Přednáška 12 Profesní sdružení a asociace v oblasti hotelnictví Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. kancelář č. d. VB127 e-mail: kajzar@opf.slu.cz Organizace cestovního ruchu ✓ V oblasti organizace a řízení cestovního ruchu po roce 1989 působily federální orgány a orgány obou republik. ✓ Federální orgány se podílely na řešení základních politických a ekonomických otázek a specifické problematiky především zahraničního cestovního ruchu. ✓ Těmito problémy se zabývalo federální ministerstvo obchodu, federální ministerstvo zahraničních věcí, federální ministerstvo dopravy, federální ministerstvo vnitra, federální ministerstvo financí a Státní banka československá. ✓ Po roce 1990 činnost obou ministerstev obchodu a cestovního ruchu směřovala k prosazení principů tržního hospodářství, privatizace a odstátnění (deetatizace) v oblasti cestovního ruchu. ✓ Důležitou složkou řízení cestovního ruchu byly regionální orgány (správní orgány měst a obcí), které pro oblast cestovního ruchu zřizovaly jak statutární orgány (odbory obchodu a cestovního ruchu), tak i orgány poradní – komise cestovního ruchu. ✓ Mimo uvedených orgánů začala vznikat a působit v cestovním ruchu řada zájmových a profesních sdružení a asociací. Organizace cestovního ruchu ✓ V současné době je cestovní ruch v České republice organizován tak, že zákonodárná úloha patří Parlamentu České republiky (Poslanecké sněmovně a Senátu). ✓ Řízení cestovního ruchu probíhá na třech úrovních: národní, krajské a oblastní. ✓ Na národní úrovni, neboli prvním stupněm řízení cestovního ruchu je Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky (MMR). ✓ MMR je metodickým a koordinačním orgánem pro všechny subjekty působí-cí v oblasti cestovního ruchu. ✓ Nezbytným nástrojem pro činnost ministerstva v oblasti cestovního ruchu je Koncepce státní politiky cestovního ruchu v ČR na období 2014-2020, která představuje střednědobý strategický dokument a vychází především z rozvojových možností cestovního ruchu v České republice. ✓ Globálním cílem Koncepce je zvýšení konkurenceschopnosti celého odvětví cestovního ruchu (MMR, 2013) na národní i regionální úrovni a udržení jeho ekonomické výkonnosti jako důsledek dosažení rovnováhy mezi ekonomickým, socio-kulturním, environmentálním a regionálním rozvojem. Organizace cestovního ruchu ✓ 1. prioritou je atraktivní a jedinečná nabídka cestovního ruchu, zkvalitnění této nabídky pomocí zkvalitňování podnikatelského prostředí, nabídky služeb, modernizací a výstavbou základní a doprovodné infrastruktury a zatraktivnění nabídky primárního potenciálu cestovního ruchu. ✓ 2. prioritou je podpora managementu cestovního ruchu, tj. podpora činností organizací cestovního ruchu, posílení a inovace řízení destinace a rozvoj lidských zdrojů. ✓ 3. prioritou je posílení destinačního marketingu pomocí marketingové podpory domácího a příjezdového cestovního ruchu, tvorbou a marketingem národních a regionálních pro-duktů cestovního ruchu a vytváření marketingových informací. ✓ 4. prioritou je rozvoj politiky cestovního ruchu a ekonomický rozvoj, kdy cílem je zařadit podporu statistiky, výzkumu v cestovním ruchu, krizového řízení a bezpečnosti. Organizace cestovního ruchu ✓ Prostřednictvím České centrály cestovního ruchu - CzechTourism - je Česká republika prezentována v zahraničí i na domácím trhu jako zajímavá turistická destinace. ✓ Czech-Tourism podporuje příjezdový a domácí cestovní ruch, zaměřuje se na propagaci konkrétních oblastí cestovního ruchu, kterými jsou lázeňství, kongresová a incentivní turistika a golfová turistika. ✓ Hlavní aktivity jsou směřovány do českých regionů a zvyšování jejich návštěvnosti, což je prioritou agentury. ✓ K propagaci České republiky v oblasti cestovního ruchu přispívá 26 zahraničních zastoupení. ✓ Jedním z důležitých úkolů je podpora domácího cestovního ruchu ve formě pořádání seminářů, regionálních prezentací pro zástupce českých cestovních kanceláří, marketingové podpory podnikatelům