Přednáška 10 Personalistika v hotelovém průmyslu Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. kancelář č. d. VB127 e-mail: kajzar@opf.slu.cz Personalistika, personální práce ✓ Pojem personalistika a personální řízení jsou používány u řady autorů jako synonyma. ✓ Někteří autoři jako například Tesone (2011) v knize Zásady řízení pro obor hotelnictví, gastronomie a turismu specifikuje řízení lidských zdrojů a vlivové dovednosti. ✓ Problematice personální práce se věnují Kučerová, Strašík a Šebová (2010) v knize Ekonomika podniku cestovního ruchu. ✓ Zahraniční autoři popisují různé koncepce personalistiky, které představují různé etapy vývoje personalistiky, a to personální administrativu, personální řízení, řízení lidských zdrojů a řízení intelektuálního kapitálu. ✓ Personální řízení je pojem, který je používán od druhé poloviny 60. let 20. století, o řízení lidských zdrojů se hovoří od počátku 80. let 20. století. ✓ Řízení lidských zdrojů se liší od personálního řízení dle Dvořákové (2012) důrazy a přístupy k personální práci a zejména řečnictvím o souladu zájmu managementu a zaměstnanců a o zabezpečení potřeb všech zainteresovaných stran zaměstnaneckého vztahu. Personalistika, personální práce Tabulka: Schéma rozdílu v obsahu pojmu personální řízení a řízení lidských zdrojů Zdroj: Antalová, 2011, s. 11. Personalistika, personální práce ✓ Personalistika a práce se zaměstnanci, tzv. řízení lidských zdrojů (Vaculka, Poláčková, Pešek a Hlinský, 2008), má v sektoru služeb zásadní strategickou a nezastupitelnou úlohu. ✓ Už na první pohled je patrný poměrně zásadní rozdíl postavení lidského faktoru ve výrobní a nevýrobní sféře. … ✓ Zcela odlišná je situace v sektoru služeb, který pracuje přímo se zákazníky, tzn. přímo s lidmi. ✓ Úkolem personalistiky je zabezpečit organizaci (podniku) dostatek schopných a motivovaných zaměstnanců a jejich pomocí dosahovat strategických cílů organizace. ✓ Personální řízení by mělo usilovat o soulad potřeb organizace s podmínkami vnitřního a vnějšího prostředí i s požadavky pracovníků. Personalistika, personální práce ✓ Mezi základní cíle personální práce patří (Křížek a Neufus, 2011; Synek, Kislingerová a kol., 2010; Wagnerová, Lesáková a Šebestová, 2005): ✓ V oblasti ekonomické (hospodářské): 1. optimální využití lidské práce v kombinaci s ostatními výrobními faktory s cílem dosáhnout nezbytně nutného výkonu organizace a její adaptace na požadavky oko-lí, 2. zlepšování struktury a zvýšení kvality fungování lidí v organizaci, 3. zvýšení kreativity a ekonomické zhodnocení potenciálu lidí a prostředků vložených do jejich rozvoje, 4. stanovení a udržení optimálních personálních nákladů organizace (mzdy a výdaje na zabezpečení potřeb pracovníků), 5. realizace systému odměňování podle výkonu stimulačního rozvoje aktivit a zvyšování schopností pracovníků. Personalistika, personální práce ✓ V oblasti sociální: ✓ 1. naplnění osobních cílů pracovníků spojených s výkonem práce v organizaci, ✓ 2. napomáhat identifikaci s cíli organizace, ✓ 3. motivovat pracovníky k vlastnímu rozvoji, zvyšování kvalifikace a tvořivému přístupu při řešení problémů organizace, ✓ 4. vytvářet předpoklady spokojenosti s pracovním místem, s obsahem práce, pracovním prostředím a vnitřním klimatem organizace. ✓ Z výše uvedeného plynou následující úkoly: • zabezpečovat soulad mezi počtem a strukturou pracovních míst a počtem a strukturou v podniku, • optimálně využívat pracovníky