Vybrané nástroje, metody, přístupy a iniciativy hodnocení CSR (1) Klasifikace nástrojů, standardů, přístupů Směrnice OECD pro nadnárodní podniky UN Global Compact CSR společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech Udržitelný rozvoj ŠKODA AUTO, a.s. CSR aktivity společnosti Tchibo Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz Katedra podnikové ekonomiky a managementu https://www.youtube.com/watch?v=6qAbzDW6B9c •Za významné globální vysoce respektované normativní rámce lze nalézt •OECD Guidelines, •UNGC, •Global Sullivan Principles, •AA1000, •GRI, •ILO Deklarace. •Odpovědné podnikání a chování znamená reagovat na očekávání stakeholderů. •CSR je vědomá a veřejná činnost motivovaná právě externími očekáváním např. pokud se jedná o řízení dodavatelských řetězců, monitorování a podávání CSR zpráv apod. • •Soukromé iniciativy CSR jsou velmi různorodé v oblastech působnosti a cílů CSR, původu i oblastech dopadů aktivit a prováděných mechanismů. •Některé iniciativy mají za cíl zvyšovat povědomí o významu společenské odpovědnosti v obecné rovině. •Jiné podporují určitý kodex chování, některé obsahují nástroje pro poskytování zpráv nebo informací (např. certifikace, systémy označování „labeling“). • Standardy v CSR •Za významné globální vysoce respektované normativní rámce lze nalézt •OECD Guidelines, •UNGC, •Global Sullivan Principles, •AA1000, •GRI, •ILO Deklarace. •Některé iniciativy respektují specifické postavení společností (např. v odvětví), kdy jsou do procesu CSR vtaženi jednotliví aktéři z různých stran zaměření předmětů činnosti společností, ale i z jiných odvětví (vznik platforem „multi-stakeholder“). • •Soukromé iniciativy v oblasti CSR řeší řadu oblastí, mezi nejčastější patří ochrana lidských a pracovních práv, rozvoj komunit, práva spotřebitelů, používání bezpečnostních opatření, korupce, BOZP a ochrana životního prostředí. • •Příkladem vyvinutí iniciativy výhradně v podnikatelském sektoru může být např. International Chamber of Comerce Guidance on Supply Chain Responsibility, zatímco jiné jsou určeny pro použití všemi organizacemi, ať už veřejné nebo soukromé povahy (ISO 26000, UNGC, GRI). • Standardy v CSR Kritéria pro vymezení odlišností nástrojů mohou být etablována z odlišných faktorů např.: •dle uplatnitelnosti nástrojů z pohledu národního i nadnárodního rozsahu, • •dle důvěryhodnosti standardu či nástrojů, • •vzniku nástroje např. na mezinárodní úrovni, národní úrovni, soukromé iniciativy, • •souvisejících s velikostí společnosti, tzn. sektor MSP, mikropodniky, velké a nadnárodní společnosti, • •dle normativního rámce, tzn. vhodnosti a obsahového vymezení konkrétních oblastí např. ve stanovených pilířích (ekonomický, sociální a environmentální), Klasifikace standardů, iniciativ a přístupů k CSR Kritéria pro vymezení odlišností nástrojů mohou být etablována z odlišných faktorů např.: •vhodnosti standardu pro strategické řízení, tzn. daný nástroj nejen, že vymezuje konkrétní oblasti, ale poskytuje i určitý rámec, interní systém pro implementaci konkrétních aktivit do podnikové praxe, • •zda daný standard obsahuje konkrétní metriku indikátorů (pro vyhodnocování dopadu investovaných prostředků, tzn. obecně zdrojů) ve všech pilířích CSR, • •obsahového zaměření nástroje, tzn., zda pokrývá pouze dílčí oblast CSR nebo zda se jedná o komplexní přístup, • •požadavek na reporting (ověřování reportu příslušným standardem nebo vyplývající z dané certifikace). • Klasifikace standardů, iniciativ a přístupů k CSR Vymezit i způsob jakým jsou standardy vyvíjeny, a který je rozhodující pro jejich robustnost, účinnost a důvěryhodnost. 1.Standardy vyvinuté společností pro jejich vlastní účely. –Zpravidla jsou konzultovány s externími odborníky, či inspirovány existujícími mezinárodními normami a standardy (např. v oblasti lidských zdrojů, korupce, etického vystupování, emisí apod.) 2. 2.Standardy vyvinuté společností založené na vzájemné interakci a potřebách stakeholderů. Základna je tvořena mezinárodními standardy či přístupy. 3. 3.Průmyslové (odvětvové) standardy vyvinuté pro potřeby kooperace či řízení dodavatelského řetězce, často inspirované mezinárodními standardy. Klasifikace standardů, iniciativ a přístupů k CSR Vymezit i způsob jakým jsou standardy vyvíjeny, a který je rozhodující pro jejich robustnost, účinnost a důvěryhodnost. 4.Standardy vzniklé z potřeb všech zúčastněných stran (tzn. multi-stakeholder), které jsou vyvinuté pro dané odvětví nebo uskupení společností. Jsou založeny na obecně uznávaném principu všech zúčastněných stran: společností, NNO, odborových organizacích. 5. 5.Nezávislé standardy, které vznikly pro potřeby implementace v řadě společností nebo průmyslu. Jsou vyvinuty nepodnikatelskou sférou (např. asociace, sdružení, NNO). 6. 6.Rámcové dohody mezi společností a odborovými organizacemi. Mají nadnárodní přesah a řadí se na nejvyšší úroveň důvěryhodnosti a účinnosti. • Klasifikace standardů, iniciativ a přístupů k CSR Z pohledu důvěryhodnosti standardu - propojení s tzv. účetnictvím trvale udržitelného rozvoje, které v sobě implementuje určité prvky CSR. Z pohledu finančního auditu, by měl standard CSR splňovat: • • • •komplexnost pokrytí problému, které jsou nejvíce relevantní či adresné činnosti společnosti, • •srovnatelnost, tzn. umožnit vnitřní posouzení výkonu CSR, z pohledu vynaložených prostředků a měřitelnosti dopadů, • •dostatečnou věrohodnost, aby umožňoval zájmovým skupinám důvěřovat dané společnosti a být podkladem pro správné informace sloužící v rozhodovacím procesu (ať z pohledu firmy, nebo zájmových skupin). Klasifikace standardů, iniciativ a přístupů k CSR V rámci standardů, můžeme rozdělit způsob nahlížení na hodnocení výkonnosti CSR dalšími kritérii: 1.metodiky posuzování úrovně aktivit (měření výkonu společnosti) spadajících do přístupu společenské odpovědnosti (např. ISO 26000, UNGC, ILO), 2. 2.možnosti hodnocení účinnosti vynaložených prostředků, právě v této oblasti vyvstává role reportingu a měření a řízení udržitelné výkonnosti společnosti (např. lze aplikovat nástroje účetnictví udržitelného rozvoje, metodika GRI), 3. 3.hodnocení společensky odpovědné výkonnosti jako hodnota a význam indexu, tzn. soustava výkonnostních indexů CSR (např. Dow Jones Sustainability Index, FTSE4Good, Ethibel Sustainability Index). Klasifikace standardů, iniciativ a přístupů k CSR Dalším kritériem pro klasifikaci hodnocení CSR aktivit může být, možnost provádění hodnocení, zda může společnost sama využít určitý postupy, nebo je vhodný pro hodnocení externími subjekty apod. Zde lze shledat dvě možné alternativy přístupu. 1.Sebehodnocením (self-evaluation) na základě využitých metod či nástrojů, např. prostřednictvím existujících způsobů metodiky KORP, na základě dotazníku vytvořeného pro potřeby ocenění Ceny hejtmana za společenskou odpovědnost, ISO 26000. 2. 2. 