INTERNÍ MARKETING, JEHO PŘÍNOSY A MARKETINGOVÝ MIX 1.ČÁST 2. . Cílem přednášky je pochopit podstatu interního marketingu, jeho přínosy a prvky marketingového mixu Halina Starzyczná Garant předmětu INTERNÍ MARKETING A JEHO PŘÍNOSY, MARKETINGOVÝ MIX . Definice interního marketingu Vývoj interního marketingu Přínosy interního marketingu Marketingový mix Produkt Cena Struktura přednášky Interní marketing Význam interního marketingu: -interní marketing se zaměřuje na uspokojování potřeb a získání loajality vnitřních zákazníků, tedy zaměstnanců. -pomáhá firmě stanovit, jakým způsobem se starat o zaměstnance a jak s nimi vybudovat pozitivní vztah, která je výsledkem spokojenosti během vykonávání jejich práce. https://volunteermanagers.org.uk/event/the-end-of-the-committee-volunteering-structures-in-a-changi ng-world/ Interní marketing Cílem je také: ● školit a motivovat zaměstnance tak, aby dobře obsloužili zákazníky a ● pozitivně reprezentovali firmu. Interní marketing také přispívá: ● k posílení sounáležitosti zaměstnanců s firmou a umožňuje ● zapojení se do činností firmy (tvorba firemní kultury, strategií, plánů aj.) školení motivace pozitivní reprezentaceí sounáležitost zapojení do činnosti firmy Podstata interního marketingu Získání a udržování vysoce motivovaných, zákaznicky orientovaných zaměstnanců. Cyklus ziskovosti Pokud je zaměstnanec ztotožněn s firemními hodnotami, souhlasí s nimi, významně to ovlivní jeho spokojenost a následně loajálnost ke svému zaměstnavateli = výsledek se výrazně projeví v komunikaci mezi spokojenými zaměstnanci a zákazníky. Je viditelný přímý vliv spokojenosti zaměstnanců na konečnou spokojenost zákazníků a celkový zisk. https://pixabay.com/sk/illustrations/cyklus-p%C3%A4%C5%A5-prim%C3%A1rne-etapa-%C5%A1abl%C3%B3na-359 0308/ Cyklus ziskovosti Vývoj interního marketingu 3 vývojové fáze interního marketingu: 1. Interní marketing jako motivační nástroj 2. Zákaznická orientace a marketingové smýšlení 3. Interní marketing jako motivační nástroj https://www.freepngimg.com/png/17156-software-development-png http://www.mamvolbu.cz/services/koucink/ 1. Interní marketing jako motivační nástroj -způsob, jak získat motivované a spokojené zaměstnance -implementace zejména ve firmách, kde byl klíčovým faktorem úspěchu přímý kontakt zaměstnanců se zákazníky, a to převážně v oblasti služeb a obchodu. http://www.sclance.com/pngs/motivation-png/view-page-2.htm https://workpress.com.br/en/internal-marketing-endomarketing-engagement-starts-internally/ 2. Zákaznická orientace a marketingové smýšlení -je nedostačující pouze zaměstnance motivovat, ale také jim poskytovat pravidelné vzdělávání i v oblasti marketingu. - -interní marketing zaměřen na tvorbu zákaznicky orientovaných zaměstnanců. http://www.pngall.com/customer-png http://www.apexbusinessmanagement.co.uk/customer-service/customer-focus/ 3. Interní marketing jako strategický nástroj -poskytuje strategický směr firmy s cílem motivovat a integrovat jednotlivé zaměstnance do celkové strategie firmy. - -implementace nejen ve firmách v oblasti služeb, ale také v ostatních oblastech, a to ve výrobě a obchodu. http://www.adoptimizer.co.uk/ Vztah interního a externího marketingu https://pngtree.com/free-icons/build-relationship zpracováno dle Pervaiz a Rafiq (2004) Přínosy interního marketingu + zlepšení komunikace a kooperace mezi zaměstnanci a odděleními, + zákaznicky orientovaný přístup, + lepší vztahy se zákazníky, + podpora vzdělávání zaměstnanců, + snižování fluktuace zaměstnanců. https://www.podnikajte.sk/zivnost/vyhody-zivnosti Marketingový mix interního marketingu https://www.sun.cz/nastroje/navody-pro-klienty/marketingovy-mix. Upraveno pro interní marketing https://www.tutorialspoint.com/international_marketing/international_marketing_mix.htm Produkt -firma nenabízí pouze výrobek nebo službu svým cílovým zákazníkům, ale nabízí také pracovní místo, a to nově vytvořené nebo již existující. - -předpoklad pro úspěšnou pracovní nabídku, tedy produkt, je popis a specifikace požadavků na budoucího zaměstnance (jeho znalosti, dovednosti a kvalifikace). https://www.marketingdonut.co.uk/marketing-strategy/pricing/seven-ways-to-price-your-product https://www.lynda.com/Business-Skills-tutorials/What-Product/713378/718231-4.html Analýza pracovních míst (Job Analysis) - ManagementMania.com Případová studie: Produkt interního marketingu v praxi (opora s. 30) Analýza pracovních míst https://digitalworkplacegroup.com/2015/09/02/gartner-digital-workplace-8-building-blocks-analysis/ -výstupem je popis práce a požadovaný profil zaměstnance vhodného pro nabízenou pracovní pozici - -vzdělání, zkušenosti, měkké a tvrdé dovednosti, přístup k práci, očekávání aj. https://www.marketingdonut.co.uk/marketing-strategy/marketing-recruitment-and-management/marketing- job-description Profesiogram https://cepymenews.es/el-profesiograma-que-es-y-para-que-sirve/ -přesný a srozumitelný popis práce (vymezení pracovního