a formovat týmy, • aplikovat efektivní styl vedení lidí a zdravé mezilidské vztahy, • zajišťovat personální a sociální rozvoj pracovníků, • dodržovat zákony v oblasti práce, zaměstnávání lidí a lidských práv. Personální úvar a organizace personální práce ✓ Jedním ze základních nástrojů při plnění hospodářských a sociálních cílů podniku je personální práce. ✓ Ta se v podniku realizuje prostřednictvím řady činností, které zabezpečuje v případě velkých podniků cestovního ruchu, včetně hotelnictví, personální útvar a v případě malých a středních podniků je za ní zodpovědný přímo majitel podniku. ✓ Personální útvary ve velkých podnicích cestovního ruchu plní následující úkoly: • Strategická úloha - personální útvar je partnerem pro vrcholové vedení podniku při formulování a zejména implementaci strategie řízení lidských zdrojů. To předpokládá existenci podnikové strategie jako východiska pro personální strategii, • Konzultativní úloha - znamená partnerství personálního útvaru především s liniovým vedením podniku, V praxi to dnes znamená orientaci na týmovou práci a přenášení pravomocí a zodpovědnosti na zaměstnance, • Servisní úloha - má za cíl zabezpečit každodenní rutinní činnost a průběžně zvyšovat její efektivnost. Personální úvar a organizace personální práce ✓ Pro plnění funkcí personálního útvaru je důležité jeho organizační uspořádání a začlenění do struktury řízení firmy. ✓ Řízení lidí je součástí práce každého řídícího pracovníka, jedním z úkolů útvaru zabývajícího se personální prací v podniku je zabezpečovat kvalifikovanou přípravu a znalosti postupů pro řízení lidí pro všechny vedoucí pracovníky a předcházet tím konfliktům v řízení a účinně motivovat zaměstnance k vyšší výkonnosti. ✓ Postavení personálního útvaru v podniku a role personalisty je dána cíli podniku. ✓ Cíle podniku mohou být různé, například zvýšit příjem vlastníků, zlepšit kvalitu, vytvářet dob-rou pověst, rozvíjet lidské zdroje, apod. ✓ Moderní personalista musí mít důkladné teoretické znalosti i praktické dovednosti v oblasti personální práce, ale musí se vyznat i v ostatních oblastech podniku a musí se také orientovat ve vnějších faktorech formování a fungování pracovní síly v podniku, musí umět jednat s lidmi, musí být trochu psycholog a v neposlední řadě by měl mít podnikatelské myšlení. Personální úvar a organizace personální práce ✓ Základní činností personalistů je poskytování služeb vedení podniku, manažerům, vedoucím týmů i řadovým pracovníkům. ✓ Služby, které poskytují, jsou zaměřeny na všechny stránky personální činnosti: počínaje získáváním pracovníků až po personální administrativu. ✓ V podniku se sleduje zkvalitňování vnitřních personálních zdrojů, jejich stabilizace. ✓ Důvodem je udržet si kvalitní pracovníky, neboť získat kvalitní pracovní potenciál je pro podnik nákladné a nežádoucí mobilita pracovníků může znamenat velké ztráty. ✓ Personální strategie vymezuje obecné dlouhodobě pojaté cíle v oblasti formování a využívání lidského potenciálu organizace a specifikace zdrojů pro pokrytí těchto potřeb. Je odvozena od celkové strategie rozvoje podniku a zahrnuje i vymezení způsobů, kterými bude tento základní cíl dosažen. Personální úvar a organizace personální práce ✓ Personální práce má za cíl zvyšovat znalosti všech vedoucích pracovníků v oblasti řízení lidí, nácviku dovedností a zvládnutí postupů organizace a využívání lidských zdrojů, jejich motivaci a rozvoj. ✓ Koubek (2009) uvádí, že