Základní prvky obchodního provozu a jejich vazby Maloobchod a jeho druhy Ing. Lucie Vavrušková Seminář č. 7 10. a 16. 11. 2022 CÍL SEMINÁŘE 1. Pochopení základních souvislostí zřízení prodejny včetně specifik podnikatelského plánu 2. Procvičení prvků externího a interního prostředí prodejny na případových studiích a týmovém cvičení 3. Cvičení orientované na zhodnocení prvků vybrané maloobchodní jednotky PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY • charakteristika druhu maloobchodní jednotky, • podrobný popis zboží a služeb, • forma prodeje, • podpora prodeje, • průzkum trhu, • umístění prodejny (akční rádius) • spádové poměry • odhad plánu prodeje, • analýza konkurence a vlastní konkurenceschopnost • projekt prodejny (řešení exteriéru a interiéru). K čemu slouží podnikatelský plán a co tvoří jeho obsah v rámci maloobchodní činnosti? PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY Architektonické řešení prodejny Jaké znáte složky exteriéru? Vstupní a výstupní prostory Nápisy Výkladní skříně Parkovací plochy Servisní zařízení PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY Dispoziční řešení Jaké znáte složky interiéru? Vnitřní design Obchodní zařízení Prezentace zboží PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY Příčiny odlišnosti: • Ekonomické • Politické a obchodní podmínky země • Zvyklosti • Tradice • Životní úroveň Mohou být stádia životního cyklu maloobchodu odlišná v různých částech světa? PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY Jaké je základní členění maloobchodu? Maloobchod v prodejnách Maloobchodní organizace Maloobchod mimo prodejní plochy PROCVIČENÍ TEORETICKÝCH ZNALOSTÍ Z PŘEDNÁŠKY 1) STRUKTURÁLNÍ ZNAKY 2) INSTRUMENTÁLNÍ ZNAKY a) Cenová politika b) Umístění jednotky c) Kvalita nabízeného zboží d) Velikost jednotky e) Základní vymezení sortimentu (šířka a hloubka) f) Soubor služeb g) Systém zpracování trhu (forma prodeje) b) Umístění jednotky d) Velikost jednotky e) Základní vymezení sortimentu (šířka a hloubka) g) Forma prodeje a) Cenová politika c) Kvalita nabízeného zboží f) Soubor služeb MO v prodejnách: roztřiďte, které prvky řadíme do strukturálních (relativně fixních) a které do instrumentálních (variabilních) znaků. PŘÍPADOVÁ STUDIE NA EXTERIÉR PRODEJNY V zahraničí obchodníci výkladní skříně nepodceňují – případová studie Zdroj: TOMAN, M., 2018. V zahraničí obchodníci výkladní skříně nepodceňují. [on-line]. [vid 30. prosince 2018]. Dostupné z https://www.zboziaprodej.cz/2018/0. 7/30/milos-toman-v-zahranici-obchodnici-vylohy-nepodcenuji/ V první řadě uvidíte prodavače nebo majitele krámků, jak ještě před otevřením myjí a leští sklo výlohy. Když chodíte stejnou trasou ve stejnou dobu, zjistíte, že to dělají každý den. Umyté sklo samozřejmě usnadňuje pohled do výlohy. V cizině běžně zaplněné lákavým zbožím. Položme si ale otázku, co kolemjdoucího zákazníka přiměje, aby vstoupil do prodejny? Skutečnost, že v ní prodáváte potraviny, drogerii nebo třeba domácí potřeby? Lákavé zboží je aktuální zboží. Ne sluncem vyšisované krabice od produktů, které už dávno nemáte v nabídce. Musí to být zboží, které zákazník právě teď potřebuje. Všiml jsem si, že v prodejnách s více výlohami slouží jedna (nejlépe blízko ke vchodu) k vystavení sezónní nabídky. Například v obchodě s elektrospotřebiči to byly ventilátory a klimatizace. Jinde zase grily. Když ji polepíte akční nabídkou, můžete ji rovnou nechat prázdnou a špinavou. Bohužel se to i nezřídka děje. Výsledkem je, že zákazníci vejdou do prodejny rozhodnuti koupit si, co je v akci, a už o ničem jiném nepřemýšlejí. PŘÍPADOVÁ STUDIE NA EXTERIÉR PRODEJNY Zdroj: TOMAN, M., 2018. V zahraničí obchodníci výkladní skříně nepodceňují. [on-line]. [vid 30. prosince 2018]. Dostupné z https://www.zboziaprodej.cz/2018/0. 