LOKALIZACE OBCHODNÍCH PŘÍLEŽITOSTÍ DOC. ING. KAMILA TUREČKOVÁ, PH.D., MBA Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné > ZS 2023/2024 BPLOP (1+2) ZÁKLADNÍ INFORMACE K PŘEDMĚTU 1. ¡Vyučující: doc. Ing. Kamila Turečková, Ph.D., MBA ¡Email: tureckova@opf.slu.cz ¡Kancelář: A-A208 ¡Telefon: +420 596398 301 ¡Konzultační hodiny: viz IS nebo dle dohody ¡ osobně nebo on-line (kód: oca8om0 nebo přes odkaz: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0cb314bd36984d23a4ed5c07b01c2ef6%40thread.tacv2/Obecn%25 C3%25A9?groupId=36574a9e-b645-46e8-a548-d0d66408e44b&tenantId=a6363da9-944b-4aae-abf8-3478e529ad2f) ¡ ¡Veškeré aktuální informace a materiály jsou dostupné v IS. PODMÍNKY ABSOLVOVÁNÍ §Povinná účast na seminářích §min. 60 % z uskutečněných seminářů §omluvy na základě lékařského potvrzení (omluva a dodání potvrzení do 5-ti pracovních dnů ode dne nepřítomnosti) §3 prezentace na seminářích (max. 30 bodů) §Volitelný průběžný test nebo krátká úvaha na zvolené téma (max. 20 bodů) ¡ ¡ §On-line zkouška prostřednictvím IS – odpovědníky (max. 50 bodů) ¡ celkem max. 100 bodů Za případné další volitelné aktivity mohou studenti obdržet body navíc. Tyto body jsou nad rámec řádného hodnocení bodovaných aktivit uvedených v podmínkách absolvování předmětu. Volitelný průběžný test probíhá přes odpovědníky on-line, skládá se z 20 otázek hodnocených po 1 bodu (ano/ne, výběr) a máte na něj 6 minut. Na tento test se nikam nezapisujete, je dobrovolný. CELKOVÉ HODNOCENÍ PŘEDMĚTU §A = 100 – 96 bodů §B = 95 - 90 bodů §C= 89 – 80 bodů §D = 79 - 70 bodů §E = 69 – 60 bodů §F = 59 a méně bodů ¡ ¡ §Ke zkoušce je připuštěn pouze student, jenž má splněnou docházku ze seminářů a na semináři odprezentovanou svou práci (prezentaci/prezentace, resp. zpracovanou esej/úvahu) na stanovené téma. •pokud zjistíte, že jsem Vám špatně zapsala bodové či celkové hodnocení z předmětu nebo jeho aktivit, kontaktujte mne, individuálně co nejdříve vyřešíme •průběžné hodnocení studijních aktivit je k dispozici v IS obvykle s max. týdenním zpožděním •Zkouška má formu testovacích otázek (výběr správné varianty (variant), doplnění, ano/ne), jedna otázka 2 body. •Student se musí zapsat na termín zkoušky, aby mohl vyplnit aktuální odpovědník (jinak je hodnocen vždy F). •Celkem je k dispozici 25 otázek na 12 minut. •Otázky na zkoušku jsou voleny z přednáškových prezentací. •Termíny zkoušek jsou k dispozici v průběhu listopadu. •Standardně je vypisováno 4-7 termínů včetně jednoho „zkušebního“. PRVNÍ PREZENTACE; 10 BODŮ §každý student si najde tuzemskou či zahraniční firmu, u které dohledá, které faktory byly důležité pro rozšíření/zahájení její obchodní/výrobní činnosti v daném místě §název zvolené firmy se nahlásí vyučujícímu 2 nebo 3 výukový týden na semináři §4 - 6 prezentací na seminář §max. 8-10 minut §jen v PowerPointu (max. 12 snímků) §hodnotí se obsahová správnost, samotná prezentace a přednes §nutné doplnit o použité textové zdroje na konci prezentace (uvádět dle Pokynu děkana pro úpravy, zveřejňování a ukládání VŠKP) i případné zdroje obrázků (zde formou odkazu) §hotovou prezentaci je potřeba vložit do „Odevzdávárny“ v IS 2 dny předem (do neděle 24h) DRUHÁ PREZENTACE; 10 BODŮ §každý student si najde nějakou zajímavou komoditu a uvede kde se produkuje a proč (důvody lokalizace), kam se vyváží, v čem je významná či unikátní apod. §název komodity se nahlásí vyučujícímu 2 nebo 3 výukový týden na semináři §4 - 6 prezentací na seminář §max. 8-10 minut §jen v PowerPointu (max. 12 snímků) §hodnotí se obsahová správnost, samotná prezentace a přednes §nutné doplnit o použité textové zdroje na konci prezentace (uvádět dle Pokynu děkana pro úpravy, zveřejňování a ukládání VŠKP) i případné zdroje obrázků (zde formou odkazu) §hotovou prezentaci je potřeba vložit do „Odevzdávárny“ v IS 2 dny předem (do neděle 24h) TŘETÍ PREZENTACE; 10 BODŮ §skupinová (2 - 3 studenti na jedno téma) §3 - 4 prezentace na seminář §cca 20 minut §jen v PowerPointu (max. 18 snímků) §témata jsou k dispozici na dalším snímku §prezentace je nutné doplnit o konkrétní příklady dobré/špatné praxe (ne jen teorie) §zvolené téma i skupiny studentů se nahlásí vyučujícímu 2 nebo 3 výukový týden na semináři §hodnotí se originalita, obsahová správnost, samotná prezentace a přednes §nutné doplnit o použité textové zdroje na konci prezentace (uvádět dle Pokynu děkana pro úpravy, zveřejňování a ukládání VŠKP) i případné zdroje obrázků (zde formou odkazu) §hotovou prezentaci je potřeba vložit do „Odevzdávárny“ v IS 2 dny předem (do neděle 24h) TÉMATA TŘETÍ PREZENTACE 1.česká výrobní tradice jako zdroj pro lokalizace zahraničních firem 2.přírodní zdroje jako zdroj pro lokalizaci firem na daném území 3.„životní styl, zvyky, tradice a módnost“ jako zdroj/limity obchodních příležitostí 4.význam dopravní infrastruktury pro rozvoj firem na daném území 5.význam krajinné sféry (povrch území, geomorfologie, podnebí aj.) pro konkrétní obchodní aktivity 6.„vlastnosti“ zaměstnanců jako faktor lokalizace firem 7.zajímavosti českého vývozu s odkazem na „nevšední“ české exportéry a produkty 8.kulturní a náboženské zvyklosti ve světě jako příležitost pro české exportéry 9.dopady pandemie Covid-19 na rozvoj obchodních příležitostí v ČR a/nebo fungování českých firem v zahraničí 10.dopady války na Ukrajině na obchodní příležitosti v ČR a/nebo fungování českých firem v zahraničí 11.aglomerační efekty jako významný faktor pro rozvoj podnikání a podporu zahraničního obchodu 12.jiné vlastní téma dle dohody s vyučujícím ESEJ NEBO ÚVAHA (ISP, ERASMUS); 30 BODŮ HARMONOGRAM PŘEDNÁŠEK (ZS 2023) datum téma 1 26.9. úvodní přednáška (semináře se nekonají) a to se začátkem 9:00 na A217 2 3.10. úvod do lokalizace obchodních příležitostí, základní terminologie 3 10.10. úvod do lokalizace obchodních příležitostí, základní terminologie 4 17.10. měkké a tvrdé faktory lokalizace 5 24.10 podpůrná inovační infrastruktura 6 31.10. klasifikace ekonomických činností NACE, rozvoj obchodu a dopad na utváření ekonomických sektorů, vývojové tendence 7 7.11. volitelný průběžný test přes odpovědníky v IS (po „podpůrnou inovační infrastrukturu“ včetně) 8 14.11. výrobní faktory a jejich význam pro lokalizaci firem 9 21.11. role veřejného sektoru v podpoře lokalizace firem 10 28.11. vybrané teorie lokalizace 11 5.12. význam vybraných faktorů pro vhodnou lokalizaci obchodních příležitostí 12 12.12. případové studie k lokalizaci - vybrané zajímavosti 13 19.12. konzultace, zkušební test Může se měnit, bude průběžně aktualizováno. ROZPIS SEMINÁŘŮ 11 ¡ datum téma 1 26.9. semináře se nekonají 2 3.10. oborová diskuze k BP a SZZ; volba témat prezentací; datové zdroje; formát prezentací; WoS, Scopus, vědecké články; směrnice a pokyny; manuály, projektová činnost aj. 3 10.10. 4 17.10. individuální prezentace 5 24.10 individuální prezentace 6 31.10. individuální prezentace 7 7.11. semináře se nekonají, průběžný test 8 14.11. individuální prezentace 9 21.11. skupinové prezentace 10 28.11. skupinové prezentace 11 5.12. soutěž o body navíc (kahoot.it) 12 12.12. konzultace, náhradní prezentace 13 19.12. konzultace, zkušební test Může se měnit, bude průběžně aktualizováno. FINÁLNÍ SOUTĚŽ O BODY NAVÍC §na konci semestru v semináři (opakování znalostí z přednášek) §soutěží týmy dvou studentů proti sobě navzájem, resp. každý proti každému §nutno mít telefon nebo počítač s připojením k wi-fi §hodnoceny jsou první tři místa: §1 místo: 4 body §2 místo: 3 body §3 místo: 2 body ¡Kahoot.it / quizizz.com ¡přihlásíte se vygenerovaným číslem a zaregistrujete se pod volitelným soutěžním jménem DĚKUJI ZA POZORNOST.