v literatuře se setkáváme s různým počtem a různým pojetím personálních činností (služeb, funkcí), nejčastěji se však uvádějí v přibližně následující podobě: 1. vytváření a analýzy pracovních míst, 2. personální plánování, 3. získávání, výběr a přijímání pracovníků, 4. hodnocení pracovníků, 5. rozmísťování (zařazování) pracovníků a ukončování pracovního poměru, 6. odměňování, 7. vzdělávání pracovníků, 8. pracovní vztahy, 9. péče o pracovníky, Personální úvar a organizace personální práce ✓ v poslední době je možné pozorovat, že jako samostatné personální činnosti bývají zařazovány: 10. průzkum trhu práce, 11. zdravotní péče o pracovníky, 12. činnosti zaměřené na metodiku průzkumů, zjišťování a zpracovávání informací, 13. dodržování zákonů v oblasti práce a zaměstnávání pracovníků. Obrázek: Hlavní činnosti řízení lidských zdrojů Zdroj: Vochozka, Mulač a kol., 2012, s. 220; Horalíková, 2003. Personální úvar a organizace personální práce ✓ Personální práce v podniku většinou v odborných zdrojích zahrnuje 10 činností 1. Plánování pracovníků - plánování potřeby pracovníků, jejich počtu, profesní a kvalifikační struktury a rozmístění. 2. Získávání a výběr pracovníků - určení způsobů a metod pokrytí potřeb pracovníků, zahrnuje metody vnějšího i vnitřního výběru pracovníků. 3. Rozmísťování pracovníků - zařazování do pracovních činností, ukončování pracovního poměru, penzionování pracovníků. 4. Hodnocení pracovníků - pro potřeby personálního rozvoje organizace i plánování osobního rozvoje pracovníků. 5. Hodnocení práce a popis pracovních míst. 6. Odměňování - tvorba nástrojů pracovní motivace a podnikových systémů. 7. Podnikové systémy vzdělávání - jejich plánování, příprava a organizace. 8. Kolektivní vyjednávání - jednání zaměstnavatelů a odborů, příprava jednání, vedení pracovněprávních agend. Personální úvar a organizace personální práce ✓ 9. Sociální péče - organizace sociálních služeb, bezpečnost a ochrana zdraví při práci, zdravotní péče, kontrola pracovních podmínek, organizace aktivit volného času apod. ✓ 10. Personální informační systém - pro potřeby podniku i mimopodnikové orgány (personální administrativa). ✓ Personální činnosti specifikuje Malátek (2014, s. 13), kde uvádí: Obecným cílem řízení lidských zdrojů je zajistit, aby byl podnik schopen prostřednictvím lidí úspěšně plnit cíle v oblastech: ✓ • Zabezpečování a rozvoje pracovníků – předvídat a uspokojovat budoucí potřeby pracovních sil a zvyšovat a rozvíjet podstatné schopnosti lidí – jejich užitečnost, potenciál a zaměstnatelnost (příležitost k soustavnému vzdělání a rozvoji). ✓ • Ocenění pracovníků – zvyšovat motivaci za oddanost, znalost, dovednosti, schopnosti. Personální úvar a organizace personální práce ✓ • Vztah mezi managementem a pracovníky – vytvářet ovzduší pro udržování dobrých vztahů a důvěry mezi managementem a pracovníky pro týmovou práci, vyvažovat potřeby zúčastněných vlastníků, státních orgánů, managementu, pracovníků, dodavatelů a veřejnosti, péče o lidi, spravedlnost a průhlednost. ✓ Realizace uvedených cílů závisí na jednotlivých oblastech a jejich dílčích aktivitách řízení lidských zdrojů, které zabezpečují linioví manažeři a personalisté. ✓ Mezi tyto oblasti patří podnik, zaměstnanecké vztahy, řízení znalostí, zabezpečování lidských zdrojů, řízení pracovního výkonu a odměňování, vzdělávání a rozvoj lidských zdrojů, řízení odměňování a pracovní vztahy. Personální úvar a organizace personální