v rámci různých projektů a reklamních kampaní a spoluprací s organizacemi cestovního ruchu v českých regionech. Organizace cestovního ruchu ✓ Druhým stupněm řízení cestovního ruchu je krajská úroveň, zastoupená samotnými kraji, tj. vyššími územními správními celky. ✓ Kraje navrhují a schvalují koncepce rozvoje cestovního ruchu na území kraje, zajišťují jejich realizace a kontrolují jejich plnění. ✓ Kraje (Galvasová, Binek, Holeček, Chabičovská, Szczyrba a kol., 2008) jsou hlavními subjekty pro realizaci regionální politiky. ✓ Úkolem krajů je také povinnost plynoucí ze zákona, a to zabezpečovat také rozvoj cestovního ruchu, jenž je jednou a mnohdy velmi významnou oblastí regionálního rozvoje. Pro tyto účely jsou zpracovávány strategické dokumenty (programy rozvoje krajů) i dokumenty územního plánování (územně plánovací dokumentace a územně – analytické podklady), v jejichž rámci je problematika cestovního ruchu řešena. ✓ Úkolem krajů v oblasti cestovního ruchu je především vytvoření podmínek pro rozvoj cestovního ruchu na daném území. Organizace cestovního ruchu ✓ Mezi další subjekty patří krajské DMO (Destination management organization), tj. organizace destinačního managementu – mají za cíl rozvíjet cestovní ruch v destinaci, zajišťovat trendy vývoje nabídky a poptávky, sestavovat komplexní produkt cestovního ruchu. ✓ Krajské DMO byly zřizovány až od roku 2005 s cílem naplňovat strategické doku-menty přijaté na úrovni vlády. ✓ Organizace destinačního managementu sledují životní cyklus produktu, zabezpečují jeho propagaci, vybírají zdrojové trhy, sledují vývoj cestovního ruchu v destinaci, měří úspěšnost realizovaných opatření, minimalizují dopady cestovního ruchu na přírodní a kulturněhistorické dědictví destinace. ✓ Do druhého stupně řízení cestovního ruchu patří sdružení podnikatelů, která se zapojují do organizace jak směrem ke krajům, tak v rámci organizací destinačního managementu. Organizace cestovního ruchu ✓ Třetí stupeň řízení zahrnuje oblastní úroveň zastoupenou obcemi, oblastními DMO, podnikateli a nestátními neziskovými organizacemi, které se zaměřují na podporu místních produktů cestovního ruchu. ✓ Oblastní DMO vznikaly od roku 1992 samovolně v důsledku požadavků aktérů cestovního ruchu institucionalizovat spolupráci. ✓ Zatímco úkoly státních orgánů a krajů v oblasti cestovního ruchu spočívají především v jeho řízení a metodickém vedení, obce jsou již mnohem více v kontaktu s konkrétními aktéry cestovního ruchu, zejména podnikateli. ✓ Zapojení subjektů podnikatelské a neziskové sféry do rozvoje cestovního ruchu je možné prostřednictvím místních akčních skupin (MAS), ✓ v nichž mohou být sdruženy obce, svazky obcí, podnikatelé, nestátní neziskové organizace či neorganizovaní občané. Hlavním smyslem MAS je rozvinout vnitřní rozvojový potenciál území. Profesní sdružení a asociace v hotelnictví ✓ Kromě statutárních orgánů působí v oblasti cestovního ruchu řada zájmových a profesních organizací, asociací a sdružení. Jejich posláním je (Petrů, 2007): • profesionálně obhajovat zájmy a poskytovat servis sdruženým členům, • garantovat kvalitu nabízených služeb, • umožnit výměnu zkušeností a informací, • prosazovat zájmy svých členů u zákonodárných orgánů a jiných orgánů státní správy. ✓ Profesní sdružení cestovního ruchu působí především v dále jmenovaných oblastech cestovního ruchu, přičemž první z nich v oblasti hotelnictví: • u služeb ubytovacích a stravovacích (Národní federace hotelů a restaurací, Sdružení podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu – v roce 2006 sdružené do sjednocené organizace AHR – Asociace hotelů a restaurací České republiky, Česká hostelová asociace, Asociace kuchařů a cukrářů, Živnostenské společenství pro kempy a chatové osady, aj.), • u služeb dopravních, • u služeb informačních, • u služeb průvodců. Profesní sdružení a asociace v hotelnictví ✓ Profesní sdružení představují nezávislé, zpravidla neziskové sdružení fyzických nebo právnických