Prezentace předmětu: Business Intelligence Vyučující: doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. Název prezentace Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz Business Intelligence Přednáška 10 doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. Competitive Intelligence - CI •Podnikatelské prostředí se vyvíjí –podnikatelské subjekty se musí rovněž přizpůsobovat. •Konkurenceschopnost podniku je závislá na jeho schopnosti přizpůsobovat se změnám –jinými slovy reagovat na jakékoliv pozitivní nebo negativní změny prostředí. •Důležité je –získat informace; –informace zpracovat a získat z nich informace nové (mnohdy jde o nalezení skrytých, ale přitom významných souvislostí mezi různými jevy). – 3 csvukrs Competitive Intelligence - CI •CI –řízení, –sběr, –analýza, –distribuce, •informací a znalostí využívaných především na strategické úrovni. •Cíl CI –dosažení konkurenceschopného postavení; –snížení rizika hrozeb; –nalezení příležitostí. 4 csvukrs Competitive Intelligence - CI •CI –etická, legální činnost; –nejedná se o špionáž; –monitorování lokálního i globálního okolí; –vytváření znalostí; –propojení těch, co znají s těmi, kteří řídí a rozhodují. •CI není ani špionáž, ani vynález 20 století, ani vyhledávání v databázích , ani to nejsou fámy nalezené na Internetu, ani to není záležitostí jednoho člověka. – 5 csvukrs Competitive Intelligence - CI 6 *http://www.binarysemantics.com/customized-competitive-intelligence-services.html csvukrs Competitive Intelligence - CI •Intelligence – schopnost získat a aplikovat znalosti •Inteligentní organizace –vykazují schopnost přizpůsobovat se měnícím se podmínkám (schopnost adaptibility); –ovlivňují a spoluvytvářejí vnější prostředí; –nalézají nová prostředí pro svou působnost; –adaptují se do nových prostředí; –spolupodílí se na udržení funkčnosti větších celků, jichž jsou součástí. •Další úkol CI –vytvářet svými procesy znalosti potřebné pro inteligentní chování organizace. 7 csvukrs Competitive Intelligence - CI •Co je Intelligence? –znalostní aktiva v akci; –mechanismy podpory trvalého učení se na základě akce a reakce; –základní postup: •najít; •pochopit; •využít. –rozlišujeme rovněž: •Competitor Intelligence; •Partner Intelligence; •Market Intelligence; •Customer Intelligence; •Technical Intelligence. 8 csvukrs Competitive Intelligence - CI • 9 csvukrs Competitive Intelligence - CI • 10 csvukrs Competitive Intelligence - CI •Známe dobře, co se děje kolem nás? –máme to podloženo správnými daty? –máme to ve správných souvislostech? •Máme v podniku dostačující informace využitelné pro to, abychom mohli správně rozhodovat? •Jaké příležitosti nám nabízí současný svět? –tržní okolí; –vývoj technologie apod. •Kde jsme? •Kde chceme být? •Kde bychom mohli být? • 11 csvukrs Competitive Intelligence - CI 12 Strategický inflexní bod csvukrs Competitive Intelligence - CI •BI & CI – jaký je rozdíl? •Můžeme vysvětlit na jednoduchém příkladu auta: –vozidlo, podobně jako podnik, je vybaveno palubním počítačem, který je napojený na řadu snímačů umístěných na mnoha místech vozidla a informuje v průběhu jízdy řidiče o provozním stavu, což významně zvyšuje jeho schopnost vozidlo ovládat, bezpečně ho řídit i dbát zároveň o hospodárnost jeho provozu. Manažerům se v této analogii vytvářejí MIS (Management Information System), jinak také manažerské nadstavby či „kokpity" s vymoženostmi BI šitými na míru. Výbava „budíků", různých ukazatelů pro kontrolu řízení je nastavována podle jejich individuálních potřeb. – 13 csvukrs Competitive Intelligence - CI •BI & CI – jaký je rozdíl? •Můžeme vysvětlit na jednoduchém příkladu auta: –nejmodernější vozidla jsou vybavena čidly, která nám pomáhají parkovat. Čidla automaticky regulují intenzitu svícení reflektorů v reakci na světelné podmínky vně vozidla, světlomety se automaticky nastavují podle zakřivení zatáček, jiná třeba automaticky spouštějí stěrače, když začne pršet apod. V této analogii se jedná o komunikaci či interakci s vnějším prostředím, což