ÚVOD K SYSTÉMOVÉMU POJETÍ OBCHODNÍHO PROVOZU Ing. Lucie Vavrušková Seminář č. 4 13. a 19. 10. 2022 CÍLE SEMINÁŘE 1. Procvičení znalostí získaných na přednášce k problematice systémového pojetí obchodního provozu 2. Naučit se správně rozlišovat jednotlivé zboží podle mezinárodního členění sortimentu a technologické skupiny zboží 3. Týmové cvičení PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY – rychlý test: 10 minut JAK BYSTE DEFINOVALI SYSTÉMOVÉ POJETÍ OBCHODNÍHO PROVOZU? Obchodní provoz je třeba vnímat jako systém, který je tvořen různými prvky se vzájemnými vazbami a různou váhou v systému. Jelikož v obchodním provozu probíhají neustálé změny, tak obchodníci musí upravovat svůj sortiment, kdy při změně hlavního prvku (zboží), musí změnit adekvátně také prvky ostatní. Z tohoto důvodu hovoříme o systémovém pojetí obchodního provozu. PŘIŘAĎTE PRVKY OBCHODNÍHO PROVOZU DO SPRÁVNÝCH SKUPIN 1) STATICKÉ 2) DYNAMICKÉ a) plochy c) dispoziční řešení d) zabudované pracovní prostředky b) zboží e) obchodní operace f) pracovníci CO TVOŘÍ NÁKUPNÍ ATMOSFÉRU“? Nákupní atmosféru tvoří architektura jednotky, řešení vstupních prostorů, výkladní skříně, nápisy, parkovací plochy, vnitřní design, prezentace zboží, forma prodeje, provozní personál. Nákupní atmosféra prodejny je řešena v rámci „space managementu“. Co je to „space management“? SPACE MANAGEMENT Space management se zaměřuje především na následující oblasti:  Stanovení funkční zóny v prodejní místnosti.  Uspořádání jednotlivých zón v prodejní ploše.  Roztřídění jednotlivých sortimentních skupin.  Kapacitní zajištění sortimentních skupin prodejní plochou nebo prostorem.  Konečné řešení obchodního zařízení v prodejní místnosti. Space management je souhrn řídících (plánovacích, rozhodovacích a kontrolních) aktivit zaměřených na řešení především prodejního prostoru prodejní jednotky. Cílem space managementu je vytvořit optimální podmínky pro pohyb veškerého zboží, včetně jeho značek, dále rozmístit oddělení nebo skupiny zboží v prodejních prostorách a vytvořit optimální nákupní atmosféru pro zákazníky. SPACE MANAGEMENT – příklad z praxe* Sportisimo Tento obchodník se sportovním zbožím otevřel v říjnu 2020 v pražském Palladiu novou, modernější prodejnu. Ta by měla udávat směr i dalším chystaným obchodům. Charakteristickými prvky interiéru jsou přehlednost, emoce a pohyb- dynamika. „Počátkem roku jsme se rozhodli pro evoluci. Jako správná sportovní společnost jsme tento maraton uběhli sprintem a od prázdného papíru, prototypování všech prvků, barev, světel i nábytku až k otevření pobočky Palladium uběhlo pouhých sedm měsíců. Důležité bylo vytvořit moderní, světlou a pro zákazníka přehlednou prodejnu, která bude mít stále tvář Sportisima a její design bude dlouhodobě udržitelný,“ říká Lukáš Jagnešák, který má ve Sportisimu na starosti space management, tedy uspořádání a design obchodů. Podle něj byl při přípravách kladen důraz zejména na přehlednost a zákaznický zážitek. Proto prodejna obsahuje i spoustu edukačních materiálů, které pomáhají zákazníkovi přímo na místě s konkrétním výběrem sortimentu, a využívá digitálních technologií pro navigaci i komunikaci se zákazníky. *Zpracováno na základě informací z webového portálu RETREND, zdroj uveden na konci prezentace. SPACE MANAGEMENT – příklad z praxe* O realizaci nové prodejny se postarala firma MORIS design, podle které obchod získal díky jejímu kreativnímu týmu více emocí, které se v současném retailu stávají hlavním diferenciačním faktorem. Zákazník musí mít také z jakékoliv pozice na prodejně jasný přehled, kde se jednotlivé kategorie nacházejí. Dominantním prvkem se tak staly brány světů, které kromě dálkové navigace na kategorii efektivně akcentují vybrané portfolio. Při přípravách byl kladen důraz zejména na přehlednost a zákaznický