INFORMAČNÍ A ZNALOSTNÍ MANAGEMENT A TECHNOLOGIE 9. TRENDY V OBLASTI INFORMAČNÍHO A ZNALOSTNÍHO MANAGEMENTU Ing. Radim Dolák, Ph.D. üSeznámit se základními pojmy v oblasti řízení výkonnosti podniku üZaměřit se podrobněji na umělou inteligenci, Business Intelligence (BI), Corporate Performance Management (CPM) ü Cíle přednášky csvukrs •Řízení výkonnosti je tradiční disciplínou informačního managementu, jak uvádí například Doucek (2010). •Expanzivní vývoj v oblasti IS/ICT změnil rychlost a rozsah řešených úloh oproti minulosti. Díky aplikací přístupu Corporate Performance Management (CPM) a metod a nástrojů Business Intelligence (BI) je možné řídit podnikovou výkonnost jako komplexní celek a flexibilně reagovat na změny v podniku i v jeho okolí. •Řada činností v rámci různých úrovní řízení byla automatizována a tím je možné věnovat více pozornosti například pouze na strategická rozhodnutí. Tato rozhodnutí se mohou opírat o pokročilé vizualizace komplexních dat jak přímo z podniku tak také z jeho okolí. Lze porovnávat také různé scénáře a zpětně vyhodnocovat a monitorovat úspěšnost navržené strategie. Řízení výkonnosti csvukrs •Vysoce konkurenční prostředí klade na podniky nároky, se kterými se musejí umět vyrovnat. Mezi základní nároky na podnik lze uvést podle Kaplana a Nortona (2007) zejména tyto: qřízení aktivit v globálním kontextu, qflexibilní organizační struktury, qoptimalizace výroby a účinné řízení dodavatelsko-odběratelského řetězce, qprodukci kvalitních služeb, qneustálou inovaci a zvyšování kvality výrobků a služeb, qměnící se charakter práce, řízení znalostí v podniku, neustálé zlepšování interních procesů, qimplementaci informačních systémů, které účinně podporují všechny podstatné procesy (interní i externí). Řízení výkonnosti csvukrs •Mezi základní pojmy v problematice výkonnosti podniku patří zejména následující: výkonnost, metrika, řízení výkonnosti, účinnost a účelnost. • •Výkonnost je podle Šuláka a Vacíka (2004) vymezena jako „schopnost podniku co nejlépe zhodnotit investice vložené do jeho podnikatelských aktivit“. • •Metrika je podle Novotného (2008) „přesně vymezená míra, která je používána k hodnocení specifikovaných atributů. Přesným vymezením se rozumí definovaný postup, který se použije pro získání měřené hodnoty včetně návrhu a aplikace dimenzí měření a definice způsobu, jakým budou získané hodnoty mezi sebou porovnávány a interpretovány“. Základní pojmy v oblasti výkonnosti podniku csvukrs •Účinnost (anglicky Effectiveness) je podle Luthra (2007) porovnání toho, co bylo skutečně vytvořeno, s tím, co by mohlo být vytvořeno se stejným rozsahem využití běžných zdrojů, jako jsou například peníze, čas a práce. • •Účelnost (anglicky Efficiency) je definována jako míra, která charakterizuje splnění plánovaných cílů bez vztahu k nákladům. • •Podle Luthra (2007) pak účinnost určuje, zda jsou dělány věci správně a efektivita zase určuje, zda jsou dělány správné věci. Základní pojmy v oblasti výkonnosti podniku csvukrs •Umělá inteligence (Artificial Intelligence, AI) je definována jako samostatný obor informatiky zabývající se tvorbou strojů řešících komplexní úlohy například z oblastí logistiky, robotiky, zpracování přirozeného jazyka, či zpracování velkých objemů dat. • •Všeobecně se uvádí, že většina výzkumu v umělé inteligenci je zaměřena na řešení konkrétních problémů, rozvoj jednotlivých přístupů, a hledání dalších aplikací již vyvinutých technik. Umělá inteligence csvukrs •Umělá inteligence má řadu praktických aplikací •V průmyslu může umělá inteligence pomáhat různými způsoby: qze získaných „syrových“ dat přímo ze zařízení může získávat a vizualizovat podstatné informace pro obsluhu zařízení, qdetekovat, jak moc se zařízení může rozhodovat automaticky a jak moc potřebuje vstupy od obsluhy, qpredikovat budoucí vývoj, např. selhání pohonu, pokles kvality, na základě čehož je možné plánovat např. údržbu nebo upravit nastavení výroby, qregulátor se může naučit vlastnosti regulovaného zařízení a následně může spustit varování, když se v chování zařízení objeví nějaká anomálie. Umělá inteligence zdroj: https://www.controldesign.com/articles/2018/artificial-intelligence-is-smarter-than-you-think/ csvukrs •Pojem Business Intelligence (BI) lze definovat jako souhrn dovedností, znalostí a