Případová studie – hodnocení reportingu vybraných společností Analýza jednotlivých reportů Benchmarking reportů vybraných společností Seznámení s úspěšnými oceněnými projekty v soutěži – TOP Odpovědná firma 2016 Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz Katedra podnikové ekonomiky a managementu Případová studie je orientována na vykazování neboli reportování aktivit firem spadajících do konceptu společenské odpovědnosti. Jsou analyzovány reporty devíti společností působících v České republice, které se účastnili historicky prvního udílení cen za Odpovědný reporting v soutěži TOP Odpovědná firma v roce 2014. Vybrané společnosti se umístily: Vítěz: 1. Plzeňský Prazdroj, a,s, Finalisté: 2. KPMG Česká republika, s.r.o 3. Vodafone Czech Republic, a.s. Ostatní účastníci: 4. HEINEKEN Česká republika, a.s. 5. O2 Czech Republic a.s. 6. Johnson&Johnson s.r.o. 7. GlaxoSmithKline s.r.o. 8. Pivovary Staropramen s.r.o. 9. Accenture Central Europe B.V. Reporting – případová studie •Pro tuto studii bylo stanoveno deset kritérií, které by publikované reporty CSR měly splňovat. Níže uvedená kritéria jsou rozdělena do čtyř oblastí – obecné, environmentální, ekonomické a sociální. Obecná kritéria 1. Dostupnost a dohledatelnost CSR reportů na webových stránkách společností. 2. Včasnost a pravidelnost publikování CSR reportů. 3. Charakteristika aktivit ze všech oblastí konceptu CSR. 4. Plánování CSR aktivit a jejich vyhodnocení. Environmentální kritéria 5. Řešení procesů snižování emisí, spotřeby vody a energie. 6. Odpovědná odpadová politika. Ekonomická kritéria 7. Uplatňování etického kodexu. 8. Komunikace a spolupráce se stakeholdery. Sociální kritéria 9. Realizace zaměstnanecké politiky. 10. Podpora místní komunity. Reporting – případová studie Charakteristika kritérií •V části obecných kritérií jde konkrétně o komunikaci zpráv o CSR a jejich snadnou dostupnost na webových stránkách dané společnosti. • •Dále je sledována i pravidelnost, tzn., zda společnost každoročně publikuje své CSR aktivity a zda uveřejňuje i starší Zprávy o CSR. • •Ve třetím kritériu je hodnocena komplexnost reportu, tedy jestli jsou uvedeny informace ke všem pilířům společenské odpovědnosti (environmentální, ekonomický, sociální). Posledním obecným hlediskem pro srovnání reportů je plánování a vyhodnocování realizovaných aktivit CSR, které je vhodné do zpráv zahrnout. • •Páté kritérium, zaměřené na environmentální pilíř CSR zjišťuje, zda společnosti řeší problematiku snižování emisí, spotřebu vody a dalších energií. Dále je pozornost zaměřena na zavedení a dodržování odpadové politiky, do které je řazeno například třídění odpadu, ekologický provoz či zavedení ISO norem nebo jiných certifikací. Reporting – případová studie Charakteristika kritérií • •Kritéria v oblasti ekonomické sledují zavedení, dodržování a publikování etického kodexu společnosti a také zda vybrané firmy vykazují komunikaci a spolupráci se svými stakeholdery. –Tímto je v rámci případové studie míněno například společensky odpovědný výběr dodavatelů či uplatňování etického dodavatelského kodexu, transparentnost zveřejňovaných informací apod. • •Pilíř sociální je zaměřen na realizaci zaměstnanecké politiky, kde je možno zahrnout benefity pro zaměstnance, vzdělávání a možnost kariérního růstu, mimopracovní aktivity či možnost využít firemní majetek i k soukromým účelům a také přístupy a aktivity společnosti vůči komunitě, na kterou má dopad její působnosti. Reporting – případová studie Analýza jednotlivých reportů Plzeňský Prazdroj, a.s. • •Ve