osob, jehož cílem je sledovat a zastupovat společné profesní, ekonomické a kulturní zájmy dané profese. ✓ Profesní sdružení jsou zdrojem informací o aktuálním dění v oboru, sledují legislativní změny, informují o nich své členy, poskytují specializované služby, ale především vytvářejí mediální obraz daného oboru a ovlivňují všeobecné povědomí o důležitosti oboru. ✓ U některých profesí je členství ze zákona povinné a nečlenové nemohou vykonávat svou profesi. ✓ Snahou profesních sdružení je zejména hájit své členy před neúměrnou regulací v oboru. ✓ Členství je zpravidla spojené s členským příspěvkem. ✓ Profesní sdružení existují i v hotelnictví a gastronomii, např. Asociace hotelů a restaurací České republiky, Asociace číšníků České republiky, Asociace sommelierů České republiky, Asociace společného stravování, Česká barmanská asociace, Sdružení podnikatelů v pohostinství, stravovacích a ubytovacích službách ČR UNIHOST. Profesní sdružení a asociace v hotelnictví ✓ Nejvýznamnějším profesním sdružením v oboru hotelnictví a gastronomie je Asociace hotelů a restaurací České republiky. ✓ AHR ČR vznikla v roce 2006, sloučením profesních sdružení HO.RE.KA Sdružení podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu a Národní federace hotelů a restaurací. ✓ AHR ČR je občanské sdružení, profesní a nepolitická organizace. Sdružuje majitele a provozovatele hotelů, penzionů, restaurací, odborných škol, ale i partnerů nabízejících produkty pro ubytovací či restaurační provozy. ✓ Prostřednictvím krajských sekcí má svá zastoupení po celé ČR. ✓ Sekce hotelová, gastronomická, ekologická a vzdělávací jsou odborné a poradní skupiny Asociace, které řeší specifika jednotlivých oblastí. V současné době má členská základna 1250 členů, je stabilní a více jak 70 % kolegů jsou členy organizace déle než 5 let. Profesní sdružení a asociace v hotelnictví ✓ UNIHOST (Blinka, 2004) Sdružení podnikatelů v pohostinství, stravovacích a ubytovacích službách ČR z.s. byl založen v roce 1992. ✓ Je to dobrovolná, profesní, nepolitická a nezávislá zájmová organizace. ✓ Sdružuje podnikatele v oblasti gastronomie a cestovního ruchu, má působnost na celém území ČR. ✓ Má uzavřeny partnerské smlouvy s gastronomickými školami a s odbornými asociacemi, a to s Asociací číšníků ČR, Asociací kuchařů a cukrářů ČR a Českou barmanskou asociací. ✓ Hlavním úkolem tohoto sdružení je hájit a prosazovat oprávněné zájmy členů, kterých má cca 150. ✓ Asociace kuchařů a cukrářů České republiky - Svaz kuchařů jako cechovní organizace vznikl u nás již v roce 1903. Byl napojen na obdobné svazy v celém světě, uznáván jako zástupce profese. Asociace československých kuchařů a cukrářů obnovila svoji činnost v roce 1990 a po rozdělení republiky se v roce 1993 konstituovala pod názvem Asociace kuchařů a cukrářů České republiky - AKC ČR, je dobrovolnou nepolitickou organizací. Profesní sdružení a asociace v hotelnictví ✓ V současné době sdružuje AKC přes 800 kuchařů a cukrářů z celé České republiky. ✓ Toto moderní společenství navazuje na historickou tradici, zabývá se gastronomií i v jejích širších souvislostech a podporuje veškeré formy spolupráce, které vedou k naplňování jejích hlavních cílů. ✓ Mimo jiné organizuje pro své členy i veřejnost gastronomické akce - odborné přednášky, semináře a tréninky, celonárodní soutěže i soutěže s mezinárodní účastí, výstavy i další kulturní akce. ✓ Svou tradici již mají soutěže jako je Kuchař roku, Cukrář roku, Gastro Junior či Gastro Hradec nebo gastronomicko-společenská přehlídka Oslavy sv. Vavřince, apod. Profesní sdružení a asociace v hotelnictví ✓ Asociace sommelierů ČR (AS ČR), došlo ke vzniku Asociace v roce 1997. ✓ V roce 1998 byla AS ČR ve Vídni přijata do Mezinárodní asociace sommelierů – ASI. ✓ Pořádá každoročně 10 seminářů a degustací a další akce ve spolupráci s partnery. ✓ Kromě těchto setkání se konají exkurze do výrobních podniků a zájezdy na gastronomické veletrhy. Asociace sommelierů ČR pořádá sommelierský