EKONOMIKA OBCHODU . 1. tutoriál Halina Starzyczná Garant předmětu Struktura předmětu Ekonomika obchodu Význam a postavení obchodu v rámci NH Stručný vývoj čs. obchodu Řešení technologie obchodního provozu Projekt maloobchodní jednotky Maloobchod a jednotlivé typy maloobchodních jednotek Velkoobchod a druhy velkoobchodníků, skladování ve velkoobchodních skladech Územní organizace obchodního podnikání a maloobchodní síť Principy a uspořádání maloobchodní sítě Základy ekonomiky maloobchodního prodeje Psychologie a technika prodeje Ochrana zájmů spotřebitele Přednáška odborníka z praxe na téma: Projekt MOJ TOP českého obchodu - rychloobrátkové zboží(10/2020) Pořadí Společnost Logo Tržby v mld. Kč Řetězec (počet vlastních prodejen k říjnu 2017) 1 LIDL ČESKÁ REPUBLIKA 57,69 Lidl (263) 2 KAUFLAND ČESKÁ REPUBLIKA 56,28 Kaufland (134) 3 Albert CZECH REPUBLIC 52,26 Albert HM (89), supermarket (238) 4 TESCO STORES CR 42,97 Tesco HM (80), HM Extra (9), SM(57), Expres (38) 5 GECO 38,94 Geco tabák - tisk (314) 6 PENNY MARKET 38,74 Penny Market (389) 7 BILLA 29,83 Billa (238), Billa stop & shop (64) 8 MAKRO CASH & CARRY CR 28,57 Makro (13) 9 GLOBUS ČR 23,82 Globus (15) 10 GGT CZ 29,90 Valmont (130), GGT (58) https://www.zboziaprodej.cz/wp-content/uploads/2017/12/lidl.jpg https://www.zboziaprodej.cz/wp-content/uploads/2017/12/kaufland.jpg https://www.zboziaprodej.cz/wp-content/uploads/2017/12/albert.jpg https://www.zboziaprodej.cz/wp-content/uploads/2017/12/tesco.jpg https://www.zboziaprodej.cz/wp-content/uploads/2017/12/geco.jpg https://www.zboziaprodej.cz/wp-content/uploads/2017/12/penny.jpg BILLA https://www.zboziaprodej.cz/wp-content/uploads/2017/12/makro.jpg https://www.zboziaprodej.cz/wp-content/uploads/2017/12/globus.jpg GGT CZ Nejoblíbenější řetězec 2020: LIDL Předmět se bude zabývat maloobchodními, velkoobchodními či retailingovými firmami. Znalosti a zdroje studia 1. Požadované znalosti: Zvládnutí látky z prostudované doporučené literatury. 2. Literatura ke studiu: STARZYCZNÁ, H. Ekonomika obchodu. Karviná: SU OPF, 2013. STARZYCZNÁ, H., STEINER, J. Maloobchod v českých zemích v proměnách let 1918-2000. Karviná: SU OPF, 2000. ISBN…, Aktuální data k obchodu www.socr.cz Internetový zdroj: www.retailnews.cz Měsíčník Zboží a prodej Studijní materiály a pokyny ke studiu jsou umístěné v IS. Taktéž úplné prezentace přednášek z prezenčního studia. Požadavky 1. Zpracování seminární práce (student si vybere téma, viz dále), pokyny ke zpracování jsou v IS. Hodnocení: max. 20 bodů (3 členný tým), text SP můžete doplnit obrázky, dispozičním řešením prodejny … 2.Aktivity: (úkoly, případové studie apod., zadané vyučujícím, přednáška odborníka z praxe) – 20 bodů 3.Písemná zkouška - 60 bodů, charakter zkoušky bude upřesněn podle pandemické situace (fyzicky či online) Uzavření předmětu: sumarizace bodů za všechny aktivity, max. 100 bodů (úspěšnost min. 60 %) Seminární práce - témata Výběr témat: - projekt maloobchodní jednotky (pokud máte možnost) - vlastní projekt maloobchodní jednotky (fiktivní návrh, jak byste si představovali svou prodejnu, struktura původní SP by tak byla zachována) - projekt e-shopu (firma, nabídka sortimentu, ceny, kontaktování, platební podmínky, podmínky dodání, design webové stránky - v závěru uveďte doporučení