Příklad krizového řízení ve veřejné správě Rizikových situací ve vodním hospodářství je velká řada, ať už se jedná o povodně, poškození nebo znečištění vody určené pro výrobu pitné vody, krize v distribuční sítí nebo v čištění odpadních vod, nedbalost uživatelů, kteří mohou vodu kontaminovat. Zajištění vody ve vyhovující kvalitě a v potřebném množství pro různé druhy spotřebitelů je významnou úlohou vodního hospodářství. Z těchto skutečností vyplývá, že příprava na krizové situace je důležitým prvkem také vodního hospodářství. Problémem vodárenských systému může být vyřazení části nebo celého systému z provozu nebo podstatné snížení kvality vody z chemických, biologických nebo mikrobiologických příčin na zdroji pitné vody, její akumulaci nebo v průběhu distribučního procesu. Výše uvedené může vést až k narušení dodávek pitné vody velkého rozsahu, což se může promítnout v krizovou situaci. Proto kapitola uvádí, podle kterých dokumentů by se řešilo narušení dodávek pitné vody v rámci krizové připravenosti. Jako příklad je vybrán vodárenský systém Šance s úpravnou vod Nová Ves ve Frýdlantu nad Ostravicí až po distribuční síť v rámci Vodohospodářské soustavy povodí Odry. Narušení dodávek pitné vody velkého rozsahu v oblasti povodí Odry řeší Plán oblasti povodí Odry. Plán oblasti povodí Odry je dán Rámcovou směrnicí, zákonem o vodách, vyhláškou o plánování v oblasti vod a Plánem hlavních povodí ČR. Především Plán oblasti povodí Odry musí zavádět opatření pro dosažení dobrého stavu vod, pro distribuci vod. K tomu je nutná, a v plánu se musí promítnout, analýza rizik ohrožujících vodárenský systém, je nutné odstraňovat nejistoty v procesu plánování, uvést a realizovat opatření k eliminaci rizik, provádět monitoring a revize plánu, vyhodnocovat cíle, které byly stanoveny v tomto plánu. Zdrojem vod pro úpravu na vodu pitnou jsou v Ostravském oblastním vodovodu vodní díla, ta musí prostřednictvím svých manipulačních řádů zajistit a dohlížet na vysokou míru bezpečnosti a spolehlivosti provozu vodních děl, která podmiňují poskytování vodohospodářských služeb, zejména pak přehrad, jezů a jiných vodních děl umožňujících vzdouvání a akumulaci vody, při návrzích vodních děl dohlížet na respektování zásad platné legislativy (v současné době např. vyhláška č. 590/2002 Sb., o technických požadavcích pro vodní díla ve znění vyhlášky č. 367/2005 Sb., ČSN 75 2410 – Malé vodní nádrže). Opatření na omezení negativních účinků povodní a jiných mimořádných událostí spadají taktéž do manipulačních řádů na rozhodujících údolních nádržích. Manipulační řád pro vodní dílo Šance podrobně řeší postup při povodních, problematice klimatických změn jako byla zmiňována hrozba sucha, už však není věnována taková pozornost. Vodní dílo Šance má také vypracovaný plán krizové připravenosti. Úpravny vod řeší svou spolehlivost provozu, technické požadavky, mimořádné události ve svých provozních řádech a v plánech krizové připravenosti. Zabezpečování nouzového zásobování vodou za mimořádných nebo krizových situací řeší Plán oblasti povodí Odry v souladu s Plány rozvoje vodovodů a kanalizací a Krizovými plány Moravskoslezského a Olomouckého kraje, krizové plány obcí, plány krizové připravenosti, například Plán krizové připravenosti Severomoravských vodovodů a kanalizací Ostrava, a.s. Plány krizové připravenosti obsahují vymezení působnosti a odpovědnosti v době krize, charakteristiku předmětu podnikání, stanovený systém řízení organizace za krizového řízení a havarijní připravenost. Dále obsahují výčet a analýzy krizových ohrožení, které mohou způsobit významné škody, jsou zde popsány zásady pro krizové ohrožení, které mohou způsobit významné škody, jsou zde popisovány zásady pro používání plánu krizové připravenosti. Narušit dodávku pitné vody může mimořádná událost typu povodeň, proto je nutné také pracovat s povodňovými plány, jakou jsou Povodňový plán Moravskoslezského kraje, Povodňový plán Olomouckého kraje, povodňové plány obcí. Do roku 2050 se očekává opět nárůst spotřeby vody a to až o 20 % oproti dnešku. Povodí Odry takovýto požadavek je schopno zabezpečit, ale vyskytuje se zde hrozba v poslední době často předpovídaných klimatických změn. Nabídkou vodního hospodářství jsou lokality vhodné pro akumulaci povrchových vod. Je však nutné uvést, že zřizování nových akumulačních prostor pro období plánovaného cyklu se do roku 2027 v Povodí Odry neuvažuje. Do budoucna je proto nutné zabývat se v plánech vodního hospodářství opomíjenou otázkou klimatických změn spojenou s hrozbou sucha, kdy tato oblast v plánech vodního hospodářství není dostatečně analyzována a řešena.