E-marketing Ing. Radka Bauerová, Ph.D. Seminář č. 5 3. 11. 2022 CÍLE SEMINÁŘE 1. Zopakovat si základní pojmy z přednášky formou testových otázek 2. Konzultovat úkoly z těchto přednášek: • Obsahový marketing • Sociální sítě (2 přednášky) • Cenové strategie a taktiky v rámci E- marketingu RYCHLÝ TESTÍK Z PROBRANÉ PROBLEMATIKY Otázka č. 1: Jak internet změnil vnímání ceny? ➢ Ceny jsou dynamické – spotřebitelé je mohou porovnávat mezi sebou, prodejci mohou dynamicky měnit cenu ➢ Vznikly nové typy obchodních modelů – C2B (recenze, inovace v rámci zpětné vazby), C2C (aukce, burzy, diskuzní fóra) ➢ Spotřebitelské chování může být ovlivňováno cenovými srovnávači – jaké znáte? ➢ Jsou možné zcela nové platební systémy – 3D-Secure (unikátní SMS kód pro každou platbu), PayPal RYCHLÝ TESTÍK Z PROBRANÉ PROBLEMATIKY Otázka č. 2: Spojte odpovídající dvojce: B) Mikrotransakce A) Elektronické peníze 4) Dodatečné mikro platby, které mohou hráči ve hře učinit. 1) Krabice s náhodnými odměnami. C) Loot Boxy 2) Nabité karty, elektronické peněženky, věrnostní systémy, kryptoměny. D) Preorder 3) Taktika u digitálního obsahu, kdy zákazník získá něco navíc za předobjednání produktu. RYCHLÝ TESTÍK Z PROBRANÉ PROBLEMATIKY Otázka č. 1: Jaký je rozdíl mezi Cross-sellingem a Up-sellingem? Při Cross-sellingu dochází k doporučení dalšího zboží k objednávanému zboží, zatímco při Up-sellingu se firma snaží zákazníka přesvědčit k nákupu výhodnější nabídky pro přechod na vyšší verzi, než je původně zamýšlený produkt ke koupi. ZADÁNÍ ÚKOLU z přednášky „Cena v onlinu“ Poslední přednáška orientována na cenu v onlinu: ➢ Dynamická cenotvorba ➢ Cenové srovnávače ➢ Elektronické peníze, kryptoměny, mikrotransakce, preorder ➢ Cena jako nástroj podpory prodeje Úkol: Vyberte si jakoukoliv část naposledy probírané problematiky a najděte příklady na internetu, kde popíšete jak a proč to funguje, a jak by to měly využít malé české firmy. ÚKOLY Z PŘEDCHÁZEJÍCÍCH PŘEDNÁŠEK ZADÁNÍ ÚKOLU z přednášky „Obsahový marketing“ 1. Vyberte si některou ze svých oblíbených společností a analyzujte, jaký obsah dělají. 2. Proč podle vás dělají právě tento obsah? 3. Optikou nově nabitých znalostí – jaký obsah by měla vaše vybraná firma dělat a proč? 4. Pro zvolený subjekt navrhněte obsahovou strategii a jaký konkrétní obsah by měli dělat a proč. Možné subjekty: SU OPF, Petrof klavíry, hodinky Prim. ZADÁNÍ ÚKOLŮ z přednášky „Vytváření produktových ekosystémů a crowdsourcing “ Úkol č. 1: • Přemýšlejte o ekosystémech – které ekosystémy znáte kromě na přednášce zmíněných Apple, Google, Microsoft? • Kde vzniká hodnota v ekosystémech? • Jak byste využili výhody ekosystému pro malou firmu v ČR? Úkol č. 2: • Najděte české crowdfundingové portály. • Podívejte se na kampaně a zjistěte, proč jsou ne/úspěšné. ÚKOLY Z PŘEDNÁŠEK ODBORNÍKA Z PRAXE Úkol č. 1 - MotoZem 1. Vyberte si zákaznický segment a) ženy b) muži c) ženy, které kupují produkty pro muže 2. Stanovte si konkurenční výhodu - kdo je konkurence? - jaké jsou primární rozdíly? cena, design, kvalita, atd… - v čem je vaše největší výhoda? 