Migrační politika v ČR . •Změny v oblasti migrace po roce 1989 •Proměny migrační politiky v 90. letech •Migrační politika a vstup ČR do EU •Změny migrační politiky v 21. století Obsah přednášky Změny v oblasti migrace po roce 1989 •Po roce 1989 začalo dosavadní státem řízenou imigraci nahrazovat spontánní přistěhovalectví. •ČR se začala měnit z převážně vystěhovalecké země na cílový stát pro imigranty. • •Vývoj české migrační politiky od 90. let charakterizuje postupný posun k systematičtějšímu a aktivnějšímu přístupu. •Typickým rysem migrační politiky v ČR zůstávala dlouho apolitičnost. Migrace po roce 1989 První etapa migrační politiky (1990-1992) Období liberální a nekoncepční migrační politiky • •V roce 1992 byl přijat nový zákon o pobytu cizinců, na jehož základě bylo zavedeno povolení ke krátkodobému pobytu do 6 měsíců, k dlouhodobému pobytu do jednoho roku a k trvalému pobytu. • •Získat trvalý pobyt však mohli tehdy pouze rodinní příslušníci českých občanů a cizinci z humanitárních důvodů. Nové tendence v migrační politice a směřování ke vstupu do EU V roce 1999 byly v ČR přijaty klíčové zákony týkající se migrace – Zákon č. 326/1999 o pobytu cizinců na území ČR a Zákon č. 325/1999 o azylu. První z nich rušil dosavadní praxi, kdy imigrant mohl požádat o udělení víza na území ČR. Zákon také nově vymezoval dva typy pobytu – přechodný a trvalý. Změny azylové politiky Zákon č. 325/1999 o azylu zavedl označení „azylant“ a „žadatel o azyl“. V důsledku nárůstu počtu žadatelů o azyl byla vydána novela azylového zákona, která mj. omezila vstup na trh práce žadatelům o azyl v prvním roce azylového řízení. V roce 2006 byla zavedena tzv. doplňková ochrana, která mohla být udělena cizincům bez nároku na azyl. Azylové řízení • •Žádost o mezinárodní ochranu lze podat pouze na území České republik •Žádost o azyl musela být v případě těch cizinců uprchlických zařízeních podána do sedmi dnů. • •Ministerstvo může také rozhodnout o zajištění žadatele to až po dobu 120 dní. • •https://www.suz.cz/co-delame/provoz-zarizeni/#informace-o-zarizenich-zzc • Důsledky vstupu ČR do EU Ustavení odlišného právního přístupu k různým skupinám migrantů •Občané EU, Norska, Islandu, Lichtenštejnska a Švýcarska a jejich rodinní příslušníci nemuseli nově žádat o povolení k pobytu ani o pracovní povolení •Odlišné postavení měli občané tzv. třetích zemí. •Pobytová povolení byla nahrazena institutem povolení k dlouhodobému pobytu. Snahy o regulaci pracovní migrace •V roce 2002 zahájen pilotní projekt Výběr kvalifikovaných zahraničních pracovníků – podmínkou k účasti v programu bylo získaní povolení k pobytu a k zaměstnání • •V roce 2007 ministerstvo průmyslu a obchodu připravilo projekt zelených karet – cílem bylo vyjít vstříc poptávce některých velkých průmyslových závodů po chybějící pracovní síle •Později zahájen program modrých karet, který byl přijat na úrovni EU jako povolení k pobytu a práci pro vysoce kvalifikované pracovníky ze třetích zemí. • Dopady hospodářské krize v roce 2008 •Dopady hospodářské krize v roce 2008 se staly impulsem k posilování restriktivních tendencí v české imigrační politice. • •Bylo dočasně pozastaveno udělování víz k pobytům delším než 90 dnů v případě některých zemí. • •Vláda také spustila program dobrovolných návratů cizinců. Migrační vývoj v posledních letech •Počet cizinců v ČR od roku 2011 nabral opět vzestupnou tendenci. • •Postupné zvyšování bylo důsledkem zlepšování hospodářské situace, pozdější zvyšující se pohyb uprchlíků v souvislosti se situací na Blízkém Východě nehrál podobně významnou roli jako v některých jiných evropských zemích. Imigrace v ČR •https://www.czso.cz/documents/11292/27914491/2206_c01t11.pdf/cf1fb5c2-70a1-4f10-a811-5b9d6ba99a93? version=1.0 • Shrnutí •Po roce 1989 se otevřely se znovu hranice a postupně byla rušena vízová povinnost pro vybrané státy. ČR nově cílovým státem imigrace. • •Zásadní legislativní normou vztahující se k migraci v první etapě vývoje migrační politiky se stal Zákon o pobytu cizinců z roku 1992. •V souvislosti s úsilím o vstup do EU byly na konci 90. let přijaty Zákon č. 326/1999 o pobytu cizinců na území ČR a Zákon č. 325/1999 o azylu. •Důsledkem vstupu ČR do EU v roce 2004 bylo ustavení odlišného právního přístupu k různým skupinám migrantů (občané EU a občané tzv. třetích zemí).