Kreativní myšlení Úvod Úvod do kreativního myšlení Ing. Martin Klepek, Ph.D. Ing. Dalibor Šimek, Ph.D. Kreativní myšlení Co je kreativita? • Kreativita má mnoho definic. • Jedna z těch všeobecně nejuznávanějších je: Produkce nových (originálních) nápadů, které jsou hodnotné nebo užitečné. Co je kreativita? • Produktem kreativity mohou být hmotné statky: • Obraz • Fotografie • Výrobek • Nebo také nehmotné statky: • Divadlo • Řešení krize • Služba • Tyto výstupy mohou být užitečné jednotlivci, skupinám, organizacím nebo společnosti jako celku. Co je kreativita? • Kreativitu můžeme rozdělit na dvě základní oblasti: • Kreativita s velkým „K“ jejímž výstupem jsou zcela nová řešení pro celou společnost. • kreativita s malým „k“ představuje každodenní činnosti, při kterých člověk vytváří nové hodnotné výstupy. KREATIVITA • V publikaci Nástroje inovátora (The Innovator’s toolkit) hovoří Richard Luecke o řadě vědeckých studií, které boří některé mýty o kreativitě. • Je dobré si je v předmětu, který se kreativity týká připomenout, jelikož se řada lidí ve své kreativitě podceňuje, což vede k tomu, že se kreativní ani nesnaží být, čímž paradoxně snižují svou šanci se kreativitě naučit. • Pojďme si ale nyní projít některé z těchto mýtů a postupně je vyvrátit. (Luecke, 2009) Mýtus číslo 1: Čím chytřejší jste, tím jste kreativnější Mýtus číslo 1: Čím chytřejší jste, tím jste kreativnější • Realita: Inteligence souvisí (koreluje) s kreativitou pouze do jisté míry. • Jakmile dosáhnete určité úrovně inteligence, která je nutná pro zvládnutí vaší práce, souvislost s kreativitou se vytratí. • Výzkumy ukazují, že se jedná o IQ okolo 120. • Za touto hranicí již mezi inteligencí a kreativitou nevidíme souvislost. (Luecke, 2009) Mýtus číslo 1: Čím chytřejší jste, tím jste kreativnější • Navíc zatím stále neexistuje ucelený test kreativity, který by nám pomohl determinovat kreativní sílu jednotlivce. • Test IQ tedy od určité hranice nemůže sloužit k tomu, abychom například do týmu vybrali kreativnějšího člověka. • V České republice je podle serveru iqresearch.info v populaci průměr 98 bodů. To znamená, že by se vysokoškolsky vzdělaný člověk měl snadno dostat k hranici 120 bodů. Mýtus číslo 2: Mladí lidé jsou kreativnější než ti starší Mýtus číslo 2: Mladí lidé jsou kreativnější než ti starší • Realita: Věk není jasný determinant kreativního potenciálu. • Výzkumy ukazují, že stát se expertem v jakékoliv oblasti trvá 7 až 10 let. • Jde o takovou úroveň expertízy, která umožňuje vidět souvislosti, které nováčci přehlédnou. • Proto je možné v businessu nalézt kreativitu u lidí v jakémkoliv věku. (Luecke, 2009) Mýtus číslo 2: Mladí lidé jsou kreativnější než ti starší • Stejně tak ale může expertíza kreativitu potlačovat tím, že vzniká určitá provozní slepota, kdy zkušení pracovníci nevidí nebo nepřemýšlí mimo svou komfortní zónu. • Doporučení pro sestavování týmů je pak kombinace expertů a nováčků. • Veteráni mají zkušenosti a nováčkovská mysl není svázána konvenčním myšlením. (Luecke, 2009) Mýtus číslo 3: Kreativita je pro okázalé riskující lidi. Mýtus číslo 3: Kreativita je pro okázalé riskující lidi. • Realita: Ochota přijmout dobře propočítané riziko souvisí s kreativitou. • Koneckonců inovátor vstupuje do neznámého území a využívá podnikové zdroje pro řešení situací, které by mohly být využity na méně riskantní projekty. • Dá se říct, že také vkládá svou „hlavu na špalek“ a ohrožuje svou kariéru, pokud tyto zdroje přijdou vniveč. • Být kreativní ale určitě neznamená bezhlavě riskovat. Neznamená to ani být odlišný od ostatních či být extravagantní. • Kreativita není výsadou okázale riskujících. (Luecke, 2009) Mýtus číslo 4: Kreativita je výsadou jednotlivců Mýtus číslo 4: Kreativita je výsadou jednotlivců • Realita: Ano, mnoho kreativních řešení problémů jsou produktem jedné mysli, jednoho člověka pracujícím v ústraní. • Newton například vyvinul své nejznámější teorie optiky, gravitace a počtů během dvou let, kdy žil v ústraní na rodinné farmě kvůli morové epidemii, která způsobila dočasné uzavření Cambridžské univerzity. Určitě tyto dva krátké roky strávené na venkově patřily k jeho nejproduktivnějším (Luecke, 2009) Mýtus číslo 4: Kreativita je výsadou jednotlivců • Přesto je ale obrovské procento nejdůležitějších vynálezů a převratných technických objevů produktem spolupráce skupiny, ve které se jedinci vhodně doplňují. • Za všechny je to například projekt Apollo, který dostal člověka na povrch měsíce. • Thomas Edison, nejplodnější vynálezce a inovátor své doby, nepracoval sám. Byl v centru skupiny techniků, mechaniků a asistentů, kterým se říkalo „tým nespavců“ podle jejich zvyku pracovat do brzkých ranních hodin. • Chytří manažeři, kteří vědí, jak silná je skupinová kreativita, spojují lidi do týmů tak, aby se vzájemně doplňovali. (Luecke, 2009) Mýtus číslo 5: Kreativita se nedá řídit Mýtus číslo 5: Kreativita se nedá řídit • Realita: Nikdy nemůžeme vědět dopředu, kdo z lidí okolo nás přijde s kreativní myšlenkou. V tomto ohledu skutečně nelze kreativitu řídit, vynutit, zapnout. • Manažeři ale mohou vytvářet podmínky pro to, aby k těmto momentům docházelo častěji (odměny, zdroje, prostředí, procesy). • Kreativitě tedy lze pomoci a manažer má v rukou množství nástrojů, kterými tohoto cíle může dosáhnout. (Luecke, 2009) Komponenty kreativity Zdroj: Webový portál Harvard Business School [online] [vid. 8. března 2019]. Dostupné z: https://www.hbs.edu/faculty/Publication%20Files/12-096.pdf Komponenty kreativity • Mistrovství je soubor znalostí, které jsou oborově relevantní k řešenému problému. Jedná se o technické, procedurální a intelektuální dovednosti. • Dále jsou pro kreativitu důležité samotné dovednosti kreativního myšlení. Zde je ukazatelem kvality myšlení to jak flexibilně a s jakou představivostí přistupují lidé k řešení problémů. • Motivace je popsána jako vnitřní nadšení řešit problém a vede k mnohem kreativnějším řešením než stimulace. Děkuji za pozornost