své zprávě o CSR z roku 2014 se Plzeňský Prazdroj, a.s. zmiňuje i o podpoře a rozvoji regionu ve kterém působí pomocí řady projektů, dále o podpoře prevenci HIV a také o historickém odkazu, který firma buduje. • •Celý report o společenské odpovědnosti je z informačního hlediska rozsáhlý, ale přesto stručný. Graficky je zpracován velmi rozmanitě, ale přesto disponuje ucelenou strukturou. Působí profesionálně a zaujme velké spektrum zákazníků a spřízněných osob. • •CSR report je na stránkách společnosti Plzeňský Prazdroj, a.s. lehce dostupný a přehledně publikovaný. • •Lze jej najít v záložce O nás, kde je zpřístupněn archív CSR reportů. Nejaktuálnější společensky odpovědné aktivity Plzeňského Prazdroje uvádí Zpráva o trvale udržitelném rozvoji v roce 2014. Společnost publikuje CSR reporty v ročních intervalech. Reporting – případová studie Analýza jednotlivých reportů Plzeňský Prazdroj, a.s. Splnění environmentálních kritérií •V oblasti řešení procesů snižování emisí, spotřeby vody a energie se Plzeňský Prazdroj angažuje do aktivit souvisejících se snižováním spotřeby vody. Společnost plní kritéria snižování spotřeby vody při výrobě piva, čištění tanků apod. V oblasti snižování spotřeby energie a úrovně emisí si společnost klade za cíl snížit výsledky z roku 2008 na 50 %. Pro splnění cílů zavádí úsporná opatření a využívá odpady jako zdroj energie. Odpovědnou odpadovou politiku vykazují používáním recyklovaných materiálů a obalů, tříděním odpadů a směřují k politice provozu s nulovým odpadem. Splnění ekonomických kritérií •Plzeňský prazdroj respektuje lidská práva a pro transparentní a etické podnikání založil etickou komisi Plzeňského Prazdroje a využívá tři ombudsmany pro otázky etiky. Společnost si zakládá na jednání a spolupráci s odpovědnými dodavateli. Uzavírá víceleté kontrakty, preferuje české dodavatele a informuje je o tržním vývoji. Splnění sociálních kritérií •Zaměstnanecká politika se zdá být pro Plzeňský Prazdroj prioritou. Férové jednání, spravedlivé odměňování, rovnost mužů a žen, bezpečnost na pracovišti, prorodinná politika a zdravé a antidiskriminační pracovní prostředí je pro něj samozřejmostí. Společnost je členem Memoranda Diverzita 2013+, čímž stvrdili rovný přístup k zaměstnávání mužů a žen. Podpora místní komunity je realizována prostřednictvím firemního dobrovolnictví, programu Prazdroj lidem či ENGAGE, dne dobrovolnictví Give&Gain 2013 a dalších projektů, jimiž podporují neziskové projekty a tedy rozvoj regionů. Reporting – případová studie Analýza jednotlivých reportů KPMG Česká republika, s.r.o. • • •CSR reporting společnosti KPMG Česká republika, s.r.o. je vykazován přehledně v záložce O nás a v sekci Společenská odpovědnost je dostupná zpráva s názvem Naše cesta k udržitelnému podnikání 2013. • •Vzhledem k chybějícímu archívu CSR zpráv a zpožděnému vydávání nesplňuje kritérium včasnosti a pravidelnosti publikování CSR reportů. • •Struktura zprávy je přehledná a informuje o aktivitách ve všech pilířích společenské odpovědnosti. • •Dosažené výsledky vyčíslují, komentují a zveřejňují, avšak neplánují aktivity na další období, proto nemůže být splněno čtvrté kritérium. • Reporting – případová studie Analýza jednotlivých reportů KPMG Česká republika, s.r.o. Splnění environmentálních kritérií •Společnost řeší snižování spotřeby vody, energie a úrovně emisí politikou minimalizace dopadů podnikání na životní prostředí. Ve všech kancelářích preferují konzumaci kohoutkové vody, snižuje se uhlíková stopa všech zaměstnanců a využívají ekologické