4. Seminář Cvičení na tvorbu KLÍČOVÝCH ZDROJŮ, KLÍČOVÝCH AKTIVIT, HLAVNÍCH PARTNERŮ A TYPOLOGIE NÁKLADŮ Ing. Pavel Adámek, Ph.D. Business modely UBER Jaké zdroje a činnosti jsou klíčové? Hlavní náklady a partneři… Prvním úkolem je: 1.Vytvořte 3-5 členné týmy, zvolte si zástupce (2-3 min.) 2. 2.Vyberte si existující společnost a její PRODUKT/SLUŽBU (2 min.) 3. 3.Popište jaké KLÍČOVÉ ZDROJE společnost využívá, jaké zásadní ČINNOSTI musí realizovat a jaká PARTNERSTVÍ buduje. Uveďte i hlavní druhy NÁKLADŮ (30 min.) 4. 4.PREZENTACE a diskuse jaké zdroje využívá, s kým spolupracuje a jaké má hlavní typy nákladů (3-5 min.) • • Druhým úkolem je: Časté chyby: •Neznalost klíčových zdrojů – opravdu těch, bez kterých nejste schopni vyrobit, poskytovat či doručovat nabízenou hodnotu zákazníkům. V praxi se popisují všechny zdroje (i nadbytečné, které můžete omezit či se jich zbavit). •Neprovázanost vazby ve smyslu, že zdroje se využívají pro realizaci činností, které jsou hrazeny výdaji (náklady). •Nepromyšlené možnosti spolupráce se stakeholdery, dodavateli, finančními institucemi, partnery, i s konkurentem můžete spolupracovat… •Nekoncentrování se na zásadní strukturu nákladů (zda minimalizace, optimalizace, efektivnost – z toho se volí vhodná strategie). Pochopení přístupu k nákladům umožňuje modifikovat celý business model dle strategie firmy (např. lean přístupy v každém bloku BM). Model poháněný náklady nebo hodnotou. •Levá strana BM je nákladově-zdrojově orientována, jinými slovy, bez levé strany nevyrobíte, neposkytnete a nerealizujete nabízenou hodnotu. • •