kurz "CERTIFIKÁT SOMMELIERA". ✓ Mimo to provádí řízené degustace a konzultační činnost. Do Asociace sommelierů ČR se může při-hlásit kdokoliv starší 18 let. Po zaplacení členského příspěvku získá přihlášený jedno z níže uvedených členství (na kalendářní rok) a vzniká mu nárok na účast na akcích pořádaných AS ČR (10x za rok), popřípadě na vybraných akcích pořádaných jejími partnery. Každý člen získává roční předplatné časopisu WINE & DEGUSTATION. Asociace sommelierů ČR zastřešuje: • profesionální sommeliery, • pracovníky v gastronomii,• milovníky vín,• hotelové školy, • gastronomická zařízení. Profesní sdružení a asociace v hotelnictví ✓ Cech českých vinařů - spolková činnost vinařů je úzce spojena s historií českého vinařství, která se začala mohutně rozvíjet vlivem snah Karla IV. o hospodářský rozvoj země. ✓ Majitelé vinic v Praze a okolí, v Mělníce, Mostě, Kutné Hoře, Berouně, Ústí nad Labem a dalších městech zakládali cechy, které dohlížely na dodržování majetkoprávních nařízení, řešily spory mezi vinaři, ukládaly tresty, kontrolovaly jakost vína a v neposlední řadě také povolovaly a dohlížely na jeho prodej. ✓ Cech českých vinařů je dnes zájmovou organizací vinařů, sloužící k výměně zkušeností a názorů o vinohradnictví a vinařství v české oblasti. ✓ Svou činností pomáhá k upevnění pozic pěstitelů révy vinné a výrobců vína na trhu. Usiluje o navrácení prestiže kvalitním českým vínům s jejich nenapodobitelným charakterem a propaguje je při nejrůznějších příležitostech. ✓ Mimo jiné také poskytuje rady a pomoc v odborně-technických záležitostech, především mladým a začínajícím vinařům. ✓ Cech pořádá přednášky, oblastní výstavy a přehlídky vín, organizuje odborné exkurze do vinařských firem v tuzemsku i v zahraničí. Profesní sdružení a asociace v hotelnictví ✓ Česká asociace Wellness (ČAW), se jedná o státem registrovanou, nezávislou, nepolitickou, odbornou, dobrovolnou a otevřenou zájmovou organizaci. Je sdružením právnických a fyzických osob působících v oblasti wellness. ✓ Cíle ČAW: • Zastupovat zájmy členské základny, • Rozvíjet služby pro členskou základnu, • Zmapovat, definovat a nabízet služby garantovaných subjektů, • Rozvíjet a propagovat oblast WELLNESS všemi dostupnými prostředky (publikace, konference, veletrhy), • Monitorování kvalitního rozvoje v oblasti WELLNESS a certifikace subjektů Wellness atd. Profesní sdružení a asociace v hotelnictví ✓ Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR). ✓ Jedná se o nezávislé, dobrovolné a otevření sdružení právnických a fyzických osob v obchodu, v cestovním ruchu a v odvětvích a oborech navazujících, které se sdružily na ochranu a prosazování svých hospodářských a sociálních zájmů. ✓ Dne 4. června 2009 byla založena Společnost vědeckých expertů cestovního ruchu (SVECR), na jejímž vzniku se shodly zainteresované subjekty zabývající se výzkumem cestovního ruchu. ✓ Společnost přispívá k rozvoji výzkumné a tvůrčí činnosti v cestovním ruchu a pomáhá ke zkvalitňování výuky na oborově zaměřených vysokých školách. ✓ Nejvyšším orgánem je sněm. Profesní sdružení a asociace v hotelnictví ✓ SOCR ČR představuje: • vrcholové, nezávislé, dobrovolné a lobbistické sdružení, • reprezentanta svazů, asociací, velkých retailových a distribučních společností, spotřebních družstev, obchodních aliancí a franchisingových sítí, malých a středních firem obchodu, hotelů, pohostinství, cestovního ruchu a souvisejících služeb, • územně strukturovanou organizaci, která prostřednictvím svých Regionálních kanceláří v krajích spolupracuje s územními samosprávami a podnikatelskými organizacemi na sociálním a hospodářském rozvoji krajů. Profesní sdružení a asociace v hotelnictví ✓ Všechny organizace a sdružení podnikatelů ovlivňují vývoj v této oblasti, chrání a prosazují společné zájmy podnikatelů, zvyšují prestiž oboru, vytváří vhodné vnější ekonomické podmínky pro rozvoj konkurenceschopnosti oboru, poskytují metodickou pomoc, informační servis, působí na tvorbu