zážitek. Proto prodejna obsahuje i spoustu edukačních materiálů, které pomáhají zákazníkovi přímo na místě s konkrétním výběrem sortimentu, a využívá digitálních technologií pro navigaci i komunikaci se zákazníky. Designerská firma vdechla zároveň sportovní jedničce nový charakteristický symbol, kterým je šipka. Tato šipka je spojovacím prvkem, který jasně definuje Sportisimo a odlišuje ho od konkurence. Sportisimo chtělo co nejvíce zachovat styl prodejny, v němž bude patrné propojení se sportovním segmentem, který je přeci jen trochu agresivnější. Prvkem, který by nevtíravě, ale přesto neopakovatelně provázel permanentní část prodejny. K tomu použili symbol šipky, který svým pojetím v interiéru udává neopakovatelný dynamický ráz. *Zpracováno na základě informací z webového portálu RETREND, zdroj uveden na konci prezentace. PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY a) Počtem výrobkových řad, které uspokojují odlišnou potřebu b) Počtem druhů zboží c) Počtem druhů zboží v rámci určité výrobkové řady uspokojující stejnou potřebu Čím je dána šířka sortimentu? PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY a) Počtem druhů zboží v rámci určité výrobkové řady uspokojující stejnou potřebu b) Počtem výrobkových řad, které uspokojují odlišnou potřebu Čím je dána hloubka sortimentu? PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY 1) Úzký a mělký sortiment 2) Úzký a hluboký sortiment 3) Široký a mělký sortiment 4) Široký a hluboký sortiment a) Smíšené prodejny prodávající zboží denní potřeby b) Exkluzivní prodejny c) Hypermarkety a obchodní domy d) Specializované prodejny Přiřaďte k základním kombinacím šířky a hloubky sortimentu typ prodejen, které jej používají: PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY Dle mezinárodního členění zboží jej rozdělujeme na dvě skupiny. Jaké? POTRAVINÁŘSKÉ ZBOŽÍ (FOOD) NEPOTRAVINÁŘSKÉ ZBOŽÍ (NON FOOD) SUCHÝ SORTIMENT (DRY GOODS) RYCHLE SE KAZÍCÍ SORTIMENT (PERISHABLE GOODS) MĚKKÉ (SOFT) TVRDÉ BÍLÉ (HARD WHITE) TVRDÉ HNĚDÉ (HARD BROWN) PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY Zboží můžeme řadit do několika technologických skupin. Jaké technologické skupiny znáte a jaké zboží do nich řadíme? AROMATICKY AGRESIVNÍ ABSORBUJÍCÍ PACHY VYŽADUJÍCÍ SPECIÁLNÍ KLIMATICKÉ PODMÍNKY PODLÉHAJÍCÍ BEZPEČNOSTNÍM PŘEDPISŮM VYŽADUJÍCÍ ZVLÁSTNÍ ZPŮSOB MANIPULACE, DOPRAVY TÝMOVÉ CVIČENÍ ZADÁNÍ TÝMOVÉHO CVIČENÍ Možnosti zpracování: v týmu (min. 2 studenti, max. 4 studenti). Bodové ohodnocení: možnost získání 1 bonusového bodu, dle kvality zpracování. Souborná třída zboží POTRAVINY Třída zboží OVOCE A ZELENINA Obor OVOCE Sortimentní skupina (výrobková řada) (další SS: ovoce čerstvé, sušené, mražené…) OVOCE KONZERVOVANÉ Sortimentní podskupina (další SP: kompoty, mražené ovoce, sušené ovoce…) MARMELÁDY Druh zboží (další druhy: jahodová, borůvková…) MERUŇKOVÁ MARMELÁDA Komerční druh Vlastnosti (hmotnost, cena, adjustace…) Procvičení teorie k problematice šířky a hloubky sortimentu, rozdělení zboží a určení jeho technologické skupiny Předpokládaná časová náročnost:  Zpracování: 20 minut  Diskuze: 10 minut VYHODNOCENÍ TÝMOVÉHO CVIČENÍ INFORMACE K PŘÍŠTÍMU SEMINÁŘI 1. Z přednášky si proto na příští seminář zopakujte problematiku věnující se dispozičnímu řešení, mechanizačním prostředkům a formám prodeje. Na příští seminář není žádný domácí úkol   Na příštím semináři budete vypracovávat týmový úkol, ve kterém budete vytvářet návrh dispozičního řešení vhodný vzhledem k vybrané formě prodeje. V týmu mohou být 2 – 4 studenti.  Za vypracování můžete v rámci semináře získat 3 body, dle kvality zpracování. Děkuji za pozornost  Použité zdroje a literatura: Webový portál RETREND - real estate news [online] [vid. 14. března 2021]. Dostupné z https://retrend.cz/obchodni-centra-a-retail/sportisimo/