Přednáška 5 Ekonomika a hospodárnost ubytovacích zařízení Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. kancelář č. d. VB127 e-mail: kajzar@opf.slu.cz Efektivnost, hospodárnost a účelnost ✓ Efektivní poskytování služeb jednotlivých podniků znamená, když produkují takové služby, které uspokojují potřebu zákazníků na trhu a maximálně využívají všech výrobních faktorů v optimálním množství a v optimální proporci. ✓ Základem slova efektivita je „efekt“, neboli výsledek, následek, účinek. ✓ Efektem firmy jsou považovány její služby (výrobky), tj. výstup (output) firmy. Tyto výstupy vznikají spotřebou výrobních faktorů tvořící vstup (input) firmy. ✓ Tím tedy můžeme říci, že efektivnost je vyjádřená jako poměr výstupu ke vstupu. ✓ Podle Fialové a Fialy (2011) je efektivnost v nejobecnějším pojetí vztah mezi účinkem (efektem), který poskytuje zkoumaný systém, a náklady nutnými pro jeho dosažení. ✓ Pearce a kol. (1995) definují efektivitu jako schopnost optimálně pracovat a produkovat výsledky s co možná nejúčinnějším využitím dostupného času, peněz a vstupů. ✓ Hospodárnost, jako takový průběh nákladů, při kterém je dosahováno požadovaných výstupů s co nejmenším vynaložením zdrojů, čehož je docíleno pomocí úspornosti a výtěžnosti. Efektivnost, hospodárnost a účelnost ✓ Transformační proces podniku je množinou podnikových činností, jejichž cílem je změna podnikových vstupů na výstupy. ✓ Hodnota znamená poměr kvality a ceny, vyjadřuje hodnocení užitku spotřebitele. ✓ Produktivita je podíl objemu výroby a nákladů a je hlavním předmětem hodnocení podniku. Efektivnost můžeme popsat jako stav, kdy z dostupných zdrojů získá firma maximální množství statků a maximální užitek. ✓ Užitek je spojen s oblastí spotřeby či subjektem spotřebitele. ✓ Hospodárnost znamená dělat věci co nejefektivněji s minimálními náklady. Je to uskutečňování hospodářských procesů, kde jsou co nejnižší vstupy výrobních činitelů a získání co nejvyšších výstupů. ✓ Pojem účelnost znamená rozhodovat se správně, vytyčovat správně cíle firmy a vše musí odpovídat předem zadaným cílům. Efektivnost, hospodárnost a účelnost ✓ Efektivnost, hospodárnost a účelnost tvoří základní princip 3E (economy, effectiveness, efficiency), který by měl být dodržován, aby firma dosáhla svých stanovených cílů. Obrázek: Základy vztahy a vazby mezi efektivností, hospodárností a účelností Zdroj: Soudková, 2011 Ekonomika a hospodárnost ubytovacích zařízení ✓ Ekonomika a finanční řízení organizace používá celou řadu pojmů, metod řízení, různé analytické techniky, finanční ukazatele a standardy, jejichž předmětem je řízení financí finančních zdrojů v podniku (v organizaci). ✓ V praxi se používají různá pojmenování a pojmy, jako je ekonomika a finance podniku, finanční management, řízení financí nebo finanční řízení podniku. ✓ Zahrnuje komplexní řízení finančních zdrojů organizace, tedy nakládání s finančními zdroji v celém jejich životním cyklu - od získávání finančních zdrojů a kapitálu (financování a získávání finančních zdrojů na finančním trhu), rozpočtování, rozdělování a distribuci finančních zdrojů, apod. ✓ V hotelových zařízeních právě ekonomický úsek odpovídá za efektivní řízení finančních prostředků hotelu a za sumarizaci tržeb za prodej zboží a služeb, evidenci výrobních a režijních nákladů, fakturaci za poskytnuté služby, bankovní styk, inventarizaci majetku, pokladní operace atd. ✓ Hlavní činností ekonomického úseku je zajištění optimální výše finančních zdrojů. Ekonomika a hospodárnost