technologií využitelných v podnikání pro získání lepšího pochopení chování na trhu a v obchodních souvislostech. •V rámci BI se za tímto účelem provádí sběr, analýza, interpretace a prezentaci významných obchodních informací, které mohou obsahovat samotné shromážděné informace nebo explicitní znalosti získané z informací. •Data mohou být extrahována z různých datových zdrojů, jako jsou např. relační databáze, tabulkové procesory a další strukturované zdroje dat. Následně dochází k transformaci a upravená data se následně nahrají do datového skladu, který slouží jako primární zdroj dat pro BI aplikace. • • Business Intelligence (BI) csvukrs •Běžné funkce Business Intelligence aplikací zahrnují standardně následující oblasti: qreporting, qpodporu analýz, qdatové kostky (OLAP), qpřehledové zobrazení (dashboard, balanced scorecard), qdolování dat, qpodnikové řízení výkonnosti (CPM), qpodporu plánování a prediktivní analýzy. Business Intelligence (BI) csvukrs •Hlavní přínosy využití Business Intelligence lze definovat následovně: qdetailní a přehlednější výstup o skutečném stavu jednotlivých oblastí, qmožnost objevení skrytých vazeb a souvislostí, qkomplexní přístup ke všem datům, qkvalitní analýzy a výstupy ve formě reportů, dashboardů a forecastů, qmožnost efektivní implementace na firemní informační systém, qflexibilita a pružnost přinášející schopnost vytvoření reportu/analýzy. • Business Intelligence (BI) csvukrs •Softwarová podpora v oblasti Business intelligence je rozsáhlá. •Malé podniky mohou např. využívat nástroje BI v kooperaci aplikací Microsoft Office (Excel, Access) s nadstavbovými aplikacemi pro výstup a aktualizací dat. • •Velké globální společnosti zase používají často vysoce sofistikované a finančně náročné softwarové nástroje a aplikace od renomovaných softwarových společností. • •Existují samozřejmě také opensource BI nástroje jako je např. Pentaho, Jaspersoft nebo BIRT. Business Intelligence (BI) csvukrs •Corporate Performance Management (CPM) představuje nejvýznamnější systém řízení výkonnosti. • •Corporate Performance Management (CPM) je souhrnným termínem, který popisuje všechny procesy, metody, metriky a systémy, potřebné k měření a řízení výkonnosti organizace (Geischecker a Rayner, 2001). • •Výstupy jsou založeny na agregovaných datech a slouží jako podklady pro strategická rozhodnutí členů vrcholového managementu (Bruckner, 2012) • • • Corporate Performance Management (CPM) csvukrs •CPM představuje holistický přístup k implementaci a monitoringu podnikové strategie, kombinující dle Coveney (2003): qmetodiky – mezi které se zařazují metodiky podporující účelné a účinné řízení podniku (např. Balanced Scorecard). Současně lze do této skupiny zařadit i implementační metodiky dodavatelů CPM systémů (např. Cognos), qmetriky – které jsou v rámci implementace těchto metodik v podniku definovány, qprocesy – které používá podnik k implementaci a monitoringu řízení výkonnosti, qaplikace a technologie – informační systémy pro podporu řízení výkonnosti na všech podnikových úrovních, podporujících dané metodiky, metriky a procesy. Corporate Performance Management (CPM) csvukrs •Řízení výkonnosti je zaměřené na celopodnikové řízení a obvykle obsahuje následující komponenty (Felkner, 2010): qStrategické plánování - tvorba, komunikace, nasazení, monitorování a řízení podnikových strategických plánů na úkoly, rozpočty, opatření, lidi a výkonnostní cíle. qPlánování, rozpočtování a forecastování – např. testování různých scénářů, vytváření realistických rozpočtů, identifikaci trendů a výkonnostních odchylek a aktualizaci plánů a rozpočtů. qKonsolidace – např. provedení finanční konsolidace umožňuje zefektivnit a řídit celý proces ověřování, konsolidování, vykazování a odevzdávání finančních dat. • Corporate Performance Management (CPM) csvukrs qReporting – snaha zautomatizovat generování, formátování a distribuování finančních výkazů a zpráv pro management z účetních knih. qŘízení výdajů – cíle je jistit, jaký vliv může mít efektivní řízení výdajů v režii zaměstnanců dopad na celkovou ziskovost. qAnalýzy – monitorování klíčových ukazatelů výkonnosti v reálném čase a výzkum trendů s cílem připravit se na případné změny a rychle reagovat. • Corporate Performance Management (CPM) csvukrs DĚKUJI ZA POZORNOST