Analýza webu pomocí Google Analytics Studuj OPF Co je Google Analytics? Platforma pro sběr a analýzu dat z webů a aplikací. -Chování zákazníků - Co dělají na webu? -Statistiky stránek - Kolik lidí přišlo, odešlo, jak dlouho zde byli? -Přehled o uživatelích - Jací lidé chodí na náš web? -Obchodní výsledky - Kolik jsme toho prodali a kolik jsme vydělali? -Výkon produktů - Jak se daří jednotlivým produktlům nebo kategoriím? -Výkon kanálů / kampaní - Odkud naši zákazníci přicházejí a jak se chovají? Základní přehled Základní přehled Co vidíte v GA na první pohled? Data za posledních 7 dní -Users - počet návštěvníků -Revenue - objem tržeb -Conversion rate - konverzní poměr - počet nákupů / počet návštěv -Sessions - počet návštěv Chování zákazníků Chování zákazníků Základní přehled o chování zákazníků na webu -Number of sessions per user - průměrný počet návštěv zákazníkem - indikuje, zda se zákazníci vrací na web -Pages per session - průměrný počet zobrazených stránek na 1 návštěvu - indikuje, jak moc zákazník prochází web, nízké číslo může znamenat, že zákazníka obsah webu nezajímá - není pro něj relevantní /atraktivní - zde ideálně 3+ -Avg. session duration - průměrné trvání návštěvy - zde je výklad podobný jako u bodu výše - minimálně 1+ minuta -Bounce rate - míra okamžitého opuštění - poměr návštěv bez jakékoliv interakce (např. kliknutí) k celkovému počtu návštěv - opět stejný výklad - více než 75 % = problém Při nízkých / vysokých hodnotách je třeba zvážit a) cílení kampaní (zda přivádíme relevantní návštěvníky), b) obsah webu, c) vstupní stránku (kam přivádíme návštěvníky), d) UX webu - uživatelskou přívětivost Chování zákazníků -Kolik přišlo uživatelů? -Kolik přišlo nových uživatelů? -Kolik bylo celkem návštěv? -Kolikrát v průměru navštívil web 1 uživatel? -Kolik stránek bylo navštíveno? -Kolik stránek bylo navštíveno za 1 návštěvu? -Jak dlouho v průměru trvá návštěva? -Jaká je míra opuštění? (Návštěva bez akce) Statistiky stránek Výsledky jednotlivých stránek na webu. -Počet návštěv a unikátních návštěv. -Čas na stránce? -Vstupy - počet lidí, kteří přišli na web přes tuto stránku. -Míra okamžitého opuštění - vysoká může znamenat nerelevantní návštěvnost nebo obsah pro daného uživatele -Procento odchodů - kolik lidí opustí web z této stránky -Hodnota stránky - tržby / počet návštěv stránky Statistiky stránek Přehled výsledků pro jednotlivé stránky webu - / = home page (hlavní stránka), ostatní jsou stránky s přehledem produktových kategorií, možno sledovat každou stránku, která má vlastní URL. Přehled o uživatelích Jací lidé chodí na web? -Demografie - věk, pohlaví -Zájmy - Co je zajímá, co nakupují? (další slide náhled) -Geografie - země nebo město původu návštěvníka -Chování - počet návštěv a dny od poslední návštěvy, noví vs vracející se -Zařízení - srovnání mobil vs desktop -Prohlížeče - srovnání internetových prohlížečů Výkonnostní metriky pro přehledy Přehledy pro jednotlivé dimenze (skupiny zákazníků, zdroje náštěvnosti, stránky, atd.) se dělí do třech základních oddílů viz screen - akvizice, chování na webu a konverze. Přehled o uživatelích Věk Metriky Dimenze Obchodní výsledky Jak se daří prodeji? -Tržby, nákupy, průměrná hodnota objednávky -Konverzní poměr - návštěvy / nákupy -Přehled pro jednotlivé dimenze (datum, zákazníci, kampaně, města, atd.) Obchodní výsledky Denní tržby, daně, náklady na dopravu, počet prodaných ks. Dimenzí jsou zde dny v měsíci 20221110 = 10. listopadu 2022 Výkon produktů Výsledky pro jednotlivé produkty - celkové tržy, počet nákupů, počet prodaných kusů, průměrná cena a průměrné množství prodané v rámci jedné transakce Výkon kanálů (zdrojů) Dimenze (Source / Medium) = kanál, ze kterého přišli na web návštěvníci a výsledky pro daný kanál. Výkon kanálů (zdrojů) -Google / cpc - placené kampaně na Google - např. Vyhledávací kampaně -Google / organic - návštěvy z vyhledávání na Google, neplacené -Sklik / cpc - placené kampaně na Skliku -Direct / none - přímé zadání URL adresy - pokud jsem web v minulosti navštívil, stačí do řádku pro URL začít psát a adresa se vyplní automaticky -Motorkari.cz / refferal - návštěvy z webu, který odkazuje na náš web - refferal = odkaz na jakémkoliv webu vedoucí k nám -Facebook.com / refferal - odkaz z FB - může být například odkaz ve zprávě na messengeru, ze kterého se člověk dostane na web Google / cpc Google / cpc Direct / none Výkon kampaní - POJMENOVÁNÍ JE ZÁKLAD Výkon kampaní - POJMENOVÁNÍ JE ZÁKLAD -Dimenzí je název kampaně v některém z komunikačních kanálů (Google, Facebook) -Pojmenování kampaně z daného kanálu se propíše do Google Analytics -Můžu tedy sledovat výsledky pro konkrétní kampaně a podle toho vyhodnocovat -Pojmenování si každý určí podle sebe -PLA smart = produktová kampaň na Google -S: Brand = vyhledávací kampaň zaměřená na dotazy obsahující název značky (např. Nike, MotoZem, atd.) -DRTG = dynamický remarketing Výkon kanálů Výkon klíčových slov Výkon klíčových slov -Dimenzí je klíčové slovo, které zákazník zadá při vyhledávání -Analyzuji, co zákazníci hledají a jak se chovají, když z reklam navazujících na dané klíčové slovo přijdou na web -Klíčová slova hodnotím podle uvedených metrik -Clicks - počet kliknutí na reklamu -Cost - náklady na reklamy -CPC - cena za 1 kliknutí na reklamu -Users - počet lidí, kteří přišli z reklamy -Sessions - počet návštěv -Na následujícím slidu je další část přehledu pro klíčová slova - vysvětlivky pro metriky jsou výše v prezentaci Výkon klíčových slov Úkol 1.Co vám řekne míra okamžitého opuštění? 2.Jak zjistíte, že je web dobře průchozí? 3.Co vám řekne čas strávený na stránce? 4.Podle čeho byste hodnotili nejefektivnější kanál? 5.Jak vyberete nejlepší skupiny zákazníků? 6.Vyberte si libovolný web a najděte 10 věcí, které byste zlepšili.