Socky a marketing 2/2 Případové studie, kreativa, tvorba obsahu Studuj OPF Obsah 1.Opakování - činnosti a obsah v rámci správy sociálních sítí 2.Případová studie - Jak propsat positioning do komunikace? 3.Případová studie - Jak vytvářet interakce se zákazníky? 4.Případová studie - Jak vytrollit trolly. Community management liftago 5.Týmový úkol - tvorba obsahu 6.Týmový úkol - odpověď na komentáře 1.Strategie a)Segmentace -Stanovit zákaznické segmenty - kdo jsou mí zákazníci? -Zvolit kritéria - demografická, geografická, zájmy, behaviorální. -Určit velikost segmentů - kolik lidí je v daném segmentu? a)Targeting -Na který segment/segmenty se zaměřím? -Jaká je jejich priorita? Podle toho je seřadíme. -Napsat důvody prioritizace. Opakování Opakování 1.Strategie c)Positioning -Jaké jsou benefity mého produktu? Co zákazník získá? -Jaké mám výhody oproti konkurenci? Kdo je konkurent? -Čím je má firma charakteristická? Image, historie, vznik, background. -Jakou mám image? Konzervativní, průkopnická, drsná, přátelská, … -Jaká je má pozice oproti konkurenci? Percepční mapa -Jaká je message komunikace? Slogan, catchphrase, motto Opakování Opakování 2.Nákupní proces -Určení fází nákupního procesu -Definice cílů jednotlivých fází -Volba kanálů pro jednotlivé fáze -Charakteristika cílení -Návrh obsahu -Stanovení metrik Opakování Opakování 2.Nákupní proces a)Oslovení -Získat pozornost nových zákazníků -Akviziční kanály - např. FB nebo IG -Cílení dle pohlaví, věku, zájmů (ženy, 20- 4 0, motorky) -Atraktivní foto se zapojením produktu -Počet oslovených lidí Opakování Opakování 2.Nákupní proces b)Interakce -Zapojit lidi do komunikace, získat obsah -Feed na FB -Cílení dle pohlaví, věku, zájmů (ženy, 20- 4 0, motorky) -Výzva k akci -Počet interakcí a komentářů Opakování Opakování 2.Nákupní proces c)Výběr -Prezentace produktů zákazníkům -Feed na FB nebo IG / stories -Cílení na návštěvníky webu nebo interakce na FB -Vlastnosti produktu, odkaz na e-shop -Počet kliknutí na odkaz v příspěvku Opakování Opakování 2.Nákupní proces d)Nákup -Dynamický remarketing -Feed na FB nebo IG -Cílení na zhlédnutí produktů za poslední 3 dny -Produkt + odkaz -Nákupy, tržby, cena za nákup Opakování Opakování Opakování 3.Témata komunikace Jak vybrat co budu komunikovat? a)Produkt - vlastnosti, výhody, kategorie, velikost portfolia, návody … b)Výroba - výrobní postup, suroviny, stroje, technologie, … c)Firma - vznik, vývoj, aktuality, poslání, vize, cíle, … d)Lidé - zaměstnanci, majitelé, vztahy, spokojenost, představení, … e)Positioning - image, konkurenční výhody, benefity, odlišení, … f)Obor - co se děje v odvětví, trendy, vize, výzvy, novinky, tipy, … g)Zákazníci - reference, UGC, užívání produktu, příběhy, … h)PR - akce, sponsoring, CSR, charita, … Opakování 4.Tvorba obsahu Co obsahuje příspěvek? a)Myšlenka / cíl b)Foto / video / grafika c)Text d)Nadpis, popisky e)Odkaz Opakování Jak propsat positioning do komunikace? Definice prvků positioningu 1.Jaké jsou benefity mého produktu? Brambůrky - oblíbená chuťovka 2.Jaké mám výhody oproti konkurenci? Výrobní postup - odstředění - chuť 3.Čím je má firma charakteristická? Morava, Strážnice, Hobža - jméno 4.Jakou mám image? Tradiční moravská firma 5.Jaká je má pozice oproti konkurenci? Nižší cena, odlišení výrobou 6.Jaká je message komunikace? Nejsme chipsy, jsme brambůrky, brambůrky z Moravy Jak propsat positioning do komunikace? Témata komunikace a)Produkt - tradiční brambůrky z Moravy b)Výroba - odstřeďování, technologie, postup, stroje, automatizace, statistiky c)Firma - od roku 1988, rodiče začali u kina, české brambory, tradiční receptura d)Lidé - nízká fluktuace, stálí zaměstnanci, navzdory automatizaci nepropouštíme e)Positioning - viz předchozí slide f)Zábava - obsah určený pro zabavení lidí a zapojení do komunikace g)Zákazníci - co nám píšou lidé do zpráv a komentářů? h)Soutěže - vysoký dosah, odměna pro vítěze - krabice brambůrků Jak propsat positioning do komunikace? Produkt - tradiční brambůrky z Moravy Jak propsat positioning do komunikace? Výroba - odstřeďování, technologie, postup, stroje, automatizace, statistiky Jak propsat positioning do komunikace? Firma - od roku 1988, rodiče