dopravní prostředky. Mezi prioritní environmentální oblasti společnosti také patří odpadová politika, které se soustřeďuje především na omezení spotřeby kancelářského papíru a třídění odpadu. • Splnění ekonomických kritérií •Podnikatelská činnost se dle zprávy o CSR řídí přísnými pravidly etiky, transparentnosti a nezávislosti. Firemní kulturu shrnuje etický kodex. Se svými stakeholdery komunikují prostřednictvím etického dodavatelského kodexu, jež musí dodržovat všichni dodavatelé. Společnost tak spolupracuje pouze s odpovědnými obchodními partnery. • Splnění sociálních kritérií •Své zaměstnance společnost motivuje flexibilní pracovní dobou, možností cvičení jógy na pracovištích. Realizuje program Zdravá firma, spolupracuje se zdravotními pojišťovnami a svým zaměstnancům chce nastolit rovnováhu a zdraví, sport a zábavu. V rámci podpory místní komunity se angažuje do zlepšení finanční gramotnosti seniorů, poskytování školení a služeb pro bono různým neziskovým organizacím a projektům. Reporting – případová studie Analýza jednotlivých reportů Vodafone Czech Republic, a.s. •Zpráva o společenské odpovědnosti 2012/2013 je snadno dohledatelná na webových stránkách, jež přímo na hlavní stránce navádí na záložku Společenská odpovědnost. Splnění environmentálních kritérií •V rámci řešení snižování spotřeby vody, energie a úrovně emisí se společnost zaměřuje na ekologický provoz kanceláří a funguje na programu První zelená síť, jež je ze 70 % napájena z obnovitelných zdrojů. V rámci odpadové politiky se angažuje v recyklaci použitých mobilních telefonů, baterií a šetrně nakládá s odpady. Splnění ekonomických kritérií •Ve zprávě o uplatňování konceptu CSR se společnost nezmiňuje o etickém kodexu. Komunikace a spolupráce se stakeholdery je naplňována prostřednictvím zlepšování chování dodavatelů v oblasti CSR. Splnění sociálních kritérií •Zaměstnanecká politika ve Zprávě o CSR chybí. Nevyhodnocují poskytované výhody zaměstnancům a reporting tedy není celistvý. Podpora místní komunity je realizována nejen prostřednictvím Nadace Vodafone, ale také aplikacemi, jimiž mohou sami zákazníci přispět na dobročinné projekty. Společnost umožňuje také zasílání DMS (dárcovských SMS zpráv) a přichází s komplexním řešením pro neslyšící osoby. Reporting – případová studie Analýza jednotlivých reportů HEINEKEN Česká republika, a.s. Odkaz na Zprávy o udržitelnosti: http://www.heinekenceskarepublika.cz/zprava-o-udrzitelnosti •Kritérium dostupnosti a dohledatelnosti CSR zprávy společnost splňuje, na webových stránkách v záložce O nás, v sekci CSR a trvale udržitelný rozvoj lze najít Zprávu o udržitelnosti 2013. Zprávy publikují pravidelně a včasně v ročních intervalech a pro veřejnost ukládají také starší reporty. Splnění environmentálních kritérií •Společnost se angažuje do snižování emisí CO2 prostřednictvím Zelené elektřiny, udržitelného čerpání zdrojů a ochrany vodního hospodářství. V rámci kritéria odpadové politiky realizuje třídění odpadů a jejich recyklaci a snaží se o snižování objemu odpadů. Splnění ekonomických kritérií •Etický kodex není ve zprávě o CSR zmíněn, přestože se požaduje po svých dodavatelích splnění principů dodavatelského kodexu postavených na základech společensky odpovědného podnikání. Společnost se také zabývá dialogem se zástupci z řad odborníků a zástupci zájmových skupin. Splnění sociálních kritérií •Zaměstnanecká politika společnosti je zaměřena na investice do bezpečnostní infrastruktury a ve zprávě také propaguje odpovědnou konzumaci alkoholu i pro zaměstnance. Místní