práce ✓ Personální řízení je ovlivněno situací v podniku (vnitřními faktory), ale i faktory, které působí z vnějšího prostředí. ✓ Mezi vnitřní faktory patří: • charakter činnosti podniku ovlivňující charakter práce a strukturu pracovníků, • strategie a politika podniku, • velikost podniku, • organizační struktura, • ekonomická situace podniku, • technické a technologické vybavení podniku, • sociální, profesní a kvalifikační struktura pracovníků a jejich rozvojový potenciál, flexibilita, aj., • organizační kultura, • odbory. Personální úvar a organizace personální práce ✓ Mezi vnější faktory, tedy vnější podmínky řadíme: • rozvoj nové techniky a technologie, • ekonomické podmínky dané ekonomiky, • konkurence na trhu, jak národním, tak i světovém, • politika vlády a legislativa vztahující se k oblasti zaměstnávání lidí, • sociální a kulturní vlivy, • aktuální situace na trhu práce, • hodnotové orientace lidí. Plánování pracovníků (personální plánování) ✓ Plánování profesní a kvalifikační struktury pracovníků je nejdůležitějším úkolem personálního řízení, má vliv na rozvoj podniku a předpokládá předvídání vývoje potřeb pracovníků, způsob ovlivňování pohybu pracovníků mezi podnikem a okolím i mezi jednotlivými útvary podniku. ✓ Cílem plánování je dosáhnout rovnováhy mezi potřebou pracovních sil a použitelnými zdroji a uspokojení této potřeby v souladu s žádoucí strukturou pracovníků. ✓ Plánování vychází z předpokládaného vývoje odbytu v závislosti na tržní situaci, je zaměřeno na pokrytí všech rozvojových potřeb podniku. ✓ Rozhodujícím prvkem jsou strategické cíle, kterých chce organizace dosáhnout, zhodnocení výchozího stavu a způsobu realizace změn potřebných k dosažení cíle podniku. ✓ Cílem je tedy získat odpovídající počet pracovníků, které hotel potřebuje. Plánování pracovníků (personální plánování) ✓ Základem plánování zaměstnanců je kvalifikovaná prognóza vývoje pracovních sil a prognóza vývoje zdrojů pracovních sil. ✓ Vychází se v ní mj. z (Synek, Kislingerová a kol, 2010): • předpokládaného vývoje výrobního programu, • změn technologie a organizace práce a jejich vlivu na potřebu práce, • investičních záměrů, • vývoje odbytu v závislosti na tržní situaci a vývoji konjunkturálního cyklu. ✓ Spolu s tím je potřebné prognózovat i vývoj zdrojů pracovních sil, na které bude zaměřen proces získávání pracovníků, který bude ovlivněn: • věkovou strukturu zaměstnanců podniku, • situací na trhu práce, • demografickým vývojem ve státě i v nejbližším okolí (regionu) a spádovém území, • možností změn v kvalifikační struktuře vlastních zaměstnanců (profesně-kvalifikační flexibilita). Plánování pracovníků (personální plánování) ✓ .Při vytváření pracovních míst (a úkolů), jak uvádí Křížek a Neufus (2011) je třeba zajis-tit, aby: a) pracovní úkoly přispívaly k dosažení cílů hotelu, b) přinášely uspokojení zaměstnancům a motivovaly je, c) neměly negativní vliv na fyzické a duševní zdraví zaměstnanců, d) byly v souladu s kvalifikací a dalšími schopnostmi zaměstnanců, e) byly v souladu se zákony a dalšími přepisy. ✓ Plánování pracovníků v oblasti hotelnictví je ovlivněno nerovnoměrností vytížení kapacit a standardy, které stanoví kvalitu poskytnuté služby. ✓ V procesu plánování je potřebné zvažovat možnost získání pracovníků z vnitřních zdrojů (zvyšování kvalifikace, rekvalifikace, vnitřní výběr pro vedoucí funkce) nebo vnějších zdrojů (nábor a získávání zaměstnanců) nebo kombinací