2.Externí hodnocení (třetí stranou) – provedené na základě např. v rámci existujících ocenění spjatých s prvky CSR, certifikace ISO 14000, GRI, EMAS, IQNet SR10. Klasifikace standardů, iniciativ a přístupů k CSR Moderní nástroje a standardy CSR (globálního typu) mají úzce definované oblasti zaměření především v oblastech: 1.přírodního prostředí (např. CERES principy, ISO 14000, Kjótský protokol), 2.práce (pracovních podmínek), (např. Fair Labor Association workplace code of conduct, ETI base code, Fair Wear Foundation), 3.správě a řízení společností (např. OECD principles of corporate governance, Principles for corporate governance in the Commmonwealth), 4.praní špinavých peněž (Wolfsberg anti-money laundering principles, Basel comittee on banking supervision), 5.úplatkářství a korupce (např. OECD Guidelines, Pravidla mezinárodní hospodářské komory pro boj s úplatkářstvím, Extractive Idustry Transparendy Inivitative) 6.lidských práv (např. Amnesty International, OSN normy pro odpovědnost nadnárodních společností s dopadem na lidská práva) 7.reportingu společensky odpovědných principů (např. AA 1000, GRI). Klasifikace standardů, iniciativ a přístupů k CSR Příklad klasifikace nástrojů CSR dle jeho zaměření a dopadů Příklad klasifikace nástrojů CSR dle jeho zaměření a dopadů Komparace vybraných oblastí zaměření standardů OECD Guidelines, ILO deklarace a UNGC Vybraný aspekt OECD Guidelines ILO deklarace UN Global Compact Obecné zásady ano ano ano Zveřejňování ano ne ano Oblast pracovních vztahů ano ano ano Lidská práva ano ano ano Životní prostředí ano ne ano Korupce ano ne ano Zájmy spotřebitelů ano ne ne Zdaňování ano ne ne Příklad klasifikace nástrojů CSR dle jeho zaměření a dopadů Komparace OECD Guidelines, ILO deklarace a UNGC standardů a vybraných aspektů pracovních vztahů Vybraný aspekt v oblasti pracovních vztahů ILO deklarace OECD Guidelines UN Global Compact svoboda sdružování a kolektivní vyjednávání s. 49-56, s. 87, s. 98 sekce IV. 1 a) 4.7, 4.8 3 princip odstranění forem nucené a povinné práce s. 8-9, s. 34 sekce IV 1 c) 4 princip zákaz dětské práce s. 36 sekce IV 1b) 5 princip zákaz diskriminace s. 21-23 sekce IV 1d) 6 princip rozvoj problematiky zaměřen na pracovní vztahy s. 8-12, 19-20 sekce II. 1 podpora zaměstnanosti s. 13-18, 24-28 vzdělávání zaměstnanců s. 29-32 sekce II. 4 mzdy a benefity s. 33-35 sekce IV. 1 a) pracovní doba s. 34 sekce IV. 4 a) BOZP s. 37-40 sekce IV. 4 b) sociální ochara s. 25-28 sekce IV. 6 pracovně-právní vztahy s. 41-59 kapitola IV Příklad klasifikace nástrojů CSR dle jeho zaměření a dopadů Zdroj: vlastní zpracování na základě Kašparová, Kunz (2013). V současnosti tkví velký problém v tom, že existuje velký počet standardů. Nelze stanovit jeden doporučený postup, je nutno zohlednit zájem stakeholderů, vlastníků ve smyslu vyvíjení tlaků na jejich management. •Existuje velmi málo standardů, u kterých lze nalézt i požadavek na zavedení měření výkonnosti, tzn. indikátorů, které se pravidelně vyhodnocují (např. GRI, EMAS). • •Pokud podniky chtějí zkvalitnit jejich reportingový rámec, tak jsou vhodné standardy v oblasti GRI, v sociálním pilíři pak je významný a rozšířený standard SA 8000. • •Pro účely certifikace byl vytvořen IQNet SR10, kdy je možno se dle tohoto standardu certifikovat (je vhodný pro MSP, soukromý i veřejný sektor). • •Doporučené rámce chování, cíle, postupy a ujasnění si hlavních kroků v jednotlivých zaměřeních CSR je např. v ISO 26000. Klasifikace standardů, iniciativ a přístupů k CSR Představení