OTÁZKY 1 ZÁKLADNÍ POJMY Z TEORIE SYSTÉMŮ A TEORIE INFORMACÍ 1) Co je to systém? 2) Jak dělíme vstupy a výstupy do systému? 3) Co je informační systém? 4) Jak dělíme systémy podle vztahu k realitě? 5) Složkami informačního systému jsou: 6) Co jsou to informace? 7) Vysvětlete princip zpětné vazby v systémech řízení. 8) Vyjmenujte základní východiska pro úspěšné řízení podniku. 2 ZÁKAZNICKÉ PROSTŘEDÍ A ZÁKAZNICKY ORIENTOVANÉ SYSTÉMY 1) Čím je určena závislost mezi cestovním ruchem a využitím ICT? 2) Definujte pojem internet 3) Vyjmenujte možnou aplikaci informačních systémů v cestovním ruchu. 4) Co jsou to lokálně kontextové služby (LBS)? 5) Co je to bezdrátová komunikace? 6) Jaké znáte nejpoužívanější technologie v oblasti bezdrátová komunikace? 3 ARCHITEKTURY A SPECIFIKA IS VE FIRMÁCH ZAMĚŘENÝCH NA CESTOVNÍ RUCH A TURISMUS 1) Co vyjadřuje architektura informačního systému? 2) Čemu odpovídá v rámci globální architektury horizontální dimenze? 3) Jaké znáte typické aplikace na úrovni TPS? 4) Vyjmenujte alespoň čtyři typy dílčích architektur informačního systému 5) Vyjmenujte tři vrstvy, se kterými pracuje vrstvená architektura ODPOVĚDI 1 ZÁKLADNÍ POJMY Z TEORIE SYSTÉMŮ A TEORIE INFORMACÍ 1) Systém je množina elementů (prvků) účelově propojených vazbami, která z hlediska zkoumání tvoří celek, má společný funkční účel a vztah ke svému okolí. 2) Vstupy a výstupy do systému dělíme na hmotné, energetické a informační. 3) Informační systém (IS) je soubor lidí, technických prostředků a metod, které zabezpečují sběr, přenos, zpracování, prezentaci a uchování dat a informací využívaných zejména pro účely podpory rozhodování. 4) Reálné a abstraktní 5) Hardware, Software, Dataware, Peopleware, Orgware 6) Informace jsou data, kterým příjemce přisuzuje určitý význam na základě znalostí, zkušeností a vědomostí, kterými disponuje, a která u příjemce snižují entropii (neurčitost, neuspořádanost) vzhledem k jeho potřebám a požadavkům. 7) Zpětná vazba, je typická pro systémy s regulací. Je prováděna porovnáváním řídicích informací, informací souvisejících a informací majících vypovídající schopnost o výstupech IS. Na základě tohoto porovnání a jeho správné analýzy lze poté přijímat různá opatření a korigovat další řídicí postupy. 8) stanovit cíle, kterých má být dosaženo, využít obecné principy řízení a konkretizovat je pro dosažení specifických cílů, sestavit model systému řízení, určit parametry, pomocí kterých lze úspěšnost řízení měřit, zvolit a optimalizovat adekvátní systém monitorování, určit možné poruchy systému. 2 ZÁKAZNICKÉ PROSTŘEDÍ A ZÁKAZNICKY ORIENTOVANÉ SYSTÉMY 1) turistickou vyspělostí a ekonomickou úrovní destinace 2) Internet je celosvětový systém navzájem propojených počítačových sítí, které pro komunikaci mezi sebou používají sadu protokolů TCP/IP. 3) rezervační aplikace pro hotely, cestovní kanceláře, nebo různé zákaznické systémy 4) Lokálně kontextové služby umožňují uživateli zjistit, kde se nachází, jaká je nabídka v jeho okolí, či veškeré informace o službách, obchodech i událostech v jeho okolí. 5) Bezdrátová komunikace je takový způsob komunikace, který spočívá ve spojení dvou subjektů jiným způsobem, než mechanicky (kabelem). 6) V současnosti patří mezi nejvíce využívané způsoby bezdrátové komunikaci v počítačových a mobilních sítích technologie Wi-Fi a Bluetooth. 3 ARCHITEKTURY A SPECIFIKA IS VE FIRMÁCH ZAMĚŘENÝCH NA CESTOVNÍ RUCH A TURISMUS 1) Architektura IS vyjadřuje celkovou koncepci IS, tedy všechny jeho prvky (komponenty), vazby mezi nimi, vazby na organizační strukturu a vazby na okolí IS. 2) horizontální dimenze odpovídá organizační struktuře podniku a funkcím jednotlivých útvarů (marketing, výroba, logistika, účetnictví, apod.). 3) CAD, CAM, MRP, ERP, CRM, GIS,RIS 4) Procesní, Funkční, Datová, Softwarová, Hardwarová, Technologická. 5) Datová, Aplikační a Prezentační.