komunita je podporována prostřednictvím dobrovolnictví zaměstnanců a spolupráce s domovem pro seniory. Reporting – případová studie Analýza jednotlivých reportů Johnson&Johnson s.r.o. •Publikuje výroční Zprávu o společenské odpovědnosti 2013 rozdělenou do čtyř oblastí odpovídající společenské odpovědnosti a to odpovědný a etický přístup k podnikání, péče o zaměstnance, péče o životní prostředí a odpovědnost vůči společnosti. • Splnění environmentálních kritérií •V rámci péče o životní prostředí se soustřeďuje na snižování emisí při používání firemních vozů a snížení spotřeby energie. Odpadovou politiku naplňuje tříděním odpadů a programem Zdravá budoucnost 2015. Splnění ekonomických kritérií •Společnost uplatňuje etické a morální jednání ve všech oblastech podnikání, zapojuje se do iniciativ a organizací na podporu CSR, ovšem o komunikaci se svými stakeholdery nemá ve své zprávě o CSR žádné informace. Splnění sociálních kritérií •V části věnující se podpoře zaměstnanců, jsou uvedeny informace o projektech poskytovaných pro zaměstnance samotné ale i pro jejich rodiny. Jedním z nich je Den zdraví či Family Day. V sekci podpory neziskových organizací jsou jmenovány nadace, dětské domovy a chráněné dílny. V textu reportu je vyzdvihnuta i angažovanost zaměstnanců na charitativních projektech pro neziskové organizace. Společnost dbá o bezpečí pacientů při pobytu ve zdravotnických zařízeních, věnuje se poradenství v oblasti péče o zdraví dětí ze škol a vzdělává odborníky. Reporting – případová studie Analýza jednotlivých reportů GlaxoSmithKline s.r.o. •Kritérium publikace nemůže být splněno, jelikož nelze zobrazit Zprávy o CSR na webových stránkách společnosti. Komunikuje své společensky odpovědné aktivity pouze na svých internetových stránkách a částečně ve výročních zprávách. Informuje o realizovaných výzkumech a vývoji léčivých přípravků, léků na HIV a vakcín proti malárii a ebole. •Společnost každoročně investujeme do programů, které zlepšují přístup ke zdravotní péči a zvyšují celkovou spokojenost a prosperitu komunity na celém světě (globální dopad je pro společnost velmi důležitý, proto nejsou pro ČR prezentována detailní informace spadající do oblastí CSR). –Např. nejméně rozvinutých zemí reinvestujeme 20 % veškerého zisku v dané zemi do budování zdravotnické infrastruktury. Maximalizujeme přínos investice do komunit partnerstvím s neziskovými organizacemi a výběrem programů, ve kterých může využít její expertní znalosti, lidské zdroje a produkty. V roce 2012 získala společnost GSK za své veřejně prospěšné aktivity a komunitní projekty na lokální i mezinárodní úrovni prestižní ocenění Community Mark. Reporting – případová studie Analýza jednotlivých reportů GlaxoSmithKline s.r.o. • • • • •V roce 2013 společnost GSK investovala do celosvětových veřejně prospěšných aktivit a programů zaměřených na podporu komunit více než 353 milionů dolarů. • • •Zaměstnanci realizují dobrovolné aktivit v neziskových organizacích a jsou angažováni v projektu: Zdravá firma = zdraví zaměstnanci. • •Společnost má zřízen Nadační fond GSK a účastnila se v rámci soutěže TOP Odpovědná firma také v kategorii Nejštědřejší dárce. Společnost je partnerem tematické kategorie Diverzita. Reporting – případová studie Analýza jednotlivých reportů Pivovary Staropramen s.r.o. Společnost splňuje kritérium dostupnosti a dohledatelnosti CSR zprávy. V záložce O nás na webových stránkách společnosti v sekci Společenská odpovědnost se nachází Zpráva o společenské odpovědnosti za rok 2013. Struktura dodržuje kritérium charakteristiky všech CSR pilířů, avšak zde chybí vyhodnocení a plánování aktivit. Splnění environmentálních kritérií •V rámci environmentální oblasti se společnost soustředí na snížení energií, odměňování nápadů zaměstnanců na snižování nákladů a zdrojů. Odpadová politika je realizována prostřednictvím recyklace odpadů. Splnění ekonomických kritérií •Ekonomické principy naplňují prostřednictvím kodexu komerční komunikace a dodržování etických pravidel. Ve zprávě o CSR nejsou uvedeny informace o spolupráci se stakeholdery a jejich odpovědnosti. Splnění sociálních kritérií •Zaměstnancům je umožněna práce v bezpečném prostředí, možnost vzdělávání, kariérního růstu a zajištěna diverzita, tedy rovnost mužů a žen. Podpora místní komunity je realizována kulturními, společenskými a charitativními akcemi, dny na pomoc komunitě „Dny, kdy pomáhámene aneb Community Days“, či materiální a finanční pomoci Dětskému rehabilitačnímu stacionáři. Společnost v roce 2013 podepsala Memorandum diverzita 2013+ o podpoře rovných příležitostí na pracovním trhu a aktivním uplatňování principu genderové vyváženosti. Reporting – případová studie Analýza jednotlivých reportů Accenture Central Europe B.V. • • • •Společnost nezveřejňuje kompletní zprávu o aktivitách CSR za podnikání na území České republiky. Dostupná je pouze zpráva o Firemním občanství 2014 pro USA v anglickém jazyce. Tato zpráva je sestavována na základě principů GRI G3. • •Informace o realizovaných aktivitách v oblasti environmentální (snižování úrovní emisí) a sociální (zaměstnávání žen, rozvoj a školení zaměstnanců)., dále společnost proklamuje že, „Ve společnosti Accenture se snažíme zajistit udržitelný růst skrz všechny naše činnosti – od toho, jak řídíme naše obchodní operace, přes služby, které nabízíme našim klientům, k tomu, jak jednáme s našimi zaměstnanci a dodavateli.“ • •Stránky společnosti jsou poměrně nepřehledné a nelze získat konkrétní informace či data z pohledu výkaznictví CSR aktivit v rámci ČR (existuje odkaz „na získání přístupu společnosti k vykazování společenské odpovědnosti firem“). Reporting – případová studie •Zdroj: vlastní zpracování Vyhodnocení plněných kritérií obsažených v reportech CSR csvukrs • • Představení vybraných projektů Oceněné společnosti v roce 2017 (následující odkaz): http://www.odpovednefirmy.cz/cena-top/galerie-uspesnych-1/brozury-a-vysledky.html Výsledky TOP Odpovědná firma Závěr • •Každá společnost dosahuje určitého počtu splněných kritérií, nutno uvést, že byly hodnoceny informace obsažené v reportech, tzn., že společnosti mohou využívat určité nástroje CSR, ale neuvádějí je v reportech, příkladem může být etický kodex nebo globální report CSR v cizím jazyce. • •Slabým místem analyzovaných reportů je chybějící plánování cílů společenské odpovědnosti. • •Chybí také pravidelné hodnocení dosažených výsledků, které by mělo být součástí každého reportu. •Všechny reporty, které byly přístupné a skutečně posouzeny, obsahují informace k environmentálnímu pilíři CSR v oblasti snižování spotřeby vody, energie a úrovní emisí a odpadové politiky. •Podpora místní komunity, jež jsou v reportech vykazovány nejčastěji formou spolupráce s neziskovými organizacemi v oblasti dobrovolnictví zaměstnanců. •Podstatným nedostatkem současného CSR reportování v České republice je chybějící normativní úprava a tedy značná rozdílnost všech publikovaných zpráv. …………. …………. …………. Dotazy a diskuse J Děkuji za pozornost a přeji Vám úspěšný den J Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz