Prezentace předmětu: Business Intelligence Vyučující: doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. Název prezentace Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz Business Intelligence Přednáška 6 doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. Řešení a řízení BI •BI je nutné v podniku pojímat jako integrované komplexní řešení plnící uživatelům jejich požadavky v adekvátní kvalitě, požadovaném rozsahu a odpovídajícím čase; •Řešení BI se rozumí všechny aktivity a procesy počínaje definováním strategie, studií proveditelnosti, plánováním a realizací projektů apod. až po vlastní provoz BI (nástroje, metody, aplikace); •Řízení BI představuje množinu procesů, pravidel, aktivit, metrik, faktorů, rolí, apod. vázaných na implementaci a provoz BI řešení s cílem zajištění optimální architektury a provozu; 3 csvukrs Řešení a řízení BI •Celé řešení BI je nutné považovat za jeden subsystém stávajícího informačního systému, se kterým tvoří komplexní integrovaný celek; •Důležitým společným jmenovatelem všech činností a aktivit je jejich logická provázanost a to na všech hierarchických úrovních, které se mohou v řešení BI vyskytovat; •Základním východiskem je adekvátně vytvořený projekt pro implementaci BI realizovaný s využitím metod a postupů projektování informačních systémů; • 4 csvukrs Řešení a řízení BI •Projektování BI je množina procesů a činností směřujících k vytvoření schématu architektury BI řešení; •Do oblasti projektování BI náleží zpracování analýz a studií proveditelnosti, definice přírůstku (pokud se přírůstkový způsob aplikuje), definice technologické platformy v přímé vazbě na HW a SW a definice modelu datového skladu (nebo datových tržišť) no a samozřejmě samotná implementace; •Směrem k uživatelům jsou klíčovým prvkem aplikace BI poskytující potřebné analytické nástroje schopné produkovat informace potřebné zejména pro účely rozhodování; 5 csvukrs Řešení a řízení BI •Aplikace BI (někdy taky klientská aplikace) je množina softwarů určených pro analytické zpracování vstupních dat a spolupracujících s konkrétními platformami a komponentami komplexního integrovaného BI řešení; •V rámci komplexního řešení BI tedy můžeme identifikovat několik oblastí resp. úloh a komponent, které jsou jeho součástí nebo pomocí kterých je: –plánováno; –vytvářeno; –implementováno; –optimalizováno; –vyhodnocováno. 6 csvukrs Řešení a řízení BI •V rámci projektování a řízení BI jde především o –množiny procesů a činností; –vstupních a výstupních dat; –rolí; –metrik; –faktorů; –metod; –nástrojů, •které jsou v rámci projektů definovány a následně po implementaci řízeny. 7 csvukrs Řešení a řízení BI •BI je přímou součástí informačního systému podniku •Řízení BI je realizováno na standardních 4 oblastech (strategické, taktické, operativní a technologické) v kontextu celkového řízení IS/ICT v podniku –strategické řízení IS/ICT obsahující plně integrovanou substrategii BI; –projektová činnost vázaná na IS/ICT včetně BI; –řízení kvality služeb (zákazníkům, zaměstnancům); –řízení zdrojů IS/ICT a BI; –řízení provozu IS/ICT a BI. • 8 csvukrs Řešení a řízení BI •Strategie - důležitá pro všechny typy podniku a pro všechny hlavní a podpůrné oblasti a činnosti, kterými se podnik zabývá a které realizuje; •Strategie rozvoje BI musí být přímou součástí strategie rozvoje IS/ICT; •V případě, že BI je zaváděno dodatečně a jeho aplikace je postavena na studii nebo studiích proveditelnosti (i to je možné), existuje zvýšená pravděpodobnost, že při následných projektech a implementaci jednotlivých komponent BI (nebo komplexního BI řešení), nemusí být ve studiích podchyceny všechny případné změny IS/ICT, které jsou pro implementaci a provoz nutné. 