obou. Získávání a výběr pracovníků ✓ Získávání a výběr pracovníků umožňuje realizovat cíle personální strategie a politiky. ✓ Zjištěná potřeba pracovních sil a jejich struktury je uspokojována, jak bylo výše uvedeno, z vnitřních nebo vnějších zdrojů nebo jejich kombinací. ✓ Činnosti spojené se získáváním a výběrem pracovníků jsou citlivou oblastí, působí na činnost podniku a na jeho image podnikové kultury a vyjadřují jeho úroveň. ✓ Jaké jsou metody získávání pracovníků? ✓ Vycházíme z toho, že musíme dát vhodným lidem na vědomí, že existují volná pracovní místa. Volba metody závisí na tom, odkud chceme nové pracovníky získat, zda z vnitřních nebo vnějších zdrojů nebo využijeme obě možnosti. 1. Uchazeči se nabízejí sami – jedná se o podniky, které mají dobrou pověst, nabízejí zajímavou, dobře placenou práci, mají pro uchazeče výhodnou personální a sociální politiku; 2. Doporučení současného pracovníka podniku – k tomu musí být v podniku vytvořeny informační předpoklady pro stávající pracovníky o uvolněném nebo volném pracovním místě, Získávání a výběr pracovníků 3. Přímé oslovení vyhlédnutého jedince – klade nároky na vedoucí pracovníky, aby sledovali, kdo je v oboru dobrý, v případě potřeby jej osloví nabídkou; výhodou jsou vhodní uchazeči z hlediska odborného a osobnostního, šetří se opět náklady např. na inzerci a nevýhodou je možnost zhoršení vztahů v podniku; metoda se používá pro výše postavené pracovníky a náročnější funkce, 4. Vývěsky v podniku nebo mimo něj – relativně nenáročná a levná metoda, touto meto-dou se získávají čerství absolventi škol, variantou vývěsek jsou poutače; výhodou jsou nižší náklady a redukce nevhodných uchazečů, nevýhodou je to, že informaci získávají jen uchazeči, kteří se dostanou k vývěsce, není proto příliš vhodná pro získávání od-borníků s praxí, 5. Letáky vkládané do poštovních schránek 6. Inzerce ve sdělovacích prostředcích – zatím nejrozšířenější metoda, využívá se tisk, rozhlas, televize, především regionální, ale může mít i celorepublikový a mezinárodní záběr, např. špičkové pracovníky hledáme pomocí inzerátů v zahraničí; 7. Spolupráce podniku se vzdělávacími institucemi Získávání a výběr pracovníků 8. Spolupráce s odbory a využívání jejich informačního systému – pro získávání určitých skupin pracovníků. Podmínkou je, že odborový svaz má informační systém a fungující spojení na členy, včetně nezaměstnaných; výhodou je udržování dobrých vztahů mezi podnikem a odbory, do značné míry garantuje kvalifikaci uchazeče, ne-výhodou jsou omezené možnosti výběru, 9. Spolupráce se sdruženími odborníků, stavovskými organizacemi, vědeckými společnostmi, apod. a využívání jejich informačního systému - vhodná u špičkových odborníků, kdy oslovuje vhodné jedince; výhodou jsou vhodní jedinci, je to poměrně levná metoda, ale poněkud omezená možnost výběru, nevýhodou je to, že získávání je ob-tížné, chce-li podnik odborníka, musí nabídnout výhodnější podmínky a zajímavější práci, 10. Spolupráce s úřady práce – jde o získávání pracovníků za velmi výhodných podmínek; výhodou je velmi levná varianta, zprostředkování je bezplatné, podnik může získat i příspěvek na zaměstnání, nevýhodou je poněkud omezený výběr, jde o osoby s nižší kvalifikací, Získávání a výběr pracovníků 11. Využívání služeb komerčních zprostředkovatelen – tyto firmy většinou nabízejí i výběr nebo předvýběr pracovníků, podniku by v každém případě mělo zůstat konečné rozhodnutí; výhodou je, že