LOKALIZACE OBCHODNÍCH PŘÍLEŽITOSTÍ DOC. ING. KAMILA TUREČKOVÁ, PH.D., MBA VÝZNAM VYBRANÝCH FAKTORŮ PRO VHODNOU LOKALIZACI OBCHODNÍCH PŘÍLEŽITOSTÍ 10. DALŠÍ VYBRANÉ FAKTORY LOKALIZACE ¡dopravní infrastruktura ¡konkurence ¡suroviny ¡georeliéf a krajina ¡vzdělávací systém, kompetence ¡kultura ¡výrobní tradice 2 •velice individuální •různě důležité pro odvětvové zaměření firmy i samu velikost firmy •rozdílně důležité ve vztahu k postojům a odpovědnosti firmy (image firmy) •vybrané měkké a tvrdé faktory lokalizace •mohou mít externalitní povahu nebo jsou součástí aglomeračních efektů •projevují se ve vnitřních a/nebo vnějších úsporách •mění se v čase i prostoru DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ¡pevná zařízení v dopravě, která slouží k soustavnému zabezpečení procesu pohybu dopravních prostředků po dopravní cestě, tj. k dopravě osob a zboží ¡umožňuje mobilitu hmotných výrobních faktorů (suroviny, polotovary, zboží, osoby) ¡významný faktor regionálního rozvoje → zajišťuje spojení mezi lidmi a hospodářskými subjekty v prostoru → umožňuje územní dělbu práce a přispívá k socioekonomickému rozvoji ¡dělíme na: silniční, železniční infrastrukturu, vodní a leteckou (aj.) ¡pro firmu je v rámci dopravní infrastruktury důležité: typ produktu a jeho vlastnosti, blízkost (dostupnost, napojení) dopravní infrastruktury (mezi všemi subjekty; odběratelé, dodavatelé, zákazníci), její kvalita a hustota, náklady na využití daného typu dopravy, udržitelnost a environmentální odpovědnost firmy, cena energií na daný dopravní podnik, rychlost a flexibilita apod. → ekonomické (explicitní a implicitní) náklady firmy → cenu produktu 3 KONKURENCE ¡velikost a struktura dalších podnikatelských subjektů na trhu v daném čase a prostoru, se kterými hospodářsky soutěžíme a daná firma má vůči nim (hospodářský) rivalitní vztah ¡v rámci tržní konkurence je cílem firmy získat před ostatními subjekty nějakou výhodu, která jí umožní dosahovat vyššího zisku nebo jiného záměru ¡při rozhodování o lokalizaci firmy je znalost konkurence velmi důležitá (pro volbu strategie), ale sama konkurence nemusí být překážkou pro úspěch dané firmy ¡existence konkurence a její charakteristika/vlastnosti na daném místě může ledasco o daném místě indikovat (dostatek kvalifikované pracovní síly, dostatek zákazníků apod.) ¡nedostatek konkurence pak může být příležitostí pro úspěšnou lokalizaci firmy ¡typy konkurence a pojmy s ní spojené: monopol, oligopol, duopol, monopolistická konkurence, dokonalá konkurence, kartel, monopson 4 SUROVINY ¡nejčastěji se jedná o surovou hmotu (hmotnou látku) vstupující do výrobního technologického procesu ¡ze surovin se obvykle vyrábí polotovary a z nich pak konečné výrobky ¡suroviny ze živé a neživé přírody + odpadní produkty lidské činnosti, které se na pozadí recyklace transformují do podoby odpadní suroviny, kterou lze prostřednictvím dalšího zpracování přetvořit na další polotovar či výrobek ¡zpracovatelské a další zainteresované firmy je vhodné lokalizovat v blízkosti naleziště surovin (dopravní náklady, infrastruktura, externality + min. prvotní výnos ze získání surovin zůstává v regionu) ¡těžba surovin je v řadě případů regulována (licence), koordinována a konfrontována s environmentálními a sociálními efekty (vyspělé země?), na druhou stranu jsou zde k dispozici efektivní technologické postupy a potřebná infrastruktura → cena surovin x zdroje surovin v rozvojových zemích → lokalizace firem? 