E-marketing Ing. Radka Bauerová, Ph.D. Seminář č. 4 27. 10. 2022 CÍLE SEMINÁŘE 1. Zopakovat si základní pojmy z přednášky formou testových otázek 2. Konzultovat úkoly z těchto přednášek: • Obsahový marketing • Vývoj a současný stav forem a prostředků marketingu v interaktivním prostředí • Vytváření produktových ekosystémů a crowdsourcing Rychlý testík z probraných přednášek Otázka č. 1: Z jakých kroků se skládá proces NPD (New Product Development)? C) Nejprve generujeme nápady, pak je hodnotíme, vyvíjíme koncept, vyvíjíme finální produkt a následně uvedeme produkt na trh. A) Na začátku vytváříme nový nápad, na základě nápadu vytváříme koncept, dále vyvíjíme finální produkt, který nakonec uvedeme na trh (launch). B) Nejprve generujeme nápady, pak je hodnotíme, vyvíjíme produkt a naposledy finální produkt uvedeme na trh (launch). Rychlý testík z probraných přednášek Otázka č. 2: Co je to produktový ekosystém? Jedná se o nadstavbu původních produktových řad, produktových rodin. V praxi si lze produktový ekosystém představit jako fyzický produkt, který zapadá do řady/rodiny produktů, které ale hlavně zapadají do velkého ekosystému návazných služeb, digitálního obsahu a podpory. Rychlý testík z probraných přednášek Otázka č. 1: Co je to crowdsourcing? C) Je to společné úsilí manažera výroby a manažera obchodu v rámci vývoje nového produktu pro dosáhnutí kýženého cíle mnohem efektivněji. A) Je to způsob získávání nápadů od níže postavených zaměstnanců, nebo obecně pouze interních lidí v rámci konkrétní společnosti. B) Je to praktika získávání informací nebo vstupů v rámci nějakého úkolu/projektu využíváním služeb velkého počtu lidí (společné úsilí, spojení sil i nápadů jednotlivců), ať už placených nebo neplacených, obvykle prostřednictvím internetu. Rychlý testík z probraných přednášek Otázka č. 2: Co je to crowdfunding? C) Je to praktika, jak budovat komunitu lidí, kteří mají nápady jak řešit problémy, kterým naše společnost aktuálně čelí. Velmi vhodné je k tomuto využívat komunitního manažera, který bude aktivně jednat pro vybudování sounáležitosti se značkou. A) Jedná se o jednu z oblastní crowdsourcingu, která má za úkol zajistit financování projektu získáváním mnoha malých částek peněz od velkého počtu lidí prostřednictvím vytvoření takového projektu, který zaujme potenciální přispěvovatele. B) Je to praktika získávání nových nápadů od komunity různých lidí. ZADÁNÍ ÚKOLŮ z přednášky „Vytváření produktových ekosystémů a crowdsourcing “ Úkol č. 1: • Přemýšlejte o ekosystémech – které ekosystémy znáte kromě na přednášce zmíněných Apple, Google, Microsoft? • Kde vzniká hodnota v ekosystémech? • Jak byste využili výhody ekosystému pro malou firmu v ČR? Úkol č. 2: • Najděte české crowdfundingové portály. • Podívejte se na kampaně a zjistěte, proč jsou ne/úspěšné.