zprostředkovatelé mají větší znalost trhu práce, mohou mít i vlastní databáze, nevýhodou je to, že jde velmi drahý způsob, zprostředkovatelé ne-mají často zpětnou vazbu od podniků, tzv. „loví hlavy“ pro jiné klienty, vyskytují se i neseriózní instituce, vzácně se mohou uchazeči seznámit s detailními požadavky na pracovní místo, 12. Používání počítačových sítí (internetu), elektronické získávání pracovníků – v současnosti existuje řada adres, kde mohou podniky umístit svoji nabídku, mnohé podniky mají vlastní internetovou adresu, kde umisťují mimo jiné i nabídky; výhodou je relativně nízká cena, operativnost, uvedení detailních informací, běžné jsou elektronické dotazníky a formuláře, odpadá papírování, nevýhodou je to, že okruh uživatelů internetu nezahrnuje všechny kategorie pracovníků. . Získávání a výběr pracovníků ✓ V rámci výběru zaměstnanců se nejčastěji vyžadují tyto dokumenty: • životopis, • formulář pro žádost o zaměstnání, • doklady o kvalifikaci a vzdělání, případné certifikáty a ocenění, • hodnocení z předchozích pracovišť jako doplňkový zdroj informací o uchazeči, • doklad o lékařském vyšetření, popř. zdravotní průkaz pro pracovníka v potravinářství, pokud to vyžaduje dané povolání. Hodnocení a odměňování pracovníků ✓ Hodnocení pracovníků je součástí práce každého nadřízeného, vyžaduje každodenní cílenou činnost přímých nadřízených, promítá se v nadstavbové složce mzdy. ✓ Hodnocení musí být systematické a objektivní. ✓ Slovní hodnocení v pravý čas znamená mnohdy více než finanční. ✓ Kvalitní systém hodnocení je jedním z předpokladů kvalifikované personální práce a je základem pro rozmísťování pracovníků, tj. přizpůsobování struktury zaměstnanců potřebám pracovních míst, plánování jejich kvalifikačního růstu a rozvoje. ✓ Hodnocení je podkladem pro rozhodování o dalším vývoji činnosti pracovníka. ✓ Základem hodnocení je specifikace pracovních úkolů a stanovení metody pro hodnocení plnění úkolů, stanovení časového období, formulace kritérií a jejich odstupňování. Hodnocení a odměňování pracovníků ✓ Výběr metody hodnocení pracovníků závisí na druhu činnosti a možnosti kvantifikace kritérií. Mezi nejčastěji používané metody patří (Koubek, 2009): • hodnocení podle výsledků stanovených cílů – většinou u jednodušších pracovních úkolů, • hodnocení na základě plnění norem, • volný popis – je vhodný u hodnocení manažerů a tvůrčích pracovníků, • hodnocení na základě kritických případů – jde o záznamy, kde jsou informace o chování ilustrující uspokojivý nebo neuspokojivý výkon, • hodnocení pomocí stupnice (stupnice může být číselná, grafická nebo slovní), • checklist – dotazník ohledně chování pracovníka, • metoda BARS (Behaviorally Anchored Rating Scales) tedy klasifikační stupnice podle hodnocení pracovního chování (např. 7 – vynikající, 1 – nepřijatelné), • metody založené na vytváření pořadí pracovníků podle jejich pracovního výkonu – používá se střídavé porovnání, párové porovnání nebo povinné rozdělení, • assessment center. Hodnocení a odměňování pracovníků ✓ V současné době se při hodnocení pracovníků používá i sebehodnocení - specifikace silných a slabých stránek pracovníka za předpokladu jeho důvěry, že hodnocení nemá sankční charakter, ale je formou pomoci k dalšímu rozvoji a odstranění nedostatků v práci. ✓ Tomu odpovídají i závěry hodnocení. ✓ Hodnocení je nutno s pracovníkem projednat, dokumentovat uvedením výsledků průběžných hodnocení a předejít vzniku pocitu