9 csvukrs Řešení a řízení BI •V rámci strategie - jednoznačně definované cíle a požadavky na BI řešení; •V ideálním případě –vše koncipováno tak, aby od začátku byl zřejmý soulad mezi aplikační, technologickou a uživatelskou úrovní IS/ICT. •Strategie IS/ICT (obsahující BI) –musí být přímo vázaná na business strategii podniku obsahující cíle a plány rozvoje a inovací. •Od strategie IS/ICT a BI se odvíjí předpokládaný harmonogram realizace jednotlivých projektů; •Strategické cíle by měly být jasně definované pro delší časové období, realizace dílčích cílů může být aktualizována v rámci aktualizací strategických záměrů; 10 csvukrs Řešení a řízení BI •Plánování a koordinace projektů = nejdůležitější část řízení podnikové informatiky; •V rámci projektu nebo projektů jsou plánovány a realizovány všechny činnosti související s implementací všech částí IS/ICT řešení, včetně BI a řeší se klíčová věc, kterou je integrace; •Cílem projektů je vytvořit systémy nebo subsystémy s požadovanými funkcemi a adekvátní kvalitě –dostupnost; –integrita; –bezpečnost; –uživatelská přívětivost; –apod.). 11 csvukrs Řešení a řízení BI •V případě plánu realizace projektů na delší časové období (mnohdy několik let) je nutné brát v potaz –obsahovou náplň jednotlivých projektů; –jejich časové rozvržení; –organizační vazby; –finanční zdroje; –lidské zdroje; –atd. •Plán realizace projektů musí být přímo vázán, resp. vycházet z definované strategie; •Pro analýzy jsou důležité i informace od uživatelů. 12 csvukrs Řešení a řízení BI •Služby –v informatice představují funkcionality softwarů a aktivity a/nebo informace dodávané poskytovatelem ICT služby příjemci služby. –mají svého •poskytovatele (externí dodavatel nebo například podnikový útvar informatiky); •příjemce (zákazník nebo pracovník podniku). –předmět vzájemných vztahů jednotlivých subjektů zapojených do všech klíčových i podpůrných aktivit podniku (vše ve vazbě na technologie, jakožto základní podpory). 13 csvukrs Řešení a řízení BI •Služby –je nutné řídit •definování jejich struktury; •definování vztahů mezi BI a uživateli v rámci podniku; •definování vztahů mezi BI a okolím podniku (zákazníci, dodavatelé, apod.). • 14 csvukrs Řešení a řízení BI •Zdroje IS/ICT/BI –všechny prvky systému poskytující své kapacity pro BI řešení; •personální zdroje; •ekonomické zdroje; •datové zdroje; •technologie. –Zdroje pro BI je možné hodnotit odděleně; –Vzhledem k tomu, že jsou součástí komplexního IS/ICT řešení, je mnohem smysluplnější a v praxi spíše nutné nahlížet na ně jako na nedílnou součást celého systému. • 15 csvukrs Řešení a řízení BI •Řízení provozu IS/ICT/BI –Aplikace BI •jsou určeny uživatelům, kteří je využívají společně s dalšími aplikacemi v rámci IS/ICT; •musí pracovat nad aktuálními daty. –Primární úkol řízení provozu - pravidelná aktualizace datových komponent •v předem definovaných časových intervalech; •ad hoc. – • 16 csvukrs Řešení a řízení BI •Řízení provozu IS/ICT/BI –V případě nalezení problémů (nefunkčnost, neočekávané výsledky, dlouhé prodlevy apod.) •nalezení; •identifikace; •eliminace. –měla by probíhat automaticky a dle potřeb uživatelů aktualizace •datových modelů; •datových zdrojů a dimenzí; •konsolidace datových tržišť a skladů. • 17 csvukrs Řešení a řízení BI •Řízení provozu IS/ICT/BI –Provoz IS/ICT/BI / přímo vázaný na uživatele; –uživatelé by měli mít k dispozici •možnost konzultací; •helpdesk; •školení; –časté dotazy a problémy by měly být vyhodnocovány s cílem optimalizovat celý systém. To platí jak pro vnitropodnikové systémy a nástroje, tak i mobilní technologie, pomocí kterých k nim lze přistupovat. 