7/30/milos-toman-v-zahranici-obchodnici-vylohy-nepodcenuji/ Celkově na mě srovnání se zahraničím, zvlášť směrem na jih, působí dojmem, že se čeští obchodníci snaží před zákazníky schovat. Jakmile by mohli lidé do prodejny vidět, už výlohy nebo okna zakrývají. Dveře se i v létě pečlivě zavřou. Občerstvení do ruky či zmrzlina se prodává z malého okénka nebo uvnitř, zatímco jinde v zahraničí otevřou průčelí prodejny a postaví tam vitrínu s nabídkou, Chcete-li oslovovat více zákazníků, je tedy potřeba pocitově zahrnout ulici a lidi na ní do svého prostoru. To znamená otevřít se jejich pohledům, odstranit bariéry, které od nich prodejnu oddělují. Ty fyzické, jako je neupravená a neprůhledná výloha, totiž vytvářejí i bariéry psychické. Z nich je první dojem hned na začátku a rozhodně nad ním nemůžete mávnout rukou. A to platí i pro rozhodování a odpověď na otázku, kterou si zákazník položí: Proč bych měl vejít do této prodejny? PŘÍPADOVÁ STUDIE NA INTERIÉR PRODEJNY Nejnovější trendy v designu prodejen – případová studie Zákazníci milují změnu. Proto jsou nejvýraznějšími rysy mezinárodního designu obchodů kombinace nejrůznějších stylů, promyšlený visual merchandising a integrace digitálních služeb do prodejních obchodních systémů. Kombinace stylů, barev, materiálů - i když dřevo i nadále zůstává jedním z nejoblíbenějších materiálů, často se zpracovává společně s pálenými cihlami, dlaždicemi nebo betonem. Visual Merchandising - Kreativní a mimořádný vizuální prodej může zajistit velkou pozornost. Teatrální inscenace zboží navíc umožňují řadu individuálních akcentů v rámci standardizovaných prodejních konceptů. Obchodníci tak mohou s relativně nízkými náklady prezentovat své zboží způsobem, který by klidně obstál i na divadelním jevišti. Zdroj: https://retailnews.cz/2017/04/03/zmena-jako-koncept/ Zdroj: https://retailnews.cz/2017/04/03/zmena-jako-koncept/ Digitální prodejní obchodní systémy, dotykové obrazovky - pomáhají zákazníkům ověřit si prostřednictvím internetu zda je zboží na skladě, ihned provést objednávku, pokud výrobek není v současné době na prodejní ploše k dispozici. On-line nabídky jsou střižené na míru a interaktivní konfigurace umožňují individuální úpravu designu. Technologie dotykových obrazovek: - umožní vytvořit interaktivní dotykovou plochu - slouží pro navigační služby, například v nákupních centrech, - pro zobrazování a výběr zboží na prodejnách či jako informační panely. PŘÍPADOVÁ STUDIE NA INTERIÉR PRODEJNY CVIČENÍ: exteriér a interiér maloobchodní jednotky Týmová práce: 2 – 4 studenti Čas vypracování zadání: 15 minut Bodové ohodnocení: 1 bod Termín odevzdání: na konci tohoto semináře Proces vypracování zadání: 1) Přečtěte si obě případové studie, které jsou součástí zadání. 2) Odpovězte na otázky v zadání. Odpovědi vždy prodiskutujte se všemi členy svého týmu. DISKUZE K PŘIPADOVÝM STUDIÍM Otázky k případové studii orientované na interiér:  Používají u nás obchodníci některé z těchto trendů (nejnovější trendy v designu prodejen) ve svých prodejnách?  Uveďte příklady alespoň pěti obchodníků, kteří tyto technologie používají.  Znáte nějaké další nové technologie, které lze v prodejnách používat?  Jaké nové technologie byste uvítali vy jako zákazníci? Otázky k případové studii orientované na exteriér:  Jak by měly podle případové studie správně vypadat výlohy obchodníků?  Uveďte příklady českých obchodníků, jejichž výlohy odpovídají těmto předpokladům DISKUZE K PŘIPADOVÝM STUDIÍM NEPOVINNÉ CVIČENÍ: zhodnocení vybrané maloobchodní jednotky Týmová práce: 2 – 4 studenti Čas vypracování zadání: do konce semináře + za DÚ Termín odevzdání: na semináři za dva týdny (30. 11. a 1. 12.) Bodové ohodnocení: 2 body Proces vypracování zadání: 1) Do tabulky si vypište prvky (složky) exteriéru a interiéru, o kterých jste se dozvěděli na přednášce (Projekt maloobchodní jednotky). 2) Zvolte si dvě konkurenční maloobchodní jednotky, u kterých provedete zhodnocení prvků exteriéru a interiéru, které jste si do tabulky zapsali a charakterizujete je dle klasifikačních znaků (přednáška Maloobchod a jednotlivé druhy maloobchodu). 3) Proveďte slovní vyhodnocení Vaší analýzy, diskutujte nad možnými úpravami v rámci analyzovaných prvků a představte 3 návrhy pro zlepšení jejich současného stavu u hůře hodnocené maloobchodní jednotky. Děkuji za pozornost 