Prezentace předmětu: EKONOMIKA OBCHODU Vyučující: Doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. Název prezentace Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz Projekt maloobchodní jednotky . Halina Starzyczná Garant předmětu Cílem přednášky je navázat na obchodní technologii, spojit ji s marketingem a prohloubit znalosti o uspořádání maloobchodní prodejny Projekt maloobchodní jednotky . •Zřízení prodejny a podnikatelský plán •Hygienické minimum pro podnikatele v obchodě •Projekt prodejny Struktura přednášky Nezbytné specifické součásti podnikatelského plánu - zřízení prodejny charakteristika druhu MOJ ve vztahu k cílovému trhu podrobný popis zboží a služeb forma prodeje podpora prodeje průzkum trhu umístění prodejny - akční rádius - odhad počtu zákazníků spádové poměry odhad plánu prodeje - roční rozpracování na měsíce analýza konkurence, její tržní potenciál vlastní konkurenceschopnost Projekt prodejny - řešení exteriéru a interiéru Zřizování prodejny z pohledu hygieny Povolení stavby Zdravotní aspekty stavby Příslušný stavební úřad Okresní hygienik Doporučení: spolupráce s hygieniky na investičním záměru projektu Urychlení schvalovacího - kolaudačního řízení Zřizování prodejny z pohledu hygieny Projekt prodejny musí řešit: Plochy (dostatečně dimenzované prodejní a skladovací prostory) Zdroj pitné vody Likvidace odpadních vod Sociální zařízení Dostatečné větrání Omezení vlivu staveb na okolní zástavbu Hygiena a čistota Specifičnost stánkového prodeje Povolené umístění obecním nebo stavebním úřadem Dostatečná podlahová plocha vzhledem ke zboží Lehko čistitelné vnitřní povrchy Zdroj pitné vody (nebo možnost donesení v okruhu 50 m) Likvidace odpadní vody i odpadků Sociální zařízení (možnost v okruhu 70 m), Jednoduché umyvadlo Čistý oděv prodejce Hygienické požadavky na potravinářské provozovny - praxe BEZPODMÍNEČNĚ NUTNÉ POŽADAVKY ZAHRNUJÍ ● požadavky na infrastrukturu (např. na budovu, umístění, okolí apod.) a zařízení, požadavky na suroviny ● požadavky na bezpečné zacházení s potravinami (včetně balení a dopravy), tj. dodržování teplotních řetězců, zabránění křížení v provozovnách, dodržování technologických postupů apod. ● bezpečné nakládání s potravinovým odpadem ● bezpečné postupy regulace škůdců ● sanitární opatření (čištění a desinfekce) ● zajištění kvality vody ● zachování chladícího řetězce ● zdravotní stav zaměstnanců (zdravotní průkaz) ● dodržování osobní hygieny ● zajištění proškolení personálu. https://www.ipodnikatel.cz/hygienicke-pozadavky-na-potravinarske-provozovny-2/ Při výrobě potravin – HACCP – systém kritických bodů (provozovatel) - legislativním podkladem pro zavedení systému kritických bodů při výrobě pokrmů je zák. č. 258/00 Sb. o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů v platném znění a Nařízení Evropského Parlamentu a Rady č. 852/2004 o hygieně potravin. Nákupní atmosféra Profilace firmy Řešení exteriéru vnější stimuly vnitřní stimuly Spolupůsobení na zákazníka Řešení interiéru Koncepce prodeje Projekt prodejny Marketingové odlišení prodejen Na jedné straně se trh sjednocuje a standardizuje Na druhé straně firmy hledají odlišnosti-posílení motivace zákazníků Vlastník prodejny sportovních potřeb – sportovec Vlastník prodejny kosmetiky – známý herec, herečka Zákazník určité prodejny – známá osobnost Prodejna kosmetiky doplněna salónem krásy Průhledy do zázemí prodejen – demonstrace kvality Typické barvy spojené s logem firmy i provozními jednotkami Zapojení do občanské společnosti – pozitivní image Knihkupectví - autogramiády, čtení z knih apod. Praktické příklady Složky exteriéru – první informace pro zákazníka, co může očekávat Architektonické řešení prodejny Vstupní a výstupní prostory Nápisy Výkladní skříně Parkovací plochy Servisní zařízení Markýza, Obchod, Shop, MaloobchodnÃ, PodnikánÃ, Trh Architektonické řešení •stavební styl a umístění •charakter provozní jednotky •sortiment •velikost