pro firmu, jak byste některé věci změnili) - maloobchodní firma XY a její postavení na trhu (představení firmy, strategie, obchodní sortiment, typy prodejen, zajímavosti...) - velkoobchodní firma XY a její postavení na trhu (představení firmy, strategie, obchodní sortiment, typy skladů, zajímavosti...) Formální úprava práce – viz IS – organizační pokyny k výuce. Seminární práce - témata STRUKTURA PRÁCE (PŘÍKLADEM JE PROJEKT MALOOBCHODNÍ JEDNOTKY, REÁLNÝ ČI FIKTIVNÍ) Titulní list Obsah (čísla stran) Úvod (maloobchod a jeho význam, cíl práce – srovnání teorie s praxí) 1 Představení firmy 2 Exteriér prodejny 2.1 Architektonické řešení a umístění 2.2 Vstupní prostory 2.3 Výkladní skříně (pokud jsou) 2.4 Parkovací plochy a servisní zařízení 3 Interiér prodejny 3.1 Dispoziční řešení (zakreslit a vysvětlit slovně) 3.2 Vnitřní design (nákupní atmosféra, osvětlení, barvy, hudba, hluk, obchodní zařízení…) 4 Zboží 4.1 Zboží jako obchodní sortiment a technologická skupina 4.2 Zboží a způsoby prezentace na prodejní ploše Závěr (vyhodnocení srovnání, vlastní názor) Prameny a literatura Přílohy (dispoziční řešení prodejny a prodejní plochy) Seminární práce - témata STRUKTURA PRÁCE (postavení maloobchodní či velkoobchodní firmy na trhu) Titulní list Obsah (čísla stran) Úvod 1 Základní charakteristika firmy 2 Strategie 3 Obchodní sortiment 4 Typy prodejen (typy skladů) 4 Zajímavosti Závěr Použitá literatura Přílohy Podobně postupujte při výběru e-shopu. Celkové hodnocení Celkové hodnocení: body za projekt, úkoly a závěrečný písemný test: A (1) 100 - 93 bodů B (1,5) 92 - 85 bodů C (2) 84 - 77 bodů D (2,5) 76 - 69 bodů E (3) 68 - 60 bodů F (4) 59 - 0 bodů EKONOMIKA OBCHODU TÉMATA 1. TUTORIÁLU . Halina Starzyczná Garant předmětu •Význam a postavení obchodu v rámci národního hospodářství •Stručný vývoj čs. obchodu •Řešení technologie obchodního provozu I. •Řešení technologie obchodního provozu II. •Projekt maloobchodní jednotky •Maloobchod • • Přístupy ke studiu Pojetí obchodu - obchod jako činnost a instituce. Vznik obchodu a vývoj obchodu - 3 společenské dělby práce (pastevci, zemědělci, řemeslníci, obchodníci), obchod ve společensko-ekonomických formacích (v otrokářské společnosti, za feudalismu, kapitalismu a socialismu). Tři fáze vývoje trhu – éra přežití, éra produktivní a éra spotřebitelská. Podmínky vzniku obchodu – zbožní výroba, specializace výroby, zbožně peněžní vztahy, růst časové a místní diferenciace aktů směny, relativně samostatné hospodářské subjekty, oběh zboží a logistika. Funkce obchodu – překlenovací, uspokojování potřeb, aktivizující výrobu i spotřebu, cíle naplňování funkcí. Řešení základních ekonomických problémů – Samuelson (co, jak pro koho), Kotler (pro koho, co, jak), změna pořadí otázek v marketingu. Tržní mechanismus – nabídka, poptávka z pohledu specifik obchodu. Druhy obchodu – dle funkce, dle působnosti, dle druhu činností, dle vlastnictví. Význam a postavení obchodu v rámci národního hospodářství Praxe: TOP 10 českého obchodu. ● První republika (1918-1939) Makroekonomické prostředí-tržní ekonomika, životní úroveň a kupní síla. Specifika obchodu a maloobchodu – státní politika, obchodní podnikání, velikostní a sortimentní struktura, výroba v obchodě (prostějovský Baťa - Nehera), formy