Business model firmy… (Seminární práce do předmětu: Business modely) Jméno a příjmení: UČO: Karviná 2022 Obsahová struktura práce Postupně sestavujte business model dle struktury. Výběr produktu/služby je libovolný, ale celkově musí být business model promyšlený a logický, částečně validovaný. 1. Definujte problém, který hodláte vyřešit 2. Definujte zákazníky, pro které bude problém řešen 3. Definujte klíčového zákazníka a klíčový problém 4. Definujte sadu možných řešení 5. Definujte sadu možných strategií monetizace pro toto řešení 6. Testujte a vyberte! 7. Finalizujte svůj business model Canvas __________________________________________________________________________________ 1. Definujte problém, který hodláte vyřešit Představení: V této fázi musíte začít tím, že se podíváte na problém, který hodláte vyřešit. Může to být funkční problém, ale také emocionální problém v závislosti na produktu a obchodním modelu, který vytváříte. Omezte výběr až na tři klíčové problémy, které váš produkt a služba vyřeší. Konkrétně stanovte „Product-Market Fit“ (znamená být na dobrém trhu s produktem, který dokáže tento trh uspokojit). Využijte následující obrázek pro postupnou tvorbu MVP. V seminární práci budou zpracovány: 1. PROČ? Uveďte tři klíčové problémy, které řeší váš produkt/služba: 1. Problém: 2. Problém: 3. Problém: 2. HOW? Jak můžete využít lean přístup? (uveďte a detailněji představte) 3. MVP je: 4. Product-Market Fit je: 5. Popište, jak jste k výše uvedenému (problému, MVP a Product-Market Fit) dospěli a jak jste postupovali. 2. Definujte zákazníky, pro které bude problém řešen Představení: Kdo jsou lidé, kteří se potýkají s tímto problémem? Definujte sadu maximálně tří typů zákazníků pro problémy, které jste definovali v prvním kroku. V ideálním případě bude každý problém odpovídat typu zákazníka. Současně může stejný typ zákazníka zaznamenat více problémů. Nebo jeden problém mohou mít různé typy zákazníků. V seminární práci bude provedena segmentace zákazníka a jeho typologie: 1. Problém: 1. Typ zákazníka: 2. Problém: 2. Typ zákazníka: 3. Problém: 3. Typ zákazníka: 3. Definujte klíčového zákazníka a klíčový problém Představení: Musíte si vybrat jeden ze tří hlavních identifikovaných typů zákazníků a jeden nebo více ze tří hlavních identifikovaných problémů, na které zaměříte svou pozornost. Business model se může vyvíjet mnoha různými způsoby a zúžení postupu může vést k lepšímu provedení a experimentování s modelem. Na konci tohoto kroku tedy budete mít jednoho klíčového zákazníka nebo alternativně jeden klíčový problém, na který se musíte zaměřit. Využijte pro zúžení segmentu postup – Hodnotového canvasu (Value Proposition Design) pro tvorbu hodnoty pro zákazníky. * V seminární práci budete mít zpracován hodnotový canvas: * Jeden klíčový problém: * Jeden klíčový segment zákazníků: 4. Definujte sadu možných řešení Představení: Uveďte až deset řešení, kterými lze problém vyřešit. Z těchto deseti je zužte na tři, které lze snadno implementovat, bez přílišných finančních zdrojů nebo časových zdrojů (jedná se o jednodenní business model), a z těchto tří vyberte jeden! Thinking – máte na výběr: Moon-shot, Roof-shot, Pod-shot. Moonshot Thinking – odkazuje na přístup k výběru obrovského, zdánlivě nepřekonatelného problému a navržení radikálního řešení tohoto problému pomocí disruptivní technologie. Cílem není hledat malá, postupná zlepšení, ale usilovat o velké zlepšení nebo, ještě lépe, problém úplně vyřešit. Tento druh myšlení nového věku prospívá podnikání a dalším disciplínám následujícími způsoby: * Umožňuje lidem hledat nekonvenční řešení s vysokou pravděpodobností úspěchu. * Týmy se mohou pomocí rychlého experimentování neustále učit a zlepšovat. * Organizace se dívá přes zavedené způsoby, jak věci dělat, a předpokládá, že všechno je možné. * Odstraňuje strach z neúspěchu a pomáhá týmům soustředit se na úspěch. V seminární práci budou zpracovány: * 10x řešení: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. * Z toho vygenerujte 3 řešení: 1. 2. 3. * Z těch určete konkrétní 1 řešení: * Popište, jak můžete toto konkrétní řešení otestovat v praxi – pro budoucí validaci. 5. Definujte sadu možných strategií monetizace pro toto řešení Pro řešení, které jste vybrali, a typ zákazníka budete mít definovaný produkt nebo službu. Pro daný produkt nebo službu definujte maximálně pět možných strategií zpeněžení. Nechte si dva, které lze rychle otestovat. revenue-streams-business-model-canvas V seminární práci budou zpracovány: 1. Stanovte 5 strategií pro zpeněžení produktu nebo služby: 1. Strategie: 2. Strategie: 3. Strategie: 4. Strategie: 5. Strategie: 2. Uveďte 2 strategie pro rychlé otestování příjmového modelu: 3. Bude příjmový model lineární/nelineární, bude obsahovat přímé prodeje, nepřímé prodeje, bude využívat prostředníky, je uživatel také platící zákazník apod. Stručně představte logiku příjmového modelu. 6. Testujte a vyberte! Otestujte produkt nebo službu a jeho monetizační strategii a zjistěte, která funguje. Tato část je pro Vás výzvou, abyste prokázali schopnost alespoň částečně otestovat produkt/službu v praxi. Jak to provedete je na Vás… V seminární práci bude uvedeno: * Postup, jak jste produkt/službu otestovali na vzorku cílového segmentu. * Jak testování proběhlo. * Jaké jste získali výsledky (zpětná vazba od cílového segmentu). * Má Váš produkt na základě testování opodstatnění pro cílový trh a vybraná monetizační strategie může být správná? Odůvodněte… 7. Finalizujte svůj business model Canvas Na základě klíčového zákazníka, klíčového problému, řešení, které poskytujete, a definovaného modelu monetizace máte svůj business model! V seminární práci bude sestaven finální business model Canvas Klíčoví partneři Klíčové aktivity Nabízená hodnota Vztahy se zákazníkem Zákaznické segmenty Klíčové zdroje Marketingové kanály Náklady Zdroje příjmů