v podnikatelském prostředí odpovídá vlastnostem systému pro CI. 14 csvukrs Competitive Intelligence - CI 15 Synergie interních a externích zdrojů csvukrs Competitive Intelligence - CI •Výhoda interních dat –přehled o interních informačních zdrojích •„Nevýhoda“ interních dat –soustředěnost pouze na činnosti uvnitř podniku; –soustředěnost pouze na blízké okolí (zákazníci, dodavatelé). •Výhoda externích dat –vyšší stupeň informační podpory; –manažeři získají širší rozhled a více souvislostí. •„Nevýhoda“ externích dat –velký objem; –problematika získávání. – 16 csvukrs Competitive Intelligence - CI 17 Key Performance Indicators - KPI Key Goal Indicators - KGI csvukrs Competitive Intelligence - CI – 18 Znalostní charakter oboru – podíl znalostí v hodnotě produktu csvukrs Competitive Intelligence - CI •Potenciální znalosti –znalosti, které se za příznivých podmínek mohou stát potenciálem k radikální změně (vznik nových klíčových znalostí). •Klíčové znalosti (core competences) –odlišnosti mezi podniky; –vliv na jedinečnou pozici podniku na trhu. •Základní znalosti –znalosti pro vykonávání podnikatelské aktivity; –široce dostupné pro podniky v daném odvětví. •Zastaralé znalosti –nevyužívané pro podnikání. – – 19 csvukrs Competitive Intelligence - CI Strukturovaná a nestrukturovaná data – – 20 csvukrs Competitive Intelligence - CI •Zpravodajský cyklus CI – – 21 csvukrs Competitive Intelligence - CI •Pro koho je výstup určen –seznam uživatelů (spolupráce, upřesňování zadání). •Co má být předmětem zpravodajství –co se požaduj e vědět, jaká neznalost má být doplněna. •Proč se zpravodajství požaduje –jaký cíl má podpořit, co se od něj očekává, k jakému rozhodnutí se váže a jaký dopad toto rozhodnutí může mít. •Jakou formou –Způsob a forma doručení výstupů ze zpravodajského cyklu. •Jak dlouho může zpravodajský cyklus trvat •Jaké zdroje budou na realizaci zpravodajského cyklu k dispozici – – – 22 csvukrs Competitive Intelligence - CI •Key Intelligence Topics (KIT) •Definice konkrétních oblastí zájmů a účel realizace zpravodajského cyklu –Rozhodovací témata •vázaná k plánovanému rozhodnutí managementu (jasný obsah i termín). –Předmětná témata •týkají se určitých subjektů (konkurenti, partneři, stát, banky atd.); •předvídání chování těchto subjektů. –Varovná témata •součástí systému včasného varování; •rozpoznání budoucího hrozeb. – – – – – 23 csvukrs Competitive Intelligence - CI •Podnětem pro stanovení KIT může být –získání nových příležitostí pro růst podniku; –rozšíření stávajícího portfolia produktů; –možnosti vstupu na nový trh; –odhalení zákazníků, které zatím neznáme; –změny v odvětví podnikání a jejich predikce; –změny v chování zákazníků a jejich predikce; –změny v technologiích a jejich predikce; –politické změny ve společnosti; –a řada dalších témat vyplývajících z konkrétních problémů, se kterými se podnik musí vyrovnat. – – – – 24 csvukrs Competitive Intelligence - CI •Možné KIQ (Key Information Questions) –Kdo jsou naši současní a potenciální konkurenti? –Jak vnímají konkurenti sebe a jak vnímají nás? –Jaké jsou plány našich konkurentů, se kterými v současnosti soupeříme, pro následujících 2 – 5 let? –Jaké jsou krátkodobé a dlouhodobé trendy v oboru působnosti podniku? Jak na tyto trendy reagovali naši konkurenti v minulosti a jak na ně pravděpodobně zareagují v budoucnu? –Jak a kde naši konkurenti propagují své výrobky a služby, a jaká je hladina jejich úspěšnosti? – – 25 csvukrs Competitive Intelligence - CI •Možné KIQ (Key Information Questions) –Které trhy a geografické oblasti mohou být zabrány našimi konkurenty v budoucnu? –Jaké patenty nebo technologie získali nedávno naši současní/potenciální konkurenti a co pro nás tyto inovace znamenají? –Jaký je počet a způsobilost výzkumných pracovníků konkurence?, Jaká je úroveň výdajů do výzkumu a vývoje konkurenta? –Využívají konkurenti outsourcing pro vývoj nových technologií a samozřejmě desítky dalších dle konkrétní situace podniku? – – – 26 csvukrs Competitive Intelligence - CI •Vyhledávání a sběr informací –Vyhledávání informací – velmi důležité, ovšem bez jejich následné analýzy vesměs bez účinku. –Sběr a analýzy informací •musí sloužit zadání; •musí vést k zodpovězení konkrétních KIQ; •otázky musí být jasné a srozumitelné těch, kteří sbírají data. –V průběhu se mnohdy objevují nové otázky •dochází k vyhodnocení shromážděných informací, zda jsou použitelné; •pokud ne, sběr dat se opakuje s jiným zadáním KIQ. – – – 27 csvukrs Competitive Intelligence - CI •Kdo provádí sběr dat? –Nějaký subjekt data sbírá a podnik si je od něj koupí; –Vybraný subjekt pro podnik provede konkrétní šetření podle zadání; –Lze využít interní podnikové odborné kapacity, které jsou schopné data sbírat a analyzovat; –Kombinace předchozích. – – – 28 csvukrs Competitive Intelligence - CI •Informační zdroje z mikro a makro okolí podniku – – 29 csvukrs Competitive Intelligence - CI •Sběr dat vlastními silami z interních zdrojů –Kdo to ví? •zaměstnanci procesů prodeje; •marketingový výzkum; •pracovníci výzkumu a vývoje; •technologové; •apod. –Uplatnění systémů Enterprise Content Management a systéme Knowledge Managementu –Sekundární nebo primární zdroj dat? – – 30 csvukrs Competitive Intelligence - CI •Externí subjekty – zdroje dat –vládní organizace; –specializované poradenské společnosti spotřebitelské zájmové organizace, obchodní komory včetně akademického sektoru; –zaměstnanci našich konkurentů a obchodních partnerů (včetně bývalých zaměstnanců těchto organizací); –stávající i potenciální konkurenti (webové stránky, katalogy a ceníky, interní publikace, tiskové zprávy a konference, reklamní materiály a agentury, výrobky, výroční zprávy, dodavatelé, zákazníci, prodejci, distributoři a agenti); –media – časopisy i specializované časopisy, technické žurnály, obchodní periodika apod. – 31 csvukrs Competitive Intelligence - CI •Google –Google Alerts pro pravidelné monitorování výskytu zadaných témat; –Google Trend pro zobrazení četnosti vyhledávání určitého tématu; –Google Insight pro podrobné statistiky vyhledávání určitého tématu; –Google Analytics nabízí aktuální informace o tom, jak návštěvníci využívají naše webové stránky; –server www.alexa.cz - statistiky návštěvnosti webů konkurence. 32 csvukrs Competitive Intelligence - CI •Analýza makrookolí –Český statistický úřad (ČSÚ) (http://www.czso.cz) je klíčovým zdrojem pro české podniky z hlediska získávání statistik pro tuzemský trh. Zaměření je hlavně na Českou republiku, ale najdeme zde srovnávací statistiky v rámci Evropské unie. Téměř všechny statistiky je možné stáhnout ve formátu pro Microsoft Excel nebo ve formátu PDF; –Veřejná databáze ČSÚ (http://vdb.czso.cz/vdbvo/uvod.jsp) je budována jako datové tržiště, které čerpá údaje z databází vznikajících v procesu zpracování statistických údajů. Na stránkách veřejné databáze ČSÚ si stačí vybrat o jaké statistiky máme zájem a poté si zvolit jakou formou chceme statistiky zobrazit (tabulka, graf nebo mapa). Data můžeme prohlížet, filtrovat a tabulky také exportovat do formátů XLS a XML. 33 csvukrs Competitive Intelligence - CI •Business Info (portál pro podnikání a export) –Ministerstvo zemědělství (http://www.mze.cz); –Ministerstvo financí (http://www.mfcr.cz); –Ministerstvo zahraničních věcí (http://www.mzv.cz); –Ministerstvo pro místní rozvoj (http://www.mmr.cz); –Ministerstvo práce a sociálních věcí (http://www.mpsv.cz); –Agentura pro rozvoj podnikání (http://www.arp.cz/home.htm); –CzechInvest (http://www.czechinvest.org/; –Správa českých center (http://www.czechcentres.cz); –Centrum pro regionální rozvoj (http://www.crr.cz/); –EuroInfoCentrum (http://www.euroinfocentrum.cz); 34 csvukrs Competitive Intelligence - CI •Business Info (portál pro podnikání a export) –Svaz průmyslu a dopravy ČR (http://www.spcr.cz/); –Hospodářská komora ČR (http://www.komora.cz); –Svaz českých a moravských výrobních družstev (http://www.scmvd.cz/); –Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (http://www.socr.cz/); –Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR (http://www.kzps.cz/); –Potravinářská komora ČR (http://www.foodnet.cz/). 35 csvukrs Competitive Intelligence - CI •Svazy, asociace, profesní sdružení –Svaz podnikatelů ve stavebnictví (http://www.sps.cz/); –Svaz průmyslu a dopravy (http://www.spcr.cz/ ); –Zemědělský svaz ČR; –Asociace českých cestovních kanceláří a agentur; –Asociace penzijních fondů ČR (http://www.apfcr.cz ); –Atd. 36 csvukrs Competitive Intelligence - CI •Patentové informace –Derwent World Patents Index (http://www.derwent.co.uk); –STN International; –Dialog Corporation; –Questel/Orbit; –Úřad průmyslového vlastnictví (http://www.upv.cz); –Evropský patentový úřad (http://www.epo.org); –United States Patent and Trademark Office; –Japonský patentový úřad. 37 csvukrs Competitive Intelligence - CI •Legislativní informace –legislativa Evropské unie CELEX (http://europa.eu.int/celex), v ČR (http://www.sbirka.cz/); –Portál veřejné správy; –Oficiální server českého soudnictví; –Úřad pro ochranu hospodářské soutěže; –Placený informační portál společnosti European Business Enterprise; –Informace z různých oblastí podnikání včetně práva a zákonů; –praktické pohledy uživatelů o právních záležitostech; –právní, daňové a účetní informace; –Informační portál s placeným vstupem nakladatelství Verlag Dashöfer; –Komerční web podle tematických oblastí podnikání; –různé typy smluv; –Hospodářská komora ČR; –Česká asociace pro soutěžní právo. 38 csvukrs Competitive Intelligence - CI •Informační zdroje pro mikrookolí –Administrativní registr ekonomických subjektů; –Živnostenský rejstřík (IČO, obchodní jméno firmy/osoby, místo podnikání); –Obchodní rejstřík (základní jmění, jména společníků a velikost jejich obchodních podílů); –Obchodní věstník (informace o změnách v OR, konkurzech, likvidaci, účetních uzávěrkách, veřejných soutěžích, valných hromadách apod.) na portálu veřejné správy; –Vyhledávání (placené) v databázi účetních závěrek; –Katastr nemovitostí; –Adresy v ČR. 39 csvukrs Competitive Intelligence - CI •ARES –Obchodní rejstřík (OR), vedený rejstříkovými soudy; –Živnostenský rejstřík (RŽP), vedený Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR; –Registr ekonomických subjektů (RES), vedený Českým statistickým úřadem; –Registr církví a náboženských společností (RCNS), vedený Ministerstvem kultury ČR; –Registr zdravotnických zařízení (RZZ), vedený Ústavem zdravotnických informací a statistiky ČR; –Seznam občanských sdružení a spolků (OSS), vedený Ministerstvem vnitra ČR; –Evidence zemědělského podnikatele (EZP), která je vedena Ministerstvem zemědělství ČR. 40 csvukrs Competitive Intelligence - CI •ARES –Seznam politických stran a hnutí (PSH), vedený Ministerstvem vnitra ČR; –Rejstřík škol a školských zařízení (RŠ), vedený Ministerstvem školství a tělovýchovy ČR; –Registr plátců daně z přidané hodnoty (DPH), vedený Českou daňovou správou; –Registr plátců spotřební daně (SD), vedený Celní správou ČR; –Účelový registr organizací systému ARIS (RARIS), vedený Ministerstvem financí ČR; –Centrální evidence dotací z rozpočtu (CEDR), která je vedena Ministerstvem financí ČR; –Centrální evidence úpadců (CEU), která je vedena Ministerstvem spravedlnosti ČR; –Insolvenční rejstřík (IR), který je veden Ministerstvem spravedlnosti ČR; –Územně identifikační registr adres (UIR-ADR), vedený Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR. ; csvukrs Competitive Intelligence - CI •Komerční registry –Evropská databanka Firmy.cz (http://www.firmy.cz/); –KOMPASS – „Connects business to business“; –ABC Českého hospodářství; –Prosperující a exportní firmy; –Zlaté stránky; –Telefony; –Europages (http://www.europages.cz/)./; –Kdo je kdo v podnikání. ; csvukrs Competitive Intelligence – CI - zdroje •BARTES, F., 2012. Competitive intelligence – Základ pro strategické rozhodování podniku. Ostrava: KEY Publishing. ISBN 978-80-7418-113-9. •http://slideplayer.cz/slide/3145575/ •http://slideplayer.cz/slide/3036049/ • • • • 43 csvukrs • Děkuji za pozornost Otázky?