subjektivního charakteru hodnocení a pocitu nespravedlnosti. ✓ Ve špičkových podnicích se uplatňuje tzv. vícezdrojový systém hodnocení, kdy hodnoceného hodnotí nejen nadřízený, ale i spolupracovníci, podřízení a externí spolupracovníci. ✓ Mzdový systém zahrnuje mzdové formy: základní mzdové formy (časová, úkolová mzda) a doplňkové mzdové formy (osobní ohodnocení, prémie, bonus, provize, odměna, účast na výsledku) a mohou být použity jako individuální nebo kolektivní. Trénink pracovníků ✓ Tréninkem pracovníků se zabývá Křížek a Neufus (2011) a dle nich bez pravidelného tréninku zaměstnanců nelze udržet jednotnou linii a úroveň kvality služeb, nemluvě o potřebě její stoupající tendence. ✓ Proto všechny věhlasné mezinárodní společnosti jí věnují pozornost. ✓ Jasně si uvědomují, že kvalita lidského faktoru je nedílnou součástí jejích značky. ✓ Trénink může hotel uskutečňovat následujícími metodami: • instruktáž, • koučink, • mentoring, • counseling, • asistování, • prověřování výkonů, • rotace práce, • pracovní porada, • demonstrování, • případové studie, • workshop, • brainstorming, • simulace, • hraní rolí, • assessment center, • interní trenér, • vedoucí nebo zaměstnanec jako trenér/kouč svého týmu. Trénink pracovníků ✓ Tréninkové programy jsou nezbytné jak pro vývoj základních dovedností, tak i pro rozvoj schopností osobní efektivity, přičemž nové technologie ovlivňují způsob tréninku. ✓ V hotelu je příkladem: ✓ trénink pracovníků recepce (jedná se o školení na téma: komunikace s hosty, znalost produktu – služby, zvládnutí stresových situací, řešení konfliktů, trénink na kontrolu bankovek, školení ohledně rezervačních systémů, apod.), ✓ školení pro pokojské a technický úsek (na téma komunikace s hosty, poskytování servisu, řešení konfliktů, apod.), ✓ semináře pro střední management (manažerské dovednosti, týmová práce, komunikace, podpora prodeje, novinky a trendy v oboru, efektivní využívání času), ✓ semináře pro top management (na téma manažerské dovednosti, profesní komunikace, vedení lidí, koučování, budování týmů, ekonomika, legislativa). Podnikové vzdělávání ✓ Vzdělávání pracovníků je personální činnost zahrnující následující aktivity (Koubek, 2009): a) přizpůsobování pracovních schopností měnícím se požadavkům pracovního místa, tj. prohlubování pracovních schopností (flexibilita v rámci pracovního místa), b) zvyšování použitelnosti pracovníků, rozšiřování pracovních schopností, c) rekvalifikační procesy, d) přizpůsobovat pracovní schopnosti nových pracovníků specifickým požadavkům daného pracovního místa, používané technice, technologii, stylu práce v podniku, apod., e) formování pracovních schopností v rámci moderní personální práce překračuje hranice pouhé odborné způsobilosti (kvalifikace) a stále více zahrnuje i formování osobnosti pracovníka. Podnikové vzdělávání, Pracovní podmínky a sociální péče ✓ Mnozí majitelé nebo vedoucí pracovníci malých a středních podniků podceňují potřebu vzdělávání pracovníků. ✓ Zdá se jim, že si vzdělávání nemohou dovolit a že je to něco, co se týká spíše velkých podniků. ✓ Často se lze setkat i s názorem, že je věcí pracovníka samotného, aby si ve svém vlastním zájmu, v zájmu své vlastní zaměstnatelnosti, prohluboval a rozšiřoval znalosti a dovednosti a přizpůsoboval své pracovní schopnosti požadavkům pracovního místa a podniku. ✓ Personální práce zahrnuje péči o pracovníky a bezpečnost a ochranu zdraví při práci, které jsou upraveny