2. Formulujte sdělení komunikace pro vybraný segment - např. Nejlepší poměr ceny a kvality mezi produkty pro ženy motorkářky. Úkol č. 1 - MotoZem 4. Stanovte témata komunikace - co zákazníky zajímá? - jaké informace o firmě nebo produktech budete komunikovat? - jakým obsahem přimějete lidi k interakci? - jaký obsah přiměje lidi k diskusi? - jak předáte sdělení vaší komunikace? - jak vytvoříte vztah se zákazníky? - jak vysvětlíte konkurenční výhody? Úkol č. 1 - MotoZem 5. Vytvořte aspoň 3 příspěvky - foto - stáhněte z internetu - text - u každého postu 2 varianty textu - odkaz, pokud chcete směřovat na web Úkol č. 1 - Strážnické brambůrky 6. Napište odpověď na komentář Úkol č.2 1. Vyberte libovolnou firmu 2. Definujte zákaznické segmenty a) Kdo jsou zákazníci? Kritéria - demografická, geografická, zájmy, behaviorální. b) Určit velikost segmentů - kolik lidí je v daném segmentu? 3. Na který segment se zaměříte a proč? 4. Kdo je váš hlavní konkurent? 5. Positioning - Na jaký produkt nebo kategorii se zaměříte? - Jaké jsou benefity produktu? Co zákazník získá? - Jaké má výhody oproti konkurenci? Kdo je konkurent? - Čím je firma charakteristická? Image, historie, vznik, background. - Jakou má image? Konzervativní, průkopnická, drsná, přátelská, … - Jaká je message komunikace? Slogan, catchphrase, motto Úkol č.2 6. Navrhněte témata komunikace (aspoň 3) Jak vybrat co komunikovat? a) Produkt - vlastnosti, výhody, kategorie, velikost portfolia, návody … b) Výroba - výrobní postup, suroviny, stroje, technologie, … c) Firma - vznik, vývoj, aktuality, poslání, vize, cíle, … d) Lidé - zaměstnanci, majitelé, vztahy, spokojenost, představení, … e) Positioning - image, konkurenční výhody, benefity, odlišení, … f) Obor - co se děje v odvětví, trendy, vize, výzvy, novinky, tipy, … g) Zákazníci - reference, UGC, užívání produktu, příběhy, … h) PR - akce, sponsoring, CSR, charita, … Úkol č.2 7. Navrhněte příspěvek pro každé téma Co obsahuje příspěvek? a) Myšlenka / cíl b) Pro jakou fázi nákupní procesu je? (Oslovení, interakce, výběr, nákup) c) Foto / video / grafika - stáhnout z Googlu / FB nebo nakreslit d) Text e) Jak byste zacílili reklamu? (Zájmy, věk, pohlaví, povolání, remarketing) Úkol č.2 DALŠÍ ÚKOLY, KTERÉ JE MOŽNÉ SI PRO SEMINÁRNÍ PRÁCI ZVOLIT ZADÁNÍ ÚKOLU z přednášky „Vývoj a současný stav forem a prostředků marketingu v interaktivním prostředí“ 1. Vyhledejte na crowdfundingovém portálu produkt nebo službu, která vás zaujme. 2. Projděte seznam nástrojů e-marketingu se kterými jste se seznámili na přednášce. 3. Navrhněte, které nástroje byste využili a proč? 4. V jakém poměru byste rozdělili celkový marketingový rozpočet? Webová stránka Sociální média SEO Mobilní marketing Webináře Obsahový marketing Placené reklamy Email kampaně Newsletter 100%Jaké znáte nástroje e-marketingu? ZADÁNÍ ÚKOLŮ z přednášky „Vybrané online nástroje mar. komunikace “ Úkol: • Vyberte konkrétní produkt konkrétní značky • Připravte podklady pro virální kampaň v onlinu ➢ Video ➢ Obrázek ➢ Text • Zvolte prvek, který bude mít virální přesah • Vytvořte storyboard, nákres, popis aplikace nebo samotný virální text. • Zvolte komunikační kanály, kterými virál budete šířit • Stanovte potenciální dopady na KPI