Směrnice •součást Deklarace OECD o mezinárodních investicích a nadnárodních podnicích (1976) • •vytvořena členy OECD ve spolupráci se zástupci zaměstnavatelských a zaměstnaneckých svazů a nevládním sektorem • •soubor nezávazných doporučení a standardů odpovědného chování podniků • •instrument, jehož cílem je napomáhat posilování vzájemné důvěry mezi nadnárodními podniky, vládami a společností • •určena všem subjektům v rámci nadnárodního podniku (mateřským společnostem a/nebo místním subjektům) • Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role Směrnice OECD pro nadnárodní podniky je doporučením adresovaným vládami nadnárodním podnikům. •Pro případ zájmu o implementaci Směrnice OECD je zřízeno Národní kontaktní místo (NKM), které funguje jako stálá pracovní skupina při MPO. NKM bylo zřízeno 2013, odkaz: http://www.mpo.cz/dokument75865.html • Cíle směrnice •Vytvářet prostředí pro spolupráci nadnárodních společností ve třetích zemích a subjektů, které jsou jejich působením ovlivněny. •Šířit povědomí o odpovědném chování a jeho přínosech. •Vytvářet benchmark pro odpovědné chování zahraničních investorů. •Přispívat k rozvoji zahraničních investic. •Přispívat k trvale udržitelnému rozvoji. Směrnice online: http://mneguidelines.oecd.org/guidelines/MNEGuidelines%C4%8Ce%C5%A1tina.pdf • Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role 46 přidružených států Česká republika od roku 2000 Doporučení pro podniky •přispívat k pokroku v oblasti hospodářství, sociálních věcí a životního prostředí •respektovat mezinárodně uznávaná lidská práva •podporovat rozvoj místního potenciálu, tvorbu lidského kapitálu a povědomí o podnikové politice – vytváření pracovních příležitostí, podpora školení zaměstnanců •dodržovat zásady řádného řízení podniků •provádět proces náležité péče – předcházení rizik, zmirňování skutečných i potenciálních nepříznivých dopadů •dodržovat existující mezinárodně uznávané standardy • Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role Směrnice se zaměřuje na následují hlavní předmětné oblasti: •Zpřístupňování informací •Lidská práva •Zaměstnanost a pracovněprávní vztahy •Životní prostředí •Boj s úplatkářstvím •Zájmy spotřebitelů •Věda a technologie •Hospodářská soutěž •Daně • Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role ILO Tripartitní deklarace zásad o nadnárodních podnicích a sociální politice Tato deklarace byla přijata v roce 1977. •Směrnic je určena pro nadnárodní společnosti, vlády a zaměstnanecké a pracovní organizace upravující oblasti pracovních podmínek a vztahů. • •Základní činností Mezinárodní organizace práce je formulování přijímání a prosazování mezinárodních pracovních standardů. Ty jsou přijímány ve formě úmluv a doporučení. • •Úmluvy ILO jsou mezinárodními smlouvami, které jsou po schválení konferencí otevřené členským zemím k ratifikaci. Ratifikací pak vzniká členské zemi povinnost plnit ustanovení příslušné úmluvy a pravidelně informovat o stavu jejího naplňování. ILO online: http://www.ilo.org/budapest/what-we-do/publications/WCMS_238655/lang--en/index.htm ILO Tripartitní deklarace Deklarace obsahuje soubor zásad uspořádaný podle klíčových oblastí: Odkaz na deklaraci: http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---europe/---ro-geneva/---sro-budapest/documents/publicatio n/wcms_238655.pdf Zaměstnanost – v této oblasti je doporučeno akceptovat tyto kroky: •přímo i s využitím různých vazeb podporovat plnou a produktivní zaměstnanost v nadnárodních společnostech; •zavádět postupy v oblasti zaměstnanosti založené na rovnosti příležitostí a zacházení a výběr a postup v zaměstnání provádět na základě zásluh; •zvýšit jistotu zaměstnání tím, že podniky budou plánovat využití lidských zdrojů, nebudou svévolně propouštět, budou v rozumné míře informovat o změnách a přijmou opatření na zmírnění negativních dopadů změn; •vlády by měly sledovat a regulovat vliv nadnárodních společností na zaměstnanost a vytvářet programy na ochranu před ztrátou příjmu při ukončení pracovního poměru. • ILO Tripartitní deklarace Deklarace obsahuje soubor zásad uspořádaný podle klíčových oblastí: Odborný výcvik •zde je doporučeno vyvíjet politiku odborného výcviku a poradenství, aby podniky zajišťovaly výcvik, který odpovídá potřebám jejich rozvoje i rozvoje země a zapojení podniků do programů, které podporují získávání a rozvoj kvalifikace a poradenství pro volbu povolání. • Pracovní a životní podmínky, aby podniky •vyplácely mzdy, benefity a vytvářely pracovní podmínky stejně příznivé jako u srovnatelných zaměstnavatelů a v rozvojových zemích pak poskytovaly “co možná nejlepší” mzdy, benefity a pracovní podmínky; •dávaly zaměstnancům k dispozici základní vybavení dobré kvality; •pomáhaly zrušit dětskou práci; •zajistily nejvyšší standardy ochrany zdraví a bezpečnosti při práci. • ILO Tripartitní deklarace Deklarace obsahuje soubor zásad uspořádaný podle klíčových oblastí: Pracovněprávní vztahy – doporučuje se podnikům aby, •nastolily takové pracovněprávní vztahy, které nejsou méně výhodné než pracovněprávní vztahy u srovnatelných zaměstnavatelů; •dodržovaly svobodu sdružování a právo na kolektivní vyjednávání a poskytovaly k tomu vybavení a informace, které jsou potřebné pro účelná jednání; •zajistily vedení pravidelných konzultací k otázkám společného zájmu; •vyšetřovaly stížnosti zaměstnanců s využitím náležitých postupů; •společně se zaměstnanci a jejich zástupci vyvíjely mechanismy pro vedení konzultací a řešení sporů; •respektovaly právo zaměstnanců předkládat stížnosti, aniž by byli vystaveni jakékoli újmě. • ILO Tripartitní deklarace UN Global Compact stanovuje 10 základních principů: 1.Podporovat a respektovat mezinárodně uznávána lidská práva. 2.Zajistit, aby se nepodílely na porušování lidských práv v jakémkoliv směru. 3.Uznání práva na sdružování zaměstnanců a kolektivního vyjednávání 4.Zamezení jakékoli formě nucené práce. 5.Zamezit dětské práci. 6.Bránit jakékoliv diskriminaci v zaměstnání. 7.Podporovat preventivní přístup k ochraně ŽP. 8.Účastnit se iniciativ prosazujících zvyšování odpovědnosti vůči životnímu prostředí. 9.Podporovat vývoj a šíření ekologicky šetrných technologií. 10.Boj proti korupci všech forem, včetně úplatkářství a vydírání. • • UN Global Compact Národní síť Global Compact Česká republika od roku 2015 šíří základní principy této mezinárodní iniciativy také v českém prostředí. Global Compact 2030 – online přednášky https://www.youtube.com/channel/UCe_9UxBZjRSnbb6i-zC59Jg/videos?shelf_id=0&view=0&sort=dd •V červenci 2000 zahájil generální tajemník OSN Kofi Annan globální iniciativu Global Compact. • •Cíl prosadit 10 základních principů podnikání ve čtyřech oblastech - těmi jsou lidská práva, pracovní prostředí, životní prostředí a boj proti korupci. • •UN Global Compact je síť firem a organizací, které se rozhodly sjednotit své poslání i každodenní činnosti s deseti obecně přijímanými principy společenské