebně výše postavenému. qPři představování musíme říct vše, co je nutné pro další společenský kontakt osob, které jsme představili, tedy funkce, označení, hodnost a podobně. Mistři konverzace přidají i stručnou charakteristiku. qPředstavujeme se vždy vestoje, muži si zapnou sako. Ženy sice mohou sedět, když se jim představuje muž, ale představování je silnější akt než pouhé podání ruky, u kterého žena běžně zůstává sedět. Raději by měla vstát, zvlášť, kdyby se jí představoval starší muž, a vždy, když se seznamuje se ženou. q q Představování qKdy se představuje žena jako první? Muž musí být výrazně starší a zasloužilý a žena výrazně mladší, aby se představila jako první. qJestliže se potkají dva páry, kde se znají pouze muži, ti se pozdraví a představí si své partnerky. Kdo začne? qPánové se pozdraví, mladší představuje svou partnerku, starší dáma jí podává ruku, starší dáma podává ruku i mladšímu muži a mladší žena podává ruku staršímu muži. q q q Vizitky a tituly qK představování patří také vizitky, navštívenky. qJejich původním účelem bylo ohlášení návštěvy - odevzdávala se služebnictvu a podřízenému personálu v úřadech. qV osobním styku je v tomto smyslu již obvykle nepoužíváme, ale při služebních jednáních je tato forma představení se dokonce společensky nejsprávnější. qVizitku odevzdáme sekretářce, ta nás ohlásí a oznámí nám, zda či kdy můžeme být přijati. qJestliže přijetí následuje ihned, a osloví-li nás přijímající jménem (a to je vhodné), nepředstavujeme se již znovu. qPři obchodních jednáních se společensky rovnocennými partnery je naopak vhodné odevzdat vizitku až po představení nebo i v průběhu vlastního jednání. q q Vizitky a tituly qSlovo titul pochází z latinského slova „titulus“ a můžeme ho přeložit jako „hodnost“. Většina používaných titulů je zkratkou latinského výrazu pro danou akademickou hodnost. qAkademické tituly mají právo přiznávat pouze vysoké školy podle zákona o vysokých školách. qV zákoně jsou uvedeny všechny akademické tituly a vědecko-pedagogické hodnosti, které je možné v současnosti získat na českých vysokých školách. qPoužíváme je zejména v obchodní a úřední korespondenci v adrese a oslovení. Při ústní komunikaci oslovujeme osobu titulem, pokud jí chceme vyjádřit úctu nebo pokud se jím sama představila. qOficiální zkratky akademických a vědeckých titulů mají zákonem danou závaznou podobu, kterou je nutné dodržovat. Při jejich psaní je třeba věnovat pozornost zejména velkým písmenům, tečkám a čárkám. q Vizitky a tituly qV bakalářských studijních programech se uděluje akademický titul bakalář (ve zkratce Bc. před jménem), v oblasti umění akademický titul bakalář umění (BcA. před jménem). qMagisterské studijní programy navazují na bakalářské a absolventům se udělují následující akademické tituly, které se uvádějí před jménem: inženýr (Ing.), inženýr architekt (Ing. arch.), doktor medicíny (MUDr.), zubní lékař (MDDr.), doktor veterinární medicíny (MVDr.), magistr umění (MgA.) a magistr (Mgr.) qDoktorské studijní programy jsou zaměřeny na vědecké bádání a samostatnou tvůrčí činnost a ukončují se státní doktorskou zkouškou a obhajobou disertační práce. Absolventům studia se udělují tituly uváděné za jménem – doktor (Ph.D.) a doktor teologie (Th.D.). Dříve používané vědecké hodnosti kandidát věd (CSc.) a doktor věd (DrSc.) se již neudělují, ale zůstávají v platnosti. Vizitky a tituly qVyšší odborné vzdělávání se ukončuje absolutoriem. Dokladem o dosažení vyššího odborného vzdělání je vysvědčení o absolutoriu a diplom absolventa VOŠ. qOznačení absolventů je pro všechny obory stejné (diplomovaný specialista – ve zkratce DiS.) a uvádí se vždy za jménem absolventa. qVědecko-pedagogické tituly akademických pracovníků na vysokých školách – docent (doc.) a profesor (prof.) píšeme s malým počátečním písmenem před jménem. qPři hovoru, ať už osobním či písemném, neberte v úvahu, jestli se jedná o paní úctyhodného věku nebo je to krásná blondýnka, která vypadá jako čerstvá absolventka. Vždy přidávejte před samotný titul oslovení „paní“. Vizitky a tituly q Nejčastěji se budete setkávat s těmito tituly: q ü„pane inženýre / paní inženýrko“ – před jménem zkratka Ing. ü„pane magistře /paní magistro“ – před jménem zkratka Mgr. ü„pane doktore / paní doktorko“ – před jménem zkratka RNDr., JUDr., PhDr.,.. ü„pane doktore / paní doktorko“ – za jménem zkratka PhD. ü„pane docente/ paní docentko“ – před jménem zkratka doc. ü„pane profesore / paní profesorko“ – před jménem zkratka prof. ü üOslovujeme vždy titulem, hodností nebo funkcí nejvýznamnější: pane děkane, i když je profesor, pane proděkane, i když je docent. ü Výběr z použité literatury: qKAJZAR, P., 2013. Společenský protokol. Karviná: SU OPF qMATHÉ, I. a L. ŠPAČEK, 2005. Etiketa. Praha: BB art. ISBN 80-7341-564-X. qNĚMČANSKÝ, M., 2011. Společenský, diplomatický a obchodní protokol. SU OPF Karviná, ISBN 978-80-7248-636-6. qSMEJKAL, V. a H. S. BACHRACHOVÁ, 2011. Velký lexikon společenského chování. 2. rozšířené vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3650-1. qŠPAČEK, L, 2008. Nová velká kniha etikety. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-204-1954-5.