ubytovacích zařízení ✓ Jednou z metod jak šetřit finanční prostředky ubytovacích zařízení a zlepšit ekonomickou stránku hospodaření je outsourcing. ✓ Outsourcing je v současné době velmi populární a často diskutovaná metoda zajištění vybraných služeb externí dodavatelskou společností. ✓ V případě Housekeepingu je tento jev poměrně častý, v podobě najímání pracovních sil na samotný úklid. ✓ Outsourcing by měl vést opět k optimalizaci nákladů a času vynakládaných na péči o ubytovací zařízení. ✓ Přináší na jedné straně jistě úsporu v mimosezóně, úsporu administrativy se zaměstnanci, možnost více se věnovat dalším činnostem, na druhou stranu vyšší nároky na řízení, komunikaci a přece jen menší kontrolu nad výkonnými pracovníky, než je tomu u kmenových zaměstnanců. Ekonomika a hospodárnost ubytovacích zařízení ✓ Jedním z hlavních ukazatelů výkonnosti podniku je produktivita práce. ✓ Nejjednodušší vzorec pro měření produktivity práce je obecně určen podílem výstupů a vstupů. ✓ V praxi se tento ukazatel definuje jako účetní přidaná hodnota (tedy jako suma výkonů) na jednoho zaměstnance. ✓ Produktivitou obecně rozumíme účinnost (efektivnost), s jakou jsou využívány výrobní faktory. ✓ Produktivita je poměrem výstupů a vstupů do výrobních i nevýrobních procesů. Vysoká produktivita snižuje náklady, a tím i ceny služeb, čímž zvyšuje konkurenční schopnost podniku. ✓ Produktivita může být (Barnová, 2009): •celková – zahrnuje všechny výstupy a všechny vstupy: produktivita = výstupy / vstupy, •parciální – produktivita určitého výrobního faktoru (např. práce, kapitálu, energie apod.) Ekonomika a hospodárnost ubytovacích zařízení ✓ Ve vztahu k produktivitě je nezbytné zmínit pojem kvalita, se kterým je úzce spojena. ✓ Podle teorie TQM (Total Quality Management) je kvalita definována jako soubor vlastností a charakteristik výrobku nebo služby, které vytvářejí schopnost uspokojit vyjádřené nebo implicitní potřeby uživatelů. ✓ S ohledem na současný trend orientace na zákazníka je pojem kvality vytvářen převážně požadavky hostů. ✓ Kvalita v dnešním slova smyslu neznamená něco absolutně nejlepšího, ale spíše to nejlepší, co je zákazník ochoten a schopen zaplatit. ✓ Pro poskytování kvalitních služeb je třeba, aby vedení hotelu bylo informováno o potřebách a požadavcích hostů a aby prostřednictvím poskytovaných služeb byly potřeby hostů uspokojovány na nejvyšší možné úrovni. Ekonomika a hospodárnost ubytovacích zařízení ✓ Problém produktivity v hotelovém průmyslu je komplikovaný z důvodu velkého množství vstupů a výstupů. ✓ V hotelovém průmyslu je každá služba ovlivňována zákazníkem a pracovníkem poskytujícím tuto službu. ✓ Každý host má jiné očekávání. ✓ Některým z nich se zařízený pokoj líbí, jiným nikoliv. ✓ Proto je vhodné odlišné a nestandardní zařízení pokojů. ✓ Vztahy mezi vstupy a výstupy nejsou konstantní. ✓ Ve službách jsou vstupy i výstupy ovlivněny vnitřními i vnějšími vlivy a působení především vnějších vlivů je těžko kontrolovatelné a měřitelné. ✓ Produktivitu ovlivňuje: kategorie a třída zařízení, lokalita, produkt zařízení, rozsah základních a doplňkových služeb, sezónnost, struktura tržeb v členění na tržby za ubytování, za jídla a nápoje a ostatní služby, obsazenost ubytovacích kapacit, frekvence návštěvnosti a průměrná délka pobytu. Ekonomika a hospodárnost ubytovacích zařízení ✓ Dalším problémem je, že ne všechny vstupy a výstupy jsou přesně měřitelné. ✓ Produktivita je daná efektivností využití zdrojů. ✓ Efektivnost můžeme rozdělit