Strategický marketing - úvod Začátek naší společné cesty Ing. Michal Stoklasa, Ph.D. Strategický marketing •Podmínky předmětu. •Studijní literatura. •Struktura přednášek. • •1 Marketing – základní opakování. Obsah přednášky csvukrs •Ing. Michal Stoklasa, Ph.D. •12. rok výuky na OPF SLU •Praxe – projekty v ČR i ve světě (Magistrát hl. města Nicosie na Kypru), města a obce, festival, komunikační kampaně. •Nemračím se na vás, takhle prostě vypadám J • Kdo jsem csvukrs •Průběžný test – max. 15 bodů. (8. týden po 7 přednáškách - 10. listopadu?) •Účast na seminářích. (semináře navazují na přednášku, děláme prakticky věci z přednášky) •Písemná zkouška – max. 40 bodů. Podmínky předmětu Výsledek obrázku pro coffee mug csvukrs •Studijní materiály v IS (moje skripta, PPT prezentace). •Strategický marketing od Jakubíkové, Hanzelkové, Horákové. •Průběžný a závěrečný test budou pouze z probíraného rozsahu, viz přednášky (opět ty PPT prezentace). •Učíme se pomocí základních konceptů – v praxi o věcech nerozhodují vždy jen odborníci, potřebujete svůj postup vysvětlit jednoduše i laikům. •Teorie? Případové studie? • •Nebudu vyžadovat doslovné definice, stačí svými slovy obsah. Budu vyžadovat praktickou aplikaci – vysvětlit na příkladu. Studijní literatura a studium obecně csvukrs •1. Úvod do strategického marketingu a jeho základní kategorie •2. Strategické marketingové řízení – řídící proces •3. Strategický marketingový proces - plánovací etapa, analýzy vnějšího okolí •4. Strategický marketingový proces - plánovací etapa, interní analýzy, SWOT analýza •5. Strategický marketingový proces - plánovací etapa, marketingové cíle, sestavení plánu •6. Strategický marketingový proces - realizační a kontrolní etapa •7. Mezinárodní marketingové strategie •8. Aplikace strategického marketingu - systém řízení vztahů se zákazníky •9. Aplikace strategického marketingu - marketingové strategie služeb •10. Produktová politika a strategie •11. Strategie a plánování cenové tvorby •12. Distribuční politika a strategie •13. Prognostické analýzy s využitím matematicko-statistických metod Struktura přednášek csvukrs •1 Co je to marketing, strategický marketing, jak funguje strategický proces. • •2 Business Modely (BMC, LC, VPC). • •3 Analýzy. • •4 Strategie a jak je dělat. Struktura předmětu – izi lajf Výsledek obrázku pro strategy csvukrs •FB skupina Marketing OPF Karviná https://www.facebook.com/groups/1656268444620875/ •FB Katedra podnikové ekonomiky a managementu SU OPF Karviná. •http://www.marketingovenoviny.cz/ •http://www.m-journal.cz/cs/ •http://strategie.e15.cz/ •http://tyinternety.cz/ •http://www.markething.cz/ • •A další http://mashable.com/, http://www.engadget.com/ apod. Co sledovat csvukrs Motivační slajd •Na státnicích jsou vždy otázky na strategie, jsou to také častá témata DP. •Studujete marketing – v praxi budete potřebovat tyto znalosti. •Snad si užijeme i nějakou srandu a bude nás to všechny bavit – předmět je hodně praktický. •Na vysoké škole se dá projít bez naučení čehokoliv – praxe je pak těžká – ptejte se, diskutujte, vytáhněte ze mě maximum J • •Zajímá mě vaše zpětná vazba! Předmět neustále aktualizuji, rád si poslechnu od vás, co funguje, co ne, a co byste chtěli J OPF – studium plné příležitostí •Jeďte na Erasmus+! • •International Student Seminar. • •Business Gate. • •A mnoho dalšího, viz web a Facebook. Kejsky •Jak vystřihnout brand kampaň pro fintech se zásahem 10 milionů: Kovy a Portu. • •Arri, Instagram influencer. • •Mark Ritson na Marketing Festivalu 2019: jak vytvořit funkční marketingovou strategii. • •McDonald's rozehrává na printech hamburgerovou symfonii. •„Marketing je bouda na lidi!“ (Karel Skeptik, 2015) • •„Marketing je reklama v televizi, třeba ta pěkná s pejsky nebo ta otravná s Alza ufonem.“ (Júlie Skočdopole, 2015) • •„Marketing to jsou ty letáky ve schránce, akce 1+1 na pizzu, reklama v TV apod., že?“ – tedy komunikace. (Cecílie Šetřílková, 2015) • •„Marketing jsou nástroje, které mi umožní více prodat.“ (manažer Antonín T., 2015) 1 Marketing – základní opakování – lidové názory na marketing csvukrs •Společenský a manažerský proces, jehož prostřednictvím uspokojují jednotlivci a skupiny své potřeby a přání v procesu výroby a směny produktů a hodnot. (Kotler, 2007) •Marketing je proces řízení, jehož výsledkem je poznání, předvídání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojení potřeb a přání zákazníka efektivním a výhodným způsobem zajišťujícím splnění cílů organizace. (Světlík) •Marketing je činnost, soubor institucí a procesů pro vytváření, komunikaci, doručování a výměnu nabídek, které mají hodnotu pro zákazníky, klienty, partnery a celou společnost. (AMA, 2017) (Současný) pohled na marketing csvukrs •Potřeba = pocit nedostatku. •Přání = formulace potřeby (socio-kulturní a osobní charakteristiky spotřebitele). •Poptávka = přání podpořená určitou kupní silou (impulzivní nakupování – vážně to potřebuji?). •Poptávka = „souhrn produktů, které jsou zákazníci schopni si koupit“. •Hodnota (zákazníkův odhad celkového potenciálu produktu uspokojit jeho potřeby) produktu pro zákazníka. Jak ji měřit? Jaká je hodnota pro firmu? Jaké jsou drivery (tahouni) poptávky (cena, značka, certifikace)? Základní marketingový koncept csvukrs •Strategická marketingová rozhodnutí: –Kdo je náš zákazník? –Jakou hodnotu mu nabízíme? –Jak zajišťujeme jeho spokojenost? –Jak si udržujeme konkurenční pozici? • •Taktická marketingová rozhodnutí: –Jaký produkt budeme nabízet? –Jaká bude jeho cena? –Kde, kdy a jak ho budeme propagovat? –Kde, kdy a jak bude zákazníkům dostupný? Strategická a taktická rovina marketingu csvukrs •Vize a mise firmy. •Analýza prostředí. •Strategické cíle. •Formulace strategie – generování strategie, analýza alternativ, výběr optimální strategie. •Implementace strategie. •Hodnocení a kontrola. Proces strategického řízení csvukrs STP proces Segmenting C:\Users\Libor\Desktop\segmentation.jpg C:\Users\Libor\Desktop\Brand-Positioning-021.jpg Makro a mikro marketingové prostředí csvukrs •Demografické –stárnutí, migrace zpět z měst, pokles porodnosti, singles, charakter rodin a domácností, rasová a národní struktura. •Ekonomické – kupní síla - disponibilní důchod, 4. průmyslová revoluce, nezaměstnanost, daňová politika, měnový kurz. •Legislativní a politické – nestabilita, EU právo. •Přírodní – ekologie, ceny energií, klimatické změny. •Technologie – digitalizace, online nakupování, AI, zkracování cyklu, inovace. •Socio-kulturní – univerzální globální zvyky, sociální komunity, život na dluh, bio životní styl, zdraví a krása, emancipace žen, terorismus, vzdělání. A. Trendy v makro prostředí (PEST) csvukrs •Řídit e-shop jako firmu – Shopsys. •Článek na blogu výborně shrnuje, proč a jak uvažovat o strategickém marketingu i u malých začínajících firem. Případová studie csvukrs Případová studie – strategie Sokol https://www.focus-age.cz/m-journal/files/2020_Bara/sokol_5_hodnoty.PNG csvukrs Konec prezentace Děkuji za pozornost J