18 csvukrs Řešení a řízení BI •workshop; •řízený rozhovor; – 19 •Analýza požadavků uživatelů –Definice požadavků uživatelů •postavená a vycházející z množiny otázek, na které uživatelé hledají odpověď a současné informační zázemí podniku jim odpovědi na tyto otázky není schopné poskytnout buď vůbec nebo jen omezeně a většinou za dlouhou dobu nebo v nedostatečné kvalitě. –Získávání požadavků uživatelů lze realizovat standardními technikami, kterými jsou: •kick-off workshop; •dotazník; •interview; csvukrs Řešení a řízení BI 20 •Analýza požadavků uživatelů –Hlavním předpokladem je mít všechny přístupy připraveny tak, aby výsledkem byla strukturovaná množina jednotlivých skupin a typů požadavků kategorizovaná v souladu s organizační strukturou podniku. –Metody nesmí být aplikovány pouze na uživatele působící ve vrcholovém managementu, ale i na nižších úrovních řízení a v neposlední řadě je důležitá i orientace na zaměstnance firmy, kteří mohou být zdrojem velmi důležitých informací z nejnižší úrovně. csvukrs Řešení a řízení BI 21 •Analýza požadavků uživatelů –Výstup analýzy •co podnik aktuálně potřebuje; •co bude potřebovat do budoucna. csvukrs Řešení a řízení BI 22 •Analýza požadavků uživatelů –Cíle podniku a jednotlivých útvarů •V hierarchické struktuře prezentované podnikatelské, výrobní, obchodní, ekonomické, technologické, personální apod. cíle podniku a jeho částí. –Metriky řízení •Určení hlavních ukazatelů (v obecné rovině klíčových ukazatelů výkonnosti – anglicky KPI – Key Performance Indicators) pro hodnocení výkonnosti podniku a jeho částí. –Hlavní problémy a nedostatky •Problémy a omezení, na které současné vedení podniku nebo jeho částí naráží. csvukrs Řešení a řízení BI 23 •Analýza požadavků uživatelů –Perspektivy a možnosti •Nové možnosti a očekávání v oblasti podnikání, řízení, personálních zdrojů, technologií apod. –Klíčové požadavky •Požadavky na BI řešení (množina rozšířených možností oproti aktuálnímu stavu). –Dostupnost dat •Souhrn aktuálních zdrojů dat a předpokládaných nových zdrojů dat (interních externích). –Priority •Stanovení důležitosti požadavků z hlediska uživatelů ve vazbě na předpokládanou optimalizaci řízení s předpokladem zvýšení efektivity. • csvukrs Řešení a řízení BI 24 •Analýza požadavků uživatelů –Využitelná analýza •je vhodné, aby dílčí výstupy jednotlivých monitorovacích nástrojů byly ve stejné struktuře. csvukrs Řešení a řízení BI 25 •Analýza požadavků uživatelů –Požadavky •hierarchicky strukturovaná množina uživatelských požadavků na analytické aplikace a dotazy. –Charakteristika •přesné vymezení jednotlivých požadavků a funkcionalit. –Význam •váha jednotlivých funkcionalit (0 - 3); •3 znamená významnou důležitost (vesměs požadavky z kategorie strategické); •0 znamená požadavek s minimálním resp. žádným přínosem pro podnik nebo jeho dílčí útvary. csvukrs Řešení a řízení BI 26 •Analýza požadavků uživatelů –Dopad •oblasti podnikového řízení a množiny procesů, na které bude mít požadavek vliv; •požadavky, s dopadem na jednu oblast nebo proces; •požadavky mající vliv na více oblastí nebo procesů (například procesy v rámci marketingu, obchodu, logistiky apod.). –Formuloval •identifikace uživatele nebo skupiny uživatelů (třeba útvar, oddělení, atd.), která daný požadavek formulovala. csvukrs Řešení a řízení BI 27 •Analýza požadavků uživatelů –Datový zdroj •identifikace zdroje dat, který je (nebo které jsou) nutné pro splnění požadavku. –Pravidla •formulace interpretačních a analytických pravidel u sledovaných ukazatelů, na základě kterých je možné následně měřit rentabilitu dopadů. –Priorita (škála 0 - 3) •3 představuje okamžitou nutnost implementace; •0 spíše dílčí možnost doplnění i za delší čas. csvukrs Řešení a řízení BI 28 •Analýza požadavků uživatelů Přehled požadavků uživatelů je základním předpokladem pro následnou tvorbu datových a dimenzionálních datových modelů. Proto musí být udělány s maximální odpovědností. V konečném výsledku je dále vhodné, aby konečný výstup prošel podnikovou oponenturou a to nejen interní, ale mnohdy je vhodné využít služeb externích odborníků. csvukrs Řešení a řízení BI 29 •Formulace strategických záměrů BI –požadavky manažerů na všech stupních řízení na funkcionality a výstupy BI v přímé vazbě na strategii podniku a strategii rozvoje IS/ICT; –obchodní, ekonomické, personální a další přínosy, které mají z hlediska strategické-ho rozvoje podniku velký význam; –specifikaci funkcionalit BI řešení a funkcionalit, které budou i nadále využívané z již existujících informačních systémů (ERP, CRM) – jde především o jednoznačnou kategorizaci funkcionalit, které již existují, které budou v rámci BI nové, a které se případně budou částečně překrývat s tím, že snahou je samozřejmě eliminovat duplicity; csvukrs Řešení a řízení BI 30 •Formulace strategických záměrů BI –začlenění BI do kontextu a architektury stávajícího systému podnikové informatiky, určení zdrojů dat pro BI a vazby na časový a technologický rozvoj IS/ICT v podniku z hlediska strategických potřeb; –určení klíčových osob zodpovědných za implementaci BI z organizačního a technologického hlediska (například na úrovni jednotlivých útvarů podniku); –stanovení obsahového a časového harmonogramu projektu (etapy) nebo množiny projektů na implementaci BI; –určení způsobu implementace BI (outsourcing, interní vývoj, kombinace dříve uvedených). csvukrs Řešení a řízení BI 31 •Technologická připravenost –stávající a plánované aplikace z hlediska jejich funkcí a technologických požadavků; –stávající a další potřebné zdroje dat z hlediska přístupu k těmto datům a technologickým nárokům na jejich zpracování a archivaci; –stávající stav technologické architektury; –cílový stav technologické architektury (cílová IS/ICT architektura); –možnosti, kroky, technologie apod. přechodu od stávajícího stavu ke stavu novému. – • – csvukrs Řešení a řízení BI 32 •Personální připravenost –důležitý faktor; –nutnost větších nebo menších změn v práci zaměstnanců; –zaměstnanci seznámeni se změnami předem; –podíl zaměstnanců na projektu implementace BI; –přímým vtažením zaměstnanců do dějů spojených s přípravou a následnou implementací všech typů systémů se snižuje jejich případný negativní postoj ke změnám, které jsou pro rozvoj podniku a tudíž i pro ně do budoucna klíčové. csvukrs Řešení a řízení BI - zdroje •NOVOTNÝ, O., POUR, J. a D. SLÁNSKÝ, 2005. Business Intelligence – Jak využít bohatství ve vašich datech. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-6685-0. •LABERGE, R., 2012. Datové sklady – Agilní metody a business intelligence. Praha: Computer Press. ISBN 978-80-251-3729-1. • • • 33 csvukrs • Děkuji za pozornost Otázky?