odpovědnosti a koordinuje společensky odpovědné aktivity jednotlivých společností prostřednictvím národních sítí, které se v současné době nachází v 85 zemích světa. • Dostupné https://www.unglobalcompact.org/ • UN Global Compact Příklady aktivit Nadační fond Hyundai http://www.nadacnifondhyundai.cz/ •Na základě Deklarace porozumění mezi HMMC, státními institucemi a ekologickými sdruženími vznikl Nadační fond Hyundai, který v průběhu několika let rozdělí 25 mil. Kč na podporu komunitních projektů realizovaných zejména na území Frýdecko-Místecka a Novojičínska. •Tyto projekty se zabývají jak ochranou a zlepšením životního prostředí, tak i transparentností veřejné správy a přístupem veřejnosti k rozhodování. Projekt Dobrý soused •Každoročně finančně podporuje kulturní, sportovní a volnočasové aktivity ve 13 obcích ze sousedství. Každá obec si může zažádat o finanční podporu svých akcí až do výše 70 000 Kč. Společenská odpovědnost Hyundai Motor Manufacturing Czech, s.r.o. Příklady aktivit Korejské dny v Ostravě •Pravidelný partner kulturní akce pořádané Domem kultury města Ostravy a korejskou společností. •Během dvou dnů se mohou návštěvníci seznámit s tradiční i současnou korejskou kulturou, např. s kaligrafií, Taekwondem, K-POPem, korejským čajovým rituálem či gastronomií. • Hyundai Family Day •Organizuje pro své zaměstnance a jejich rodin v areálu průmyslové zóny společný rodinný den. Darování aut školám a dalším institucím •Každoročně rozdá několik aut z předsériové výroby technickým školám, odborným učilištím a dalším institucím, které mohou tato vozidla využít. •Od roku 2007 již bylo pro účely výuky rozdáno 78 aut a 14 komponentů. • Společenská odpovědnost Hyundai Motor Manufacturing Czech, s.r.o. Příklady aktivit Společně pro bezpečnější Ostravu •HMMC je také partnerem akce věnované bezpečnosti a prevenci kriminality mezi mladými lidmi a jejich rodinami Společně pro bezpečnější Ostravu. Kampaň na podporu Darování krve •Tato kampaň byla spuštěna v roce 2009 jako součást globálního projektu skupiny Hyundai Motor „Pohnout světem společně“. Dopravně-bezpečnostní akce „Prázdniny končí - provoz začíná“ •Ve spolupráci s Krajským úřadem Moravskoslezského kraje a Centrem bezpečné jízdy Libros se poslední den prázdnin konala dopravně bezpečnostní akce. Společenská odpovědnost Hyundai Motor Manufacturing Czech, s.r.o. Report – Zpráva udržitelného rozvoje 2019/2020 (dostupná v IS – doplňující studijní materiály/reporty) https://cdn.skoda-storyboard.com/2021/07/210713_Zprava-o-trvale-udrzitelnem-rozvoji-2019-2020_.pdf? _gl=1*cyfgkx*GA4_ga_QVX3D12V4T*MTY2NzI4NzQ2NS4xLjEuMTY2NzI4NzQ3MC4wLjAuMA..&_ga=2.21408575.50020458 2.1667287466-a783e0c7-aebf-44aa-96b8-c4be1a3c2bda -Zpráva je vyhotovena ve dvou letém cyklu - -Sestavena dle GRI – G4 - -První report v roce 2007 - - https://www.skoda-auto.cz/o-spolecnosti/udrzitelnost Společenská odpovědnost ŠKODA AUTO, a.s. Ukázky CSR aktivit Oblasti zájmu: •Hodnotový řetězec – káva •Caffisismo •Hodnotový řetězec – spotřební zboží •Ochrana ŽP •Péče o zaměstnance • Ukázková prezentace aktivit (česky) •http://www.tchibo.com/servlet/cb/1052360/data/-/BrouraTrvaludritelnostvespolenostiTchibo.pdf • Komplexní web o trvalé udržitelnosti celé společnosti •http://www.tchibo-sustainability.com/ • Trvalá udržitelnsot ve společnosti Tchibo …………. …………. …………. Dotazy a diskuse J Děkuji za pozornost a přeji Vám úspěšný den J Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz