Tutoriál č. 1 Ing. Veronika Kopřivová, Ph.D. Komunikační a prezentační dovednosti Kontakt ➢ koprivova@opf.slu.cz ➢ MS Teams ➢ B-301 ➢ +420 596 398 755 ➢ KH – Út: 9:30 – 12:00; Út: 13:15 – 13:45 Podmínky předmětu a celkové hodnocení ➢ Seminární práce ➢ Zkouška AKTIVITY BODY Seminární práce 40 Závěrečný test 60 SPOLU 100 + 5 bonusových bodů za aktivitu na tutoriálech Minimálně 60 bodů je nutné získat pro úspěšné absolvování předmětu. Instrukce k seminární práci ➢ Stáhněte si šablonu pro SP z IS. ➢ Řešení úkolů a otázek vepisujte přímo do šablony v místech na to určených. ➢ Na dotazy odpovídejte dle vlastní zkušenosti, na základě vlastních názorů. ➢ Dodržujte stanovený rozsah textu odpovědí. ➢ SP vložte do IS do složky odevzdávárny Seminární práce, a to ve stanoveném termínu. Úvod do tématu Zákony komunikace ➢ Communicatio znamenalo původně „vespolné účastnění“ a communicare „činit něco společným, společně něco sdílet“. ➢ Tedy komunikací je nejen „sdělování“, ale také „sdílení“. ➢ Komunikace probíhá na dvou úrovních: ➢ věcné a vztahové. ➢ Vztahová úroveň komunikace je silnější (sdílení než sdělování). ➢ Nemůžeš nekomunikovat. Funkce komunikace ➢ Informovat: předat zprávu, doplnit jinou, „dát ve známost“, oznámit,… ➢ Instruovat: navést, zasvětit, naučit, dát recept,… ➢ Přesvědčit: získat někoho na svou stranu, zmanipulovat, ovlivnit,… ➢ Pobavit: rozveselit druhého, rozveselit sebe, rozptýlit,… Komunikační proces ➢ Verbální ➢ Neverbální ➢ Paraverbální „Říct neznamená slyšet, slyšet neznamená rozumět, rozumět neznamená pochopit, či dokonce souhlasit.“ Jak zajistit efektivní komunikaci? ➢ Přirozený jazyk ➢ Spíše krátké věty ➢ Hovořit konkrétně a jednoznačně ➢ Dostatek prostoru ➢ Soulad mezi verbální a neverbální komunikací ➢ Nepřerušovat ➢ Empatie ➢ Přiznat, že nerozumím ➢ Umět klást otázky ➢ Nebát se říct „ne“ ➢ Asertivita Aktivně vs. pasivně ➢ Jsem mnohem inteligentnější než ten hlupák, mám vyšší vzdělání, přečetl(a) jsem více knih a přesto neumím mluvit tak dobře jako on. Čím to je? ➢ Mám velmi dobrý písemný projev, moje mluvení je však žalostné. ➢ Před svými přáteli dokáži mluvit poměrně dobře. Problémy nastávají teprve před cizími nebo společensky významnějšími lidmi. ➢ Co je to pasivní slovní zásoba? ➢ Co je to aktivní slovní zásoba? ➢ Jak tedy zdokonalit svou aktivní slovní zásobu? Cvičení 1 – Naučte se bezchybně a co nejrychleji opakovat tento jazykolam. ➢ Datel dutě zadutal nad dutou dutinou dubu. ➢ Strč prst skrz krk. ➢ Nenaolejuje-li Julie koleje, naolejuje je Jan. ➢ Pštros s pštrosicí a s pštrosáčaty šli do pštrosáčárny. ➢ Spojení rysů, které jsou společné určité skupině jedinců. ➢ Flegmatik, Cholerik, Sangvinik, Melancholik ➢ Lovec, Pozorovatel ➢ Typologie MBTI Typologie osobnosti Dvojrozměrný model konfliktu Řešení konfliktů Způsoby řešení konfliktů ➢ Vyjednávání ➢ Mediace ➢ Facilitace ➢ Smiřování ➢ Prosazení se silou ➢ Arbitráž ➢ Rozhodnutí autoritou ➢ Soudní řešení sporu Cvičení č. 2 ➢ Tunel ➢ Vlkodlak ➢ Mravenec ➢ Atentát ➢ Dálkové ovládání ➢ Jehličí ➢ Akrobacie ➢ Žihadlo ➢ Služební cesta ➢ Bombardování ➢ Voják ➢ Bachař ➢ Inventář ➢ Kobliha ➢ Tělocvik ➢ Kari ➢ Superstar ➢ Beran ➢ Názor ➢ Prskavka ➢ Datle Cvičení 2 – Vlastními slovy vysvětlete následující výrazy (vytvořte definice). ➢ Vrchol ➢ Chameleon ➢ Tisk ➢ Rozpočet ➢ Plyn ➢ Hnutí ➢ Diskuse ➢ Akcionář ➢ Tarif ➢ Internet ➢ Koření ➢ Mušketýr ➢ Hlídka ➢ Chrup Hezký den! ☺