5 GEORELIÉF A KRAJINA ¡reliéf povrchu území → svrchní plocha zemské kůry ¡dva základní typy georeliéfu - nížina a vysočina ¡------------------------------------------- ¡krajinou označujeme vybranou část zemského povrchu s typickou kombinací přírodních a kulturních prvků a charakteristických scenérií ¡přírodní a kulturní krajina ¡složky krajiny: reliéf, půda, vodstvo, klima, vegetační pokryv, zvířena a člověk → pro dané místo se vždy jedná o jedinečnou kombinaci s individuálním potenciálem pro rozvoj ¡jsou z hlediska ekonomických činností překonatelné, ale tato překonatelnost „něco stojí“ ¡→ dává předpoklady pro lokalizaci konkrétních ekonomických aktivit (jiné budou vhodné pro pastevectví, rozvoj cestovního ruchu a jiné pro skladovací služby nebo těžbu) 6 VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM A KOMPETENCE ¡soubor všech školských a jiných vzdělávacích institucí, které zabezpečují realizaci formálního i neformálního vzdělávání v daném státu ¡tvoří jej školská soustava (od jeslí po VŠ), mimoškolní instituce pro vzdělávání a kulturní a osvětové instituce → mají významný pozitivně-externalitní efekt na společnost → významný vliv na tvorbu a rozvoj kompetencí (manažerské, interpersonální, technicko-odborné) → odráží a potvrzuje sociální pozici jednotlivce ¡specifický soubor znalostí, dovedností, zkušeností, metod a postupů, postojů vedoucích k řešení úkolů a životních situací (jednání a chování vedoucí k očekávanému výsledku) ¡stupeň vzdělání pozitivně koreluje možnost kvalitativního uplatnění jedince na trhu práce ¡kvantita/kvalita práce (lidský + sociální kapitál, kvalifikace, kompetence) je klíčová pro lokalizaci firem (firmy ji požadují s ohledem na své potřeby, místo a čas) 7 KULTURA ¡systém všech významů, činností a vzorců chování, které si člověk osvojuje jako člen dané společnosti ¡velmi rozmanité soustavy jednání a chování, symbolů, názorů a představ ¡jazyk, vědění, náboženství, umění, právo, morálka nebo zvyky ¡velice problematické „uchopit kulturu“ v rámci rozhodování o lokalizaci firmy → klíčové je, aby „kultura“ firmy korespondovala s kulturou v daném prostředí, kde se firma rozhoduje o lokalizaci jinak hrozí riziko „nepochopení se“ a kulturní konflikty ¡na druhou stranu zahájit ekonomickou činnost v jiné kultuře (při jejím respektování) může být pro firmy výzva a dovolí jí získat nová tržní odbytiště, dodatečný zisk či nabýt konkurenční výhodu apod. 8 VÝROBNÍ TRADICE ¡mezičasová, mezigenerační uvědomělá skutečnost, v našem případě vztažená k výrobě, produkci statků či služeb, kdy se odkazujeme (navazujeme) v ekonomické činnosti na „ověřené“ způsoby a postupy z dřívějška a to s odkazem na „dobré jméno“, které se s ohledem na originalitu a kvalitu vybudovalo ¡vazba řady tradic na dané konkrétní území ¡modrotisk, krajkářství, vinařství, sklářství, vánoční ozdoby, bižuterie, kraslice, perníkářství, betlémářství, loutkářství, porcelán – cibuláky, lázeňství ¡„know how“ → konkurenční výhoda ¡„překonání tradice“ může být pro nové firmy ekonomicky nákladné ¡vhodnější je spolupráce, spojení firem, nástupnictví apod. 9 DĚKUJI ZA POZORNOST.