Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
V rámci tohoto předmětu se podíváme na svět kolem nás z pohledu mikroekonomie. Seznámíme se se základními pojmy a budeme analyzovat trh z pohledu spotřebitele a jeho poptávky, z pohledu výrobců a firem, tedy nabídky a jejich konkurečního prostředí. V neposlední řadě si také ukážeme jakou úlohu zde hraje stát, pokud trh selhává.
Veškeré informace k předmětu, podmínkám a jeho zakončení naleznete v úvodní prezentaci v rámci 1. týdne.
V tomto předmětu se neobejdeme bez teoretických základů. I když se nám to nemusí líbit, teorie je důležitá pro pochopení ekonomických jevů, které se kolem nás odehrávají.
„Bez teorie mohou ekonomové na svět pouze tupě zírat, zatímco s pomocí
teorie se mohou pokusit o jeho pochopení.“
(W. Baumol a A. Blinder, 1988)
Týden 1
Kromě přednášek budete potřebovat také literaturu, ze které budete studovat sami. Níže uvedenou knihu v několika vydáních považuji za nejvhodnější pro náš základní kurz ekonomie. Jsou v ní uvedeny příklady z praxe a problematika je vysvětlena tak, aby ji student pochopil. POZOR!!!! Není třeba ji nastudovat celou, je třeba vybrat relevantní kapitoly a také jejich obsah podle toho, co budeme probírat na přednáškách.
Toto je pouze odkaz, abyste viděli, jak kniha vypadá. Jsou zde uvedeny pouze některé pasáže, celá kniha je dostupná v knihovnách.
Uvádíme zde všechna tři vydání, je jedno, které si vyberete.
Týden 2
V tomto týdnu se budeme věnovat základním pojmům a metodám, se kterými se v ekonomii můžete setkat, a které nás budou provázet celým semestrem.
Týden 3
Už známe základní pojmy a můžeme se podívat na to, co je to vlastně trh, k čemu je dobrý - poznáme jeho základní funkce a typy trhů a seznámíme se s nabídkou a poptávkou.
Problematiku trhu, nabídky a poptávky najdete v nám již dobře známe knize (viz odkazy v 1. týdnu) ve 3. kapitole "Poptávka, nabídka, tržní cena". Tuto kapitolu doporučuji přečíst celou KROMĚ Teorému pavučiny, ten opravdu znát nemusíte :o).
Týden 4
Tentokrát se zaměříme na stranu spotřebitele, tedy na to, jak se spotřebitel rozhoduje o nákupu statků a služeb, které mu slouží k uspokojení potřeb, aby využil rozpočet, který má, a zároveň maximalizoval užitek, který mu ze spotřeby plyne.
V knize Jurečky a kol. je našemu tématu věnována poměrně obsáhlá kapitola nazvaná "Chování spotřebitele." Není třeba studovat ji celou. Podkapitolou 4.5 se my budeme zabývat až v další přednášce věnované Poptávce, a kapitola 4.6 Spotřebitel v behaviorální ekonomii je již nad rámec toho, co byste měli znát.
Týden 5
V tomto týdnu si ukážeme, jak odvodit individuální poptávkovou křivku a ukážeme si, jaký vliv má na poptávané množství změna ceny, důchodu či ceny jiného statku. Budeme se tedy bavit o individuální a tržní poptávce a její elasticitě.
Jak bylo již předesláno, odvození individuální poptávkové křivky najdete v kapitole 4.5 "Optimum spotřebitele při změně důchodu spotřebitele a při změně ceny a dále pak v kapitole 5, která je věnována tržní poptávce a její elasticitě.
Týden 6
Už víme, jak vypadá poptávka, ale také už víme, že aby mohla vzniknout rovnovážná cena, je třeba znát nabídku. Proto se v dnešní přednášce zaměříme na chování výrobce a volbu výstupu firmy. Seznámíme se s pojmy jako je firma, její cíle a chování výrobních faktorů v krátkém a dlouhém období a rovnovážným výstupem firmy.
V učebnici jsou tomuto tématu věnovány kapitoly 6 "Firma a její cíle" a 7 "Produkt firmy."