předmětu, výsledků pracovní činnosti a pracovních podmínek -východisko pro návrh vzdělávání pracovníků. Profesiogram – servírka – činnosti, dovednosti - příprava a aranžování místností a tabulí, - přijímání a umisťování hostů, poskytování rady při výběru pokrmů a nápojů, - servírování a vydávání pokrmů a nápojů, - dokončování přípravy jídel u stolu (např. flambování …), - ošetřování a nalévání nápojů, - účast na přípravě a obsluze při slavnostních akcích, - přijímání objednávek, - inkaso plateb a spolupráce s pokladnou, péče o používané předměty (sklenice, nádobí, příbory, atd.), - uskladňování a kontrola zboží a předmětů používaných v restauraci, - odborná instruktáž u speciálních pokrmů a nápojů. Požadavky: -efektivní komunikace -kooperace -samostatnost - počítačová způsobilost (pokladna, příjem zboží na sklad…) -jazyková způsobilost -střední vzdělání s výučním listem https://is.vsh.cz/th/jau80/Diplomova_prace_-_Hermankova.pdf Pracovní náplň Profesiogram Komplexní profesiogram obsahuje kromě popisu pracovní pozice, soupis nároků a požadavků, které se od zaměstnance očekávají. Určuje také stupeň pracovní zátěže, nároky na psychické a fyzické funkce zaměstnance a rozsah odpovědnosti nutné pro výkon konkrétní-ho pracovního místa. PPT - Pracovní zátěž a stres PowerPoint Presentation, free download - ID:4658528 Regulovat pracovní zátěž zákonem je k ničemu, musí to přijít přirozeně - Podnikatel.cz Cena Množství peněžních jednotek, které jsou požadovány za konkrétní nabízený produkt na trhu (externí marketing). Cena představuje náklady na pracovní sílu, na jeho odměňování a motivaci, případně cena školení (interní marketing). https://www.kisspng.com/png-salary-business-payment-wage-job-4181419/preview.html Cena Motivace a odměna určuje cenu pracovní pozice (produktu). Cena pracovní nabídky se odvíjí od současné ekonomické situace, pozice firmy na trhu, od tlaku konkurence, ale také od odměňování stávajících zaměstnanců. S touto motivací a stimulací je propojeno odměňování, a to ve formě mzdy, platu, prémií nebo jiných způsobů odměn, jako je např. nefinanční odměna – pochvaly, vzdělávání, každodenní nabídka ovoce na pracovišti, bezedný hrnek kávy aj.) https://www.olympiabenefits.com/blog/5-different-types-of-employee-benefits-for-a-small-business-to -know Motivace zaměstnanců Motivovaní zaměstnanci vykonávají svou práci ochotněji, přistupují k ní zodpovědně a dochází k eliminaci počtu chyb. Motivaci zaměstnanců ovlivňují vnější a vnitřní faktory. Vnitřní faktory – potřeby zaměstnanců – samostatnost, dovednosti získané prací, viditelné výsledky práce. Vnější faktory – ze strany zaměstnavatele – finanční ohodnocení, možnost povýšení, pochvala, uznání kolegů i managementu. Motivace zaměstnanců Armstrong (2007, s. 109) definuje motivaci jako: „Motiv je důvod něco dělat – dát se určitým směrem. Lidé jsou motivováni, když očekávají, že jejich kroky, jejich činnost pravděpodobně povede k dosažení cíle – hodnotné odměny, uspokojující jejich konkrétní potřeb. Dobře motivovaní lidé jsou lidé s jasně definovanými cíli, kteří podnikají kroky, od nichž očekávají dosažení těchto cílů.“ HMOTNÉ ODMĚNY Peněžní odměny: - základní mzda/plat - zásluhová odměna - peněžní bonusy - dlouhodobé pobídky - akcie, podíly na zisku Zaměstnanecké výhody: - důchody - dovolená - zdravotní péče - jiné funkční výhody - flexibilita Formy odměn (vnější faktor) NEHMOTNÉ ODMĚNY Vzdělávání a rozvoj: - vzdělávání a rozvoj na pracovišti - vzdělávání a výcvik - řízení pracovního výkonu - rozvoj kariéry Pracovní prostředí: - základní hodnoty organizace - styl a kvalita vedení - uznání, úspěch - kvalita pracovního života Formy odměn (vnější faktor) Hmotné odměny http://www.ifebp.org/Resources/benefits-communication/Pages/benefits-communication-for-plan-sponsor s.aspx Peněžní odměny: - základní mzda/plat - zásluhová odměna - peněžní bonusy - dlouhodobé pobídky - akcie, podíly na zisku https://thenounproject.com/term/salary/787436/ Hmotné odměny http://www.pngmart.com/image/115288 Zaměstnanecké výhody: - důchody - dovolená - zdravotní péče - jiné funkční výhody - flexibilita https://pngtree.com/freepng/vacation-and-work_3233980.html http://chittagongit.com/icon/benefits-icon-19.html Nehmotné odměny Vzdělávání a rozvoj: - vzdělávání a rozvoj na pracovišti - vzdělávání a výcvik - řízení pracovního výkonu - rozvoj kariéry https://vemo.com/ https://www.salakhmer.org/news/education-website-design-development/ Nehmotné odměny Pracovní prostředí: - základní hodnoty organizace - styl a kvalita vedení - uznání, úspěch - kvalita pracovního života https://think.kera.org/2017/09/04/the-culture-of-the-modern-workplace/ https://www.bluejeans.com/de/blog/video-has-taken-over-the-workplace Shrnutí přednášky Interní marketing – význam, vývoj a jeho přínosy Marketingový mix – význam v interním marketingu Produkt – význam, analýza pracovních míst, profesiogram Cena – motivace zaměstnanců, formy odměn (hmotné a nehmotné)