prodeje, obslužný standard, družstevnictví, podpora prodeje, typy prodejen, časové a prostorové dimenze obchodu (období růstu a poklesu, regionální rozdíly – obslužný standard). Shrnutí hodnocení obchodu (tabulka – ekonom. model, role státu, charakter trhu, maloobchodní síť – MOS, svět a Evropa, srovnání). Stručný vývoj čs. obchodu Praxe: životní úroveň a kupní síla, charakter maloobchodní sítě, Brněnské výstavní trhy, Liberecké výstavní trhy, regionální rozdíly obchodní sítě, Nehera - prostějovský Baťa, Baťa –organizace prodeje. ● Přechodné období 1945-1948 – zásadní vlastnické změny. ● Období CPE (1948-1989)– makroekonomické prostředí, pokračující vlastnické změny, dvojí trh, příkazová ekonomika, rozpor mezi nominálním a reálným systémem, spotřeba obyvatelstva. Specifika obchodu a maloobchodu – ztráta prestiže obchodu, silně centralizované řízení, státní a družstevní vlastnictví v obchodě, dominantní postavení výroby, podřízená role zákazníka, pokračující podpora prodeje, úroveň maloobchodní sítě patřila k nejvyšším v rámci RVHP, přesto zaostávání za vyspělými ekonomikami, velikostní struktura, zaostávající plošný i obslužný standard, nedostatečný průzkum trhu, stírání regionálních rozdílů v obslužnosti. Shrnutí hodnocení obchodu (tabulka). Stručný vývoj čs. obchodu Socialistická pýcha a nevkus. Zmizí normalizační Priory z náměstí? - iDNES.cz Kotva (obchodní dům) – Wikipedie Praxe: podíly jednotlivých druhů obchodu na maloobchodním obratu, regionální úroveň obchodu ● Období transformace (do roku 2004) - makroekonomické prostředí, obnovení pluralitního systému, změna ekonomického systému, pokles ekonomické výkonnosti zpočátku, nedokonalá pravidla pro podnikání, sociální stratifikace společnosti. Specifikace obchodu a maloobchodu – hlavní vývojové trendy (internacionalizace, koncentrace…), velikostní struktura (jádro MOS supermarkety, hypermarkety a diskonty), změny v sortimentní struktuře ve prospěch nepotravinářského zboží, růst plošného i obslužného standardu, v polovině 90. let změna trhu výrobce na trh spotřebitele, postavení obchodu v NH je dáno jeho funkcemi a podílem na základních agregátních ukazatelích (HDP, HIM…zaměstnanost). Shrnutí hodnocení obchodu (tabulka v kompletní prezentaci).. Stručný vývoj čs. obchodu Radnička priča iz istarskog Kauflanda - zašto nismo ... Praxe: dominantní firmy na trhu, plošný standard, obslužný standard. MOS – maloobchodní síť Systém technologie obchodního provozu + marketing = nákupní atmosféra Prvky obchodního provozu – zboží (obchodní sortiment, technologické skupiny, zásoby), obchodně provozní operace, dispoziční řešení …, statické a dynamické prvky. Tvorba obchodního sortimentu – přeměna výrobního na obchodní, mezinárodní členění zboží, vývojové a sezónní změny sortimentu, jeho šířka a hloubka. Třídění a seskupování sortimentu – podle typů prodejen a potřeb zákazníků (proměny), rozhodování o sortimentu, komerční druh zboží, obchodní sortiment dle frekvence poptávky a životní úroveň. Pracnost sortimentu – složitost, frekvence dodávek, doba prodejnosti, péče o prodejní zařízení, technologické skupiny zboží (aromaticky agresivní, absorbující pachy,… a nároky na manipulaci). Základní pojmy z řízení zásob- hladiny výše zásob, doba obratu a obrátka, dodávkový cyklus … Křivka vývoje zásob - teoretická a reálná. Obchodně provozní operace – velkoobchodní, maloobchodní. Řešení technologie obchodního provozu I. Praxe: příklad seskupování sortimentu, důležitost doby trvanlivosti zboží, kvalita potravin v ČR, intervaly dodávkových cyklů. Mechanizační prostředky a zařízení - (pro manipulaci, dopravu, skladování a prodej), obecné požadavky na jejich konstrukci. Plochy a dispoziční řešení MOJ – řešení ploch a analýza, struktura ploch, funkční zóny, optimální pohyb zákazníků. Typy designu prodejny – dispoziční řešení prodejní plochy, vliv formy prodeje, závodní dráha/smyčka – malá uzavřená samoobsluha, mřížka – větší uzavřená samoobsluha, otevřený design – otevřená samoobsluha, pultový prodej, sektorový design. Elektronizace pohybu zboží – základní typy kódů. Základní fáze prodeje - nabídka zboží, výběr zboží, placení zboží, odběr zboží. Formy prodeje – 3 hlavní skupiny dle obsluhy, kritéria volby, merchandising. Jak postupovat při studiu forem prodeje? – způsob provádění nabídky, náročnosti na personál, náročnosti na sortiment, spotřebitelské balení, podmínky vzniku a existence, technologie (případové studie k balení či zásilkovému obchodu). Řešení technologie obchodního provozu II. Praxe: schéma designu prodejny, elektronizace pohybu zboží, nákup se skenerem v ruce, vývoj spotřebitelského balení, modernizace spotřebitelského balení, typy samoobsluh, automaty, zásilkové obchody, prodej online, tradice zásilkového obchodu v ČR. Zahájení podnikání – návštěva ŽÚ, banky, pojišťovny, hygienické stanice Specifické součásti podnikatelského plánu - druh MOJ, popis zboží a služeb, forma prodeje, podpora prodeje, průzkum trhu (místo MOJ, akční rádius, spádové poměry, odhad plánu prodeje, konkurence), projekt prodejny Zřizování prodejny (proces) – stavební úřad, hygienická stanice, kolaudační řízení Zřizování prodejny z pohledu hygieny – řešení ploch a skladů, zdroj pitné vody, odpadní vody, sociální zařízení, větrání, čistota, vliv stavby na okolní zástavbu Zřizování prodejny z pohledu hygieny (specifika stánkového prodeje) – povolení, dostatečná plocha, zdroj pitné vody do 50 m, sociální zařízení do 70m,…. Projekt prodejny a vlivy na něho působící – koncepce prodeje, profilace firmy, nákupní atmosféra, vnější stimulace (exteriér), vnitřní stimulace (interiér) Marketingové odlišení prodejen – sjednocování versus odlišení, podpora známých osobností, salóny krásy, čtení z knih… Projekt maloobchodní jednotky (MOJ) Praxe: Hygienické požadavky na potravinářské provozovny, hygienické minimum, příklady odlišení prodejen Složky exteriéru: ● Architektonické řešení prodejny – stavební styl a umístění, charakter jednotky, sortiment, velikost prodejní plochy… ● Vstupní a výstupní prostory – ideální stav, průčelí, plynulý přechod z ulice, technické, estetické a bezpečnostní hledisko vchodu, dveře a pohyb zákazníků… ● Nápisy – logo firmy, prodejní doba, adresa vedoucího, zboží, forma prodeje, srozumitelnost a pravdivost sdělení … ● Výkladní skříně (VS) – nástroj vnější stimulace, informace, propagace, uzavřené VS, polouzavřené VS, skleněné průhledy do prodejen … ● Parkovací plochy – kapacita, dostupnost … ● Servisní služby – usnadnění a zpříjemnění nákupu, stojany na kola, inzerce, občerstvení,… někdy drobnosti rozhodují Projekt maloobchodní jednotky Složky interiéru: podmiňují zážitek z nákupu ● Dispoziční řešení (DŘ)– Modely DŘ …. ● Vnitřní design – podlahy, stropy, stěny, barvy, hudba, hluk, mikroklima… ● Obchodní zařízení – komunikační uličky, prodejní pulty, regály, pomocná zařízení, kvantitativní a kvalitativní stránka řešení… ● Prezentace zboží – hledisko technologické, technické, psychologické ● Trendy visuálního merchandisingu – individualizace, personalizace, emoce, řešení LED… ● Osvětlení - místnost, regál, pult, zboží, intenzita světla, rovnoměrnost, stínivost, oslnění, barva světla, … ● Piktogramy – stylizovaný obrázek k navigaci zákazníků, stejné pro celý svět, zemi, region, město… Projekt maloobchodní jednotky Praxe: Nejnovější trendy v designu prodejen, digitalizace prodeje, informační kiosky, remodeling prodejen v praxi… Zmrzlina, Piktogram, ÄŒervená, BÃlá Potraviny, TlaÄ�Ãtko, Restaurace, Vidlice ● Maloobchod a jeho význam – prodej konečnému spotřebiteli, vliv na zaměstnanost, ekonomiku, kulturu, životní úroveň, výkon maloobchodu a HDP, životní cyklus maloobchodu, druhy maloobchodu… ● Maloobchod v ČR - základní informace v prezentaci ● Životní cyklus (ŽC) maloobchodu – každá prodejna i druh MO má svůj vývoj, působí na něho různé vlivy, odlišnosti stádií ŽC ve světě, ŽC MO dle Kotlera, zkracování ŽC… Hypotéza maloobchodního okruhu – místo nový druh MOJ na trhu, růst počtu prodejen, strategie odlišení, podobnost tradičním druhům… koloběh… Maloobchod (MO) Praxe: historický rozdíl ve vývoji ŽC hypoteza Základní členění maloobchodu: druhy maloobchodníků ● MO v prodejnách – třídění dle Kotlera, třídění dle Cimlera (bližší evropským podmínkám), třídící znaky (strukturální a instrumentální, remodeling prodejen) MO mimo prodejní plochy – druhy MO-přímý prodej, automatizovaný prodej, zásilkový obchod, nákupní služba – výhody a nevýhody… Organizace MO – podnik jednotlivce, obchodní společnosti, dobrovolné řetězce, franchisingové řetězce, obchodní konglomeráty Maloobchod (MO) Praxe: historický rozdíl ve vývoji ŽC, seznamte se strukturálními a instrumentálními znaky obchodního domu, hypermarketu a specializované prodejny, vývoj moderních druhů v ČR, remodeling prodejen, preference nákupu českých spotřebitelů dle typu prodejny, AVON jako lídr přímého prodeje, firma ORIFLAME, e-commerce, maloobchodní síť Brněnka, Tchibo jako obchodní konglomerát. Soubor:Brno, ul. Cihlářská - Samoobsluha Brněnka obr1.jpg ... Dobrovolný úkol č. 1 Najděte na českém obchodním trhu 3 významné ryze české maloobchodní firmy. Charakterizujte je, uveďte historii, obchodní sortiment, charakter prodejen a další zajímavosti. Za zpracování můžete získat 1-5 bodů podle úrovně zpracování (dbejte na odpovídající formální úpravu). Dobrovolný úkol č. 2 Státní zemědělská a potravinářská inspekce kontroluje kvalitu prodávaných potravin v ČR. Najděte na maloobchodním trhu příklady problémového prodeje potravinářských výrobků (v rámci ČR). Za zpracování můžete získat 1-5 bodů podle úrovně zpracování. Halina Starzyczná Odevzdání v odevzdávárně v IS do příslušné složky: název dokumentu: příjmení studenta, DÚ1 /DÚ2/ (prosím o dodržení, aby mohlo být zachováno abecední řazení odevzdaných úkolů pro přehlednost). Termín: do dalšího tutori1álu Děkuji za pozornost