prodejní plochy • Řešení vstupních prostorů •Ideální stav (vstup): •pro zboží •pro zákazníky •pro personál • •Otevřené průčelí •Uzavřené průčelí • •Plynulý přechod z ulice •Vchod-technické hledisko, estetické a bezpečnostní •Dveře a pohyb zákazníků Výkladní skříně (VS) •Nejúčinnější vnější stimulace •Cíl: •Informace, propagace • •Technické provedení: -dle frekvence poptávky • •- uzavřené VS, polouzavřené, skleněné průhledy https://www.zboziaprodej.cz/2018/07/30/milos-toman-v-zahranici-obchodnici-vylohy-nepodcenuji/ https://www.zboziaprodej.cz/2017/08/30/milos-toman-nepodcenujte-vylohy-maji-potencial-zvysit-vam-zi sky/ Nápisy •O čem informují? •Firma (logo, barvy) •Prodejní doba, adresa vedoucího či majitele •Zboží •Forma prodeje, druh maloobchodu • •Jaké by měly být? •Srozumitelnost, úplnost a pravdivost • https://justthoughtsnstuff.blogspot.com/2016/06/nyc-lasa-50th-tiffanys-grand-plaza.html Parkovací plochy a servis •Parkování: •Kapacita, dostupnost (informační tabule, kde jsme), bezplatná motivace, košíky • •Servis: •Cíl: usnadnění nákupu !!! •Často drobnosti rozhodují ! •- Stojany na kola, nástěnky pro inzerci, sociální zařízení, školky, občerstvení… j0432037[1] Výsledek obrázku pro Občerstvení v prodejně IKEA Složky interiéru Dispoziční řešení (design prodejny) Vnitřní design Obchodní zařízení Prezentace zboží Co tvoří interiér? Interiér prodejny přímo vytváří nákupní atmosféru. Nákupní atmosféra rozhoduje o opakovaném nákupu. Není to jen skladba sortimentu a ceny. Obchodnà Dům, Salón, Kosmetika, Prodej, Shop Složky interiéru Podlahy Strop Stěny Osvětlení Barevné řešení Hudební kulisa Hluk Mikroklima Vnitřní design Kvalitní design prodejny vytváří konkurenční výhodu Do prodejny se chodí pro zážitek Trendem je vzdušnost a přehlednost Je třeba sladit vizuální merchandising zboží s přístupem a stylem prodavačů a v neposlední řadě právě s vnitřním designem. Dispoziční řešení • •1. Model jednoznačného vedení proudu zákazníků (uzavřené SO) •2. Model volného pohybu zákazníků (otevřené SO…) •3. Kombinace (SO s pulty) •4. Standardní model klasické pultové prodejny (bez přístupu ke zboží) •5. Standardní model butikový (samostatná oddělení na prodejní ploše - ostrůvky) • • Modely: základní členění • • Typy designu prodejny dle jiných autorů •1.Závodní dráha/smyčka (Racetrack/loop), uzavřená samoobsluha •2.Mřížka (Grid design), SO s pulty jiných sortimentů •3.Otevřený design (Open design), otevřená samoobsluha •4.Pultový prodej (Counter store), standardní model … •5.Sektorový design (Sector design), model butikový • • • Modely: základní členění – k zopakování (Marketing + Řešení technologie obchodního provozu II. Dispoziční řešení •Podlahy (volba materiálu) •Stropy (výška a náklady na otop) •Stěny (volba materiálu, neodvádění pozornosti zákazníků) •Barvy (teplé a studené dle délky motivace a rozhodování zákazníka o zboží) •Hudba (žánr a tempo) •Hluk (hranice 60 Db) •Mikroklima (teplo, vlhkost, prašnost, větrání - důležité pro zákazníky i personál) • Vnitřní design Firmy ho tvoří pro své zákazníky (příjemný nákup) pro své zaměstnance (pracovní prostředí) •Řeší se především : •Komunikace a komunikační uličky •Prodejní pulty •Regály •Pomocná zařízení •Požadavky: •Kolik ? kapacita •Jaké ? (kvalita), vzhled a funkce • Obchodní zařízení Nejnovější trendy v designu prodejen – případová studie Digitální prodejní obchodní systémy, dotykové obrazovky – - pomáhají zákazníkům ověřit si prostřednictvím internetu: -zda je zboží na skladě, -ihned provést objednávku, pokud výrobek není v současné době na prodejní ploše k dispozici. On-line nabídky jsou střižené na míru a interaktivní konfigurace umožňují individuální úpravu designu. Technologie dotykových obrazovek: -umožní vytvořit interaktivní dotykovou plochu -slouží pro navigační služby, například v nákupních centrech -pro zobrazování a výběr zboží na prodejnách či jako informační panely. Zdroj: https://retailnews.cz/2017/04/03/zmena-jako-koncept/ Dotykové obrazovky a displeje v praxi, digitální kiosky DOTYKOVÉ SYSTÉMY McDonald‘s začal dotykové obrazovky testovat před několika lety v Austrálii a od té doby nacházejí čím dál výraznější využití. Pro globální řetězec to má několik výhod. Tou první je, že dotykové obrazovky pro objednání snižují počet pracovníků potřebných na pobočce. McDonald’s historicky těžil z práce náctiletých brigádníků, pro ně zejména na Západě není už v dnešní době natolik atraktivním zaměstnavatelem. Tablet ve srovnání s teenagerem neodmlouvá a je levnější. Použití digitálních obrazovek k objednání navíc navyšuje i průměrnou výši objednávky. „Přicházíme na to, že když lidé nad objednávkou více přemýšlejí, více si vyberou.“ Prezentace zboží - merchandising Věnujte pozornost v SP!!! •Hlediska prezentace: •Technologické • (dovolené sousedství zboží) •Technické • horizontální, vertikální, tématické •Psychologické • Trendy visuálního merchandisingu Individualizace – nelze obsluhovat všechny (cílová skupina) Personalizace – universální řešení neexistují, zákazníci si vybírají značku z nějakého důvodu, firma se musí odlišit Řešení LED, dynamika – zajímavé osvětlení, možnost zákazníka ovlivnit osvětlení. Emoce - asociace použití, zlepšení nálady, mood-management (tvorba atmosféry), motivace, komunikace https://www.ksa.edu.pl/bez-kategorii-ru/visual-merchandising-o-tym-sie-mowi.html (https://retailnews.cz/2015/09/24/stimulovat-emoce-zakazniku-se-v-miste-prodeje-vyplati/ DOPORUČENÉ HODNOTY INTENZITY SVĚTLA - DLE SORTIMENTU Osvětlení- místnost, regál, pult, zboží Řeší se: intenzita, rovnoměrnost, stínivost, oslnění, barva světla. Eskalátor, Schody, Kovový Segmenty, Architektura https://pixabay.com/cs/photos/eskal%C3%A1tor-schody-kovov%C3%BD-segmenty-283448/ PŘ: DOPORUČENÉ HODNOTY INTENZITY SVĚTLA - DLE SORTIMENTU SORTIMENT LUXY (jednotka intenzity světla) POTRAVINY 300 - 500 KLENOTY, OPTIKA, ELEKTRONIKA 300 VITRÍNY 500 - 1000 KNIHY, ČASOPISY, OBUV, GALANTERIE 500 DOM. POTŘEBY, SPORT, PARFUMÉRIE, TEXTIL, HRAČKY 500 a více VÝKLADNÍ SKŘÍNĚ 1000 -1500 Žárovka, SvÄ›tlo, MyÅ¡lenka, Energie, Moc, Inovace Remodeling prodejen – příklady z praxe https://retailnews.cz/aktualne/rossmann-letos-modernizuje-desitky-svych-prodejen/ Kaufland (2018) – investice 120 mil. Kč. -Strategie dlouhodobě udržitelného rozvoje, spolupráce s potravinovými bankami. -Nové prodejny – důraz na ekologii, využití moderních technologických řešení, snížení energetické náročnosti chladícího zařízení, prodejní plocha i zázemí je osvětleno úsporným LED osvětlením, -Modernizace stávajících prodejen, úprava dispozičního řešení, změna vnitřního designu. https://retailnews.cz/aktualne/kaufland-v-cr-letos-do-vystavby-a-modernizace-prodejen-investoval-12 0-milionu-eur/ Rossmann – nový obchodní koncept, nové řešení vstupní zóny, vylepšené pokladny či nový způsob prezentace dekorativní kosmetiky, důraz na zlepšení orientace na prodejně, tzv. nová akční čela (upozornění na akční slevy), dětský koutek Rossmánek. - Nové logo a slogan ROSSMANN - „A život je krásnější“, zákaznický časopis, reklamní spot…. Piktogramy •Piktogram je stylizovaný obrázek, který na první pohled něco sděluje. Většinou jde o malý a srozumitelný nákres věci. •Piktogramy pro vyjádření sdělení používají i barvy. •Některé piktogramy jsou stejné pro celý svět, celou oblast, celý stát, město. Piktogram, Osoby, Wc, Symbol, Ikona, Pohlavà Potraviny, TlaÄ�Ãtko, Restaurace, Vidlice Zmrzlina, Piktogram, ÄŒervená, BÃlá Piktogramy Piktogramy Shrnutí přednášky •Zřízení prodejny - specifika podnikatelského plánu •Hygienické podmínky – v prodejně i ve stánku •Projekt MOJ • - koncepce, profilace firmy, nákupní atmosféra • - vnější stimulace a její prvky- architektura, vstupy a výstupy, nápisy, výkladní skříně, parkovací plochy, servisní zařízení • - vnitřní stimulace a její prvky – dispoziční řešení, vnitřní design, obchodní zařízení, prezentace zboží.