na dva druhy (Kutláková, 2014): • efektivnost 1 – poměr vstupů (zdrojů) ke kapacitám, např. náklady na přípravu pokojů k celkovému počtu pokojů, • efektivnost 2 – poměr vstupů k výstupu, např. náklady na přípravu pokojů k uskutečněným prodejům v Kč. ✓ Hodnota v těchto dvou způsobech měření efektivity je v tom, že byla odstraněna nepřehlednost ve výkonnosti. ✓ Např. hotel by mohl mít vysoce efektivní personál housekeepingu s vysokou úrovní produktivity. ✓ Při použití standardních postupů k měření produktivity to nemusí být zcela jasné, protože náklady v oddělení housekeeping musí být porovnány s příjmy z prodeje pokojů. Ekonomika a hospodárnost ubytovacích zařízení ✓ Hovoříme-li o využití ubytovací pokojové kapacity, má to opět několik aspektů. ✓ V první řadě úkol maximálního využití začíná již na rezervačním a obchodním oddělení. ✓ Pokud je kapacita hotelů rozdělena do různých typů, od kterých se odvíjí cena pokoje, je nezbytně nutné, aby také obchodní oddělení a rezervace prodávaly pokoje podle těchto segmentů. ✓ V praxi se totiž často stává, že pokud již nejsou k dispozici pokoje nižší kategorie a je po nich poptávka, mívají prodejci tendenci prodávat standardní pokoje dále s tím, že host při příjezdu obdrží pokoj kategorie vyšší. ✓ Tímto dochází k tzv. „upgrade“ rezervace, kdy je sice zákazník spokojen, neboť získal pokoj vyšší kategorie za cenu standardní, ale hotel přichází o potencionální tržby. ✓ V den příjezdu je pak maximální využití kapacity ubytovací části úkolem recepce. ✓ Zde je opět nutné dbát na několik věcí. Hotel potvrzuje většinou nejen typ pokoje (myšleno standard, superior, Junior Suite, atp.), ale také další atributy jako výhled, kuřácký, nekuřácký atp. Ekonomika a hospodárnost ubytovacích zařízení ✓ Všechny přislíbené atributy je nutno zkontrolovat a případně provést korekci. ✓ Dále je třeba při přidělování pokojů dbát, aby nebyl zbytečně poskytován upgrade. ✓ Pokud se již recepce dostane do situace, kdy má pokoje vyšší kategorie a nedostatek pokojů standardních, může se pokusit na poslední chvíli tyto pokoje nabídnout s malým příplatkem přijíždějícím hostům s rezervací na standardní pokoj. ✓ Velmi důležité při přidělování pokojů je také minimalizace pokojů, které jsou k dispozici pouze na jednu nebo dvě noci. ✓ Ideálně by na sebe rezervace měly navazovat. ✓ Pokud nám v rezervacích přibývá pokojů, které můžeme obsadit pouze na jednu noc, riskujeme, že nebudeme mít dostatek rezervací na jednu noc a pokoj bude muset zůstat neobsazen. ✓ V případě, že očekáváme plnou obsazenost hotelu nebo máme zcela vyprodánu kapacitu v určitém segmentu, můžeme tak vytvořit nečekaně overbooking hotelu. Ekonomika a hospodárnost ubytovacích zařízení ✓ V zájmu majitele a provozovatele objektu je potřeba nastavit takové systémy, které maximálně znemožní případné úniky tržeb z prodeje pokojů. ✓ Běžně používaný systém počítá s denní kontrolou pokojů, kdy pracovníci Housekeepingu označí všechny obsazené pokoje ve formuláři, který je pak následně kontrolován podle skutečného stavu v hotelovém informačním systému. ✓ Někdy je tato kontrola ještě podpořena tak, že například bezpečnostní služba nebo provozní vedoucí pracovník (tzv. Manager on Duty) zkontroluje namátkově několik pokojů označených v systému jako volné. ✓ Tato kontrola navíc bývá spojena s kontrolou kvality úklidu a přípravy pokoje na příjezd hostů. Případné zjištěné rozdíly se hlásí řediteli hotelu a je nutno objasnit jejich důvod. Ekonomika a hospodárnost ubytovacích