začali u kina, české brambory, tradiční receptura Jak propsat positioning do komunikace? Lidé - nízká fluktuace, stálí zaměstnanci, navzdory automatizaci nepropouštíme Jak propsat positioning do komunikace? Positioning Jak propsat positioning do komunikace? Zábava - obsah určený pro zabavení lidí a zapojení do komunikace Jak propsat positioning do komunikace? Zákazníci - co nám píšou lidé do zpráv a komentářů? Porovnání s konkurencí Cíl: Interakce Rozpočet: ??? Jak vytvářet interakce se zákazníky? Proč by měla firma budovat interakce se zákazníky? a)Budování vztahu b)Povědomí - Top of mind c)Zapojení do komunikace - pocit sounáležitosti d)Tvorba publik pro cílení reklamy e)Podpora výsledků - více interakcí = větší dosah (viz algoritmus - minulá přednáška) f)Brand salience - Vybavení při nákupním záměru g)Získání autentického obsahu pro komunikaci (UGC) Jak vytvářet interakce se zákazníky? Jak získávat interakce? a)Otázky na zákazníky v kontextu produktu - kolik jste ujeli kilometrů? b)Výzva k poslání fotografie - sdílejte s námi zážitky. c)Názor na vybrané téma - máte radši kožené nebo riflové bundy? d)Rady a tipy - pošlete nám tip na trasu pro motorkáře. e)Zapojit do obsahu - viz doplňte brambůrky do názvu filmu. f)Spokojenost - napište názor na produkt. g)Soutěže - laciné, někdy kontraproduktivní. h)Odkaz na známé - označte motorkáře. i)Pochlubení se - ukažte mašinu! j)Statistiky v rámci firmy - kolik vyrobíme brambůrků? Jak se trollí trollové? ●Firma Liftago se připojila k solidaritě vůči Ukrajině. ●Odpůrci jejich krok “hlasitě” a velmi nevybíravě hejtovali. ●Komentáře byly často nenávistné a sprosté. ●Liftago mohlo tyto komentáře nahlašovat nebo skrývat, jelikož byly v rozporu s pravidly Facebooku. ●Namísto toho se rozhodli na komentáře vtipně reagovat a zesměšnit hatery. ●Tento krok byl v souladu s firemní komunikační strategií a celkovou image. ●Odpůrci s největší pravděpodobností nebyli potenciální zákazníci, tudíž si firma obchodně neuškodila. ●Naopak svou činností značně zvýšila dosah příspěvků a tím i počet oslovených lidí a povědomí obecně. ●Zároveň tím podpořila image značky a naklonila si potenciální zákazníky. ●Dosah se kromě SoMe rozšířil i do celé řady online a offline médií. ●Souhrn nákladů (hodiny strávené komentováním) a přínosů (viz výše) byl nesrovnatelný nesrovnatelný. ●Zároveň tímto vyslali message široké veřejnosti a podpořili “dobrou věc”. Jak se trollí trollové? Jak se trollí trollové? Jak se trollí trollové? Týmový úkol - Odevzdat na konci semináře 1.Vyberte libovolnou firmu 2.Definujte zákaznické segmenty a)Kdo jsou zákazníci? Kritéria - demografická, geografická, zájmy, behaviorální. b)Určit velikost segmentů - kolik lidí je v daném segmentu? 1.Na který segment se zaměříte a proč? 2.Kdo je váš hlavní konkurent? 5.Positioning -Na jaký produkt nebo kategorii se zaměříte? -Jaké jsou benefity produktu? Co zákazník získá? -Jaké má výhody oproti konkurenci? Kdo je konkurent? -Čím je firma charakteristická? Image, historie, vznik, background. -Jakou má image? Konzervativní, průkopnická, drsná, přátelská, … -Jaká je message komunikace? Slogan, catchphrase, motto Týmový úkol 6.Navrhněte témata komunikace (aspoň 3) Jak vybrat co komunikovat? a)Produkt - vlastnosti, výhody, kategorie, velikost portfolia, návody … b)Výroba - výrobní postup, suroviny, stroje, technologie, … c)Firma - vznik, vývoj, aktuality, poslání, vize, cíle, … d)Lidé - zaměstnanci, majitelé, vztahy, spokojenost, představení, … e)Positioning - image, konkurenční výhody, benefity, odlišení, … f)Obor - co se děje v odvětví, trendy, vize, výzvy, novinky, tipy, … g)Zákazníci - reference, UGC, užívání produktu, příběhy, … h)PR - akce, sponsoring, CSR, charita, … Týmový úkol 7.Navrhněte příspěvek pro každé téma Co obsahuje příspěvek? a)Myšlenka / cíl b)Pro jakou fázi nákupní procesu je? (Oslovení, interakce, výběr, nákup) c)Foto / video / grafika - stáhnout z Googlu / FB nebo nakreslit d)Text e)Jak byste zacílili reklamu? (Zájmy, věk, pohlaví, povolání, remarketing) Týmový úkol 8.Napište reakci na komentář Týmový úkol 8.Napište reakci na komentář Týmový úkol 8.Napište reakci na komentář - Pride pochod Týmový úkol