11. OPTIMALIZACE WEBOVÉ STRÁNKY PRO VYHLEDÁVAČE Ing. Martin Klepek, Ph.D. Ing. Tereza Ikášová Design a správa webové stránky Cílem této přednášky je přiblížit problematiku vyhledávačů a jakou hrají roli pro design a správu webové stránky. Vysvětlíme si jak fungují a jaké důležité faktory ovlivňují úspěšnost webové stránky při procesu optimalizace. Marketingový výzkum . 1.Význam vyhledávačů pro web 2.Jak fungují vyhledávače 3.Analýza klíčových slov 4.SEO faktory Struktura přednášky Úvod •Vytvoření webové stránky jako takové nestačí k jejímu úspěšnému provozu a plnění cíle. •Ve většině případů budete potřebovat, aby byl na webu provoz, tedy aby přicházeli návštěvníci. •Zdrojem návštěvnosti bývají velmi často vyhledávače jako je Google, Seznam, Bing a další. •*Zajímavost: 40 % generace Z vyhledává informace raději na TikToku než na Google. (zdroj: SocialPark) Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Jak to má Google? •Analýza 1801 vyhledávacích relací (srpen 2020) •9 % uživatelů se dostalo až na konec první stránky výsledů vyhledávání. •65 % uživatelů během vyhledávací relace kliklo alespoň na 1 organický výsledek •19 % uživatelů kliklo během vyhledávání na reklamu. https://blog.aira.cz/pruzkum-chovani-uzivatelu-na-google-serpu •CTR míra prokliků = (prokliky/zobrazení)*100 csvukrs Jak fungují vyhledávače •Vyhledávače hrají významnou roli jako zdroj návštěvnosti webové stránky. •Podle studie společnosti Yotpo je to druhý největší zdroj na základě dat z 65 milionů objednávek zákazníků, v hodnotě 2 miliardy dolarů z 120 000 e-shopů. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače 1 csvukrs Jak fungují vyhledávače •Abychom ale mohli naplno využít síly vyhledávačů, musíme si říct, jakým způsobem fungují. •Pro příklad sice využijeme nejpopulárnější vyhledávač Google, ale na podobném principu fungují i ostatní jako například český Seznam. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Výsledek obrázku pro google bot csvukrs Jak pracují vyhledávače? •Procházení (Crawling) •Indexování (Indexing) •Zobrazování a hodnocení Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Výsledek obrázku pro google bot csvukrs Procházení – zjišťuje, jaké stránky jsou k dispozici •Žádný centrální registr všech webových stránek neexistuje. •Proto musí Google neustále vyhledávat nové stránky a přidávat je do svého seznamu známých stránek. •Tento proces objevování se nazývá procházení. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Procházení •O některých stránkách Google ví, protože už je v minulosti procházel. •Jiné stránky Google objeví následováním odkazu ze známé stránky na novou stránku. •Další stránky objeví pomocí seznamů stránek (tzv. map webů nebo souborů Sitemap), které vlastníci webů odešlou do Googlu k procházení. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Indexování •Po objevení stránky se Google snaží zjistit, o čem stránka je. Tento proces se nazývá indexování. •Google analyzuje obsah stránky, zařazuje do katalogu obrázky a videosoubory vložené na stránce a dalšími způsoby se snaží stránce porozumět. •Tyto informace se zapisují do indexu Google, obrovské databáze uložené na mnoha a mnoha počítačích. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Zobrazování •Když uživatel zadá dotaz, Google se v indexu na základě mnoha faktorů pokusí najít nejrelevantnější odpověď. •Google se pokusí určit nejkvalitnější odpovědi a zohlednit i další aspekty, které umožní nabídnout nejlepší uživatelský dojem a nejvhodnější odpověď, jako je například umístění, jazyk a zařízení (počítač nebo telefon) uživatele. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Zobrazování •Na dotaz „opravny jízdních kol“ by se zobrazily jiné odpovědi uživateli v Paříži a jiné uživateli v Hongkongu. •Google nepřijímá platby za vyšší hodnocení stránek. •Hodnocení se provádí algoritmicky. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Výsledek obrázku pro jÃzdnà kolo csvukrs Co jsou klíčová slova? •Klíčové slovo (keyword) je slovo nebo fráze, které popisuje obsah na webové stránce. •Je to výraz, pro který chcete aby byl web ve výsledku vyhledání. •Takže když lidé hledají toto klíčové slovo nebo frázi v Google nebo v jiných vyhledávačích, měli by najít vaši stránku v seznamu výsledků. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Jak hledat klíčová slova? •Prvním krokem je podívat se na související dotazy s hledaným klíčovým slovem dole pod výsledky vyhledávání. •Sám Google nám tak poodkryje malinkou část toho co lidé hledají. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Jak hledat klíčová slova? •Dále také můžeme nakouknout na klíčová slova pomocí našeptávače při psaní požadavku. •Náš konkrétní příklad ukazuje, že pojmenovat pánev na vajíčka „4 oko“, jak je na některých e-shopech běžné, nemusí být úplně dobrý nápad. •Zákazníci do Googlu totiž píší spíše „pánev na volská oka“. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Jak hledat klíčová slova? •Pro komplexnější a přesnější analýzu klíčových slov už ale bude nutné použít profesionální nástroj jako je například Collabim. •Tyto nástroje umožní klíčové slova monitorovat, jednoduše zadávat požadavky a vytvářet profesionální reporty, které pomáhají marketérům i webmasterům optimalizovat obsah na webu. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Jak hledat klíčová slova? Optimalizace webové stránky pro vyhledávače https://napoveda.collabim.cz/img.php?hash=a00c238e7832beb014d49fb0355c2e7b73d481a8fcf20266ba6ab7d9f a7b01e1.png •Výsledky analýzy klíčových slov v nástroji Collabim: https://napoveda.collabim.cz/collabim/klicova-slova Longtail •Longtail je pojmenování pro slova a fráze, které nejsou do vyhledávačů zadávány často, ale přesto jsou považovány za klíčové. •Jsou to konkrétnější výrazy, které sice nepřilákají tolik lidi zadávající obecné výrazy, ale přivádí na e-shop zákazníky, kteří už jsou více nakloněni nákupnímu rozhodnutí. •Hledají konkrétní produkt, službu či odpověď na otázku. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Longtail Optimalizace webové stránky pro vyhledávače https://petramikulaskova.cz/wp-content/uploads/2013/07/longtail-teorie.png csvukrs Longtail •Budete-li na stránkách používat tato konkrétní klíčová slova, nejen že zacílíte více na potenciální nakupující, ale také zvyšujete efektivnost vašeho odkazu ve výsledcích hledání. •Toho v případě užívání obecných klíčových slov (skříň) dosáhnete velmi těžce. Jsou vysoce konkurenční, protože je používá každý. •Dosáhnout lepších pozic ve výsledcích hledání v případě obecných klíčových slov je náročné a mnohdy nemožné. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Optimalizace webu pro vyhledávače (SEO) •SEO (search engine optimization) je proces ovlivňování viditelnosti webu nebo stránky v neplacené části výsledků internetového vyhledávače. •Čím výše a čím častěji se web objevuje ve výsledcích vyhledávače, tím více návštěvníků web může z internetového vyhledávače získat. •SEO může cílit na různé typy hledání včetně obrázků, lokálního hledání, videí, akademických informací, novinek nebo užšího hledání v specifických oborech Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Optimalizace webu pro vyhledávače (SEO) •Přivádění návštěvnosti •Snížení míry odchodu ze stránek •Snížení nákladů na zákaznickou podporu •Zlepšení viditelnosti značky na internetu •SERM (Search Engine Reputation Management – Online Reputation Management) •Zvýšení konverzního poměru Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs On-page faktory •Titulek •Titulek stránky by měl obsahovat informaci o obsahu zvolené stránky. Titulek by rozhodně neměl být stejný pro celý web, ale unikátní pro každou stránku webu. •Zápis titulku v HTML kódu: Titulek stránky Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs On-page faktory •Meta description •Popisek stránky by měl obsahovat krátkou informaci o obsahu stránky. Ani meta description by neměl být pro celý web stejný. •Zápis titulku v HTML kódu: Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Titulek a meta description Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs On-page faktory •Nadpisy stránky •Zápis nadpisu nejvyšší úrovně v HTML kódu:

Nadpis stránky

•Zápis nadpisu druhé úrovně v HTML kódu:

Podnadpis

•Zvýrazněný text na stránce •Zápis zvýrazněného textu v HTML kódu: zvýrazněný text Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs On-page faktory •Alternativní popis obrázku •Běžné fulltextové vyhledávače nedovedou rozpoznat co je na obrázku. Podobně jako nevidomí uživatelé však dokáže pracovat s alternativním popisem obrázku. •Zápis alternativního popisu v HTML kódu: alternativní popis obrázku Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs On-page faktory •Text stránky •Klíčová slova by měla být ve vhodném poměru obsažena i v běžném textu stránky. •URL adresa stránky •Vyhledávače, stejně jako uživatelé, dávají přednost jednoduchým a neměnným URL adresám. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače csvukrs Další důležité faktory z kategorie klíčových slov Seofaktory.cz csvukrs Další důležité faktory z kategorie „Link popularity“ stránky Seofaktory.cz csvukrs Google Trends •Google trends Optimalizace webové stránky pro vyhledávače Děkuji za pozornost. Optimalizace webové stránky pro vyhledávače