zařízení ✓ Podle Smetany a Krátké (2009) je měření produktivity práce v ubytovacím zařízení značně komplikované z důvodů velkého množství výstupů a vstupů a činitelů, které na produktivitu práce působí. ✓ Chceme-li produktivitu práce zvyšovat, měli bychom znát činitele, které ji ovlivňují. ✓ Znalost těchto činitelů je předpokladem správného, ekonomicky zdůvodněného rozhodování o počtech a rozmístění pracovníků. ✓ Mezi základní činitele, které ovlivňují produktivitu práce oddělení housekeepingu, patří např.: • motivace pracovníků k dosahování co nejlepších výsledků, např. formou odměňování, také kariérní růst může působit na zvyšování produktivity práce, • frekvence hostů, která ovlivňuje výši tržeb, a tím i produktivitu práce. Pracovníci nemohou vždy počet hostů ovlivnit, • kvalifikace, tj. způsobilost pracovníků vykonávat práce určitého stupně složitosti, přesnosti, namáhavosti jako výsledek dovedností, návyků, znalostí, zkušeností apod., Ekonomika a hospodárnost ubytovacích zařízení ✓ Ubytovací zařízení se mohou zaměřit také na různé způsoby využití tržních příležitosti, mezi které patří např. (Barnová, 2009): • cenová politika (slevy v mimosezóně, při delším pobytu, sestavování paketů apod.), • segmentace (zaměření jen na určitou část trhu – např. účastníky kongresů), • různé formy spolupráce (s cestovními kancelářemi, dopravci), • diverzifikace (vymezení se nabídkou speciálních služeb), • fúze (propojení se např. s provozovatelem horského střediska nebo zapojení se do řetězce hotelů), • kooperace (sdílení – např. parkoviště, prodejních míst) apod. Shrnutí přednášky ✓ Efektivnost v nejobecnějším pojetí je vztah mezi účinkem (efektem), který poskytuje zkoumaný systém, a náklady nutnými pro jeho dosažení. ✓ Efektivita je schopnost optimálně pracovat a produkovat výsledky s co možná nejúčinnějším využitím dostupného času, peněz a vstupů. ✓ Hospodárnost je definována, jako takový průběh nákladů, při kterém je dosahováno požadovaných výstupů s co nejmenším vynaložením zdrojů, čehož je docíleno pomocí úspornosti a výtěžnosti. ✓ Efektivnost můžeme popsat také jako stav, kdy z dostupných zdrojů získá firma maximální množství statků a maximální užitek. ✓ Užitek je spojen s oblastí spotřeby či subjektem spotřebitele. ✓ Pojem účelnost znamená rozhodovat se správně, vytyčovat správně cíle firmy a vše musí odpovídat předem zadaným cílům. ✓ Efektivnost, hospodárnost a účelnost tvoří základní princip 3E (economy, effectiveness, efficiency), který by měl být dodržován, aby firma dosáhla svých stanovených cílů. Shrnutí přednášky ✓ V hotelových zařízeních ekonomický úsek odpovídá za efektivní řízení finančních prostředků hotelu a za sumarizaci tržeb za prodej zboží a služeb, evidenci výrobních a režijních nákladů, fakturaci za poskytnuté služby, bankovní styk apod. ✓ Jednou z metod, jak šetřit finanční prostředky ubytovacích zařízení a zlepšit ekonomickou stránku hospodaření, je outsourcing. ✓ Outsourcing je v současné době velmi populární a často diskutovaná metoda zajištění vybraných služeb externí dodavatelskou společností. ✓ Jedním z hlavních ukazatelů výkonnosti podniku je produktivita práce. ✓ Nejjednodušší vzorec pro měření produktivity práce je obecně určen podílem výstupů a vstupů. ✓ V praxi se tento ukazatel definuje jako účetní přidaná hodnota (tedy jako suma výkonů) na jednoho zaměstnance. ✓ Produktivitu ovlivňuje jak kategorie a třída zařízení, lokalita, produkt zařízení, tak i rozsah základních a doplňkových služeb, sezónnost apod.