legislativně i kolektivní smlouvou. ✓ Jedná se o vysoce specializovanou činnost ovlivňující spokojenost pracovníků, jejich výkonnost, zdravotní i psychický stav. ✓ Dodržování zdravotních, bezpečnostních a ergonomických norem je upraveno legislativně i kolektivní smlouvou. Komplex procesů, které mají za cíl uspořádat pracovní prostředí tak, aby negativně neovlivňovalo pracovníka, se označuje jako humanizace práce Podnikové vzdělávání, Pracovní podmínky a sociální péče ✓ Důležitým faktorem pocitu spokojenosti s prací je úroveň zabezpečování sociálních potřeb pracovníků. ✓ Nepatří zde jenom poskytování mzdy (ovlivňující životní úroveň), ale i mimo mzdovou motivaci poskytovanou formou poskytování sociálních požitků jako jsou příspěvky na stravování, rekreaci, zdravotní péči, důchodové připojištění, půjčky, vzdělávací programy apod. ✓ Pokud by poskytování těchto výhod bylo paušálně, snižuje jejich motivační účinnost. ✓ Pracovníci mají různou strukturu a prioritu sociálních potřeb, proto se dnes často zavádí tzv. „cafeteria system“, kdy každý zaměstnanec má k dispozici určitou výši hodnoty těchto požitků (bonus) a podle firemní nabídky si sám určuje strukturu jeho čerpání. Shrnutí přednášky ✓ Úkolem personalistiky je zabezpečit organizaci (podniku) dostatek schopných a motivovaných zaměstnanců a jejich pomocí dosahovat strategických cílů organizace. ✓ Mezi základní cíle personální práce patří cíle v oblasti ekonomické (hospodářské) a v oblasti sociální. ✓ Personální útvary ve velkých podnicích cestovního ruchu plní strategické, konzultativní a servisní úkoly. ✓ Moderní personalista musí mít důkladné teoretické znalosti i praktické dovednosti v oblasti personální práce, ale musí se vyznat i v ostatních oblastech podniku a musí se také orientovat ve vnějších faktorech formování a fungování pracovní síly v podniku, musí umět jednat s lidmi, musí být trochu psycholog a v neposlední řadě by měl mít podnikatelské myšlení. ✓ Všeobecně mezi základní činnosti personální práce bez ohledu na velikost podniku cestovního ruchu, tedy i hotelnictví, patří plánování potřeby zaměstnanců, jejich počtu, profesní a kvalifikační struktury a jejich rozmístění, získávání a výběr zaměstnanců, rozmísťování zaměstnanců, hodnocení zaměstnanců a práce, apod. Shrnutí přednášky ✓ Cílem plánování je dosáhnout rovnováhy mezi potřebou pracovních sil a použitelnými zdroji a uspokojení této potřeby v souladu s žádoucí strukturou pracovníků. ✓ Získávat pracovníky lze z vnitřních nebo vnějších zdrojů nebo jejich kombinací. ✓ Rozlišujeme různé metody získávání i výběru pracovníků. ✓ Hodnocení pracovníků je podkladem pro rozhodování o dalším vývoji činnosti pracovníka, vychází ze mzdového systému, který zahrnuje mzdové formy: základní mzdové formy (časová, úkolová mzda) a doplňkové mzdové formy (osobní ohodnocení, prémie, bonus, provize, odměna, účast na výsledku) a mohou být použity jako individuální nebo kolektivní. ✓ Tréninkové programy jsou nezbytné jak pro vývoj základních dovedností, tak i pro rozvoj schopností osobní efektivity, přičemž nové technologie ovlivňují způsob tréninku. ✓ Podnikové vzdělávání zahrnuje řízení a usměrňování procesu formování pracovních schopností pracovníka. ✓ Dodržování zdravotních, bezpečnostních a ergonomických norem je upraveno legislativně i kolektivní smlouvou. Motivaci pracovníků zvyšuje a k rozvoji osobnosti člověka přispívá i dobrá úroveň zabezpečování sociálních potřeb pracovníků.