INFORMAČNÍ A ZNALOSTNÍ MANAGEMENT A TECHNOLOGIE 5. INFORMAČNÍ ZDROJE Ing. Radim Dolák, Ph.D. üSeznámit se s informačními zdroji üUmět vyhledávat dokumenty üVyužívat popis a charakteristiku dokumentů üUmět pracovat s citacemi a rešeršemi ü ü Cíle přednášky csvukrs •Mezi nejvýznamnější zdroje informací náleží především: qknihovny, qarchivy, qmuzea, qgalerie, qinformační střediska a centra, qdatabázová centra, qspeciální instituce, qelektronické informační zdroje. • • • • Informační zdroje csvukrs •Databázová centra jsou instituce (mnohdy ve virtuální podobě), které umožňují přístup k informačním fondům. Jejich cílem je nabízet, produkovat a zprostředkovávat přístup k odborným a obchodním databázím. •Obchodní model je založen na principu, že nakupují od producentů informační báze dat formou licencí na jejich on-line vystavování, vyhledávání a poskytování jejich obsahu ve formě jednotlivých údajů, bibliografických, faktografických informací, anotací, abstraktů či plných textů. •Přístup je poskytován v současnosti nejčastěji prostřednictvím internetu a bývá velmi často zpoplatněn ve formě různých licenčních přístupů do systému. • • • • Databáze a databázová centra csvukrs •Druhy bází dat: qbibliografické databáze, qfaktografické báze dat, qfulltextové (plnotextové) databáze, qdatabáze katalogů, rejstříků, adresářů. • Databáze a databázová centra csvukrs •Katalog je definován jako vhodně uspořádaný seznam, výčet či soupis navzájem různých entit stejného významu, povahy, charakteru, účelu apod. •Internetový katalog je na Internetu seznam odkazů na webové stránky, které jsou setříděny do stromu kategorií a podkategorií. •Existují také online katalogy pro vyhledání různých dokumentů (knihy, časopisy, atd). Jako například „Online katalog Národní knihovny ČR“ a podobné katalogy mají i další knihovny. • • • Katalogy csvukrs •E-learning je obecně definován jako vzdělávací proces, který využívá informační a komunikační technologie k tvorbě kurzů, k distribuci studijního obsahu, komunikaci mezi studenty a pedagogy a k řízení studia. •Přehled výhod využití elearningu: qvyšší efektivnost výuky qpersonalizace a individuální přístup k uživateli qnáklady na provoz jsou minimální qsnadná administrace a rychlá aktualizace qlépe zapamatovatelná forma informací qvětší možnosti testování znalostí qshodný obsah pro všechny studenty • • E-learning csvukrs •Školství: qDistanční vzdělávání qAdaptace nových studentů qPodpora studia qOvěřování znalostí qZadávání úkolů qVýuka práce se softwarem • •Firemní školení a kurzy pro zaměstnance: qZákonná a profesní školení qOdborné certifikace qInterní školení • • • E-learning csvukrs •Otevřený přístup k vědeckým informacím (open access, OA) představuje model vědecké komunikace, který zajišťuje trvalé, okamžité, svobodné a bezplatné online zpřístupnění plných textů publikovaných vědeckých výsledků (nejčastěji článků) bez omezení pro kohokoli. •Přínosy otevřeného přístupu: qzrychlení výměny vědeckých informací qrozšíření dostupnosti vědeckých informací qzvýšení viditelnosti vědeckých informací qrozšíření čtenářské základny qzvýšení informačního dopadu • •Zdroj: http://openaccess.cz/ • • • • • • • Open Access csvukrs •Informace můžeme hledat nejen v textu, ale i v obrázcích, videích, mapách atp. •K tomu, abychom získali přístup k veřejným či neveřejným informačním zdrojům, nám slouží nejrůznější vyhledávací nástroje. Mezi vyhledávací nástroje patří: qpředmětové katalogy, qvyhledávací stroje, qmetavyhledávače, qvirtuální knihovny. • • • Vyhledávání dokumentů csvukrs •Popis dokumentu zahrnuje podle Vaňka (2013) dvě úrovně: qidentifikační neboli jmenný popis, který obsahuje formální údaje, např. jméno autora, rok vydání nebo nakladatele, qcharakteristiku obsahu dokumentu. • •Obsahem dokumentu se rozumí daná problematika (téma), o kterém daný dokument pojednává. •Obsah dokumentu lze charakterizovat následujícími způsoby: qpopis obsahu souvislým textem v přirozeném jazyce (anotace a referát apod.); qpoužití jednotlivých výrazů přirozeného jazyka, případně čísel nebo alfanumerických řetězců (věcný selekční jazyk), Popis a charakteristika obsahu dokumentů csvukrs •Obsahová charakteristika slouží k stručnému vystižení obsahu díla pomocí přirozeného jazyka. Patří k ní: •Anotace •Anotace má vysvětlující nebo doporučující ráz, její délka je zpravidla do 500 znaků. Uvádí se v sekundárních dokumentech, může být součástí primárního dokumentu. Anotace je stručná charakteristika dokumentu z hlediska obsahu, určení, formy a jiných rysů. •Referát •Referát má maximální délka 2500 znaků, obvyklá délka je cca 1000 znaků. Referát neuvádí pouze téma dokumentu, ale i základní informace o jeho obsahu. V případě referátu se používá následující osnova: téma, předmět, charakter a cíl práce; použité metody; výsledky; závěry; oblast využití. Popis a charakteristika obsahu dokumentů csvukrs •Bibliografie je podle Vaňka (2013) teorie, činnosti a techniky identifikující a popisující dokumenty. •Je to sekundární zdroj informací obsahující uspořádané bibliografické popisy informačních objektů (dokumentů nebo jejich částí), popis dokumentů (nebo jejich částí) prostřednictvím bibliografických informací. •Bibliografická informace je druh sekundární informace reprezentující dokument nebo jeho část. •Je výsledkem popisu dokumentu a základní jednotkou je bibliografický údaj. • Popis a charakteristika obsahu dokumentů csvukrs •Bibliografický záznam je záznam obsahující bibliografický popis. Obsahuje údaje nutné pro zastupování primárního dokumentu. Je výsledkem analýzy dokumentu, která se zabývá jak formálními znaky dokumentu, tak i jeho obsahem. •Struktura bibliografického záznamu: qsoupisné údaje (autor, název dokumentu), qvyčleněné údaje (datum schválení, obhajoby nebo účinnosti), qlokační údaje (signatura), qpopisné údaje (další údaje o autorech, nakladatelství, rozsah, ISBN, ISSN), qcharakteristika obsahu (anotace, referát), qslužební údaje (přírůstkové číslo). • Popis a charakteristika obsahu dokumentů csvukrs •Jako citace se obecně označuje uvedení kratší části jiného textu či výroku, obvykle doslovné. Doslovný přepis je označován jako přímá citace, přepis převzaté myšlenky vlastními slovy se označuje jako nepřímá citace. •Existují různé citační normy a navíc i v rámci jedné citační normy je potřeba dodržovat formální pravidla pro citování různých druhů dokumentů. •Ukázky citačních norem: qcitační norma ČSN ISO 690:2011 qHarvard style, qChicago style, qVancouver style, qIEEE. • • • • • Citace csvukrs •Rešerše je definována jako soupis literatury k vybranému tématu. •Soupis literatury se provádí zejména za účelem následného vypracování referátu, prezentace, přednášku, seminární práce, odborného článku nebo kvalifikační vysokoškolské práce. •Je nezbytné prohledat dostupné informační zdroje (katalogy knihoven, odborné elektronické databáze, webové stránky univerzit, vědeckých společností/firem apod.). •Na základě rešerše dojde k utřídění základních poznatků a východisek k danému tématu. • Rešerše csvukrs •Doporučený postup pro správné zpracování rešerše je následující: •I. Výběr odborných termínů k tématu •II. Formulace rešeršního dotazu •III. Výběr informačního zdroje •IV. Vyhledávání v katalozích a databázích. •V. Posouzení získaných výsledků • • • Rešerše csvukrs DĚKUJI ZA POZORNOST