legislativy, pomáhají prosazovat nové technologie a opatření na ochranu životního prostředí, působí na etické povědomí podnikatelů, snaží se působit na kvalitu poskytovaných služeb apod. ✓ Česká republika je pro mezinárodní hotelové společnosti atraktivním místem. Mezinárodní organizace cestovního ruchu ✓ Mezinárodní organizace plní důležitou roli v rozvoji spolupráce v oblasti cestovního ruchu. Podle úrovně rozeznáváme organizace (Petrů, 2007) : ✓ • vládní, jejich členy jsou vlády nebo státy, vznikly podle mezinárodního veřejného práva (HOTREC, ECTAA, ETOA, FEG, ICT, apod.), ✓ • mimovládní, jejichž členy jsou fyzické nebo právnické osoby, vznikly podle mezinárodního soukromého práva (UFTAA, WATA, ISTA, BITEJ, ASTA, ICCA, IHA, FEG, FICC, apod.). ✓ Ve vztahu k mezinárodnímu cestovnímu ruchu zajišťují mezinárodní organizace: • usnadňování rozvoje mezinárodního cestovního ruchu na úrovni států a v oblasti mezinárodního práva, • sjednocování předpisů, ustanovení, metod a postupů (například statistika, klasifikace hotelů apod.), • výměnu informací a zkušeností z nejrůznějších oblastí cestovního ruchu (například o vstupních a celních podmínkách), • technickou pomoc nejrůznějšího typu, zejména rozvojovým zemím Mezinárodní organizace cestovního ruchu ✓ Mezi mezinárodní organizace patří například: • AIEST – Mezinárodní sdružení vědeckých pracovníků cestovního ruchu, • AIT - Mezinárodní sdružení cestovního ruchu, • AMFORT - Světové sdružení pro odborné vzdělávání v cestovním ruchu, • ASTA - Mezinárodní úřad pro cestovní ruch a výměny mládeže, • ATME - Sdružení podnikatelů zabývajících se marketingem cestovního ruchu, • BITEJ - Mezinárodní úřad pro cestovní ruch a výměny mládeže, • BITS - Mezinárodní kancelář sociálního cestovního ruchu, • CECTA - Asociace cestovního ruchu států střední Evropy, • HOTREC – Výbor hotelového a restauračního průmyslu Evropské unie, • ECTAA – Evropská komise asociací cestovních kanceláří, • ETOA – Evropská asociace tour-operátorů, • FEG – Evropská federace průvodcovských asociací, Mezinárodní organizace cestovního ruchu ✓ Světová organizace cestovního ruchu - UNWTO je významnou mezinárodní odbornou organizací systému OSN, která je zodpovědná především za podporu rozvoje udržitelného a dostupného cestovního ruchu. ✓ UNWTO nabízí řízení a podporu tomuto odvětví při rozvíjení vědomostí a politik světového cestovního ruchu. UNWTO se prostřednictvím Globálního etického kodexu cestovního ruchu snaží podporovat subjekty v oblasti cestovního ruchu a posiluje tak ekonomické, sociální a kulturní přínosy cestovního ruchu pro společnost s minimálními negativními dopady na životní prostředí. ✓ WTTC (World Travel and Tourism Coucil – Světová rada pro cestování a cestovní ruch) pro aktuální analýzy práce využívá vždy poslední dostupná data za rok 2007, která jsou momentálně posledním datovým souborem, který UNWTO zpracovala a zveřejnila. WTTC poskytuje data již za rok 2008. Tato data jsou získávána ze satelitního účtu cestovního ruchu. Shrnutí přednášky ✓ Organizace a řízení cestovního ruchu v České republice vychází ze zákonodárné úlohy. ✓ Řízení cestovního ruchu probíhá na třech úrovních, a to národní, krajské a oblastní. ✓ Profesní sdružení představují nezávislé, zpravidla neziskové sdružení fyzických nebo právnických osob. ✓ Jejich cílem je sledovat a zastupovat společné profesní, ekonomické a kulturní zájmy dané profese. ✓ Patří mezi ně například CzechTourism, Asociace hotelů a restaurací České republiky, Asociace kuchařů a cukrářů České republiky, Asociace som-melierů České republiky, Asociace číšníků České republiky, Cech českých vinařů, Česká asociace Wellness, Česká asociace novinářů a publicistů cestovního ruchu, atd. ✓ Mezinárodní organizace cestovního ruchu plní důležitou roli v rozvoji spolupráce v oblasti cestovního ruchu. ✓ Uvedené organizace se člení na vládní a mimovládní. Patří k nim například HOTREC, ECTAA, ETOA, FEG, ICT, UFTAA, WATA, ISTA, BITEJ, ASTA, ICCA, IHA, apod.