Týden 7
Jelikož firma nemůže produkovat, aniž by platila za výrobní faktory, budeme se věnovat této stránce výroby nyní. Seznámíme se s pojmy jako jsou příjmy (výnosy), náklady a zisk, jehož dosáhnutí je hlavním cílem každé firmy.
V učebnici najdete tuto problematiku vysvětlenou v kapitolách 8 "Náklady firmy" a 9 "Příjmy a zisk firmy. V rámci kapitoly 8 NENÍ TŘEBA studovat pojmy Soukromé, externí, společenské, transakční a utopené náklady.
Týden 8
Tento týden je věnován opakování na průběžný test.
Cvičný test je možné si vyzkoušet zde.
Týden 9
Určitě jste si už všimli, že všechny firma nejsou stejně velké a v různých odvětvích či oblastech je počet firem v odvětí různý, utdíž čelí různému typu konkurence. Právě na toto se nyní zaměříme. Nejprve si obecně popíšeme hlavní znaky jednotlivých typů tržních struktur a poté se zaměříme na konkurenci dokonalou.
V učebnici hledejte kapitolu 10 "Typy tržních struktur" a kapitolu 11"Firma v dokonalé konkurenci". V rámci kapitoly 11 NENÍ NUTNÉ studovat Dopřesnění nabídkové křivky.
Týden 10
V rámci nedokonalé konkurence rozlišujeme monopol, oligopol a firmu v monopolistické konkurenci a právě jim se budeme v rámci této přednášky věnovat. Ukážeme si hlavní rozdíly mezi těmito tržními strukturami, povíme si něco o efektivnosti jejich fungování a zmíníme i příklady z praxe.
V učebnici jsou našemu tématu věnovány kapitoly 12, 13 a 14.U monopolu bude stačit, když budete znát základní graf, jak monopol vypadá. U oligopolu a monopolistické konkurence není nutné, abyste znali grafy, postačí, když budete schopni jednotlivé tržní struktury slovně popsat, případně vyjmenovat a stručně popsat jednotlivé typy oligopolu. Teorie her je velmi zajímavá problematika, nicméně stačí, když jednou větou popíšete podstatu, není nutné znát ji podrobně.
Týden 11
Aby firmy mohly vyrábět, potřebují výrobní faktory, mezi něž řadíme práci, kapitál, půdu a přírodní zdroje. Nahlédneme tedy na trh práce z mikroekonomického pohledu, seznámíme se s trhem kapitálu a vysvětlíme si, jak funguje trh s půdou z pohledu ekonomické teorie.
V rámci trhu práce (kapitola 15) není třeba studovat celou kapitolu podrobně, některé pasáže lze vynechat, dávejte prosím na přednášce pozor, vše se dozvíte tam. Totéž platí o kapitolách 16 a 17.
Týden 12
Trh již máme kompletní, známe jak poptávkovou, tak nabídkovou stranu, víme jak se tvoří cena. Z modelu, který jsme si ukazovali na 1. přednášce však víme, že v ekonomice se vyskytuje ještě jeden hráč, který plní roli regulační, a tím je stát. Ne vždy totiž trh funguje efektivně a dokáže sám odpovědět na všechny otázky. Pokud selhává, vzniká prostor pro stát, aby tato selhání - mezi která patří externality a veřejné statky, nějakým způsobem řešil.
Kapitoly 19 a 20. V rámci těchto dvou kapitol není třeba se učit grafy. Pokud někomu pomáhají problematiku pochopit, proč ne. Ale stejně jako u nedokonalé konkurence i zde bude stačit, když budete schopni problematiku popsat slovně s odkazem na příklady z praxe.
Týden 13
Jelikož hospodářskou politiku, která ovlivňuje trh a tržní mechanismus zpravidla vykonávají politici, seznámíme se se základními prvky(subjekty) politického trhu a zákadními mechanismy jak jsou nebo mohu být politická rozhodnutí přijímána.
Kapitola 23 v učebnici. Grafy zde slouží pouze k vysvětlení problematiky, není třeba se je učit.